• Huskyägare

    Lyder inte när det regnar

    Hej jag har en fråga och kunde inte hitta något svar så jag vänder mig hit.

    Hej jag har en hund ( Husky ) 4 månader gammal. Lydig, snäll, och följsam

    Lite info:

    Jag har han alltid lös när vi är i skogen och promenerar, grillar eller tältar. När jag ropar eller testar uppmärksamhet kommer han alltid och han vet att han får en god bit när han kommer eller gör rätt och sitter kvar tills jag säger till att han kan gå. Har han lös i skogen för han är så duktig när vi är där, han trivs och jag trivs. Vi går ut till skogen bara för att äta lite eller gå en stund eller bara sitta en stund och kolla. "Long story short" vi älskar att vara i skogen.

    Här kommer problemet:

    När vi är ute och det börjar regnar är det som att han glömmer bort allt bra och beröm han får för att lyda, lyssna, komma och vara uppmärksam. Han springer en bit före mig och kommer inte när jag ropar, lockar eller sätter mig ner och tar fram godispåsen. Han bara sitter en bit bort och stirrar på mig, när jag reser mig upp så fortsätter han bara springa före.

    Frågan då? Jo varför gör han så? Varför är han alltid så lydig och duktig förutom när det regnar? Varför lyssnar han inte på mig när det regnar? Blir inte ofta sur och vill inte heller vara det men när han vägrar lyssna och fortsätter göra fel blir det tyvärr så.

    Här kommer lite mer:

    (Detta hände för 1 månad sedan(Midsommar)
    Första gången vi var ut och fiskade och grillade i min stuga så började det regna medans vi var i skogen, och då började vi självklart packa ihop för att gå hem. Men under vägen så föll jag i tankarna och tänkte inte på att kolla efter han, han gick bakom mig då. Jag kollade bak flera gånger och han var alltid bakom mig men sedan var han plötsligt inte det. Han hade säkert stannat för att göra Nr2 eller vara nosa lite, men han var borta. Jag letade och ropade i spö regnet, genom blöd och frustrerad i över 2 timmar, men till slut hörde jag hans halsband (namn brickan) och han hörde mitt rop. När han kom var han livrädd och kall han bara skrek och ville komma i famnen för värme. Så vi satt där i skogen och "höll om varan" tills han lugnade ner sig. Men sen när vi fortsatte gå så sprang han före mig och stannade bara men kom inte när jag ropade eller satte mig ner, när jag reste mig så fortsatte han bara springa en bit sedan stannade han och vänta tills vi såg varandra sen fortsatte han likadant hela vägen hem.

    (Detta hände för 2 veckor sedan 
    När var vi i min fars stuga och hälsade på. Medans vi var där gick vi ut i skogen och promenerade och fiska och så en gång började det regna, då gjorde han samma sak. Sprang före och stannade när jag ropade men kom inte fram. Han kom när jag ropade och fick en god bit 5 minuter innan det började regna men hux flux så bara flög allt det där ut och han sprang före och stannade men kom inte när ja ropade och bara fortsatte likadant hela vägen fram.

    (Detta hände igår (Fredag 4/8-17)
    Vi gick ut till skogen och grillade och bara mös framför elden i ett par timmar. Sedan så kom det där fördömda regnet, ja det var ju bara att packa ihop grejerna och börja gå hemåt. I början gick det hur bra som helst men sedan när vi började närma oss hem så slutade han helt plötsligt att komma när jag ropade, han bara stannade. Ville inte komma när ja lockade han, ropade eller satte mig ner och tog fram godispåse. Bara satte sig och stirrade, När ja reste mig så sprang han iväg. Denna gång så sprang han hela vägen hem, satte sig på trappan och väntade.

    Ja jag tog tag i honom och gav en utskällning. det gör jag varje gång han ignorerar vad jag säger och gör fel. Ja jag ger en godbit och beröm varje gång han gör bra ifrån sig och lyssnar på mig.

    Gör man fel och fortsätter så, så för man en utskällning.
    Gör man rätt och bra ifrån sig så får man belöning och beröm

    Mvh Sebastian och hundern Kai

    Ps. Han är lös hela tiden i min stuga och har gått från gården 3 gånger, hämtade han i nacken och släppte han på gårdsgränsen ( liten väg just utanför gården ), i skogen tar jag inte tag i honom om nu inte han gör något äckligt som äter bajs eller inte lyssnar. Och han var lös hela tiden i min fars stuga, han har stor gård och ingen väg i närheten så det var inga problem.


