• Anonym (ericj­)
    Äldre 22 Aug 00:41
    3177 visningar
    16 svar
    16
    3177

    Tillbakadragen semester kort varsel...

    Fått höra om man söker en enstaka semesterdag utöver sommarsemestern så kan de, om det inte finns vikarier eller personal som täcker, dra tillbaka semesterdagen med väldigt kort varsel, typ dagen innan i värsta fall.

    Hur funkar detta om man tar ledigt en måndag eller fredag och åker bort en bit från hemmet och inte kan ta sig hem samma dag? Är man tvungen att ta taxi eller hyra bil för att ta sig hem?

    Man fick just ingen ersättning för utlägg heller orsakade av tillbakatagen semesterdag.

    Vad kan man förvänta sig egentligen?

  • Svar på tråden Tillbakadragen semester kort varsel...
  • Anonym (.)
    Äldre 22 Aug 05:22
    #1

    Självklart ska du har ersättning för utlägg om de drar tillbaka semester som redan blivit beviljad. Ta hjälp av ditt fackförbund om de försöker med sådana fulingar!

  • Äldre 22 Aug 05:47
    #2

    Well, jag svarar inte ens när jobbet ringer när jag är ledig så de kan ju inte göra så mycket.

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 22 Aug 07:00
    #3
    nevermind skrev 2017-08-22 05:47:13 följande:

    Well, jag svarar inte ens när jobbet ringer när jag är ledig så de kan ju inte göra så mycket.


    Samma här.
  • Äldre 22 Aug 07:08
    #4

    Godkänd semester kan inte dras in utom i extremfall. Brist på vikarie är inte extremfall.

  • Anonym (ericj­) Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 09:24
    #5
    nevermind skrev 2017-08-22 05:47:13 följande:

    Well, jag svarar inte ens när jobbet ringer när jag är ledig så de kan ju inte göra så mycket.


    Inte ens om de skulle ringt från dolt nummer? :)

    Men de kan inte få till det som arbetsvägran om man inte svarar? Eller om de är så fräcka att tala in et meddelande på telefonen? (Eller skicka sms som de gjorde till mig ang ett annat ärende. ..)
  • Äldre 22 Aug 09:30
    #6
    Anonym (ericj) skrev 2017-08-22 09:24:52 följande:
    Inte ens om de skulle ringt från dolt nummer? :)

    Men de kan inte få till det som arbetsvägran om man inte svarar? Eller om de är så fräcka att tala in et meddelande på telefonen? (Eller skicka sms som de gjorde till mig ang ett annat ärende. ..)
    Nej - om det inte finns någon form av jour eller beredskapsavtal.

    Vill chefen kalla in en från godkännd semestern blir det en förhandlingsfråga. "Jag kommer om jag får ersättning i form extra semsterdagar och ersättning för mina kostnader"
  • Äldre 22 Aug 11:41
    #7
    Anonym (ericj) skrev 2017-08-22 09:24:52 följande:
    Inte ens om de skulle ringt från dolt nummer? :)

    Men de kan inte få till det som arbetsvägran om man inte svarar? Eller om de är så fräcka att tala in et meddelande på telefonen? (Eller skicka sms som de gjorde till mig ang ett annat ärende. ..)
    Jag svarar sällan vid dolt nummer. När jag hade sökt en massa jobb svarade jag på dolt, det var en försäljare. När jag upptäckte det körde jag med "- Ursäkta? Hallå? Hallåååå? Nu försvann du." *klick*

    I min bransch (bevakningsbranschen) så påstås det att de kan beordra in oss vid typ terrordåd eller nåt, men om någon är i Australien finns det inte så mycket man kan göra. Eller på Gotland för den delen, den har jag kört med en gång. Mest för att slippa tjat.
  • Anonym (Emma)
    Äldre 22 Aug 11:50
    #8
    Kjell2 skrev 2017-08-22 07:08:06 följande:

    Godkänd semester kan inte dras in utom i extremfall. Brist på vikarie är inte extremfall.


    Kan du länka till var man kan läsa mer om detta? Min arbetsgivare brukar låta som om hon kan återkalla godkänd semester hur som helst
  • Äldre 22 Aug 12:24
    #9
    Anonym (Emma) skrev 2017-08-22 11:50:55 följande:
    Kan du länka till var man kan läsa mer om detta? Min arbetsgivare brukar låta som om hon kan återkalla godkänd semester hur som helst
    Ditt fack kan hjälpa dig med lag och avtalstexter.


  • Äldre 22 Aug 13:46
    #10

    Det låter som om du har en väldigt dålig arbetsgivare.

    Jag tycker du ska kontakta facket och läsa på om dina rättigheter. Sen tycker jag att du ska leta nytt jobb för det är väldigt psykiskt dränerande att bli behandlad som smuts och alltid riskera att bli utnyttjad för att man inte känner till sina rättigheter i alla lägen.

