• Anonym (Lana)
    Äldre 12 Sep 08:01
    10351 visningar
    68 svar
    68
    10351

    Gravid - Han vill inte gifta sig..

    Hej!


     


    Sitter här och är grön av avundsjuka.. Såg nyligen att ytterligare en av mina bekanta har förlovat sig. Hennes kille hade överraskat henne ute på deras lantställe, bokat en privat båttur in till stan där familj och vänner väntade med restaurang och middag.


     


    Att gifta sig har varit en barndomsdröm för mig men min kille är inte alls inne på det. Han tycker giftermål är ?onödigt? och ett ?spel för galleriet? som bara kostar pengar där folk ändå skiljer sig efter några år. Han har sagt att han vill gifta sig med mig NÅN gång men inte just nu. Han är inte alls den romantiska typen om man säger så, jättedålig på överraskningar och dylikt. Han har köpt blommor till mig EN gång (på min födelsedag) MEN han är dock väldigt kärleksfull och jag känner att han älskar mig från djupet av sitt hjärta och att han aldrig någonsin skulle lämna mig. Han älskar barn och är generellt en väldigt fin person som alla tycker om.


     


    Nu väntar vi också barn ihop om några månader så mina hormoner är all over the place. Jag har tänkt att ?det viktigast är att han älskar mig och att vi har det bra? och försökt att inte jämföra mig med alla vänner vars killar är riktiga Don Juans som överraskar, förlovar sig och gifter sig. Men oj vad avundsjuk jag blir. Att få gifta sig med nära och kära runt omkring sig är en dröm. Till saken hör att mina föräldrar börjar bli gamla och jag ser ingen mening med att ha en sådan dag om de inte kan vara med (när min kille väl bestämt sig om 10 år..). Min kille dock förstår inte det, tycker att jag gör det ?för deras skull?, dvs bara för andras skull för att ?det ser bra ut?. Min kille har dock inte alls nära kontakt med sina föräldrar så som jag har och förstår därmed inte viljan av att kunna dela en sådan dag med dem. Samtidigt ? skulle aldrig vilja byta ut honom heller?Men man vill ju att personen ifråga ska VILJA gifta sig, inte bli påtvingad.


     


    Snälla, hur ska jag hantera det här? Känner mig sur och irriterad på min sambo och avundsjuk på mina vänner. Tre mindre bra känslor. Vet inte om jag ska ta ett ?allvarligt snack? med min sambo, försöka acceptera att det inte kommer hända mig inom en snar framtid eller något annat. Så trist att känna såhär, samtidigt som man verkligen älskar någon. Måste få perspektiv på nått sätt eller goda råd att förhålla mig till.. :)


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 08:02
    Sorry för stora mellanrum mellan styckena, nått knäppt hände med klippa/klistra.. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 08:05
    - och, alla frågetecken överallt ska ju såklart vara citatstecken.. :)
  • Svar på tråden Gravid - Han vill inte gifta sig..
  • Anonym (R)
    Äldre 12 Sep 08:26
    #1

    Varför friar inte du?

  • Anonym (Qwert­y)
    Äldre 12 Sep 08:32
    #2

    Jag kan verkligen relatera. Till hundra procent. Jag har varit tillsammans med killen i snart 11 år, vi har bra jobb, ett bra kapital, vi bor bra, allt är riktigt stabilt och precis som man ska ha det. Jag har hållt stenhårt på att göra saker i "rätt ordning" så att säga. Bara det att vi har försökt få barn i 4 år. Har lätt att bli gravid, det sätter sig alltid på första försöket, men jag kan inte behålla dem.

    Och igår såg jag att ännu en ogift bekant väntar sitt tredje barn. Jag som inte ens kan få en, och skulle vi mot förmodan få ett barn till slut så kommer vi bara hinna få ett pga ålder. Min dröm sedan typ alltid har att få bli en relativt ung mamma, med många barn. Den sket sig ganska fullständigt.

