• Äldre 27 Jul 16:25
    4940 visningar
    16 svar
    16
    4940

    gravid vad äter ni?

    Halloj :)
    Är för tillfället gravid i vecka 31, har gått upp ca 8 kilo sedan jag plussade. Med det tidigare barnet gick jag upp totalt 9kg på 42 veckor.

    Ser ju att detta kommer bli mer än så, haha. Men vill ha era gips på bra saker att äta som tillfredsställer sug efter onyttigheter.

    Är OFTA sugen på godsaker, allt ifrån salami, fetaost, gurka/morot och dipp, chips, choklad osv. Dessvärre mest kvällstid också.

    Sambon får panik för han går upp mer än mig av allt gott (även god mat hela tiden, så man vill ju aldrig ta en liten portion. )

    Vi ha sagt - godis och chips på helgen för mig. Men jag KAN inte förbjuda mig allt i veckorna. Ibland äter jag bara morötter, ibland frukt och dricker mest vatten (hurra! Vart fast i Cola zero/pepsi Max. Men anser att isvatten är godast nu! )
    Ibland en skål med yoghurt och flingor eller en macka. Men ändå finns det kvällar då jag rotar runt i skåpen och bara ska ha något..

    Hur GÖR NI DÅ?

  • Svar på tråden gravid vad äter ni?
  • Äldre 27 Jul 16:36
    #1

    Jag äter det jag är sugen på. Brukar försöka begränsa mängden istället för att "förbjuda" något. Vill jag ha chips tar jag ett par nävar. Vill jag ha choklad tar jag en rad och inte hela chokladkakan. Så länge jag ätit mig mätt behövs det oftast inte enorma mängder för att dämpa suget. Skulle jag försöka äta morötter istället för choklad skulle jag fortsätta vara sugen och antagligen äta mer av det när jag väl unnat mig.

    Är du kraftigt överviktig, så att du därför är orolig över att gå upp mer? Annars fattar jag inte problemet riktigt, men så lägger jag verkligen ingen vikt vid just någons vikt. Inte heller min egen.

  • Äldre 27 Jul 17:25
    #2

    Fått barn nyligen och jag åt det jag ville ha. Mådde illa, hade migrän, låg mest hela dagarna från tidig graviditet. Att då ovanpå det förvägra mig mat och det jag ville ha för att må bättre- nä, det fanns inte på kartan! Hade gått upp 8 kg v.22, blev 18 till slut, men allt är borta nu plus lite till. Oroa dig över vikten kan du göra långt senare. Däremot kan jag väl tycka att man inte behöver svulla som en total gris så man blir övermätt varje gång, men mätt- absolut.

  • Äldre 27 Jul 19:00
    #3
    alade skrev 2017-07-27 16:36:06 följande:

    Jag äter det jag är sugen på. Brukar försöka begränsa mängden istället för att "förbjuda" något. Vill jag ha chips tar jag ett par nävar. Vill jag ha choklad tar jag en rad och inte hela chokladkakan. Så länge jag ätit mig mätt behövs det oftast inte enorma mängder för att dämpa suget. Skulle jag försöka äta morötter istället för choklad skulle jag fortsätta vara sugen och antagligen äta mer av det när jag väl unnat mig.

    Är du kraftigt överviktig, så att du därför är orolig över att gå upp mer? Annars fattar jag inte problemet riktigt, men så lägger jag verkligen ingen vikt vid just någons vikt. Inte heller min egen.


    Nej inte alla överviktig. Väger 59kg nu i vecka 31. Vägde 50kg när jag blev gravid. Då hade jah ätit upp mig ett par kilo då jag slutade röka strax innan!

    Nä nen är väldigt rädd att bli stor.. och vill försöka bli av med dåliga vanor. Har så stora barn nu också att det blir fel om jag ska svulla varje kväll och förbjuda dem. Sonen är 6, bonusen 5,5år.
    Äter såklart när dem lagt sig, vilket är ännu sämre.
  • Jellos­un
    Äldre 27 Jul 19:24
    #4

    Äter det jag är sugen på. Som en ovan skrev, man behöver inte överdriva.

    Men min kropp är väldigt kräsen tydligen.

