• Äldre 12 Sep 11:43
    13555 visningar
    14 svar
    14
    13555

    Kan banken kontakta arbetsgivaren etc när man ansöker om lån?

    För att göra en komplicerad historia kort. Vi bor för närvarande i storstan, men längtar efter hus. Med dagens prisbild blir det till att flytta till en mindre ort. Inget vi har något emot. 

    Dilemmat är följande. Min sambo har redan fått nytt jobb. På sikt kommer också jag att behöva byta jobb, har fått erbjudande, men inte skrivit på kontrakt ännu. Däremot kan jag inte nämna våra flyttplaner för min chef just nu. Jag behöver jobba kvar ytterligare året ut för att bli berättigad till en del förmåner etc. Dessutom räknar de säkerligen kallt med att jag ska vara kvar längre än så då de satsat ganska mycket på mig.

    Vi har nu börjat ansöka om lånelöften. Bankerna har lite olika krav, men de flesta vill ha lönespec, intyg från arbetsgivare etc. Bekantskapskretsen är liten och jag vill inte att folk ska börja snacka att vi tänker flytta och börja rota i vart etc.

    Har ni varit med om att banken kontaktat arbetsgivaren för att kontrollera uppgifterna man lämnat vid ansökan om bostadslån? 

  • Svar på tråden Kan banken kontakta arbetsgivaren etc när man ansöker om lån?
  • Äldre 12 Sep 11:48
    #1

    Ja

  • Äldre 12 Sep 12:00
    #2

    Ja det har jag varit med om.

  • Äldre 12 Sep 12:01
    #3

    Ja, det kan dom.

  • Caramb­olan
    Äldre 12 Sep 12:05
    #4

    När vi sökte kollade de min sambo men inte mig. Han hade väldigt mycket lägre deklarerad inkomst året innan (föräldraledig) så troligen därför.

  • Äldre 12 Sep 12:09
    #5

    Att man kanske blir kontaktad som arbetsgivare är kanske inte så konstigt, för att verifiera att man lämnat riktiga uppgifter om inkomst och anställning.

    Men jag kan inte tänka mig att arbetsgivaren får reda på varför banken vill ha uppgifterna, de har ingen rätt att lämna ut vad du ska låna till osv...väl...?

    Så det är kanske ingen fara om din arbetsgivare får reda på att ni sökt lån, han eller hon kan ju inte veta att det innebär att du ska flytta från orten och säga upp dig, eller hur?


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Äldre 12 Sep 12:50
    #6
    Gustie skrev 2017-09-12 12:09:52 följande:

    Att man kanske blir kontaktad som arbetsgivare är kanske inte så konstigt, för att verifiera att man lämnat riktiga uppgifter om inkomst och anställning.

    Men jag kan inte tänka mig att arbetsgivaren får reda på varför banken vill ha uppgifterna, de har ingen rätt att lämna ut vad du ska låna till osv...väl...?

    Så det är kanske ingen fara om din arbetsgivare får reda på att ni sökt lån, han eller hon kan ju inte veta att det innebär att du ska flytta från orten och säga upp dig, eller hur?


    Fast det är inte riktigt så enkelt. Banken lär säkerligen inte gå in på några detaljer. Men sedan påpekar kanske chefen för mig att han blev kontaktad, och så får man dra till någon "vit lögn" för att avstyra det. Han vet att jag har god ekonomi och inte behöver låna för småsaker. Vi känner varandra för bra för att han inte ska börja fundera.

    Förr eller senare måste jag ju släppa bomben, men jag vill inte det ska komma fram att jag har haft planer på att säga upp mig redan nu. Det blir mycket snyggare om jag tar upp det senare i vår, och lägger fram att det då är relativt nytillkomna planer. Av flera anledningar jag inte kan gå in på.  

    Hursomhelst så var frågan om banken brukar kontakta erbetsgivaren eller ej... funderar på om det räcker att någon på lönekontoret skriver intyget Då kan det nog gå lättare obemärkt förbi om de ringer och kollar med någon annan än chefen. 
  • Äldre 12 Sep 12:53
    #7
    vroompasta skrev 2017-09-12 12:50:03 följande:
    Fast det är inte riktigt så enkelt. Banken lär säkerligen inte gå in på några detaljer. Men sedan påpekar kanske chefen för mig att han blev kontaktad, och så får man dra till någon "vit lögn" för att avstyra det. Han vet att jag har god ekonomi och inte behöver låna för småsaker. Vi känner varandra för bra för att han inte ska börja fundera.