    Jag kan verkligen relatera till hur orättvist det känns. När man själv varit gift i flera år och andra går och skaffar ungar till höger och vänster utan att ens känna fadern till barnet. Jag kan verkligen relatera till den där känslan man har mot folk. Som inte bara begränsar sig till sina vänner/bekanta som är gravida eller har barn, utan precis alla som går med fina runda magar i vädret eller barnvagn med nyfödingar i.

  • Anonym (H)
    Äldre 12 Sep 08:35
    #3

    Varför har du inte pratat med honom innan du blev gravid om det är viktigt för dig?

    Och Don Juan?

    Tycker du att det vore bra om din kille bedrog dig med alla kvinnor han träffar?

  • Anonym (!)
    Äldre 12 Sep 08:39
    #4

    Som du redan påpekat så kan du inte tvinga honom till giftermål, så du får vackert vänta eller byta karl.

  • Anonym (Hepp)
    Äldre 12 Sep 09:18
    #5
    +1
    Anonym (Lana) skrev 2017-09-12 08:01:19 följande:

    Hej!


     


    Sitter här och är grön av avundsjuka.. Såg nyligen att ytterligare en av mina bekanta har förlovat sig. Hennes kille hade överraskat henne ute på deras lantställe, bokat en privat båttur in till stan där familj och vänner väntade med restaurang och middag.


     


    Att gifta sig har varit en barndomsdröm för mig men min kille är inte alls inne på det. Han tycker giftermål är ?onödigt? och ett ?spel för galleriet? som bara kostar pengar där folk ändå skiljer sig efter några år. Han har sagt att han vill gifta sig med mig NÅN gång men inte just nu. Han är inte alls den romantiska typen om man säger så, jättedålig på överraskningar och dylikt. Han har köpt blommor till mig EN gång (på min födelsedag) MEN han är dock väldigt kärleksfull och jag känner att han älskar mig från djupet av sitt hjärta och att han aldrig någonsin skulle lämna mig. Han älskar barn och är generellt en väldigt fin person som alla tycker om.


     


    Nu väntar vi också barn ihop om några månader så mina hormoner är all over the place. Jag har tänkt att ?det viktigast är att han älskar mig och att vi har det bra? och försökt att inte jämföra mig med alla vänner vars killar är riktiga Don Juans som överraskar, förlovar sig och gifter sig. Men oj vad avundsjuk jag blir. Att få gifta sig med nära och kära runt omkring sig är en dröm. Till saken hör att mina föräldrar börjar bli gamla och jag ser ingen mening med att ha en sådan dag om de inte kan vara med (när min kille väl bestämt sig om 10 år..). Min kille dock förstår inte det, tycker att jag gör det ?för deras skull?, dvs bara för andras skull för att ?det ser bra ut?. Min kille har dock inte alls nära kontakt med sina föräldrar så som jag har och förstår därmed inte viljan av att kunna dela en sådan dag med dem. Samtidigt ? skulle aldrig vilja byta ut honom heller?Men man vill ju att personen ifråga ska VILJA gifta sig, inte bli påtvingad.


     


    Snälla, hur ska jag hantera det här? Känner mig sur och irriterad på min sambo och avundsjuk på mina vänner. Tre mindre bra känslor. Vet inte om jag ska ta ett ?allvarligt snack? med min sambo, försöka acceptera att det inte kommer hända mig inom en snar framtid eller något annat. Så trist att känna såhär, samtidigt som man verkligen älskar någon. Måste få perspektiv på nått sätt eller goda råd att förhålla mig till.. :)


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 08:02
    Sorry för stora mellanrum mellan styckena, nått knäppt hände med klippa/klistra.. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 08:05
    - och, alla frågetecken överallt ska ju såklart vara citatstecken.. :)
    Han kan alltså tänka sig att skaffa barn, trots att han påtalar hur många par som flyttar isär??? Du kan ju tala om för honom att gifta par går isär mindre sällan än sambopar. Som en kompromiss kan ni ju gifta er enkelt utan fest.
  • Äldre 12 Sep 10:06
    #6

    Det är alltid trist när man inte är på samma våglängd vad gäller viktiga beslut i förhållandet. Därför är det så otroligt viktigt att man pratar igenom sådana saker innan man flyttar ihop/gifter sig/skaffar barn.En vill inte ha barn och en annan vill inte gifta sig. Diskuterar man sånt innan så går man in i förhållandet med öppna ögon och vet vad man har att förhålla sig till och vad man har att förvänta sig. 

