• Anonym (Jag)

    Ställa in umgänge som straff?

    Jag har LVU och bor i ett familjehem som ställer in umgänget med mina föräldrar som "straff" om jag inte gör som dom vill och jag antar att soc är med på det eftersom vi har bevakat umgänge...? Är det inte konstigt, det straffar ju mina föräldrar också?! +skapar bråk mellan dom.

  • Svar på tråden Ställa in umgänge som straff?
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (.......) skrev 2017-08-25 20:39:47 följande:

    Nej, inte alltid. Ibland är det bättre för barnet att inte träffa sina föräldrar, även om barnet själv inte inser det. 


    Du tycks veta allt? Så himla dumt svar helt enkelt.

    Barnen har rätt till båda sina föräldrar.

    Oavsett vad någon tycker.

    Om barnen är tillräckligt stora, så ska deras röst göras sig hörd.

    Barnen har rätt att få göra sin röst hörd, och att myndigheterna och andra omkring dom, kan beakta detta.

    Det finns en barnkonvention.

    Och i denna kan man läsa vad som gäller.
  • Anonym (.......)
    Anonym (Lagen) skrev 2017-08-25 21:06:39 följande:
    Du tycks veta allt? Så himla dumt svar helt enkelt.

    Barnen har rätt till båda sina föräldrar.

    Oavsett vad någon tycker.

    Om barnen är tillräckligt stora, så ska deras röst göras sig hörd.

    Barnen har rätt att få göra sin röst hörd, och att myndigheterna och andra omkring dom, kan beakta detta.

    Det finns en barnkonvention.

    Och i denna kan man läsa vad som gäller.

    Hört talas om dysfunktionella familjer? Föräldrar som missbrukar, är psykisk sjuka etc? Jag skriver bara hur det ser ut - ibland är inte det bästa för barnet att träffa sina föräldrar - då måste andra vuxna kliva in vilket de ofta för och därför träffar många placerade sina barn inte sina föräldrar, eller väldigt sällan. Uppenbarligen bor i TS med sina föräldrar och har bevakat umgänge med dem. Det är därför inte helt omöjligt att det finns en logisk förklaring till att TS familjehem/soc ställer in umgänget. 


    Givetvis ska man lyssna på barnen men barn älskar i princip alltid sina föräldrar oavsett vad, och det är just barn och förstår inte alltid sitt eget bästa. 

  • Anonym (Lagen)
    Anonym (.......) skrev 2017-08-25 21:16:33 följande:

    Hört talas om dysfunktionella familjer? Föräldrar som missbrukar, är psykisk sjuka etc? Jag skriver bara hur det ser ut - ibland är inte det bästa för barnet att träffa sina föräldrar - då måste andra vuxna kliva in vilket de ofta för och därför träffar många placerade sina barn inte sina föräldrar, eller väldigt sällan. Uppenbarligen bor i TS med sina föräldrar och har bevakat umgänge med dem. Det är därför inte helt omöjligt att det finns en logisk förklaring till att TS familjehem/soc ställer in umgänget. 

    Givetvis ska man lyssna på barnen men barn älskar i princip alltid sina föräldrar oavsett vad, och det är just barn och förstår inte alltid sitt eget bästa. 


    Jodå jag vet vad du pratar om.

    Men jag kan även säga att om man ställer in umgänge, så kan det göra mer skada än nytta!

    Det är lätt att som fosterhem säga att " det skadar den unge, med umgänge ". För man lever i " nutid".

    Om 10 år vet du om du gjorde rätt.

    Jag talar ur egen erfarenhet.

    Och vet att både sociala och familjehem kan gå ihop och hindra umgänge.

    Ibland är det verkligen inte bra för barnen!

    Även om ni just nu tror det.

    Åren går.

    Den unge blir vuxen. Först då kan man se resultatet av det!

    Så en än gång. Lyssna på barnen! Ibland kan även vi vuxna ha fel....
  • Anonym (Lagen)

    Till trådskaparen. Googla på advokat i din stad. Du som barn har rätt till umgänge med dina föräldrar.

    Oavsett vad någon säger till dig!

    Ge dig inte!

    Ett tips är att kontakta expressen. Aftonbladet.

    Kontakta dom. Berätta din historia.

    Låt det synas överallt.

    Ge dig inte!

  • Anonym (Lagen)

    Till trådskaparen. Googla på advokat i din stad. Du som barn har rätt till umgänge med dina föräldrar.

    Oavsett vad någon säger till dig!

    Ge dig inte!

    Ett tips är att kontakta expressen. Aftonbladet.

    Kontakta dom. Berätta din historia.

    Låt det synas överallt.

    Ge dig inte!

  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-25 10:20:52 följande:

    Jag har LVU och bor i ett familjehem som ställer in umgänget med mina föräldrar som "straff" om jag inte gör som dom vill och jag antar att soc är med på det eftersom vi har bevakat umgänge...? Är det inte konstigt, det straffar ju mina föräldrar också?! +skapar bråk mellan dom.


    Oavsett vad anledningen till att umgänget inte blivit av är så är det fel om du upplever att det är för att bestraffa dig.
    Är det ett straff så har det blivit fel och du blivit felaktigt behandlad.
    Finns det andra anledningar men du upplever att det är ett straff så har det blivit fel.

    IVO, inspektionen för vård och omsorg, är de som har tillsyn över socialtjänsten (och därigenom indirekt också familjehem). IVO har ett telefonnummer man kan ringa om man är placerad och behöver prata med någon annan än soc och familjehemmet.
    Du hittar mer info här. https://www.ivo.se/for-privatpersoner/for-placerade-barn-och-unga/
    Du kan ringa eller chatta med dem på måndag när de har öppet igen. De kan hjälpa dig.
    Du kan såklart också prata med din placeringsansvariga socialsekreterare. Som placerad bör du ha fått ett material från IVO där dennes kontaktuppgifter finns.

    Lycka till

  • Anonym (Lagen)

    Ja precis. Som tidigare inlägg. Kontakta även IVO. Men som jag tidigare sagt.

    Kontakta advokat. Dom är dom enda som kan hjälpa dig faktiskt.

  • Anonym (kanske)

    Om du måste ha bevakat umgänge med dina föräldrar kan det kanske vara så att familjehemmet inte straffar dig, utan försöker hjälpa dig.

  • moaguuun

    Advokat? Ts ska väl i första hand prata med sin socialsekreterare.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anledning) skrev 2017-08-25 19:20:26 följande:

    Självklart är det relevant! Några jag känner har en fosterdotter som fick LVU vid 8 års ålder för att hon blev våldtagen av båda föräldrarna... så SJÄLVKLART är anledningen till LVU relevant.


    Först och främst vad hemskt.

    Men nej det är inte relevant du TS uppenbarligen har umgängesrätt med sina föräldrar som fosterfamiljen nekar utan lagligt rätt som en disciplinära åtgärder.

    Alltså är anledningen till LVU totalt irrelevant för TS fråga om fosterfamiljen får göra så, vilket dem inte får.
Svar på tråden Ställa in umgänge som straff?