• Anonym (Undrar)

    Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?

    Vet att det kan skilja sig mellan förskolorna, men tänkte ändå prova här.

    Ifall jag studerar heltid medan pappan är hemma (inte arbetslös direkt utan väntar på svar angående uppehållstillstånd eller ej), kan förskolan ändå utgå från mina tider helt?

    Jag vet inte tiderna ännu men tänker mig att det blir ungefär 08:00-15:00 för henne. Men tror ni att de kommer fråga om hans tider också och neka att dottern ska gå efter mina tider och istället säga att pappan får hämta henne mycket tidigare eftersom han ändå är hemma? Trots att vi betalar för platsen?

    Ska på inskolning snart så vill bara veta ifall det kan vara så att de kommer neka. Finns det regler eller liknande kring sånt?

  • Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?
  • Anonym (En del borde inte vara föräldrar..)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 21:56:51 följande:

    Inlägget du citerade handlade om något helt annat.

    Flera tyckte att min man skulle till öppna förskolan och prata och skratta med andra mammor om allt mellan himmel och jord.

    DÅ tog jag upp kultur och menade att nej, det är inte självklart att det ses som okej av en helt främmande man att gå fram till somaliska och arabiska mammor (som de flesta är på vår öppna förskola) och umgås med dem.

    1. Min man skulle aldrig göra det.

    2. De skulle inte gilla det.

    3. Det skulle ta två sekunder innan hela området pratar om att min man flörtar runt med andra kvinnor, BARA för att han ville konversera med dem ja!

    Svårt kanske att fatta, men jag som bor här vet exakt hur folk här tänker. Har man noll kunskap så får man hellre hålla tyst, faktiskt.


    Men vem tvingar honom att prata med mammorna på öf? Man går väl dit för att leka med sitt barn. Och om han nu vill prata med de andra vuxna och det inte funkar på er öf så kan han väl åka till någon nån annanstans där det finns föräldrar som kan prata med personer av båda könen.

    Fast det verkar inte spela någon roll hur många tips du får för du verkar ha bestämt dig för att du SKA försörja honom och att barnet SKA gå på förskola för barnets pappa inte ska behöva ta hand om det så han bara kan lata sig hela dagarna.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (En del borde inte vara föräldrar..) skrev 2017-08-16 07:24:04 följande:
    Men vem tvingar honom att prata med mammorna på öf? Man går väl dit för att leka med sitt barn. Och om han nu vill prata med de andra vuxna och det inte funkar på er öf så kan han väl åka till någon nån annanstans där det finns föräldrar som kan prata med personer av båda könen.

    Fast det verkar inte spela någon roll hur många tips du får för du verkar ha bestämt dig för att du SKA försörja honom och att barnet SKA gå på förskola för barnets pappa inte ska behöva ta hand om det så han bara kan lata sig hela dagarna.
    Ingen? Jag svarade bara på tips jag fick i tråden.

    Ja, jag ska försörja min familj tills han fått uppehållstillstånd och kan få jobbet han väntar på, så han kan börja försörja oss istället. Vad är problemet?
  • Anonym (Foo)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 23:14:59 följande:
    Han är asylsökande. Blev gravid ca en månad efter att han kom till Sverige. Han söker alltså pga anknytning och sin berättelse samtidigt.

    Vad innebär att söka pga anknytning? Är det et här brnet som han inte vill eller kan ta hand om som han skriver i ansökan ska vara ett skäl för honom att stanna?
  • Anonym (inte förskola)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-16 07:28:18 följande:

    Ingen? Jag svarade bara på tips jag fick i tråden.

    Ja, jag ska försörja min familj tills han fått uppehållstillstånd och kan få jobbet han väntar på, så han kan börja försörja oss istället. Vad är problemet?


