• Äldre 23 Jul 19:04
    335836 visningar
    3525 svar
    +1
    3525
    335836

    Vi som börjar med IVF hösten 2017

    Hej!

    Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

    Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

  • Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Äldre 23 Jul 19:28
    #1

    Hej! :) samma här. Ska påbörja ivf i september. Första besöket 29e augusti! Hoppas verkligen att det ska funka! Har dom hittat nåt fel på er eller är ni oförklarligt barnlösa? Vi är det.. hoppas det ska gå :/
    Lycka till :D

  • Äldre 23 Jul 19:54
    #2
    Ellencassandra skrev 2017-07-23 19:28:33 följande:

    Hej! :) samma här. Ska påbörja ivf i september. Första besöket 29e augusti! Hoppas verkligen att det ska funka! Har dom hittat nåt fel på er eller är ni oförklarligt barnlösa? Vi är det.. hoppas det ska gå :/
    Lycka till :D


    Vi är också oförklarligt barnlösa tyvärr. Vi tyckte dock att mitt AMH-värde var väldigt lågt, bara 1,2, men vår läkare verkade inte riktigt bry sig om det. 

    Vilken klinik ska ni gå till om man får fråga? :) Vi ska gå på Carl von Linné i Uppsala. 

    Lycka till ni med :)
  • Äldre 23 Jul 20:13
    #3
    stellanocte skrev 2017-07-23 19:54:17 följande:
    Vi är också oförklarligt barnlösa tyvärr. Vi tyckte dock att mitt AMH-värde var väldigt lågt, bara 1,2, men vår läkare verkade inte riktigt bry sig om det. 

    Vilken klinik ska ni gå till om man får fråga? :) Vi ska gå på Carl von Linné i Uppsala. 

    Lycka till ni med :)
    Okej! Har ingen direkt koll på vad som e ett bra värde. Har inte ens fått se mina prov resultat men får väl lita på läkaren! :)
    Vi ska gå på Stockholm ivf! :) har hört bra om cvl! :)
    Tack! Man e ju väldigt nervös men man vill bara sätta igång nu! Sommaren får gå fort xD
  • ijo
    Äldre 24 Jul 00:42
    #4

    Hej!

    Hakar på här :) Jag väntar på att få göra FET när kliniken öppnar upp efter semestern :) Skulle gissa att det blir efter min nästa mens så någon gång i september.

    Vad menar du med 18 misslyckade försök stellanocte?

    Vad har ni då testat?

  • Äldre 24 Jul 05:57
    #5
    ijo skrev 2017-07-24 00:42:43 följande:

    Hej!

    Hakar på här :) Jag väntar på att få göra FET när kliniken öppnar upp efter semestern :) Skulle gissa att det blir efter min nästa mens så någon gång i september.

    Vad menar du med 18 misslyckade försök stellanocte?

    Vad har ni då testat?


    Hej! :) en FET är det frysåterföring eller blandar jag ihop det? Är så många ord å hålla reda på ;)
    Jag tror ts menade att de försökt själva 18 ggr innan de fått hjälp nu å ska göra ivf.

    Hur gör ni förresten med jobbet? Det är något som oroar mig då jag har rätt svårt å ta ledigt bara några dagar innan i förväg.. tänker på ägguttaget när man måste va hemma sen... har ni pratat med er chef? Vet inte om jag vill det... hm mycket och fundera på!
  • ijo
    Äldre 24 Jul 10:08
    #6
    Ellencassandra skrev 2017-07-24 05:57:56 följande:

    Hej! :) en FET är det frysåterföring eller blandar jag ihop det? Är så många ord å hålla reda på ;)

    Jag tror ts menade att de försökt själva 18 ggr innan de fått hjälp nu å ska göra ivf.

    Hur gör ni förresten med jobbet? Det är något som oroar mig då jag har rätt svårt å ta ledigt bara några dagar innan i förväg.. tänker på ägguttaget när man måste va hemma sen... har ni pratat med er chef? Vet inte om jag vill det... hm mycket och fundera på!


