• rebberebbe

    Letrozol+Ovitrelle

    Hej!

    Jag har Pco. 2015 gjorde vi en ivf, det tog sig på första försöket och vi har nu en 15 månaders dotter.

    Nu vill vi börja försöka skaffa syskon till henne. Mannen har ätit PROfertil för att öka antalet spermier, han testade sig för en månad sen och nu såg allt bra ut! Yääy!!

    Nu till min fråga. Har ätit letrozol, var på ul dag 9-10 (osäkert), största blåsan var då 13 mm. Hade inte ägglossningstestet blivit positivt 5 dagar senare så skulle jag ta en ovitrelle spruta. Sagt och gjort, i måndags tog jag den kl 15. Igår (ett dygn efter sprutan) började jag få ont i äggstockarna, har fortsatt även idag. NÅGON SOM VARIT MED OM LIKNANDE? Fick pos ägglossningstest igår.

    Ska utomlands på lördag så är lite nervös över detta nu!!

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Letrozol+Ovitrelle
  • Seb81
    bixi skrev 2018-01-06 10:05:14 följande:

    Jag vet inte om den kan rubba. När jag tog letrozol förra gången så fick jag min mens i tid (30dagars cykel) annars är den på 40.

    Det är olika det med spotings, så typiskt pms. Eftersom jag har absolut samma symptom som vanligt så är jag 100 på att jag inte är gravid. Det får bli nästa gång helt enkelt :)


    Stickan visa inget i morse! Idag har jag pms igen haha! Så bättre lycka nästa gång :/ Så tråkigt!! Hoppas det tar sig för båda nästa gång!! :) <3
  • Seb81
    Älskadeunge skrev 2018-01-06 12:09:03 följande:

    Uppdatering:

    Tog ägglossningsspruta den 22/12.

    Har inte haft några känningar som första graviditeten. Lite illamående de senaste 2-3 dagarna. Idag, 15 dagar efter sprutan så tog jag ett test. Visar gravid 1-2 veckor. Är i chock, att det lyckades. Hoppas ni också får glada besked nu på testdagens <3.

    Nu till en fundering, det är väl riktigt testet? 15 dagar efter sprutan kan väl inte vara för tidigt?


    Stort grattis!! Du kan vara lugn, det är positivt på rätt sätt efter 15 dagar! Grattis!!
  • Älskadeunge

    Tack så mycket :)).

    Med första hade jag ont i brösten, kraftig mensvärk och illamående. Nu den här gången så har jag illamående och svagt molande från livmodern. Men annars känner jag inget mer. Hade två äggblåsor, kanske ökade oddsen att iaf ett ägg befruktades.

    Det kommer ta sig för er också. Det vet jag! Kämpa på, vet att det är en berg och dalbanan känslomässigt. Men det kommer gå!

  • Seb81
    Älskadeunge skrev 2018-01-06 21:26:19 följande:

    Tack så mycket :)).

    Med första hade jag ont i brösten, kraftig mensvärk och illamående. Nu den här gången så har jag illamående och svagt molande från livmodern. Men annars känner jag inget mer. Hade två äggblåsor, kanske ökade oddsen att iaf ett ägg befruktades.

    Det kommer ta sig för er också. Det vet jag! Kämpa på, vet att det är en berg och dalbanan känslomässigt. Men det kommer gå!


    Jag hade två ägg denna gång med och chansen var stor för tvillingar sa läkaren... men icke... idag kom mensen :( :( Jag döööör snart... 2 år och 2 månader nu.... jag skriker inombords och är så lessen... jag får snart panik, men snart är hjälpen här med ivf.... vilket är skönt!
  • bixi
    Seb81 skrev 2018-01-07 12:41:38 följande:
    Jag hade två ägg denna gång med och chansen var stor för tvillingar sa läkaren... men icke... idag kom mensen :( :( Jag döööör snart... 2 år och 2 månader nu.... jag skriker inombords och är så lessen... jag får snart panik, men snart är hjälpen här med ivf.... vilket är skönt!
    Oh j.... mens! :/ Så ni ska få ivf? Vad bra! Min gyn sa också att ifall det inte funkar med 2 behandlingar till så blir det IVF. Men man har hamnat i det negativa så jag tänker, tänk om det inte funkar med ivf heller?! :( Tänkte börja med akupunktur och promenader då jag känner mig så stressad. Sover jättedåligt också ...
    Jag har fortfarande pms som vanligt men igår var jag sååå yr på kvällen att jag fick ligga i en timme. Men det är väl också galna pms hormoner.


