• Äldre 1 Jul 22:57
    2642 visningar
    6 svar
    6
    2642

    Ni med foglossning/ryggont & tungt jobb

    Jag är inne på min fjärde graviditet & har fått foglossning eller ryggont. Ska ringa sjukgymnasten på måndag och boka tid. Började för två veckor sen (ungefär samtidigt Som åderbråcken började spöka) & känns mest långt ner i ryggen, både när jag står, böjer mig, går, lutar mig framåt och är jag sitter på golvet (eller på knä) så sticker det i benen och fötterna på en gång. När jag ligger ner värker det i höfterna och benen domnar.

    Jag har ett raltivt tungt jobb som personlig assistent där det innebär massa förflyttningar, böjningar, sitta på golvet osv.. Jag har inte ont helatiden utan ökar under dagen.

    Det är inte outhärdligt men är orolig att det ska bli värre, är bara i v17+0. Har aldrig i mina tidigare graviditeter haft ryggproblem..

    När jag googlar så står det "undvik sånt som orsakar smärta" men hur ska jag kunna gör det? Jag tänker mycket på ergonomin och har alltid varit noga med det men hjälper inte :(

    Hur gör ni andra? Blir det värre av att försöka köra på som vanligt?

  • Svar på tråden Ni med foglossning/ryggont & tungt jobb
  • Äldre 2 Jul 04:45
    #1

    Det blir mkt värre av rörelse! Du ska se till så du blir sjukskriven.

    Jag hade en fruktansvärd foglossning och var sjukskriven från v7

  • Äldre 2 Jul 07:18
    #2
    CrazyTown skrev 2017-07-02 04:45:39 följande:

    Det blir mkt värre av rörelse! Du ska se till så du blir sjukskriven.

    Jag hade en fruktansvärd foglossning och var sjukskriven från v7


    Usch!! I vecka 7 redan? Hur illa var det då? Blev det värre under hela graviditeten?
  • Äldre 2 Jul 08:48
    #3

    Jag var sängliggande hela tiden. Kunde inte ens sitta upp en hel måltid trots maxdos citodon. Periodvis kunde jag inte ens gå till toan.

    Det gick lite upp och ner, från vidrigt till att jag iaf kunde gå till brevlådan utan större bekymmer.

    Jag hade rejält ont hela amningen oxå men efter att jag slutade så blev det bättre och bättre. Nu känner jag bara av det när jag står stilla, kan jogga & gymma nästan utan smärta. Dock kan jag behöva ta alvedon för att sova smärtfritt. (Sonen är 4 år nu)

  • Äldre 2 Jul 13:39
    #4

    Använd foglossningsbälte och la det lugnare.

    Jag blev sjukskriven 50% i v 20 och gick hem på heltid v 34.

  • Äldre 2 Jul 16:09
    #5
    CrazyTown skrev 2017-07-02 08:48:37 följande:

    Jag var sängliggande hela tiden. Kunde inte ens sitta upp en hel måltid trots maxdos citodon. Periodvis kunde jag inte ens gå till toan.

    Det gick lite upp och ner, från vidrigt till att jag iaf kunde gå till brevlådan utan större bekymmer.

    Jag hade rejält ont hela amningen oxå men efter att jag slutade så blev det bättre och bättre. Nu känner jag bara av det när jag står stilla, kan jogga & gymma nästan utan smärta. Dock kan jag behöva ta alvedon för att sova smärtfritt. (Sonen är 4 år nu)


    Usch det låter inget vidare! Men så illa känns det inte för mig. Jag är ju begränsad i min rörlighet men smärtan är inte outhärdligt.. Fast kan tänka mig att det kommer eskalera
  • Äldre 2 Jul 16:10
    #6
    Jemp skrev 2017-07-02 13:39:00 följande:

    Använd foglossningsbälte och la det lugnare.

    Jag blev sjukskriven 50% i v 20 och gick hem på heltid v 34.


    Jag ska ringa sjukgymnasten på måndag, är dom som hjälper till med foglossningsbälte vad jag förstått? Om jag nu har foglossning..

    Alla på mitt jobb har fått HP 60 dagar innan BF så det känns skönt, men ett tag kvar dig :(
Svar på tråden Ni med foglossning/ryggont & tungt jobb