• Äldre 30 Aug 05:13
    5017 visningar
    8 svar
    8
    5017

    Varför vill du/vill du inte ha barn?

    Jag har ofta fått frågan om jag har barn, när jag sagt nej fått frågan varför jag inte vill ha barn. Har alltid velat men har bara haft svårt.

    Det är lite knepigt det där att man måste motivera varför man INTE VILL ha barn, men aldrig varför man VILL ha barn.

    Jag har alltid velat, men varför vill jag det egentligen? För min del vill jag främst för att få ge nån all den kärlek jag själv inte fått från mina föräldrar, och få chansen att uppfostra en människa till en fin individ. Sen är det också trevligt att ens gener förs vidare, och att få vara gravid... känns ändå lite som att då blir jag vuxen som kvinna. Precis som när en man gör lumpen.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Varför vill du/vill du inte ha barn?
  • Äldre 30 Aug 05:52
    #1

    Jag är helt enkelt inte lagd åt det hållet.
    Dessutom som handlar det inte om att jag inte vill, det handlar om att jag inte har något behov.

  • Äldre 30 Aug 09:23
    #2

    Jag har faktiskt nästan aldrig fått den frågan fast jag var frivilligt barnlös till 37-38 års ålder, då jag plötsligt ville ha barn.

    Fick jag frågan så blev svaret ofta att jag bara inte kände för barn och fram till 30 kände jag mig omogen. Tyckte aldrig att frågan var obekväm att besvara.

  • Äldre 30 Aug 10:33
    #3

    Inte intresserad av barn. Aldrig varit.

    Känner att jag verkligen inte vill bli gravid och förstöra min kropp. Jag vill kunna göra de saker jag vill utan att behöva anpassa mig efter någon unge. Mina syskon har redan 12 barn sammanlagt och tror att det räcker. Min sambo vill inte heller ha barn av samma anledningar som mig.


    Säger lite vad jag vill.
  • Clever­12345
    Äldre 30 Aug 10:38
    #4

    Att skaffa barn och föra ens arv vidare är meningen med livet.

  • Äldre 30 Aug 11:01
    #5
    Clever12345 skrev 2017-08-30 10:38:47 följande:

    Att skaffa barn och föra ens arv vidare är meningen med livet.


    kanske för dig. Finns många som har hittat sin mening i annat.
    Säger lite vad jag vill.
  • Äldre 30 Aug 12:55
    #6

    Ni som har barn då? Har ni funderat på varför egentligen? Bara för att man kan? Älskar barn?

  • Winter­Dawn
    Äldre 30 Aug 12:57
    #7

    Jag hade aldrig ens tänkt tanken på barn, tyckte inte ens om (andras) barn egentligen. Så flyttade jag ihop med min kille och en dag kände jag bara att jag ville bli gravid. Så då skaffade vi barn  

  • Äldre 30 Aug 13:04
    #8
    WinterDawn skrev 2017-08-30 12:57:34 följande:

    Jag hade aldrig ens tänkt tanken på barn, tyckte inte ens om (andras) barn egentligen. Så flyttade jag ihop med min kille och en dag kände jag bara att jag ville bli gravid. Så då skaffade vi barn  


    Låter som ren biologi helt enkelt? :)
Svar på tråden Varför vill du/vill du inte ha barn?