• Äldre 7 Sep 08:35
    11676 visningar
    120 svar
    -2 +1
    120
    11676

    Borde vi sätta gränser på vad för slags porr som är tillåtet?

    Som många säkert har märkt är jag emot porr i största allmänhet. Efter att ha kollat runt på andra trådar här verkar det som jag är i minoritet i min åsikt. Men tycker ni i alla fall att vi kunde sätta gränser i vår lagstiftning om vad för slags porr som skulle vara tillåtet? Barn och ungdomar tittar på porr och får en helt sned uppfattning om vad hälsosamt sex ska handla om. Om porr måste finnas i vårt samhälle kan det åtminstone inte bara handla om förälskade par som delar kärleksstuder tillsammans? Kan vi inte åtminstone förbjuda gruppsex, analsex, toalettsex, simulerad våldtäkt, och annat liknande? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Borde vi sätta gränser på vad för slags porr som är tillåtet?
  • Äldre 7 Sep 08:48
    #1

    Vi har redan lagar som beskriver vad som får finnas i porr. Vissa av dessa kan jag tycka är något bisarra men i regel är det förnuftigt.

    Förstår inte riktigt vad "förälskade par som delar kärleksstuder tillsammans" har med porr att göra.

  • Äldre 7 Sep 08:49
    #2

    Fast alla de exempel du tar upp är ju sånt som vanlig människor fantiserar om och i vissa fall utövar irl? Förstår inte varför man skulle censurera porren till vanligt vaniljsex, hur kul är det?

  • Äldre 7 Sep 09:40
    #3

    Klart det finns lagar redan som förbjuder vissa typer av porr men jag tycker vi skulle expandera det och förbjuda fler sorters porr. Mycket av det som förekommer i dagens porr är oerhört äckligt. Vanligt vaniljporr som du säger är ackligt nog men vem fan vill se en tjej bli utsatt för analsex eller se en tjej bli kissad på? Om man inte tycker sånt är äckligt är det ju nåt fel på en. Jag tror inte det finns många kvinnor som skulle vilja bli utsatta för sånt äckligt beteende i verkligheten.

  • sextio­talist
    Äldre 7 Sep 09:46
    #4

    Det du beskriver är saker som går utanför mitt sexliv, saker som gör mig direkt avtänd och äcklad, men ändå tycker jag inte att man ska förbjuda det.
    Som förälder kan man berätta att det som visas många gånger är fantasier.
    Nej, censur är något som man ska undvika så mycket det går. Alla har olika preferenser och det som du och jag ser som äckligt och motbjudande, kan vara  en hit hos vissa.
    Varken dina eller mina privata referenser är något som ska vara norm för lagstiftningen.

  • Äldre 7 Sep 10:09
    #5

    Ja men var slutar det här? Porr för 50 år sen handlade mest om unga par som älskade på blomsterängar eller i lador eller andra romantiska ställen. Nuförtiden kör de varann i baken höger och vänster och kissar varann i munnen. Hur ser porr ut om 20 år??? Vågar inte ens spekulera.

  • Äldre 7 Sep 10:15
    #6

    Det enklaste är väl att göra som Nordkorea.
    Ingen tillgång till internet för andra än Kim.

  • Anonym (Hepp)
    Äldre 7 Sep 10:17
    #7
    jhd70 skrev 2017-09-07 10:09:17 följande:

    Ja men var slutar det här? Porr för 50 år sen handlade mest om unga par som älskade på blomsterängar eller i lador eller andra romantiska ställen. Nuförtiden kör de varann i baken höger och vänster och kissar varann i munnen. Hur ser porr ut om 20 år??? Vågar inte ens spekulera.


    Det fanns grov porr även för 50 år sedan och det du skriver om i din trådstart finns illustrerade på väggmålningar från Pompeji. Så inget är nytt. Det är helt klart problematiskt att unga kollar porr, mest för att det är nyttigt att ha utforskat lite själv innan. Det finns unga killar som inte vet att kvinnor faktiskt har hår mellan benen.
  • Anonym (Bea)
    Äldre 7 Sep 10:23
    #8

    Förbud och gränser skapar bara ett större behov av att utforska det förbjudna..

  • Äldre 7 Sep 10:24
    #9
    jhd70 skrev 2017-09-07 09:40:45 följande:

    Klart det finns lagar redan som förbjuder vissa typer av porr men jag tycker vi skulle expandera det och förbjuda fler sorters porr. Mycket av det som förekommer i dagens porr är oerhört äckligt. Vanligt vaniljporr som du säger är ackligt nog men vem fan vill se en tjej bli utsatt för analsex eller se en tjej bli kissad på? Om man inte tycker sånt är äckligt är det ju nåt fel på en. Jag tror inte det finns många kvinnor som skulle vilja bli utsatta för sånt äckligt beteende i verkligheten.


    Fast det är ju så att man inte behöver titta på det man tycker är äckligt! Det du tycker är äckligt är inte det för alla! För mig är deffinitivt inte "toalettsex" något jag tänder på, det tycker jag är äckligt också. Men om vuxna samtyckande människor tänder på det så ser jag inte varför det ska förbjudas?
    Förstår också att det i din begreppsvärld inte är en möjlighet att en tjej kan njuta av analsex och att det inte alls handlar om att hon blir "utsatt" som du skriver..

  • Anonym (Nej!)
    Äldre 7 Sep 10:27
    #10

    Fast det finns många som tänder på det du tycker är äckligt. Ja tror absolut inte på censur. Föräldrarna får väl ta sitt ansvar och informera sina ungar istället. 

    Om man inte gillar en viss typ av porr så får man väl låta bli att titta helt enkelt. Att sitta och bestämma vilken typ av sex andra vuxna vill ha eller se på är inte rätt väg att gå. Vem är du att bestämma vad som är äckligt för andra?

Svar på tråden Borde vi sätta gränser på vad för slags porr som är tillåtet?