• C.J

    Metformin

    Hej! Hittar bara äldre trådar om metformin. Jag har PCO och har fått utskrivet metformin av kvinnokliniken. Har nu tagit det i några veckor och känner fotfarande sötsug. Läste att andra tappade sötsuget och rasade i vikt. Ska jag ha mer tålamod? Någon mer som äter metformin? Skrattande
    MVH

  • Svar på tråden Metformin
  • Summerchild

    Tyvärr hjälper metformin inte mig att gå ner i vikt... tar insulin å dom slår ut varandra.. jättesugen på allt

  • Mariana79
    Summerchild skrev 2017-09-28 22:27:32 följande:

    Tyvärr hjälper metformin inte mig att gå ner i vikt... tar insulin å dom slår ut varandra.. jättesugen på allt


    Vad tråkigt, men det kanske hjälper dig att stabilisera annat i kroppen?
  • LadyMaria

    Hej!

    Jag undrar om man kan äta lchf eller GI istället för Metformin?? Min mage klarar inte den tabletten får så fruktansvärt ont och det går inte över.

  • Mariana79
    Patronsaint skrev 2017-10-31 14:19:06 följande:

    Har precis börjat med metformin. Hur lång tid tog det innan ni började gå ner i vikt? 


    Det började nästan direkt, men det gick i perioder hur mycket man gick ner. Ena veckan 1 kg andra 0,2 sen 2 kg osv osv...
  • Mariana79
    LadyMaria skrev 2017-10-31 15:22:31 följande:

    Hej!

    Jag undrar om man kan äta lchf eller GI istället för Metformin?? Min mage klarar inte den tabletten får så fruktansvärt ont och det går inte över.


    GI funkar toppen för mig att gå ner i vikt med. Men hur länge har du ätit Metformin? Mitt tips är att härda ut för det går över, magen stabiliserar sig så småningom.. det tar olika lång tid för alla. För mig tog det brutalt länge ca 4 månader... Men nu har jag inga problem. Kan få krämer och kraftig diarré om jag typ äter en bulle.
  • LadyMaria
    Mariana79 skrev 2017-10-31 19:24:02 följande:

    GI funkar toppen för mig att gå ner i vikt med. Men hur länge har du ätit Metformin? Mitt tips är att härda ut för det går över, magen stabiliserar sig så småningom.. det tar olika lång tid för alla. För mig tog det brutalt länge ca 4 månader... Men nu har jag inga problem. Kan få krämer och kraftig diarré om jag typ äter en bulle.


    Jag åt dem bara under ca 3 veckor men klarade inte att fortsätta, fick åka hem från jobbet pga magkramper så ofta. Jag är normalviktig men skulle äta dem för jag har PCO och har läst att det kan ha en positiv inverkan på äggen då.. men jag har börjat med nässprayet nu.. kör långa protokollet. Så det kanske är försent att börja med dem nu?
  • Mariana79
    LadyMaria skrev 2017-10-31 23:41:51 följande:

    Jag åt dem bara under ca 3 veckor men klarade inte att fortsätta, fick åka hem från jobbet pga magkramper så ofta. Jag är normalviktig men skulle äta dem för jag har PCO och har läst att det kan ha en positiv inverkan på äggen då.. men jag har börjat med nässprayet nu.. kör långa protokollet. Så det kanske är försent att börja med dem nu?


    Ok om du är normalviktig så är nog LCHF bättre för dig då det ska ha positiv inverkan på pco. Dock så sägs det att metforminet ska öka äggkvaliten också. Men är du redan ingång med sprayen så vet i tusan om metforminet har någon inverkan. Lycka till!
Svar på tråden Metformin