    En bra arbetsgivare vill sina anställda väl och försöker skapa en trygg arbetsplats. De ser också till att alltid hantera folks anställningar inom de lagar och regler som skyddar den anställde.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (ericj­) Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 14:29
    #11
    Physalis skrev 2017-08-22 13:46:12 följande:

    Det låter som om du har en väldigt dålig arbetsgivare.

    Jag tycker du ska kontakta facket och läsa på om dina rättigheter. Sen tycker jag att du ska leta nytt jobb för det är väldigt psykiskt dränerande att bli behandlad som smuts och alltid riskera att bli utnyttjad för att man inte känner till sina rättigheter i alla lägen.

    En bra arbetsgivare vill sina anställda väl och försöker skapa en trygg arbetsplats. De ser också till att alltid hantera folks anställningar inom de lagar och regler som skyddar den anställde.


    Jo jag är i ropet att söka nytt jobb eller börja plugga. Det är grundlig särbehandling utan dess like här. Vissa får tjänstledigt med kort varsel och andra måste söka i månader i förväg.

    Men det var vad de sa inne på kontoret. Att de kan kalla in mig dagen innan. I och med att jag var sjuk större delen av semestern i sommar (fått dagar tillbaka som jag då tänkt utnyttja) så vill jag kunna få ut nån slags ledighet annat än att vara sängliggandes...
  • Äldre 22 Aug 14:33
    #12
    Anonym (ericj) skrev 2017-08-22 14:29:54 följande:
    Jo jag är i ropet att söka nytt jobb eller börja plugga. Det är grundlig särbehandling utan dess like här. Vissa får tjänstledigt med kort varsel och andra måste söka i månader i förväg.

    Men det var vad de sa inne på kontoret. Att de kan kalla in mig dagen innan. I och med att jag var sjuk större delen av semestern i sommar (fått dagar tillbaka som jag då tänkt utnyttja) så vill jag kunna få ut nån slags ledighet annat än att vara sängliggandes...
    Hur man söker och får beviljat semester och annan ledighet är nästan alltid reglerat i kollektivavtal och lag. Kolla med ditt fack.


  • Äldre 22 Aug 15:45
    #13
    Anonym (ericj) skrev 2017-08-22 14:29:54 följande:
    Jo jag är i ropet att söka nytt jobb eller börja plugga. Det är grundlig särbehandling utan dess like här. Vissa får tjänstledigt med kort varsel och andra måste söka i månader i förväg.

    Men det var vad de sa inne på kontoret. Att de kan kalla in mig dagen innan. I och med att jag var sjuk större delen av semestern i sommar (fått dagar tillbaka som jag då tänkt utnyttja) så vill jag kunna få ut nån slags ledighet annat än att vara sängliggandes...
    Dagen innan?? Inte en chans. Svara inte.
  • Anonym (ericj­) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 17:41
    #14

    Jag tjötade med facket igår och de tyckte jag skulle köra med nått typ att jag precis hävt i mig två glas vin eller nått, iofs kanske låter lite märkligt om de ringer kl 8-9 på morgonen (vilket jag kan tycka vore lite jävligt om man har semester och kanske vill SOVA UT)....

    Men jag har knappat in alla nummer från jobbet och lagt en speciell ringsignal på dem (kanske ska blocka dem under tiden jag är borta).

  • Äldre 26 Aug 10:24
    #15
    Anonym (ericj) skrev 2017-08-24 17:41:33 följande:

    Jag tjötade med facket igår och de tyckte jag skulle köra med nått typ att jag precis hävt i mig två glas vin eller nått, iofs kanske låter lite märkligt om de ringer kl 8-9 på morgonen (vilket jag kan tycka vore lite jävligt om man har semester och kanske vill SOVA UT)....

    Men jag har knappat in alla nummer från jobbet och lagt en speciell ringsignal på dem (kanske ska blocka dem under tiden jag är borta).


    Jag stänger av ljudet på mobilen när jag sover. Eller, sätter igång den där grejen att bara vissa samtal låter.

    Ja, blocka dem.

    Och by the way, man kan ju vara förbannat bakis också.
  • Anonym (G)
    Äldre 26 Aug 11:29
    #16
    Physalis skrev 2017-08-22 13:46:12 följande:
    Det låter som om du har en väldigt dålig arbetsgivare.

    Jag tycker du ska kontakta facket och läsa på om dina rättigheter. Sen tycker jag att du ska leta nytt jobb för det är väldigt psykiskt dränerande att bli behandlad som smuts och alltid riskera att bli utnyttjad för att man inte känner till sina rättigheter i alla lägen.

    En bra arbetsgivare vill sina anställda väl och försöker skapa en trygg arbetsplats. De ser också till att alltid hantera folks anställningar inom de lagar och regler som skyddar den anställde.
    Håller med
Svar på tråden Tillbakadragen semester kort varsel...