• Äldre 16 Aug 22:57
    5956 visningar
    7 svar
    7
    5956

    6-åring som börjat prata bebisspråk

    Min 6-åriga dotter har under några månader börjat prata mer och mer bebisspråk. Hon pratar med liten ljus röst, otydligt. Hon har varit väldigt tidig i sin språkutveckling och pratade rent tidigt så hon KAN alltså prata helt normalt men väljer ofta att inte göra det. Hon leker mycket "mamma-pappa-barn" och där förstår jag att man gör om rösten men nu pratar hon mer och mer med den här tillgjorda rösten annars också. Otroligt irriterande. Är det någon mer som har ett barn som börjat prata bebisspråk plötsligt? Hon har inte fått någon småsyskon eller så och verkar helt trygg för övrigt.

    Någon som känner igen?

  • Svar på tråden 6-åring som börjat prata bebisspråk
  • Äldre 17 Aug 09:06
    #1

    Hej! Jag har en 7-årig som som också får för sig att prata bebisspråk ibland. Då säger vi till honom "Du är ju faktiskt ingen bebis, prata normalt". Och då hör han det. Tror det kan vara någon fas..

  • Äldre 17 Aug 09:06
    #2

    Gör han det, ska det stå.

  • Äldre 17 Aug 21:00
    #3
    Teady111 skrev 2017-08-17 09:06:09 följande:

    Hej! Jag har en 7-årig som som också får för sig att prata bebisspråk ibland. Då säger vi till honom "Du är ju faktiskt ingen bebis, prata normalt". Och då hör han det. Tror det kan vara någon fas..


    Skönt att höra att det finns fler. Ja det är nog en fas... Tusen tack för svar!
  • Äldre 18 Aug 23:37
    #4

    Någon annan som känner igen och vill dela med sig?

  • Äldre 18 Mar 15:55
    #5

    Min 6 årige son pratar ofta bebisspråk, vissa dagar får man säga till många ggr. Han slutar iaf när man säger till honom. Vet inte om dom tror att man tycker dom är gulliga eller vad...

  • Gdh
    Äldre 19 Mar 13:08
    #6

    Sonen är 5 och gör likadant ibland. Brukar inte kommentera det. Ser det som en fas/att han har behov av att känna sig liten. Det kommer gå över. Känns som att ju mer man påpekar så ju roligare blir det å då är det roligare att fortsätta.

  • Äldre 19 Mar 13:33
    #7

    Min bonusson gör så ibland, han har däremot en lillasyster som är 10 månader. Men jag tror inte att det är därför han gör det, utan jag tror att han gör det för att han vill låta gullig och kanske kanske så ger vi honom det han vill ha ;)
    Oftast så säger vi till honom att han måste prata tydligt för annars hör vi inte vad han säger och då är det som att han liksom "kommer tillbaka".
    Han är snart 5 år.

Svar på tråden 6-åring som börjat prata bebisspråk