• Anonym­amamma
    Äldre 12 Sep 08:31
    17473 visningar
    70 svar
    70
    17473

    Får man ha ett friskt barn hemma från dagis?

    Ja det heter förskola haha

    Skämt å sido, mitt barn, snart två år gammal går 15timmar sedan sommaruppehållet. Nu börjar jag mitt jobb om en vecka och känner att jag skulle vilja ha honom hemma, lite mamma son kvalitetstid innan karusellen drar igång.

    Får man göra så? Ha ett barn hemma för att man vill och inte för att det är sjukt?

    Eller skulle dom döda mig om jag ens frågade?

  • Svar på tråden Får man ha ett friskt barn hemma från dagis?
  • Stårsc­han
    Äldre 12 Sep 08:34
    #1

    Självklart. Det är inte förrän i första klass som skolplikten börjar!

  • Äldre 12 Sep 08:34
    #2

    Ja, det får du absolut. Det är först när han börjar skolan som du inte får. Men om han nyss har blivit inskolad så kanske det inte är att rekommendera att du har honom hemma på heltid, även om det bara är en vecka. Det är för hans egen skull, personalen gör det egentligen inget.

  • Äldre 12 Sep 08:34
    #3

    Självklart får du ha ditt barn hemma om du vill det. Du kan ha barnet hemma upp till 3 månader, efter det förlorar du dagisplats. Iaf i min kommun. :)

  • Äldre 12 Sep 08:37
    #4

    Jag hade mitt barn hemma 6 veckor i sträck när det gick magsjuka där och jag var rätt höggravid.. inga klagomål alls, inte direkt till mig iaf ;)

  • Anonym­amamma Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 08:40
    #5

    Åh tack för svar! :)

    Han har gått där i nio månader så inskolningen förstörs inte och han trivs superbra. Hämtar skor och jacka så fort jag nämner dagis och springer iväg och leker direkt när vi kommer dit. Ser sig inte ens om efter mig, min bebis har vuxit upp :/ ;)

    Ha en bra dag i regnet främlingar!

  • Anonym­amamma Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 08:43
    #6
    septemberbarn08 skrev 2017-09-12 08:37:16 följande:

    Jag hade mitt barn hemma 6 veckor i sträck när det gick magsjuka där och jag var rätt höggravid.. inga klagomål alls, inte direkt till mig iaf ;)


    Jag har också haft honom hemma när det har gått magsjuka, vattenkoppor och svinkoppor och det har dom varit väldigt förstående med, men det är ju en anledning, inte bara för att man vill vara hemma och mysa framför Paw Patrol och bygga lego :)
  • Äldre 12 Sep 09:09
    #7
    Anonymamamma skrev 2017-09-12 08:43:10 följande:
    Jag har också haft honom hemma när det har gått magsjuka, vattenkoppor och svinkoppor och det har dom varit väldigt förstående med, men det är ju en anledning, inte bara för att man vill vara hemma och mysa framför Paw Patrol och bygga lego :)
    Åh, vad mysigt! :) Ta vara på tiden :)
  • Anonym­amamma Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 10:06
    #8
    äsch skrev 2017-09-12 09:09:38 följande:

    Åh, vad mysigt! :) Ta vara på tiden :)


    Det ska jag försöka göra :)

    Är mest rädd att de tycker jag är en krångelmamma om jag håller honom hemma.
  • Äldre 12 Sep 11:44
    #9

    Det är ju ditt barn. Inte förskolans! Det är DU som bestämmer!

  • Äldre 12 Sep 11:51
    #10

    Tror ärligt talat bara att förskolan blir glada :)

Svar på tråden Får man ha ett friskt barn hemma från dagis?