• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 12 Sep 06:59
    33242 visningar
    204 svar
    204
    33242

    Skolan har anmält min son

    Vad kommer hända nu? Han hade kastat en sak på en lärare så hon behövt sy.

    Kommer soc blandas in?

  • Svar på tråden Skolan har anmält min son
  • Anonym (Va)
    Äldre 12 Sep 07:03
    #1
    +2

    DET hoppas jag att de gör!

    Hur gammal är din son?

  • Anonym (M)
    Äldre 12 Sep 07:12
    #2

    jag tror det eftersom barnet inte är straffmyndigt då går det till soc .

  • Anonym (J)
    Äldre 12 Sep 07:18
    #3
    +1

    Vad är det för fel när en elev gör såhär mot en lärare? Skrämmande!

  • Anonym (mmm)
    Äldre 12 Sep 07:22
    #4

    Ja, de lär troligen ha skickat en orosanmälan till soc. Det behöver inte leda till något speciellt alls, men du kommer bli kallad till ett samtal. Om det bara var en engångsföreteelse och inte att barnet ofta gör liknande saker, försöker man prata om vad som hände och varför. Om barnet kan berätta själv vad som hände så är det bra. Kanske kände sig ditt barn trängt/stressat på något sätt? 

    Konsekvenserna blir att man tillsammans försöker finna en lösning så att det inte sker igen. Är barnet äldre, typ tonåring, kanske det ses allvarligare än om ett mindre barn gjort det, då man anser att äldre personer bör kunna kontrollera sig, men man får som sagt titta på vad som skett. Det finns ju fall där det är läraren som gjort fel i första ledet så man måste ha en neutral diskussion innan man "dömer" någon. 

  • Anonym (Son med npf)
    Äldre 12 Sep 08:46
    #5

    Misstänker att det ev finns en diagnos för ditt barn och kan det även vara så att skolan känner till det men inte ordnat resurs eller t o m dragit in den? Oavsett så utnyttja situationen till er fördel. Barnet behöver extra stöd och hjälp isf.

    Vad hände innan incidenten? Ett barn med diagnos känner sig ofta trängd och vill försvara sig. Läraren har ansvar för att undvika en sån situation och hantera det pedagogiskt. Men de svär sig ofta fria från allt och lägger skulden på barnet!

  • Anonym (.)
    Äldre 12 Sep 08:48
    #6
    Anonym (Son med npf) skrev 2017-09-12 08:46:14 följande:

    Misstänker att det ev finns en diagnos för ditt barn och kan det även vara så att skolan känner till det men inte ordnat resurs eller t o m dragit in den? Oavsett så utnyttja situationen till er fördel. Barnet behöver extra stöd och hjälp isf.

    Vad hände innan incidenten? Ett barn med diagnos känner sig ofta trängd och vill försvara sig. Läraren har ansvar för att undvika en sån situation och hantera det pedagogiskt. Men de svär sig ofta fria från allt och lägger skulden på barnet!


    Snacka om att generalisera. "Ett barn med diagnos känner sig ofta trängd och vill försvara sig".
  • Anonym (Son med npf)
    Äldre 12 Sep 08:54
    #7
    Anonym (.) skrev 2017-09-12 08:48:38 följande:

    Snacka om att generalisera. "Ett barn med diagnos känner sig ofta trängd och vill försvara sig".


    Känner och umgås med många familjer där det problemet finns. Barnen blir våldsamma i trängda situationer. Även min son blir det. Och jag som mamma med diagnos.
  • Anonym (J)
    Äldre 12 Sep 08:56
    #8
    Anonym (Son med npf) skrev 2017-09-12 08:46:14 följande:

    Misstänker att det ev finns en diagnos för ditt barn och kan det även vara så att skolan känner till det men inte ordnat resurs eller t o m dragit in den? Oavsett så utnyttja situationen till er fördel. Barnet behöver extra stöd och hjälp isf.

    Vad hände innan incidenten? Ett barn med diagnos känner sig ofta trängd och vill försvara sig. Läraren har ansvar för att undvika en sån situation och hantera det pedagogiskt. Men de svär sig ofta fria från allt och lägger skulden på barnet!


    Självklart ska det komma någon och skylla allt på diagnoser.
  • Anonym (Son med npf)
    Äldre 12 Sep 09:02
    #9
    Anonym (J) skrev 2017-09-12 08:56:24 följande:

    Självklart ska det komma någon och skylla allt på diagnoser.


    Skyller inte på diagnos, det är isf en förklaring till beteenden. Men vissa vill inte inse detta utan tolkar allt som att man skyller på det. Kallas iofs även okunskap
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 09:02
    #10

    Så, nu har jag lämnat barnen, så nu har jag tid att svara.

    Han är 6 år, har adhd och blivit nekad assistent.
    Det var en bok som kastades och enligt min son hade det handlat om att han inte ville gå ut på rasten för att han inte har nån att leka med. När läraren sa åt honom att han måste gå ut så hade han kastat boken mot henne. Var inte med flit som det blev så illa som det blev.

Svar på tråden Skolan har anmält min son