• Anonym (Undrar)

    Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?

    Vet att det kan skilja sig mellan förskolorna, men tänkte ändå prova här.

    Ifall jag studerar heltid medan pappan är hemma (inte arbetslös direkt utan väntar på svar angående uppehållstillstånd eller ej), kan förskolan ändå utgå från mina tider helt?

    Jag vet inte tiderna ännu men tänker mig att det blir ungefär 08:00-15:00 för henne. Men tror ni att de kommer fråga om hans tider också och neka att dottern ska gå efter mina tider och istället säga att pappan får hämta henne mycket tidigare eftersom han ändå är hemma? Trots att vi betalar för platsen?

    Ska på inskolning snart så vill bara veta ifall det kan vara så att de kommer neka. Finns det regler eller liknande kring sånt?

  • Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?
  • Anonym (Foo)
    lisasali88 skrev 2017-08-14 12:15:45 följande:
    Tråden handlade inte om hur man ska ta hand om sitt barn eller ej. Det är inte heller två asylsökande föräldrar så fattar inte ens varför ta upp något sånt exepel när det är helt skilda saker. Tråden handlade om TS har rätt till dagis. Vilket jag svarat på att hon har eftersom hennes man är icke existerande i systemet i väntan på uppehållstillstånd.

    Tråden handlar väl visst om man ska ta hand om sitt barn när man är hemma eller om man inte ska det och istället låta samhället göra det trots att en förälder är hemma.
  • Anonym (Svea)
    lisasali88 skrev 2017-08-14 12:15:45 följande:
    Tråden handlade inte om hur man ska ta hand om sitt barn eller ej. Det är inte heller två asylsökande föräldrar så fattar inte ens varför ta upp något sånt exepel när det är helt skilda saker. Tråden handlade om TS har rätt till dagis. Vilket jag svarat på att hon har eftersom hennes man är icke existerande i systemet i väntan på uppehållstillstånd.
    Fel. Han är bosatt i hennes bostad och barnets pappa så han får lov att ta sig i kragen och ta hand om sitt barn för de har ingen rätt till barnomsorg när han går hemma.
  • Maria 434
    Anonym (Elise) skrev 2017-08-14 10:30:21 följande:

    Jag har som sagt arbetat på en sfi skola så jag VET reglerna till skillnad mot dig.

    Samordningsnummer infördes år 2000 och är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. Syftet med samordningsnummer är att myndigheter och andra samhällsfunktioner ska kunna identifiera personer även om de inte är folkbokförda i Sverige.

    Skatteverket tilldelar samordningsnummer efter be­gäran. Samtliga statliga myndigheter och vissa privata högskolor har rätt att begära samordningsnummer. Du kan alltså inte själv rekvirera ett samordningsnummer.


    Du har dock fel man får inte läsa SFI utan svenskt personnummer...en enkel googling så fick man svar på det.

    Har du annan fakta så kan du ju länka till det
  • Maria 434
    Anonym (Svea) skrev 2017-08-14 15:00:39 följande:

    Fel. Han är bosatt i hennes bostad och barnets pappa så han får lov att ta sig i kragen och ta hand om sitt barn för de har ingen rätt till barnomsorg när han går hemma.


    Dessutom har de registrerat honom som far till barnet.

    Jag har svårt att tro på sanningshalten i denna tråd då ts verkar undvika många relevanta frågor.

    Är den sann förstår jag inte hur man kan vilja leva med nån som inte ens klarar av att ta hand om sitt barn och ta ut den på olika aktiviteter..han vill bara sitta inne och göra ingenting.

    Ts tar hand om barnet samtidigt som hon arbetar hos sin brukare...DET är otroligt illa det med.

    Både ts och hennes man verkar lätt begåvningshandikappade.
  • Anonym (Hmm)
    Maria 434 skrev 2017-08-14 15:04:29 följande:
    Du har dock fel man får inte läsa SFI utan svenskt personnummer...en enkel googling så fick man svar på det.

    Har du annan fakta så kan du ju länka till det
    Då får du nog googla lite till:

    Enkel googling visade:

    Vem får studera sfi?
    Du har rätt att studera sfi om du är folkbokförd i Solna kommun, är minst 16 år och inte har grundläggande kunskaper i svenska språket.
    Om du är EU-medborgare och har ett samordningsnummer anmäler du dig via sfi-anmälan på vux.solna.se/student.
    EU-medborgare utan personnummer eller samordningsnummer får studera sfi. Kontakta Solna stads kontaktcenter för hjälp med anmälan.
  • Maria 434
    Anonym (Hmm) skrev 2017-08-14 15:18:44 följande:

    Då får du nog googla lite till:

    Enkel googling visade:

    Vem får studera sfi?

    Du har rätt att studera sfi om du är folkbokförd i Solna kommun, är minst 16 år och inte har grundläggande kunskaper i svenska språket.

    Om du är EU-medborgare och har ett samordningsnummer anmäler du dig via sfi-anmälan på vux.solna.se/student.

    EU-medborgare utan personnummer eller samordningsnummer får studera sfi. Kontakta Solna stads kontaktcenter för hjälp med anmälan.


    Så du förutsätter att ts man är EU-medborgare?

    Sen tror jag inte han vill plugga SFI även om han är EU-medborgare. Han vill ju mest ligga på sofflocket.
  • Anonym (Hmm)
    Maria 434 skrev 2017-08-14 15:25:15 följande:
    Så du förutsätter att ts man är EU-medborgare?

    Sen tror jag inte han vill plugga SFI även om han är EU-medborgare. Han vill ju mest ligga på sofflocket.
    Tror ingenting om mannens ursprung jag bara skrev att man visst får studera utan personnummer!
  • Maria 434
    Anonym (Hmm) skrev 2017-08-14 15:28:17 följande:

    Tror ingenting om mannens ursprung jag bara skrev att man visst får studera utan personnummer!


    Du missade bara att upplysa om att det gäller EU-medborgare...

    Så nej du kan ha fel eftersom du inte har en aning om ts gubbe är EU-medborgare eller ej.

    Nästa gång du ska upplysa om vad som gäller så kanske du bör vara lite tydligare.
  • Anonym (Hmm)
    Maria 434 skrev 2017-08-14 15:40:42 följande:
    Du missade bara att upplysa om att det gäller EU-medborgare...

    Så nej du kan ha fel eftersom du inte har en aning om ts gubbe är EU-medborgare eller ej.

    Nästa gång du ska upplysa om vad som gäller så kanske du bör vara lite tydligare.
    Oavsett så hade jag rätt att man inte behöver personnummer!
Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?