    Det jag har Bestämt är att endast dricka vatten, oavsett. Och det verkar gå bra att hålla.

    Sushi skulle jag nog vilja ha dygnet tunt typ men ekonomin tillåter inte det just nu.

    Levt väldigt nyttigt innan tycker jag, fisk, kött, kyckling och sallader. Ägg och gröt till frukost. Men allt det jag var van vid att äta vill min kropp inte ha nu.

    Ikväll blir det tydligen två majskolvar med salt. Och kanske en choklad topp. Efter att ha nattat tvååringen=)

  • Äldre 27 Jul 19:27
    #5
    erijon skrev 2017-07-27 19:00:45 följande:

    Nej inte alla överviktig. Väger 59kg nu i vecka 31. Vägde 50kg när jag blev gravid. Då hade jah ätit upp mig ett par kilo då jag slutade röka strax innan!

    Nä nen är väldigt rädd att bli stor.. och vill försöka bli av med dåliga vanor. Har så stora barn nu också att det blir fel om jag ska svulla varje kväll och förbjuda dem. Sonen är 6, bonusen 5,5år.

    Äter såklart när dem lagt sig, vilket är ännu sämre.


    Men om de inte ser dig äta vet de ju inte ens om att du "svullar", så hur kan det vara ännu sämre? Utgått från att du menar att de utsätts för orättvisa när de inte får.

    Om det känns väldigt jobbigt att gå upp det barnmorskor osv säger är normalt (runt 12 kg minst, visst?) kanske du behöver titta mer på dina tankemönster än på vad du äter? Så att du inte går och drar på en massa jobbiga känslor och mår dåligt över din viktuppgång menar jag.
  • Äldre 27 Jul 19:39
    #6
    alade skrev 2017-07-27 16:36:06 följande:

    Jag äter det jag är sugen på. Brukar försöka begränsa mängden istället för att "förbjuda" något. Vill jag ha chips tar jag ett par nävar. Vill jag ha choklad tar jag en rad och inte hela chokladkakan. Så länge jag ätit mig mätt behövs det oftast inte enorma mängder för att dämpa suget. Skulle jag försöka äta morötter istället för choklad skulle jag fortsätta vara sugen och antagligen äta mer av det när jag väl unnat mig.

    Är du kraftigt överviktig, så att du därför är orolig över att gå upp mer? Annars fattar jag inte problemet riktigt, men så lägger jag verkligen ingen vikt vid just någons vikt. Inte heller min egen.


    Nej inte alla överviktig. Väger 59kg nu i vecka 31. Vägde 50kg när jag blev gravid. Då hade jah ätit upp mig ett par kilo då jag slutade röka strax innan!

    Nä nen är väldigt rädd att bli stor.. och vill försöka bli av med dåliga vanor. Har så stora barn nu också att det blir fel om jag ska svulla varje kväll och förbjuda dem. Sonen är 6, bonusen 5,5år.
    Äter såklart när dem lagt sig, vilket är ännu sämre.
  • Äldre 27 Jul 19:45
    #7
    alade skrev 2017-07-27 19:27:06 följande:
    Men om de inte ser dig äta vet de ju inte ens om att du "svullar", så hur kan det vara ännu sämre? Utgått från att du menar att de utsätts för orättvisa när de inte får.

    Om det känns väldigt jobbigt att gå upp det barnmorskor osv säger är normalt (runt 12 kg minst, visst?) kanske du behöver titta mer på dina tankemönster än på vad du äter? Så att du inte går och drar på en massa jobbiga känslor och mår dåligt över din viktuppgång menar jag.
    Mja fast jag menar att det är sämre att äta sånt ju senare på kvällen det är.

    Och ja, ibland dagtid blir det ju lite orättvist men jag som sagt får ofta hålla mig tills på kvällen.

    Ja, alltså lite rätt har du. Jag har väl någon slags fobi som jag inte erkänt själv kanske. Men jag är inte livrädd att gå upp i vikt som man sen går ner. Vill bara inte ÄTA på mig 8 kg jag kanske inte skulle gå upp om jag bara stod emot vissa onödiga saker.
    Sedan jag slutade röka och blev gravid så sätter sig ju kilona uppenbarligen. Innan det så kunde jag äta chips varje dag om jag så ville. Men det känns fel!