    ..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-05 01:02
    Hemma på gården har jag honom i en löplina eller bara koppel om vi bara går ut en snabbis eller så har jag kopplet på honom men inte håller i det när vi leker för det ger både han och mig mer frihet i leken och samtidigt ett test för honom. Han har koppel på men ingen håller i det, inte riktigt den frihet som i skogen men ändå tillräckligt för att kunna springa.
  • Svar på tråden Lyder inte när det regnar
  • EmberEyes

    Var kommer alla dessa människor från, som inte läser på innan de skaffar ett djur?

    TS, du behöver sätta dig ner och läsa igenom vad som gäller. Jag föreslår att du börjar på jordbruksverkets sida.

    http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

    Klicka runt på länkarna till vänster och glöm inte läsa lagtexterna till höger (om du läser på vanlig browser, hur det ser ut på en mobil vet jag inte.). Sedan föreslår jag att du googlar på hund etologi och lär dig mer om hundar och deras beteende.

    Jag tror att klickerträning (skvallerträning?) även kallat positiv förstärkning, ligger nära var du står.

    Det är jättebra att du vill belöna positivt beteende, fortsätt med det! Vad som är viktigt är att du inte straffar felaktigt beteende, speciellt om det felaktiga beteendet inte sker under tiden som du rättar hunden. Hunden kommer aldrig att koppla att skon han tuggade på inte var en leksak 5 sek senare, det enda hunden kommer lära sig är att du är oberäknelig och inte att lita på.

  • Dexter dot com

    Att skälla på och ta tag i en hund förstör bara valpens tillit för dig och i längden kommer den tycka du är en obehaglig typ som bör undvikas. Du bör vara en resurs för valpen dvs den som är roligast i världen, den som leker och tränar, belönar och ger mat....inte en som skäller och fysiskt korrigerar.
    I långa loppet tror jag hundens jaktinstinkter kommer ta över ( rasen har otrolig jaktinstinkt och väldigt självständiga) så börja redan nu med långlina och hägna in tomten innan en olycka inträffar.

  • Anonym (Koppel)
    Huskyägare skrev 2017-08-05 01:32:53 följande:

    Anonym (Koppel). Nej det visste jag inte om. Tack för att du informerade mig! Hur kommer det sig att jag inte får ha hunden lös i skogen?


    Det är för att många vilda djur har ungar under den perioden så för att inte störa dom eller hunden ska få för sig att driva så ska man ha kopplad
  • Anonym (Koppel)
    Dexter dot com skrev 2017-08-05 06:44:56 följande:

    Att skälla på och ta tag i en hund förstör bara valpens tillit för dig och i längden kommer den tycka du är en obehaglig typ som bör undvikas. Du bör vara en resurs för valpen dvs den som är roligast i världen, den som leker och tränar, belönar och ger mat....inte en som skäller och fysiskt korrigerar.

    I långa loppet tror jag hundens jaktinstinkter kommer ta över ( rasen har otrolig jaktinstinkt och väldigt självständiga) så börja redan nu med långlina och hägna in tomten innan en olycka inträffar.


    Bra skrivet

    Att skälla i efterhand är helt fel, du måste korrigera ett beteende direkt för hunden har glömt för längden sen annars och förstår inte varför den får bannor. Sen att skälla ger inte mycket inte fysisk korrigering heller.
  • John22

    Hur kan man skaffa en husky utan att ha koll på något så grundläggande som lagar angående koppling? Att skälla på hunden i efterhand är dessutom helt värdelöst eftersom han inte har någon aning om varför du är arg.

    Inför hundkörkort...

  • Aniiee
    John22 skrev 2017-08-05 14:26:19 följande:

    Hur kan man skaffa en husky utan att ha koll på något så grundläggande som lagar angående koppling? Att skälla på hunden i efterhand är dessutom helt värdelöst eftersom han inte har någon aning om varför du är arg.

    Inför hundkörkort...


