• Tihi

    Fick jag ett virus eller något skit nu?!

    Använder Windows 8.
    Windows Defender är påslaget och kör real time.

    Öppnade en hemsida och direkt kom en pop-up där det stod att jag har virus. Jag försökte stänga ner webläsaren, Firefox med Adblocker Ultimate, men det gick inte så jag stängde av hela datorn direkt på knappen. Allt inom 15-20 sekunder från pop-upen.

    Satte på datorn igen och tog ner nyaste Defender, som redan var uppdaterad imorse, och tog även ner nyaste Malwarebytes. Stängde av internet och körde scan av Malwarebytes och en full scan av datorn med Defender som tog 1 1/2 timme. Inget program hittade något konstigt.

    Kan jag pusta ut eller kan det vara något skit på datorn eller mitt nätverk tror ni? Allt annat som körs på vårt internet är Apple prylar. Bör jag vara orolig för dom prylarna också eller bara datorn?

    Jag har inte märkt något skumt men vet att många virus och skit idag mer handlar om att använda din dator eller titta in i den, keyloggers och sånt så när vågar jag tro att datorn är ren? Finns det något mer jag bör göra?

  • Svar på tråden Fick jag ett virus eller något skit nu?!
  • Nyfikna72

    Det är nog bara en sån sida man inte kommer nånstan ifrån. En löjlig varning bara och starta om är enda lösningen.

  • Tihi
    Nyfikna72 skrev 2017-06-15 22:26:35 följande:
    Det är nog bara en sån sida man inte kommer nånstan ifrån. En löjlig varning bara och starta om är enda lösningen.
    Förhoppningsvis stämmer det du säger. Eftersom att jag inte precis ville ta det lugnt och läsa vad som står när det står virus så vet jag inte mer men visst finns det såna där pop uper som försöker lura folk att betala en summa också för att ta bort viruset (som inte finns) också? Men att folk får panik och betalar i alla fall.

    Jag är så enormt försiktig och går nästan aldrig in på någon konstig hemsida utan bara stora kända sidor, speciellt på datorn som är mer känslig än Apple ska vara, och så händer det här. Skrikandes

    Nu kommer jag att vara paranoid att det är något spyware på min dator ju. ObestämdGråter 
  • Nyfikna72

    Har hamnat på såna sidor maasor med gånger. Själv har jag inget virusskydd alls ens. Går bra det också för de flesta riktiga angrepp kommer ju via filer man medvetet tar hem eller öppnar. Virus via sidor man besöker är nog ganska ovanligt.

  • Tihi
    Söderpappan skrev 2017-06-15 22:46:29 följande:
    Det enda virus du verkar ha är Windows defender..
    Är det något fel på Defender?

    Jag har kört både malwarebytes och defender scan varje dag nu sen i torsdags och den hittar inget. Är det virusfritt då? Jag laddade inte ner något utan gick alltså från en google-sökning till en hemsida och då hoppade pop-upen att jag har virus upp på skärmen och jag stängde av datorn väldigt snabbt efter det.
  • Aniiee
    Tihi skrev 2017-06-18 16:24:04 följande:
    Är det något fel på Defender?

    Jag har kört både malwarebytes och defender scan varje dag nu sen i torsdags och den hittar inget. Är det virusfritt då? Jag laddade inte ner något utan gick alltså från en google-sökning till en hemsida och då hoppade pop-upen att jag har virus upp på skärmen och jag stängde av datorn väldigt snabbt efter det.
    defender är så där lagom basic och inte direkt användbart. Lite som att såga ner ett träd med en kökskniv. i princip existerar det i windows pga amerkanska lagar (man kan stämma windows om man får virus i datorn om virusskyddet inte finns förinstallerat).

    Ladda ner panda, bitdefender eller kaspersky istället och kör igenom datorn igen. Panda har gratis version med panda cloud free, de andra har nog bara trials, men enligt mig är det helt ok att byta antivirus var 30e dag.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Söderpappan
    Aniiee skrev 2017-06-18 16:37:40 följande:

    defender är så där lagom basic och inte direkt användbart. Lite som att såga ner ett träd med en kökskniv. i princip existerar det i windows pga amerkanska lagar (man kan stämma windows om man får virus i datorn om virusskyddet inte finns förinstallerat).

    Ladda ner panda, bitdefender eller kaspersky istället och kör igenom datorn igen. Panda har gratis version med panda cloud free, de andra har nog bara trials, men enligt mig är det helt ok att byta antivirus var 30e dag.


    Tack Aniiee, fin liknelse. Jag kommer låna den.
  • Tihi

    Jag säger inte att ni har fel för det vet jag inget om men vad skulle Windows vinna på att ha ett helt kasst virusskydd?

  • Nyfikna72

    Alla virusskydd är kassa för skickar jag ut ett egenskrivet virus nu så kan du drabbas av det liktförbenat.

  • Aniiee
    Tihi skrev 2017-06-18 17:30:58 följande:

    Jag säger inte att ni har fel för det vet jag inget om men vad skulle Windows vinna på att ha ett helt kasst virusskydd?


    därför att så länge de har Något som kan kallas för virusskydd så kan ingen stämma dem.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • kvarnfot

    Den pop-upen har dykt upp ni i Juni. Inget virus men knepig att stänga ner. Enda lösningen har varit att starta aktivitetshanteraren och stänga ner webbläsaren där.

  • Tihi
    kvarnfot skrev 2017-06-26 13:16:05 följande:
    Den pop-upen har dykt upp ni i Juni. Inget virus men knepig att stänga ner. Enda lösningen har varit att starta aktivitetshanteraren och stänga ner webbläsaren där.
    Den såg ut som om den nästan skulle ha kunnat komma som en varning från Windows, bara grå liksom och tog upp lite mindre än halva skärmen, så det var ingen färgglad annons eller så. Är det samma du tänker på troligtvis?

    Jag har uppdaterat Defender varje dag och Malwarebytes och körde full scan och mindre scan flera gånger i några dagar efteråt. Tror du att min dator går säker när dom två inte har hittat något?
  • Helgonet
    Tihi skrev 2017-06-26 18:58:57 följande:
    Den såg ut som om den nästan skulle ha kunnat komma som en varning från Windows, bara grå liksom och tog upp lite mindre än halva skärmen, så det var ingen färgglad annons eller så. Är det samma du tänker på troligtvis?

    Jag har uppdaterat Defender varje dag och Malwarebytes och körde full scan och mindre scan flera gånger i några dagar efteråt. Tror du att min dator går säker när dom två inte har hittat något?
    Japp det är samma. Det är inget virus, bara en envis popup. Defender tar den inte pga att det inte är något virus.
  • Tihi
    Helgonet skrev 2017-06-27 08:06:44 följande:
    Japp det är samma. Det är inget virus, bara en envis popup. Defender tar den inte pga att det inte är något virus.
    Skönt att höra!
Svar på tråden Fick jag ett virus eller något skit nu?!