  • Ida3434

    Kan man ta enkel kur Letrozol och ovitrelle-spruta? Min läkare vill inte att jag äter dubbel kur då det finns risk för för många mogna ägg. 

  • bixi
    Ida3434 skrev 2018-01-07 13:06:11 följande:

    Kan man ta enkel kur Letrozol och ovitrelle-spruta? Min läkare vill inte att jag äter dubbel kur då det finns risk för för många mogna ägg. 


    Jadå, klart man kan. Jag tog en enkel kur och tror att det är många som gör det. Först efter någa enkla kurer som inte ger resultat får man ta dubbla kurer :) Så kör på med en enkel först ;)
  • Seb81
    bixi skrev 2018-01-07 13:04:03 följande:

    Oh j.... mens! :/ Så ni ska få ivf? Vad bra! Min gyn sa också att ifall det inte funkar med 2 behandlingar till så blir det IVF. Men man har hamnat i det negativa så jag tänker, tänk om det inte funkar med ivf heller?! :( Tänkte börja med akupunktur och promenader då jag känner mig så stressad. Sover jättedåligt också ...

    Jag har fortfarande pms som vanligt men igår var jag sååå yr på kvällen att jag fick ligga i en timme. Men det är väl också galna pms hormoner.


    Sak inte du ha men nu? Har du testat igen?

    Ja ivf i mars/april sa min gyn... så hinner med 3 Letrozol behandlingar till! Känns som en evighet dit... men ändå runt knuten! Jag är livrädd för att bli gravid, kommer tänka på missfallet hela tiden. Men ändå så måste jag verkligen tänka positivt och hopps på det bästa! Tar det sig inte på ivf då är det nog inte meningen att vi ska ha barn ihop... vet inte hur mycket längre man orkar heller. Jag är så jövla glad för mina barn som jag har nu och så tacksam, så tacksam att dom är friska! Jag hoppas det blir ett pluss för dig nu <3
  • bixi
    Seb81 skrev 2018-01-07 17:19:40 följande:
    Sak inte du ha men nu? Har du testat igen?

    Ja ivf i mars/april sa min gyn... så hinner med 3 Letrozol behandlingar till! Känns som en evighet dit... men ändå runt knuten! Jag är livrädd för att bli gravid, kommer tänka på missfallet hela tiden. Men ändå så måste jag verkligen tänka positivt och hopps på det bästa! Tar det sig inte på ivf då är det nog inte meningen att vi ska ha barn ihop... vet inte hur mycket längre man orkar heller. Jag är så jövla glad för mina barn som jag har nu och så tacksam, så tacksam att dom är friska! Jag hoppas det blir ett pluss för dig nu <3
    Jag ska ha min mens i dagarna men den är alltid sen så vet inte exakt när den kommer. Plus tvivlar jag på då jag inte alls känner mig gravid så det är nog mens som bara är sen som vanligt. Vi får hoppas att det funkar för oss nästa gång ;)
  • Ida3434
    bixi skrev 2018-01-07 13:45:48 följande:
    Jadå, klart man kan. Jag tog en enkel kur och tror att det är många som gör det. Först efter någa enkla kurer som inte ger resultat får man ta dubbla kurer :) Så kör på med en enkel först ;)
    jag har tagit enkel kur men får inte påbörja dubbel kur då det kan riskera för många ägg, därav jag tänkte kolla om jag kan få ta enkel kur + ovitrelle :)
  • bixi

    Jag har fortfarande inte fått mens men har inte gjort test då jag inte har några symptom förutom ont i brösten.

  • Seb81
    bixi skrev 2018-01-14 14:59:13 följande:

    Jag har fortfarande inte fått mens men har inte gjort test då jag inte har några symptom förutom ont i brösten.


    Men hur orkar du hålla dig? Hahah! Ta ett test! Ont i brösten är tillräckligt för att vara gravid! :)
  • jsorre

    Hej!