    I alla fall för så krävande raser som huskeys.....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Huskyägare

    Nåväl jag har fått svar på min fråga ang regnet, tack för det! Orkar inte ödsla tid på svara dessa "övriga" kommentarer eller slänga bensin på elden vissa startat. Ni kan gärna fortsätta driva denna diskussion om ni har behov för det. Men ni kör ert race och jag kommer fortsätta köra mitt race.

    Hejdå mvh Sebastian och hunden Kai

  • EmberEyes
    Aniiee skrev 2017-08-05 16:37:35 följande:
    I alla fall för så krävande raser som huskeys.....
    Nej, för alla hundar. På tok för många 'väsk-hundar' får inte den omsorg och stimulans de behöver för deras hussar och mattar inte vet att alla hundar, oavsett storlek, har samma grundläggande behov och omfattas av samma lagar
  • Aniiee
    EmberEyes skrev 2017-08-06 15:35:54 följande:
    Nej, för alla hundar. På tok för många 'väsk-hundar' får inte den omsorg och stimulans de behöver för deras hussar och mattar inte vet att alla hundar, oavsett storlek, har samma grundläggande behov och omfattas av samma lagar
    Ok, då, för alla hundar under 5 kg och alla hundar över 100% energinivå =P

    Men ja, jag håller med, men någonstans måste man börja för att få det accepterat.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Lord Hans

    Alla hundägare vet när hundarna ska vara kopplade men ärligt talat vem fan bryr sig? Sluta låtsas vara så perfekta ni som kommenterat här. Jag ser hela tiden lösa hundar när jag rör mig i skogen, garanterat har de ägare precis som er. Såna som tycker om att fördöma och påpeka för andra hur duktiga dom är, men när ingen ser på så gör ni likadant.

    Min husky springer också lös i skogen, detta för att den inte är någons slav.

  • Aniiee
    Lord Hans skrev 2017-08-06 19:14:13 följande:

    Alla hundägare vet när hundarna ska vara kopplade men ärligt talat vem fan bryr sig? Sluta låtsas vara så perfekta ni som kommenterat här. Jag ser hela tiden lösa hundar när jag rör mig i skogen, garanterat har de ägare precis som er. Såna som tycker om att fördöma och påpeka för andra hur duktiga dom är, men när ingen ser på så gör ni likadant.

    Min husky springer också lös i skogen, detta för att den inte är någons slav.


    Det handlar inte om att hundar inte kan vara lösa. Det handlar om att TS hundVALP inte kan vara lös när det REGNAR. eftersom den inte kommer på kommando då. En 4 månaders valp har inte den träningen och uppfostran än. dessutom gör TS ett par kardinalfel i sin uppfostran.

    Mina trehundar är också lösa, ALLTID (för min kommun har inget koppeltvång utom i naturreservaten), men mina hundar kommer på kommando, alltid, utan tvekan och absolut utan valptrots. Till och med om en vildkanin springer mitt framför näsan på dem.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Dexter dot com
    Lord Hans skrev 2017-08-06 19:14:13 följande:

    Alla hundägare vet när hundarna ska vara kopplade men ärligt talat vem fan bryr sig? Sluta låtsas vara så perfekta ni som kommenterat här. Jag ser hela tiden lösa hundar när jag rör mig i skogen, garanterat har de ägare precis som er. Såna som tycker om att fördöma och påpeka för andra hur duktiga dom är, men när ingen ser på så gör ni likadant.

    Min husky springer också lös i skogen, detta för att den inte är någons slav.


    Självklart kan man ha sin hund lös om man har 100% inkallning och kontroll på den. Min hund går alltid lös då hon har noll jaktinstinkt och knappt viker från min sida. Tidigare hundar har dock inte kunnat vara lösa då dom dragit iväg på egna äventyr. Jag är rädd om mina hundar, om det vilt vi har i vår natur och om mina medmänniskor som inte ska behöva möta lösa hundar så självklart hade jag dom kopplade. Att ha sin hund i koppel är inte att förslava utan att ta ansvar och vara rädd om sin hund.
  • Anonym (Husky)

    Jätte roligt att du valt husky som din ras! Det är en jätte trevlig ras, jag är själv uppväxt med dom.

    Dock.....

    Har du tänkt på att det är en ras som är avlade för extremt hårt arbete?