    Förr eller senare måste jag ju släppa bomben, men jag vill inte det ska komma fram att jag har haft planer på att säga upp mig redan nu. Det blir mycket snyggare om jag tar upp det senare i vår, och lägger fram att det då är relativt nytillkomna planer. Av flera anledningar jag inte kan gå in på.  

    Hursomhelst så var frågan om banken brukar kontakta erbetsgivaren eller ej... funderar på om det räcker att någon på lönekontoret skriver intyget Då kan det nog gå lättare obemärkt förbi om de ringer och kollar med någon annan än chefen. 
    Brukar är ett svårt ord. Det händer är ett svar.

    Har du du ett anställningsavtal, lönespecar och matchaden siffror i deklarationen räcker ofta det.

    Probelemt uppstår framförallt om du är nyanställd och skatteverket inte har några inkomstuppgifter som matchar det du uppger.


  • Caramb­olan
    Äldre 12 Sep 13:39
    #8

    Om arbetsgivaren frågar kan du väl bara dra till med att ni letar större? Då lär chefen i första hand gissa att du snart kommer vara föräldraledig snarare än att du kommer säga upp dig, men där brukar de flesta vara finkänsliga nog att inte fråga.

  • Äldre 12 Sep 13:43
    #9
    Carambolan skrev 2017-09-12 13:39:59 följande:

    Om arbetsgivaren frågar kan du väl bara dra till med att ni letar större? Då lär chefen i första hand gissa att du snart kommer vara föräldraledig snarare än att du kommer säga upp dig, men där brukar de flesta vara finkänsliga nog att inte fråga.


    Andra svar
    Nyfika på sommarhus
    Titta på  båt/bil/husvagn
    Mannen har något på gång du inte vill berätta om
    Hjälpa en släktning


  • Äldre 12 Sep 14:30
    #10

    Jag behöver inte tips på bra bortförklaringar... och jag har skrivit att det är met komplicerat än så.

    När jag väl säger upp mig senare i vår vill jag det ska se ut som det är något relativt hastigt påkommet. Jag vill inte att chefen ska kunna lägga ihop ett och ett och fatta att jag planerat flytt redan nu.

    Det finns diskussioner att skicka mig, med familj, på uppdrag utomlands under ett par år. Därav kan jag inte riktigt motivera sommarhus, husvagn, större boende etc.

  • sextio­talist
    Äldre 12 Sep 14:54
    #11

    Skulle kunna tippa om att de kan ta kontakt med HR för att verifiera uppgifterna, sedan tror jag nog att HR har annat att göra än spekulera varför den och den har sökt lån.

  • Äldre 12 Sep 15:37
    #12
    vroompasta skrev 2017-09-12 14:30:42 följande:

    Jag behöver inte tips på bra bortförklaringar... och jag har skrivit att det är met komplicerat än så.

    När jag väl säger upp mig senare i vår vill jag det ska se ut som det är något relativt hastigt påkommet. Jag vill inte att chefen ska kunna lägga ihop ett och ett och fatta att jag planerat flytt redan nu.

    Det finns diskussioner att skicka mig, med familj, på uppdrag utomlands under ett par år. Därav kan jag inte riktigt motivera sommarhus, husvagn, större boende etc.


    Du har två val. Ansöka om lån och ta smällen om banken kontaktar arbetsgivaren eller vänta.

    Vad väljer du?

    Om du har en längre fast anställning och det du uppger som inkomst matchar vad en kreditupplyssning säger så är sannolikheten att banken kontaktar arbetsgivaren inte allt för hög.


  • Äldre 12 Sep 15:41
    #13

    Jag jobbar själv som Löneadministratör och här är det alltid jag som fixar arbetsgivarintyg, inte chefen.

    Så i princip skulle vem som helst av de anställda kunna komma och be mig skriva ett intyg och jag skulle inte komma på tanken att fråga varför....det har jag inte med att göra.

    Så du kan säkert kolla med personalavdelningen vem som brukar utfärda intygen och helt enkelt be om ett och ge det till banken.


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Äldre 14 Sep 08:53
    #14
    Gustie skrev 2017-09-12 15:41:14 följande:

    Jag jobbar själv som Löneadministratör och här är det alltid jag som fixar arbetsgivarintyg, inte chefen.

    Så i princip skulle vem som helst av de anställda kunna komma och be mig skriva ett intyg och jag skulle inte komma på tanken att fråga varför....det har jag inte med att göra.

    Så du kan säkert kolla med personalavdelningen vem som brukar utfärda intygen och helt enkelt be om ett och ge det till banken.


    Ok, tack för bra input. Ska försöka ta det den vägen. 
Svar på tråden Kan banken kontakta arbetsgivaren etc när man ansöker om lån?