    Han kan jobba redan nu, som asylsökande.
  • Anonym (oj)
    Queennr1 skrev 2017-08-15 22:01:42 följande:
    Vi utgår ju från vad du skriver. En "man" som hellre låter sin lilla gå långa dagar på dagis än lära sig ta hand om sitt eget barn. Det är ju inget annat än riktigt sjukt. Såklart vi dömer honom. Förmågan att värna om sitt eget barn är en så basal handling, att inga andra positiva egenskaper överhuvudtaget kan väga upp den extrema bristen i hans patetiska person.
    Yes
  • Anonym (En del borde inte vara föräldrar..)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-16 07:28:18 följande:

    Ingen? Jag svarade bara på tips jag fick i tråden.

    Ja, jag ska försörja min familj tills han fått uppehållstillstånd och kan få jobbet han väntar på, så han kan börja försörja oss istället. Vad är problemet?


    Varför tar han då inte hand om ert barn och passar på att lära sig svenska under tiden? Vad är det egentligen han gör om dagarna förutom håller sitt barn ett litet tag när du duschar och jobbar? Så mycket tid han verkar ha när du gör allt för honom så borde han ju vara på god väg att lära sig svenska iaf så han kan göra sig hyfsat förstådd iaf. Han lär ju ha varit i Sverige i åtminstone snart 2 år om du blev gravid efter en månad och barnet nu är 1 år.

    Och sen varför ska han försörja er sen när han har fått jobb? Borde du inte försörja dig själv?
  • Anonym (oj)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-16 07:28:18 följande:
    Ingen? Jag svarade bara på tips jag fick i tråden.

    Ja, jag ska försörja min familj tills han fått uppehållstillstånd och kan få jobbet han väntar på, så han kan börja försörja oss istället. Vad är problemet?
    TS har lagt upp en tråd där hon får rekordmånga svar (just nu 345), och kommer upp på första platsen på hetastelistan.
    Men hon undrar fortfarande "Vad är problemet?"
    Ridå!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (inte förskola) skrev 2017-08-16 07:37:16 följande:
    Han kan jobba redan nu, som asylsökande.
    Ja, men de flesta erbjuder som sagt svartjobb när han letar vilket vi inte vill ha.
    Han hade praktik ett par månader men inte mer än så.

    Vi får helt enkelt vänta då det finns ett bra jobb som väntar men han måste ha uppehållstillstånd och kunna någorlunda ok svenska.

    Vad det nu har med tråden att göra egentligen..
  • Anonym (oj)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 21:52:27 följande:
    Jag har inte skyllt på kultur.

    Och varför skulle han inte respektera mig? Flera av er hittar bara på och antar felaktiga saker om honom! Vilket är ren bullshit.
    Ni försöker få honom att se ut som ett monster eftersom han aldrig haft huvudansvaret för dottern.. nu har han tydligen ingen respekt för kvinnor heller och skyller på kultur? Varför sitter ni och hittar på lögner om en person ni aldrig ens träffat?
    Det är inte konstigt om man börjar undra om han respekterar dig, han låter dig ju göra ALLT.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (En del borde inte vara föräldrar..) skrev 2017-08-16 07:38:44 följande:
    Varför tar han då inte hand om ert barn och passar på att lära sig svenska under tiden? Vad är det egentligen han gör om dagarna förutom håller sitt barn ett litet tag när du duschar och jobbar? Så mycket tid han verkar ha när du gör allt för honom så borde han ju vara på god väg att lära sig svenska iaf så han kan göra sig hyfsat förstådd iaf. Han lär ju ha varit i Sverige i åtminstone snart 2 år om du blev gravid efter en månad och barnet nu är 1 år.

    Och sen varför ska han försörja er sen när han har fått jobb? Borde du inte försörja dig själv?
    Han har lärt sig lite svenska under tiden, bl.a. under sin praktik och han är nyfiken så han kommer ihåg ord han hör här och där.

    Fortfarande inte bra svenska för att kunna kommunicera, jag varken kan eller orkar agera svensklärare. Han kommer lära sig lättare när han får börja sfi istället för att bara lära sig hemma.

    För att jag gärna vill vara hemma och ta hand om barn och hem. Men när han får jobb som sagt (innan någon per automatik tror jag att jag vill leva på bidrag)
Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?