• Hitgirl

    Fel att vilja "slippa" bonusdotter efter FL

    Hej..

    Jag och min sambo väntar vårt första gemensamma barn.. han har en dotter på 5 år sedan tidigare, som han och mamman har 50/50 vårdnad om.

    Hon bor m oss varannan vecka. Ibland mer. Eftersom hennes mamma gör lite som hon vill med hämtningen....

    Nu börjar BF närma sig och jag känner mer och mer att de första 10 dagarna som pappan har, vill jag vara sjölv med babyn och honom. Utan bonusdottern. Detta är inget personligt, mer än att jag helt enkelt vill att pappan ska kunna lägga 100% fokus på både mig och sitt nya barn (den rätten hade ju faktiskt mamman till hans första barn) och hans andra barn HAR ju falislt en mamma. Och kommer att ha hela livet på sig sen att få vara här och bo och mysa med sitt lillasyskon... jag känner bara att de här 10 dagarna vill jag kunna landa, bli trygg med bebis, inte "behöva" tänka på nån annan än min bebis och vara 5-årings pedagogisk samtidigt. Är det egoistiskt av mig?? Jag kan ju heller inte veta hur jag kommer må efter FL. blir det tex KS får man ju knappt lyfta sitt barn och då är det ju ännu viktigare att sambon kan vara närvarande utan att känna sig sliten mellan barnen o mig. Ha nu i åtanke att den andra dotter faktiskt HAR en mamma. Skillnad vore det ju om jag velat "få ut henne" i 10 dagar om hon borde moderlös, men det är hon ju inte. Dessutom föds vårt barn i de värsta Rs tiderna och även där hade det känts skönt att bara vara vi vuxna precis i början...

    Min sambo däremot kan, pga att mamman e som hon e, tyvärr inte ge mig några som helst löften eller garantier över hur det kommer att bli de där 10 dagarna, eftersom hennes mammas ord och löften tyvärr aldrig är att lita på.. villet gör mig både stressad arg o ledsen... fetma är trots allt bara 10 dagar jag ber om, som jag hade velat ha "säkrade" .... ett ytterligare tillägg innan ni går på om att jag måste vara elaka styvmodern är, att bonusdptterns mamma har redan fått eger barn på annat håll, och då hade vi bonusdottern här hemma i 2 v så att hon och pappan skulle få ensamtid och bondingtid med deras nya barn.....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 11:05
    Ursäkta en del stavfel och konstiga ord, det står tex fetma ist för detta.... telefonen gör lite som den själv vill...

  • Svar på tråden Fel att vilja "slippa" bonusdotter efter FL
  • Hitgirl

    För attt....? Och det var inte fel av hennes egen mamma då att vilja detsamma...?

  • Anonym (Håller med)

    Självklart ska du få 10 dagar lugn och ro! Jag kommer be om detsamma när vårt barn föds i februari.

  • glutten

    Ja, det är egoistiskt av dig. När bonusdotterns mamma födde henne fanns det inga barn sedan tidigare med i bilden, så den jämförelsen faller. Jag förstår jätteväl att du gärna skulle VILJA vara ifred de första tio dagarna, men nu finns det ett barn med sedan tidigare och då kan du inte räkna med det. Punkt slut. Man får inte alltid som man vill.

  • Anonym (Lika sen)

    Fel och fel.. du kan ju alltid be om ensamtiden. Men då måste du vara redo att ta några extraveckor om några år. När din sambo får barn nummer tre med sin framtida nya tjej så får du ju ställa upp på samma sätt, och ta ert gemensamma barn några veckor extra så ert barns framtida bonusmamma får familjetid med sin bebis och sambo.

    Då kan du inte bli sur och gnöla om att bonusmamma är självisk.

  • Panduro

    Om hon var er gemensamma, skulle du då också vilja skicka bort henne i 10 dagar för att ni ska lägga all tid på ert nya barn? Det är din karls dotter och ditt barns syster.

  • C78

    Du ska ha barn med en man som tidigare har barn och vill nu stänga ute bonusbarnet (och halvsyskonet till ditt barn) för du vill ha pappan för dig själv när nya barnet kommer. Herregud hör du dig själv?? Ska han ta ledigt från jobb också i 10 dagar för att hjälpa dig? Det är en förlossning och inte en amputering så du kommer klara dig (som alla andra nyförlösta kvinnor gör). Klart pappan och mamman till bonusbarnet fick ensamtid med deras nyfödda om det var deras första barn..! Lägg ner svartsjukan och egoismen för detta går ut över ett barn (bonusbarnet). Såvida du inte vill bli den svartsjuka, elaka styvmodern som splittrar familjer. I sådana fall hoppas jag verkligen att din kille reagerar för båda barnens skull. Fortsätter du trots det med dessa barnsliga krav hoppas jag han lämnar dig.Väx upp ts! Du har valt en man som har barn sedan innan.Då exkluderar man under inga omständigheter det barnet. Och vad barnets mamma gör och inte gör hör inte hit. Det är inte hennes känslor du kör över! Mår ärligt lätt illa när jag läser ditt inlägg och hoppas du tänker till så ni kan bli en lycklig, tight familj där alla familjemedlemmar inkluderas.

  • Hitgirl

    Hmm ja pappa ska ta ledigt i 10 dagar från jobb, med eller utan bonusdottern här hemma efter FL...? Det är liksom standard? Så varför du hänger upp dig på den detaljen förstår jag inte. Googla det!

  • Hitgirl

    Dessutom inkluderas alla, oavsett vad ni väljer att plocka från denna text eller inte. Jag engagerar mig väldigt mkt i bonusdottern, men i vad - specifikt utöver det vardagliga - vill jag inte skriva om mtp att jag vill behålla en del anonymitet. Jag tänker mycket på henne och kommer fortsätta sätta även hennes känslor och behov främst. Däremot anser jag inte att hon skulle lida av att vara hos sin mamma lite extra? Bara för att jag har en bonusdotter så kan jag inte allt. Jag har aldrig ammat, aldrig mötts av det svåra i att allting ändras 'ed sovrutiner mm mm. Att önska få landa i 10 dagar utan att få skuldkänslor mot bonusdotter - i vetskapen att go är hos sin mamma under tiden - gör inte mig till en hemsk människa.

Svar på tråden Fel att vilja "slippa" bonusdotter efter FL