• Ljbs
    Äldre 28 Jul 21:46
    4313 visningar
    10 svar
    10
    4313

    Knyta skor

    När klarar man att öppna upp skon genom att lätta på snörena, föra in foten och sen knyta den?

  • Svar på tråden Knyta skor
  • Äldre 28 Jul 21:51
    #1

    Knuta knutar brukar komma i lågstadiet.

  • Äldre 28 Jul 21:56
    #2

    När man hittar en knytsko man bara älskar men inledningsvis inte får köpa för att ens mamma tycker det är bättre med skor man bara kan dra på... Kopplar man då på sin största charm och loooovar att man kommer lära sig knyta skorna heeeelt själv (och mamman står fast vid att de inte följer med till dagis förrän knytandet funkar) så plötsligt både knyts och knyts det upp och foten går i och ur utan hjälp????

    (För min son inträffade detta vid 5 år, dottern snarare typ 4)

  • Ljbs
    Äldre 28 Jul 21:59
    #3

    Ok.så när kan man börja räkna med att det är lathet att inte klara av detta?

  • Äldre 28 Jul 22:22
    #4

    Så svårt att svara på då det måste vara väldigt individuellt!

    Jag har en överambitiös unge som älskar utmaningar och därför lärt sig många saker tidigt. Den andra är mycket mer bekväm av sig, och det tänker jag har sina fördelar det också, skönt att slippa prestationshetsen storasyster kämpar med!

    Dock har jag kollat av i kompiskretsen för att få en indikation av hur andra ligger till med sånt jag börjat tycka att den bekväma borde klara själv. Knyta skor är han i princip först med så det hade jag inte stressat på om han inte redan tagit tag i det själv. Storasysters kompisar som är 8 kan nog allihop och har nog kunnat det senaste året minst... så vid 7 kan man nog begära att många fixar det iaf

  • Äldre 28 Jul 22:46
    #5

    Oj, på mina 15 år i förskolan har det inte funnits nått barn som inte har kunnat knyta sina skor innan dom har börjat förskoleklassen..

    Även mina barn kunde knyta knutar redan i förskoleåldern, men sambons barn som är mellan 10-13 år, kan det inte..

    Så, det är väldigt olika..

  • Caramb­olan
    Äldre 29 Jul 00:26
    #6
    GravidFetaMorsan skrev 2017-07-28 22:46:50 följande:

    Oj, på mina 15 år i förskolan har det inte funnits nått barn som inte har kunnat knyta sina skor innan dom har börjat förskoleklassen..

    Även mina barn kunde knyta knutar redan i förskoleåldern, men sambons barn som är mellan 10-13 år, kan det inte..

    Så, det är väldigt olika..


    Är väl mer en fråga om övning än om ålder. Jag tror inte att något av mina tre barn ens har haft ett par knytskor så länge de var i förskoleålder. Känns inte som att det är så vanligt i butikerna heller? Åtminstone inte de märken vi brukar köpa, där är det kardborrband som gäller
  • Äldre 29 Jul 10:10
    #7
    Carambolan skrev 2017-07-29 00:26:08 följande:

    Är väl mer en fråga om övning än om ålder. Jag tror inte att något av mina tre barn ens har haft ett par knytskor så länge de var i förskoleålder. Känns inte som att det är så vanligt i butikerna heller? Åtminstone inte de märken vi brukar köpa, där är det kardborrband som gäller


    Ja, precis. Det är därför det är så olika. :)
  • Isola7­47
    Äldre 29 Jul 10:27
    #8

    Har visserligen bara jobbat på förskola i 3-4 år men fortfarande INTE träffat ett barn där som kan knyta. Tror det är oerhört ovanligt i dagsläget att man lär barnen att knyta då det ändå finns skor som inte behöver knytas som går fortare. Min äldsta dotter köpte knytskor vid 6 och lärde sig knyta. Svårt att säga när man inte klarar det pga lathet, beror ju helt på hur man utmanats finmotoriskt. Har man aldrig fått/behövt hålla på med något liknande är det ju inte konstigt att inte kunna även om man är stor.

  • Äldre 2 Sep 13:43
    #9

    Jag lärde mig knyta som 4 åring men det är nog ganska normalt från den åldern, att inte vilja knyta skorna är väl inget problem. Finns ju alternativ till snöre och kardborreband. Kika hos skoaffären för tips.

  • Äldre 2 Sep 15:26
    #10
    Matematiker skrev 2017-07-28 21:56:38 följande:

    När man hittar en knytsko man bara älskar men inledningsvis inte får köpa för att ens mamma tycker det är bättre med skor man bara kan dra på... Kopplar man då på sin största charm och loooovar att man kommer lära sig knyta skorna heeeelt själv (och mamman står fast vid att de inte följer med till dagis förrän knytandet funkar) så plötsligt både knyts och knyts det upp och foten går i och ur utan hjälp????

    (För min son inträffade detta vid 5 år, dottern snarare typ 4)


    Haha! Exakt så gick det till här också
Svar på tråden Knyta skor