• Äldre 12 Sep 14:06
    17050 visningar
    61 svar
    -1 +1
    61
    17050

    Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?

    Hej! Lite kort bakgrund

    Dotter går i klass 5 problemet startade i åk 4 med en ny fröken. Min dotter kom inte alls överens med henne från start. Enligt dotter så var fröken sträng, märkte inte dotter i klassrummet. Vilket har resulterat i att min dotter kände att hon inte kunde något, fick ingen hjälp och helt enkelt slutade gilla sin fröken. Vägra gå till skolan. Från förra året så går hon ca 1-4 dagar i veckan i skolan.

    Har haft ett x antal möten med fröken, spec fröken, skolpsykolog.(aldrig rektorn, varför? Vet inte) har varit i kontakt med bup dom säger ligg på skolan deras ansvar. Resursteamet har gett mig vägledning som förälder gentemot mitt barn i sånna här situationer. Skolans åtgärdsplan innehöll bara att dotter ska komma till skolan men behöver ej vara med i klassrum, kunde sitta i annat rum ifred.

    Dotter har även träffat psykolog på skolan och hon skickade remis för utredning(misstänker add).

    Frågade fröken hur lång tid och hur/vart vände man sig när det inte funkar.

    Hon sa att man får ge det en tid sen nästa steg var att anmäla skolan någonstans? För att de om skolan gjort allt dom kunnat i denna situation. Men vart är någonstans? (Kommer ej ihåg vad hon sa då det sades förra året)

    Nu så här om dagen så sa fröken att det vill göra orosanmälan till soc för dom är oroliga för henne. Det är jag med för jag vill ju absolut inte att hon ska missa mer skola eller hamna efter.

    Men då undrar jag va hände med att anmäla skolan? Har dom gjort allt som dom kunnat?

    Känns mer att dom vill lägga "skiten" på mig för dom orkar inte mer. Min dotter känner samma sak just nu. Att typ ingen är intresserad av henne i skolan längre(personalen)

    Ska på möte idag i skolan.

    Hur ska sånt här gå tillväga?

    Hur ska skolan göra?

    Förvirrad/ känner sig maktlös.

  • Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?
  • Äldre 12 Sep 14:18
    #1
    +1

    Absolut förfogat om hon har föräldrar som inte kan förmå henne att gå till skolan mer än "1-4 dagar i veckan" för att hon inte gillar fröken.

    Varför ska skolan anmälas när det uppenbarligen är föräldrarna och ungen det är fel på?

  • Anonym (Den siste.­...... Är inte född än!)
    Äldre 12 Sep 14:25
    #2
    -1 +1
    John22 skrev 2017-09-12 14:18:33 följande:

    Absolut förfogat om hon har föräldrar som inte kan förmå henne att gå till skolan mer än "1-4 dagar i veckan" för att hon inte gillar fröken.

    Varför ska skolan anmälas när det uppenbarligen är föräldrarna och ungen det är fel på?


    Seriöst? Skolan har inget ansvar menar du? Är bara fel på föräldrar och elever när det blir såhär?
  • Anonym (Cilla­)
    Äldre 12 Sep 14:26
    #3

    Det låter lite konstigt i mina öron. Jag skulle frågat vad som är tanken att soc ska göra (om oron som jag förstår ej gäller ditt föräldraskap).

    Omminte åtgärdsplanen fungerar bör ju den utvärderas och omändras. Hur aktiva har du och dottern varit i framtagande av åtgärdsplan?

    Jag skulle också kontaktat Bup på nytt. De stämmer att situationen i skolan är skolans ansvar men samtidigt är det rimligt att ett barn som inte klarar vanlig skolgång också ör i behov av annat stöd, tex samtalshjälp.

    Vilka har ni haft samtal med kring dotterns skolsituation.? Att rektorn inte är med är nog inte så ovanligt men specialpedagog, kurator, skolsköterska?

  • Anonym (misa)
    Äldre 12 Sep 14:27
    #4

    Har du funderat på byta skola?

  • Äldre 12 Sep 14:28
    #5

    Om de är oroliga för dottern så ska de ju göra en anmälan. Ni har inte haft någon kontakt med socialtjänsten fram till nu? Tänker att ni kanske behöver föräldrastöd i någon form för att få hjälp med att hjälpa er dotter.