    Känner du att han lurat dig från början eller har du lurat dig själv och gått omkring och trott att du kan övertala honom? Har han varit ärlig och gett klart besked från början så får du antingen acceptera hans beslut eller hitta någon annan som vill gifta sig. Du kan ju inte gå omkringn och känna dig missnöjd och bitter resten av livet. Det är det valet du har. 

  • Anonym (Man)
    Äldre 12 Sep 10:20
    #7

    Jag var nog lika, jag väntade 16 år innan jag gifte mig med min fru. Ibland tar det tid. Vet inte varför, jag älskar henne jättemycket och har ju skaffat ett par ungar med henne (betydligt större beslut än att gifta sig). Vet flera som gifter sig långt efter att de träffats och skaffat barn.

    Du kan ju fråga lite runt varför han inte vill gifta sig, vill han inte stå i centrum, inte ha giftemål i kyrkan, inte lägga ner mycket pengar på det osv?

    Det är fritt även för kvinnor att fria :)

  • Scoops
    Äldre 12 Sep 10:31
    #8

    Känner igen känslan, fast jag redan är förlovad. Han smällde på stort - frankrikeresa, friade på ett slott med vacker ring, extravagant middag.. allt. Sen bara *poff* nada i snart 8 år. Det där bröllopet kommer liksom aldrig. Tycker att det ibland känts ganska pinsamt att det där sista steget går och drar. Nu förutsätter jag inte att han ska planera hela bröllopet (jag har faktiskt planerat massor), men han har sagt att han ska ringa och kolla catering/boka lokal i snart två år..

    Tänker som dig att det är troheten som är det viktiga. Men jag känner också precis som du att - Åh så fint! Det vill jag också ha!

  • Anonym (Lana) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 11:20
    #9

    Tack för svar, från "den andra sidan" så att säga..

    Ja vi har pratat om det. Han säger att det främst handlar om att han inte ser meningen i det. Han tycker det är jättejobbigt att behöva stå i centrum, få massa tal och gåvor och uppvaktning. Han hatar födelsedagar och allt sånt firande. Jag har förklarat att jag inte alls har krav eller vilja om att ha ett stort pampigt bröllop. Jag kan likväl vara hemma på tomten med våra familjer och ha knytis. Det är själva handlingen och upplevelsen jag önskar, att ha en egen dag att minnas med glädje. Han köper mitt resonemang och har sagt att vi ska gifta oss, NÅN gång. Men jag tror aldrig frågan kommer, han är liksom inte den typen.


    Anonym (Man) skrev 2017-09-12 10:20:28 följande:

    Jag var nog lika, jag väntade 16 år innan jag gifte mig med min fru. Ibland tar det tid. Vet inte varför, jag älskar henne jättemycket och har ju skaffat ett par ungar med henne (betydligt större beslut än att gifta sig). Vet flera som gifter sig långt efter att de träffats och skaffat barn.

    Du kan ju fråga lite runt varför han inte vill gifta sig, vill han inte stå i centrum, inte ha giftemål i kyrkan, inte lägga ner mycket pengar på det osv?

    Det är fritt även för kvinnor att fria :)


  • Anonym (Lana) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 11:21
    #10

    Hej,

    nej såklart inte, Don Juan var mer ett samlingsnamn för generella romantiker..

    Vi har pratat om det och han säger att vi SKA gifta oss NÅN gång.. men känner inte att det kommer ske...


    Anonym (H) skrev 2017-09-12 08:35:11 följande:

    Varför har du inte pratat med honom innan du blev gravid om det är viktigt för dig?

    Och Don Juan?

    Tycker du att det vore bra om din kille bedrog dig med alla kvinnor han träffar?


Svar på tråden Gravid - Han vill inte gifta sig..