    Alltså inte bara lösa skogspromenader och mys framför brasan? (Även om sånt är super trevligt)

    Läs på om deras sätt att jobba. Läs på ordentligt!!

    Han. Och tänk på det igen. Han! Det är en hane du köpt. Hanarna är avlade för ännu mer hårt arbete än tikarna. Kan du ge hunden det?

    Om inte är risken stor att denne hittar på "jobb" åt sig själv. Du är förutom koppeltvånget även skadestånds skyldig för allt din hund orsakar.

    Om din hund nu som valp inte lyssnar för han är rädd i regnet kan det leda till stora allvarliga saker.

    Skulle du och din hund råka hamna mitt i ett regn oväder om ett år, då han är fullvuxen könsmogen och envis och då struntar i dina rop kanske han beslutar sig för att jaga den där älgen eller springa till den där löptiken istället för att springa hem. Älgen i sin tur springer ut på E45:an, krockar med en bil. I bilen sitter en hel familj. Vad som helst kan hända.........

    Som hundägare är du skyldig till allt!

    Värt att tänka på.

  • Anonym (Oj)

    Det är SÅ otroligt stor skillnad på "jakthundsraser" och "knähundsraser" vad gäller lydnad ute i naturen.

    Min sambos familj har alltid haft huskys. De har jobbat som draghundar och varit ute i stora hägn året om dagtid. Oftast inne i huset om nätterna. Jättefina härliga och tillgivna hundar. Superbra har iaf deras hundar varit med våra barn också. MEN det är mycket varg i dem. De har instinkterna i sig.

    Själva har vi haft en jack russel. Världens roligaste ras i mitt tycke. Smart som rackarn och lättlärd. Tillgiven och lydig som få efter massor med jobb. Men även där mycket jaktinstinkt.Hur lydig han än var till vardags i alla situationer så var han lätt oberäknelig i skogen.

    Drog iväg efter spår och stängde öronen vid några tillfällen. Måttet var rågat när han drog efter en lokatt och efter det var det lina som gällde i skogen.

    När russeln dog hade familjen hunnit utökas med tre barn varför vi inte ansåg oss ha den tid den rasen kräver.

    Istället fick en havanaise fylla tomrummet.

    En ras som totalt saknar jaktinstinkt. DEN går ha lös i skog och mark utan problem. I hennes liv finns nämligen inget roligare än att vara med husse och matte.

    Hoppas du vet vad du tagit dig an för ras och att du besitter förmågan att ta hand om den på rätt sätt.

    Förövrigt, din hund är rädd för regn. Du visade nämligen hur farligt regnet är när ni satt och höll om varandra vid första incidenten du beskriver.

    Snart är din hund också rädd för dig iom att du går fram till den och skäller ut den

  • Inteutanproblem

    Antagligen läser inte TS tråden längre, men utifall att svarar jag ändå.

    Dofter förstärks vid väta. Av allt att läsa så är min bedömning att du har en typisk Husky, men att den pga sin ålder inte ännu utvecklat den karaktäristiska självständigheten rasen besitter. Regnet i sig kan av någon grund göra valpen osäker och lite ängslig med tanke på det som hänt vid ett tidigare tillfälle, men jag tror mer på att dofterna regnet gör tydligare triggar igång instinkter hos valpen. Huskyn är känd för en stark jaktinstinkt, otroligt omgivningsintresse samt eget beslutsfattande. Detta kommer bara bli tydligare ocj tydligare ju äldre valpen blir. Och OM man överhuvudtaget ska ge sig på att försöka lydnadsträna en Husky gör man bäst i att skippa allt vad tvång, obehag och bestraffningar heter - den är för intelligent och självständig för att köpa den där behandlingen i det långa loppet.

    Personligen skulle jag hädanefter använda flexikoppel, långlina och inhägnade områden - helt skippa lösvistelse. Rasen har egenskaper och otroligt starka instinkter, du kan inte konkurrera mot dessa. Eller träna bort dom för den delen. Nästan alla som skaffar sig sin första Husky lever under villfarelsen att allting går bara man tränar mycket och rätt, alla inser efter några år med rasen att det där inte fungerar i praktiken. Förhoppningsvis inser man detta innan någonting allvarligt hunnit inträffa.