    Hoppar in här. Jag har ätit Letrozol fjärde omgången nu, och denna gång trippeldos. Jag började med enkeldos utan resultat (inga växande äggblåsor). Sedan dubbeldos då fick jag ägglossning men ingen graviditet (äggblåsa 22 mm på cd 12, troltigtvis äl runt dag 14-15 men trots det negativa äl-tester men blodprov visade att jag haft äl). Sen dubbeldos igen, inga växande äggblåsor alls. Och nu trippeldos där jag på cd 12 hade en äggblåsa på 18 mm och en på 17 mm. Väntar nu på att ta blodprov och se om jag haft ägglossning, fortfarande neg äl-tester men det var det ju förra gången jag hade äl också. Är på cd 19 nu. Jag har ett barn sedan tidigare som fyller 2 år i år. Då trodde jag inte ens jag kunde bli gravid naturligt, för vi väntade på utredning och att få hjälp då jag inte hade någon mens alls. Men plötsligt var jag gravid så jag måste haft spontan ägglossning enda gången på hela det året och lyckats pricka in sex de dagarna utan vetskap om äl. Nu längtar vi efter syskon men har fortfarande ingen naturlig mens så därför letrozol och provera.

    Om inte denna omgång funkar ska vi pausa en månad eller två, och sen köra minst en omgång till. Sen vet jag inte, hur många omgångar letrozol får man köra med om man pausar emellan?

  • bixi
    Seb81 skrev 2018-01-16 22:21:11 följande:

    Men hur orkar du hålla dig? Hahah! Ta ett test! Ont i brösten är tillräckligt för att vara gravid! :)


    Haha jag vet men eftersom jag inte har andra symptom förutom mina vanliga pms symptom så vill jag inte ta den och se den negativa resultaten då väntar jag hellre på mensen. Nu är det menscykeldag 40( men det är inget ovanligt för mig). Nja jag måste ha andra symptom( som jag inte brukar ha om jag ska misstänka graviditeten).
  • Snurrigtvärre
    jsorre skrev 2018-01-17 07:44:57 följande:

    Hej!

    Hoppar in här. Jag har ätit Letrozol fjärde omgången nu, och denna gång trippeldos. Jag började med enkeldos utan resultat (inga växande äggblåsor). Sedan dubbeldos då fick jag ägglossning men ingen graviditet (äggblåsa 22 mm på cd 12, troltigtvis äl runt dag 14-15 men trots det negativa äl-tester men blodprov visade att jag haft äl). Sen dubbeldos igen, inga växande äggblåsor alls. Och nu trippeldos där jag på cd 12 hade en äggblåsa på 18 mm och en på 17 mm. Väntar nu på att ta blodprov och se om jag haft ägglossning, fortfarande neg äl-tester men det var det ju förra gången jag hade äl också. Är på cd 19 nu. Jag har ett barn sedan tidigare som fyller 2 år i år. Då trodde jag inte ens jag kunde bli gravid naturligt, för vi väntade på utredning och att få hjälp då jag inte hade någon mens alls. Men plötsligt var jag gravid så jag måste haft spontan ägglossning enda gången på hela det året och lyckats pricka in sex de dagarna utan vetskap om äl. Nu längtar vi efter syskon men har fortfarande ingen naturlig mens så därför letrozol och provera.

    Om inte denna omgång funkar ska vi pausa en månad eller två, och sen köra minst en omgång till. Sen vet jag inte, hur många omgångar letrozol får man köra med om man pausar emellan?


    Hej!

    Hoppar också in här. Försöker bli gravid med syskon till min 3åring. Blev gravid förra ggr med hjälp av pergotime. Har hittills denna ggr försökt ett halvår varav två månader med provera, dubbeldos Letrozol o ovitrelle. Får ta den kuren med en månads paus emellan i max tre omgångar, denna månad blir därför den sista. Oklart vad som händer sen. Har dock hört att vissa äter många fler kurer än så. Du kanske får höra med din gyn kring för o nackdelar.

    Jag har alltid haft oregelbunden mens o ägglossar inte på egen hand. Ingen förklaring har hittats. Jag har dock ledgångsreumatism vilket vissa diskuterar kan påverka, dock inte den gyn jag har.. Har aldrig fått ta blodprov för att leta ägglossning, bör jag efterfråga det? Tester brukar visa stegring men gyn säger att det inte garanterar att ett ägg verkligen släppt, att det kan tillbakabildas?!

    Önskar er alla härinne stort lycka till o att vi alla får det där efterlängtade plusset inom kort!
Svar på tråden Letrozol+Ovitrelle