    Vill bara ha tips och lite råd om vad mab kan äta istället. Säkert många som tänker som jag. Annars kan man nog lätt dea på sig övervikt under graviditeten om mab ska tillåta sig allt. Icke gravid så kan man ju "straffa sig" med långpromenad eller väldigt nyttig mat och INGET gott enklare efter några dagar svullande. Funkar inte nu.
    Försöker gå en promenad på 1h varje dag? Orkar verkligen inte mer. Sen är magen stenhård i timmar efter.

    Hoppas du förstår utan att det verkar helt sjukt! :)
  • Äldre 27 Jul 20:02
    #8

    Självklart ska du äta om du är sugen på nåt!Vad är du rädd för?Själv vägde jag 50kg när jag blev gravid och i nionde månaden hade jag gått upp c 18kg.Var hungrig ofta sista månaderna.Och gick ner allt vikt inom 1år.Ät och njut!

  • Äldre 27 Jul 20:06
    #9

    Jag förstår det du skriver, men eftersom jag själv inte har såna tankar (gravid eller ej) förstår jag kanske ändå inte. Jag ser inte så stort problem i om jag skulle dra på mig extra vikt - vill jag gå ned i vikt senare kan jag göra det. Det vet jag eftersom jag gått upp i vikt och sedan ned i vikt tidigare. Därav ser jag det inte som ett problem riktigt, för jag kan ju lösa det vid behov. Jag vet vad man "ska" äta och hur jag mår bra av att träna för att få till en sund viktnedgång.

    Sen är det ju som det är om man etablerar dåliga vanor - det är inte alltid lätt att sluta med dem. Men precis som du klarat av att sluta röka och jag klarat av att sluta snusa, så går det ju ändå att bryta. Vi klarar det!

    Så. Jag hoppas att du får det som du vill ha det, på vilket sätt det än är, och att du mår bra. Och att du får tips från andra som fattar hur du känner.

  • Äldre 27 Jul 20:15
    #10

    När jag väntade min nuvarande 3 åring så åt jag vad jag ville (inom rimliga gränser såklart, jag höll mig ju till råden och åt inte sånt det avråds från). Vägde som du ts 50 vid inskriviningen. Jag gick upp ca 13 kg totalt då. På efterkontrollen 8 veckor efter förlossningen vägde jag 50 igen. Sen gick jag ner lite till och stod ganska stadigt på 47 kg länge.

    Nu är jag gravid igen och vet inte vad jag väger, men det är runt 50. Får se hur mycket jag går upp denna gång (är bara i v 6 nu).

    Ts, om du är så rädd för att bli stor, ligger det någon ätstörning i bakgrunden? Eller har du gått ner mycket i vikt innan och är rädd att gå upp till det igen? För "normalt" sett så är ju graviditeten en tid då man inte brukar fokusera på vikten.

  • Äldre 27 Jul 20:20
    #11

    Jag åt massor och låg större delen av graviditeten så man kan ju tycka att allt borde varit fettvikt, men jag gick ner 14 kg på 14 dagar direkt efter förlossningen så det mesta var ändå vätska. Kroppen kräver rätt mycket som gravid, jag var verkligen hungrig-hungrig!

  • Äldre 28 Jul 08:13
    #12
    regndroppe skrev 2017-07-27 20:15:12 följande:

    När jag väntade min nuvarande 3 åring så åt jag vad jag ville (inom rimliga gränser såklart, jag höll mig ju till råden och åt inte sånt det avråds från). Vägde som du ts 50 vid inskriviningen. Jag gick upp ca 13 kg totalt då. På efterkontrollen 8 veckor efter förlossningen vägde jag 50 igen. Sen gick jag ner lite till och stod ganska stadigt på 47 kg länge.

    Nu är jag gravid igen och vet inte vad jag väger, men det är runt 50. Får se hur mycket jag går upp denna gång (är bara i v 6 nu).

    Ts, om du är så rädd för att bli stor, ligger det någon ätstörning i bakgrunden? Eller har du gått ner mycket i vikt innan och är rädd att gå upp till det igen? För "normalt" sett så är ju graviditeten en tid då man inte brukar fokusera på vikten.