    Ja precis, en frysåterföring (frozen embryo transfer). Vi gjorde vår första ivf med äggplock och återföring i slutet på april. Det gick inte vägen (fick plus på TD men blödde mycket så förstod att det inte var bra, blev ett tidigt MF) och sen hann dom stänga för semestern innan vi hann med ett frysförsök. Vi fick 4 st till frysen som jag nu hoppas klarar upptining så vi får göra fet :)

    Vi har inte berättat för någon ännu. Jag hade tur att ägguttaget blev på en dag jag var ledig. Andra besök såsom VUL osv inför äggplocket hittade jag på att jag var på läkarbesök av annan anledning. Skulle ju verkligen underlätta att berätta för chefen i alla fall men jag känner mig inte redo för det.
  • Äldre 24 Jul 10:45
    #7

    Hoppar med in här ????

    Vi har fått veta att det är dags i september någon gång, då har de gått 7 månaders sen remissen till ivf och 3år sedan vi började försöka själva. Sååå nära att äntligen få börja, de första och sista jag tänker på varje dag - längtar.

  • Äldre 24 Jul 10:55
    #8
    ijo skrev 2017-07-24 00:42:43 följande:

    Hej!

    Hakar på här :) Jag väntar på att få göra FET när kliniken öppnar upp efter semestern :) Skulle gissa att det blir efter min nästa mens så någon gång i september.

    Vad menar du med 18 misslyckade försök stellanocte?

    Vad har ni då testat?


    Menar att vi har 18 försök bakom oss på egen hand som tyvärr inte har lyckats. Så nu sätter vi hoppet till IVF istället :)
  • Äldre 24 Jul 11:00
    #9
    Ellencassandra skrev 2017-07-24 05:57:56 följande:
    Hej! :) en FET är det frysåterföring eller blandar jag ihop det? Är så många ord å hålla reda på ;)
    Jag tror ts menade att de försökt själva 18 ggr innan de fått hjälp nu å ska göra ivf.

    Hur gör ni förresten med jobbet? Det är något som oroar mig då jag har rätt svårt å ta ledigt bara några dagar innan i förväg.. tänker på ägguttaget när man måste va hemma sen... har ni pratat med er chef? Vet inte om jag vill det... hm mycket och fundera på!
    Vi satt och pratade om det i går faktiskt och det är svårt. Vi har inte berättat för någon om våra problem att skaffa barn än och jag tycker att det känns lite privat att prata om ivf:en. Jag vet inte...Jag tror att jag fortfarande har den där bilden av att vi ska kunna berätta om vår graviditet på samma sätt som de flesta andra - några veckor in och som en någorlunda överraskning. Inte att alla vet om att vi försöker och har koll på när ägget sätts in, när vi borde få besked, etc. 

    Vi har i alla fall beslutat att hålla den första omgången för oss själva. Sen får vi se om det skulle dra ut på tiden. Vi får ta ett försök i taget :)
  • Äldre 24 Jul 11:29
    #10
    ijo skrev 2017-07-24 10:08:48 följande:
    Ja precis, en frysåterföring (frozen embryo transfer). Vi gjorde vår första ivf med äggplock och återföring i slutet på april. Det gick inte vägen (fick plus på TD men blödde mycket så förstod att det inte var bra, blev ett tidigt MF) och sen hann dom stänga för semestern innan vi hann med ett frysförsök. Vi fick 4 st till frysen som jag nu hoppas klarar upptining så vi får göra fet :)

    Vi har inte berättat för någon ännu. Jag hade tur att ägguttaget blev på en dag jag var ledig. Andra besök såsom VUL osv inför äggplocket hittade jag på att jag var på läkarbesök av annan anledning. Skulle ju verkligen underlätta att berätta för chefen i alla fall men jag känner mig inte redo för det.
    Åh va bra att ni fick fyra st till frysen :) hoppas de klarar upptining!
    Nä precis.. det är väldigt känsligt å privat så helst vill man ju inte prata med chefen.. vet inte om jag bara ska säga som dig att jag måste på ett läkarbesök.. men det är det här med att ta ledigt dagen då ägguttaget sker.. för det får man ju veta tätt inpå.. hm.. får hitta på något xD
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017