• Anonym (Hur ?)

    Hur lära sig leva ensam ?

    Nu är det såhär att jag nyss fyllt 20 år, och jag har aldrig haft någon sexlust alls. Spelar ingen roll hur snygg en kille (kändis eller någon random) är känner verkligen ingen attraktion alls och har verkligen noll intresse av sex. Så det jag undrar över är om någon kan komma med tips eller råd om hur man lär sig leva ensam ? För så som det är så kommer jag aldrig hitta en partner, jag kan dock bli kär och vilja kyssa och gosa med en kille, har bara verkligen noll sexlust. Ber om ursäkt att det är lite luddigt men behöver verkligen alla tips och råd om hur man lär sig acceptera att jag kommer bli ensam livet ut för just nu känns det väldigt tungt. Rynkar på näsanTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-10 01:13
    Glömde nämna att jag haft pojkvänner, men det har ju tagit slut på grund av hur jag är...

  • Svar på tråden Hur lära sig leva ensam ?
  • Anonym (Hur ?)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-07-10 02:54:41 följande:
    Missade detta inlägg så tillägger,

    Nej det förstår jag då du får ont utav bara tampongen. Se till att bli av med smärtan först och sen känn efter hur du vill göra med livet. Just nu verkar du ju leva med en "blockad" som får dig att backa då det bara medför smärta och då kan inte dina känslor heller florera som dom ska. Tror ditt liv kan lösa sig trots allt bara du får den hjälp du behöver!

    Värt att kämpa för det!

    Byt barnmorska och kurator vilka jävla skämt!

    Skämmas skulle dom göra!
    Två olika gynekologer och två olika barnmorskor har kollat och tagit massa prover, varken svamp eller lågt pH-värde, och inga könssjukdomar heller. Smärtan har dämpats lite med övningarna, men det smärtar fortfarande. Har aldrig sett det på det viset... Kanske ligger något i att jag kopplat det med något negativt. Tack för ditt stöd Hjärta
  • Anonym (Hur ?)
    Anonym (Tjej30) skrev 2017-07-10 02:36:30 följande:

    Du kanske lider av torra slemhinnor vilket gör att det känns smärtsamt vid sex och när du använder tampong?
    Provat massor av glidmedel vid sex ?


    Har provat det, men det torkar snabbt. Ingen av de två gynekologerna kunde hitta något märkligt, den ena kunde bara konstatera att min högra muskel i underlivet är spänd hela tiden.
  • Anonym (Hur ?)

    Och de här övningarna jag fått order om att göra är en typ av avslappningsövningar, där jag smörjer in vitt vaselin och "trycker" på områdena som gör ont för att på så vis försöka "tänja ut" så att muskeln lär sig att slappna av.

  • CitronTulo

    Får jag fråga om det bara är sex med en annan person som du inte är sugen på? Eller kan du på egen hand kan känna lust, bli upphetsad och kanske onanera?

    Förstår att du inte är sugen på sex när det bara har gjort ont när du har försökt! Så ska det ju inte vara!

  • Anonym (Reptilhjärnor)
    Anonym (Hur ?) skrev 2017-07-10 01:08:21 följande:

    Nu är det såhär att jag nyss fyllt 20 år, och jag har aldrig haft någon sexlust alls. Spelar ingen roll hur snygg en kille (kändis eller någon random) är känner verkligen ingen attraktion alls och har verkligen noll intresse av sex. Så det jag undrar över är om någon kan komma med tips eller råd om hur man lär sig leva ensam ? För så som det är så kommer jag aldrig hitta en partner, jag kan dock bli kär och vilja kyssa och gosa med en kille, har bara verkligen noll sexlust. Ber om ursäkt att det är lite luddigt men behöver verkligen alla tips och råd om hur man lär sig acceptera att jag kommer bli ensam livet ut för just nu känns det väldigt tungt. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-10 01:13

    Glömde nämna att jag haft pojkvänner, men det har ju tagit slut på grund av hur jag är...


    Fast lite lust till sex verkar det dock finnas i och med att du letat dig hit och faktiskt öppnat upp dig kring ämnet, att du skulle vara asexuell känns lite tveksamt ändå. Dessutom nämner du att du gillar gosa och kyssas så en längtan efter intimitet anar i alla fall jag. Om det nu inte är så att du finner sexuella attribut avtändande kanske? Kan vara en fas som går över när du minst anar och om du är oskuld kanske lusten väcks efter första gången? Tycker inte du ska dömma ut varken din lust eller dig själv till att för evigt vara ointresserad av sex eller att leva ensam.

    Beträffande det sista så försök att inte lägga värderingar kring ensamhet. Ofta så är vi i behov av umgänge med människor men det innebär ju inte att man ska behöva bygga sin existens kring det. Tror att det går runt mänga människor som mycket väl skulle vilja spendera sin tid mer på tu man hand precis som det motsatta finns där. Det viktigaste är att du når ett inre välbefinnande för att fungera bäst för dig. Vardet kommer ifrån avgör du men för att bli ett med ensamhet handlar det till stor del om att förlika sig med sina egna känslor och våga möta dessa och kanske ifrågasätta dessa om det är så att det blockerat en från att gå vidare.
  • Hajjan1937krkr

    TS, vad jobbigt! Hoppas du kan få den hjälp du behöver av vården. Du ska verkligen inte behöva ha ont även om du ändå inte vill ha sex. Om det är så att du är asexuell borde det finnas nån stödgrupp.