    Ja jag är rädd att gå upp i vilt och bli tjock. Det klär inre mig, jag trivs INTE över 50kg. Om det inte vore muskler då :)

    Efter graviditet med äldsta sonen så gick jag ner mina 7 av 9 kilo typ inom två veckor. Men jag åt och åt och ÅT så jag gick upp dem igen. Jag kände mig så tjock och ful och usch vad jag mådde dåligt (ammade!) så först efter amningen sket sig så tog jag tag i det och åt BRA och rörde mig i snitt 15.000steg/dag. Men helst 20k. Blev typ besatt. Efter det har jag aldrig kunna släppt vågens siffror. Någon störning fattar jag också att det är, men lider inte av ätstörning eller svälter mig eller något sådant.

    Har aldrig vägt över 50kg sedan dess (sonen är 6 år) tills nu. IGEN. Nu under grav gör det inget, känner mig ganska fin. Tycker inte jag är särskilt stor i övrigt än magen men är rädd för tiden efter..

    Knappast enkelt att tillåta sig alt och få njuta av vad man vill nu. Och om två månader, to samma dag bebis är ute kommer förbuden. Ska amma denna bevis också så länge det går, siktar på 6mån helamning. Det är LÅNG TID och då vill jag inte vantrivas i min kropp..

    Gick också ner och vägde 46-47kg LÄNGE där när sonen var typ 1, till 5,5 år: var tyvärr nere en sväng på typ 42kg men jag råkade träna LITE för mycket motion och åt väl intr tillräckligt. Det ordnade jag snabbt upp när jag insåg att det bör inte ens en 15åring väga ;)
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 28 Jul 09:29
    #13

    Jag har aldrig haft några viktproblem utan min kropp verkar reglera det där själv - är jag sugen på något så beror det antagligen på att jag behöver mer energi - men ur näringssynpunkt var jag noga med att få i mig minst tre ordentliga, näringstäta mål per dag. Utöver det åt jag vad jag kände för.

  • Äldre 28 Jul 11:00
    #14

    Äter som vanligt men undviker de man ska enl livsmedelsverket. Äter dock inte lätt produkter utan heltprodukter. Förstår inte varför de rekommenderar konstgjort..

  • Äldre 2 Aug 22:07
    #15

    Jag är "bara" v12+0 men tänker också mycket på mat och vikt. Min absoluta favoritvikt är 62kg (176cm). Mindre träning och lite för mkt av det goda lite för ofta har gjort att jag vid graviditetsstart vägde 66kg. I normala fall kan jag lätt korrigera en sådan slarvökning genom att helt utesluta socker och vita kolhydrater, och träning så klart. När jag fick veta att jag är gravid i v5 vägde jag 67. Då blev jag superstrikt med fika och snacks, så sedan dess har jag faktiskt gått ned lite. Jag bantar absolut inte, äter mycket och bra men ser till att välja nyttiga alternativ och se till att jag har tex morot och ägg på jobbet, annars moffar jag en massa mackor vilket jag går upp av.

    Att få gravidmage ser jag bara fram emot. Det stör mig dock nu att jag har ett extralager fett som inte försvinner trots sedvanliga insatser och att magen putar så himla mycket. Träningen lider iofs svårt av tröttheten än... Jag är rädd för att dra på mig en massa fettkilon som jag får slita med sen. Extra fett blir varken bebis eller jag glad av.

    Jag äter haricots verts, tomat, paprika, frukt, dricker te, tomatjuice, yoghurt med bär, kokt eller stekt ägg osv när jag är sugen men vet att jag har ätit nog. För mig funkar det inte att ta "litegrann" av något gott. Jag har aldrig sådant hemma. (Chips, godis, bullar osv).

  • Äldre 3 Aug 19:30
    #16
    erijon skrev 2017-07-27 19:45:43 följande:

    Vill bara ha tips och lite råd om vad mab kan äta istället. Säkert många som tänker som jag. Annars kan man nog lätt dea på sig övervikt under graviditeten om mab ska tillåta sig allt.


    Svarade lite ovan :)
Svar på tråden gravid vad äter ni?