    Sure, vissa kan man ha lösa på ett tryggt och säkert sätt - men! Och det här är ett stort men, i dom fallen rör det sig om undantag och individer som helt saknar jaktinstinkt och dessutom då har en will to please som inte är typisk för rasen. Ett misstag många gör också är att tro att bara för att valpen/unghunden alltid håller sig nära/inte jagar efter något så kommer det fortsätta så upp i vuxen ålder - för det mesta blir det precis tvärt om.

    Äger 4 Siberian Huskies, 1 Norrbottenspets. 1 av Sibbarna klarar vara lös på vår tomt, men skulle inte riskera ha honom lös i skogen. Dom övriga 3 skulle kunna ställa till med mycket elände och sorg om dom tilläts vara lösa utanför inhägnat område.

  • Anonym (Hundägare utan koll...)
    Anonym (Koppel) skrev 2017-08-05 14:07:28 följande:
    Det är för att många vilda djur har ungar under den perioden så för att inte störa dom eller hunden ska få för sig att driva så ska man ha kopplad

    Det kan vara värt att nämna att det är koppelkrav i skogen annars också, om man inte har sådan koll på hunden att det är jämförbart med koppel.


    Hundägare som låter sina hundar jaga vilt på annans mark kan bli dömda för jaktbrott.


    Jag vet en jägare som skjutit rådjur på drev som haft en schäfer efter sig, hundägaren hävdade till jaktledaren precis innan det small att hennes hund absolut inte jagar i skogen.


     


    I bästa fall har hunden någon form av märkning med telefonnummer, så jägare som fångat in hunden kan ringa ägaren, som då får förklara varför de jagar olovligt på deras mark.


    Scenario två är att man får åka till polisstationen och hämta hunden, och där förklara varför man varit ute på tjuvjakt..

    Det absolut värsta scenariot är väl om man har en stor hund som hänger på ett drev, och blir skjuten för att den riskerar att bita ihjäl en betydligt mindre jakthund (t.ex. en drever eller tax) när det blir bråk om ett nedlagt vilt.


     


    Allemansrätten brukar sammanfattas med orden "Inte störa - inte förstöra".


    Fritt springande hundar kan störa jakt, vilket är ett brott i sig, och det skadar i sin tur jakträttsinnehavaren ekonomiskt då jaktlagen inte vill betala höga arrendekostnader för marker de inte kan jaga fullt ut på för att det springer lösa hundar till höger och vänster.


     


    Och för att inte låta som en gammal sur gubbe så kastar jag in en glad gubbe också. :)

  • Lord Hans
    Anonym (Hundägare utan koll...) skrev 2017-08-17 02:44:13 följande:

    Det kan vara värt att nämna att det är koppelkrav i skogen annars också, om man inte har sådan koll på hunden att det är jämförbart med koppel.


    Hundägare som låter sina hundar jaga vilt på annans mark kan bli dömda för jaktbrott.


    Jag vet en jägare som skjutit rådjur på drev som haft en schäfer efter sig, hundägaren hävdade till jaktledaren precis innan det small att hennes hund absolut inte jagar i skogen.


     


    I bästa fall har hunden någon form av märkning med telefonnummer, så jägare som fångat in hunden kan ringa ägaren, som då får förklara varför de jagar olovligt på deras mark.


    Scenario två är att man får åka till polisstationen och hämta hunden, och där förklara varför man varit ute på tjuvjakt..

    Det absolut värsta scenariot är väl om man har en stor hund som hänger på ett drev, och blir skjuten för att den riskerar att bita ihjäl en betydligt mindre jakthund (t.ex. en drever eller tax) när det blir bråk om ett nedlagt vilt.


     


    Allemansrätten brukar sammanfattas med orden "Inte störa - inte förstöra".


    Fritt springande hundar kan störa jakt, vilket är ett brott i sig, och det skadar i sin tur jakträttsinnehavaren ekonomiskt då jaktlagen inte vill betala höga arrendekostnader för marker de inte kan jaga fullt ut på för att det springer lösa hundar till höger och vänster.


     


    Och för att inte låta som en gammal sur gubbe så kastar jag in en glad gubbe också. :)


    Att sådana som du står ut med sig själv är ett helt mirakel. 
Svar på tråden Lyder inte när det regnar