    Jag är en tjej som inte heller är säker på om jag vill leva med någon (är dock i behov av sex så har kk). Mina intimaste förhållanden är asexuella och jag har nära vänner istället och försöker hitta på en massa saker på egen hand också eftersom jag inte tänker vara begränsad av att vara singel: gå på kurser, res själv, testa laga nån ny maträtt, gå med i en bokcirkel etc etc. Jag har också satsat en hel del på min karriär och fått annorlunda uppdrag som är fantastiskt roliga.

    Nån tipsade om hund vilket jag tycker är en utmärkt idé! Massor av kärlek! Har en katt som håller mig sällskap och den har vart mer stöd än någon pojkvän. Katter är generellt mindre krävande än hundar men det finns raser som är fantastiskt sociala och gosiga, t ex rag doll. Jag har en turkisk van och den rasen är fantastisk. Smarta, pratglada och busiga som tusan men också lojala, kärleksfulla och en dröm att gosa med (det är en typ av angorakatter med päls som inte trasslar :) ).

    Jag är väldigt lycklig med mitt liv som det ser ut idag. Var i ett helvetesförhållande innan och det har fått mig att inse att man verkligen inte behöver vara två här i livet. Kanske träffar man nån, kanske inte. Men du ska veta att du inte är ensam i din situation och jag hoppas verkligen att du blir lycklig.

  • cloud
    Vargaflickan skrev 2017-07-10 01:20:00 följande:

    Var glad att du slipper allt relationsdrävel 


    oh, vad sorgligt. jag tycker synd om dig.
  • P30

    1. Om du inte är intresserad av sex är du ju förmodligen asexuell. Det där är varken konstigt eller onormalt. Det finns facebookdiskussionsgrupper med stora svenska communities för det. Jag har flera polyvänner som är asexuella. En del asexuella tycker att det fungerar bättre med polyförhållanden eftersom det är ganska lätt att säga "jag vill gärna vara med dig, men sex får du hantera i något annat förhållande". 


    Och om du är asexuell kan du ha lika stort (eller större) behov av närhet, romantisk kärlek osv. Du behöver inte få kärlek enbart från djur för att du inte är intresserad av sex.

    2. Sex är inte bara penetration. Om du vill ha sex, men inte ha penetration, skaffa en partner som är ok med att ha det så. Det finns sådana personer. Om du slipper krav på penetration kanske sex blir roligt - eller så blir det inte det. Båda är ok. Jag tror att om du vill utforska det där tror jag att tantra-sammanhang vore något för dig att utforska. Där finns massor av män som har koll på en massa andra sätt att ha sex.

    3. Om du har den typen av spänningar i underlivet behöver du förmodligen, precis som du redan vet, fixa med det. Det där är inte konstigt eller komplicerat, de flesta kvinnor jag har varit med har haft någon typ av spänningar eller låsningar. I de flesta fall fungerar det bra nog för att kunna leva ett bra liv, men ibland inte. I din stad finns det garanterat personer som är utbildade i dearmorering. Det handlar om precis det - att hitta spänningar och åtgärda dem med tryck. Det är personer som har träffat sådana som du många gånger tidigare, har koll på hur det fungerar och som faktiskt kan åtgärda det. I många fall är det kopplat till tidigare känslomässiga upplevelser, så det kan vara bra att hantera det tillsammans med någon som har koll, eller ta det lugnt på egen hand.

    4. Glidmedel som torkar: då använder du vattenbaserat och därmed för lite och för sällan. Glidmedel skall användas mycket och ofta. Silikonbaserat torkar inte.

    Och du: ta tag i det här. Det är helt onödigt att gå ett liv och lida med det här.
    Om du behöver tips om andra personer som är asexuella, skriv till mig så kollar jag med dem om det finns någon som vill skriva till dig om det här. Om du vill ha hjälp att hitta någon som har koll på dearmorering i din stad kan du också skriva. Jag har inte tillräcklig koll, så jag kommer inte att föreslå mig själv.


    Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • Anonym (L)
    Vargaflickan skrev 2017-07-10 01:20:00 följande:
    Var glad att du slipper allt relationsdrävel 
    Oj, så sorgligt.
  • nernu
    Anonym (Hur ?) skrev 2017-07-10 03:06:09 följande:

    Två olika gynekologer och två olika barnmorskor har kollat och tagit massa prover, varken svamp eller lågt pH-värde, och inga könssjukdomar heller. Smärtan har dämpats lite med övningarna, men det smärtar fortfarande. Har aldrig sett det på det viset... Kanske ligger något i att jag kopplat det med något negativt. Tack för ditt stöd 


    Det är därför det är så viktigt att inte ha sex om man inte är sugen. Kroppen minns smärtan snabbt och så spänner man sig och så har man en ond spiral som kan vara jättejobbig att ta sig ur. Tycker att du ska leta upp en sexolog. EN terapeut som jobbar specifikt med sexrelaterade frågor.
Svar på tråden Hur lära sig leva ensam ?