    Har du varit med din dotter i skolan? Ligger det något i att fröken inte behandlar dottern väl? Har dottern kompisar i skolan? Vad gör hon på fritiden- fungerar det? Hur fungerar det hemma?

  • Äldre 12 Sep 14:31
    #6
    +1
    Anonym (Den siste....... Är inte född än!) skrev 2017-09-12 14:25:35 följande:
    Seriöst? Skolan har inget ansvar menar du? Är bara fel på föräldrar och elever när det blir såhär?
    Skolan har gjort mer än tillräckligt. Hon har redan erbjudits smått extrem särbehandling för att hon "inte gillar fröken". Vad är det skolan ska anmälas för? Vad har skolan gjort för fel? Ska de tvingas att betala ut skadestånd för att de anställt en lärare som en elev inte gillar?

    Har någon av de andra barnen samma problem med fröken? Annars är det givetvis barnet och föräldrarna som felet ligger hos.
  • Anonym (Den siste.­...... Är inte född än!)
    Äldre 12 Sep 14:37
    #7
    John22 skrev 2017-09-12 14:31:35 följande:

    Skolan har gjort mer än tillräckligt. Hon har redan erbjudits smått extrem särbehandling för att hon "inte gillar fröken". Vad är det skolan ska anmälas för? Vad har skolan gjort för fel? Ska de tvingas att betala ut skadestånd för att de anställt en lärare som en elev inte gillar?

    Har någon av de andra barnen samma problem med fröken? Annars är det givetvis barnet och föräldrarna som felet ligger hos.


    Flickan misstänks ha add. Vet du vad det innebär?

    Lärarna bollar problemet framför sig och pratar själva om en anmälan troligtvis till skolinspektionen. Gör sen en kovändning och ska anmäla till socialen, inget ovanligt iofs när de inte orkar ta tag i problem. Ts har ju själv fått hjälp med att hantera dottern men du fattar väl själv att det inte funkar när skolan fallerar.
  • Anonym (mycke­t)
    Äldre 12 Sep 14:42
    #8
    Fundersam8806 skrev 2017-09-12 14:06:26 följande:

    Hej! Lite kort bakgrund

    Dotter går i klass 5 problemet startade i åk 4 med en ny fröken. Min dotter kom inte alls överens med henne från start. Enligt dotter så var fröken sträng, märkte inte dotter i klassrummet. Vilket har resulterat i att min dotter kände att hon inte kunde något, fick ingen hjälp och helt enkelt slutade gilla sin fröken. Vägra gå till skolan. Från förra året så går hon ca 1-4 dagar i veckan i skolan.

    Har haft ett x antal möten med fröken, spec fröken, skolpsykolog.(aldrig rektorn, varför? Vet inte) har varit i kontakt med bup dom säger ligg på skolan deras ansvar. Resursteamet har gett mig vägledning som förälder gentemot mitt barn i sånna här situationer. Skolans åtgärdsplan innehöll bara att dotter ska komma till skolan men behöver ej vara med i klassrum, kunde sitta i annat rum ifred.

    Dotter har även träffat psykolog på skolan och hon skickade remis för utredning(misstänker add).

    Frågade fröken hur lång tid och hur/vart vände man sig när det inte funkar.

    Hon sa att man får ge det en tid sen nästa steg var att anmäla skolan någonstans? För att de om skolan gjort allt dom kunnat i denna situation. Men vart är någonstans? (Kommer ej ihåg vad hon sa då det sades förra året)

    Nu så här om dagen så sa fröken att det vill göra orosanmälan till soc för dom är oroliga för henne. Det är jag med för jag vill ju absolut inte att hon ska missa mer skola eller hamna efter.

    Men då undrar jag va hände med att anmäla skolan? Har dom gjort allt som dom kunnat?

    Känns mer att dom vill lägga "skiten" på mig för dom orkar inte mer. Min dotter känner samma sak just nu. Att typ ingen är intresserad av henne i skolan längre(personalen)

    Ska på möte idag i skolan.

    Hur ska sånt här gå tillväga?

    Hur ska skolan göra?

    Förvirrad/ känner sig maktlös.


    Jag tycker det låter konstigt att hon vägrar gå till skolan för att hon inte tycker om och känner sig sedd av sin lärare. Det måste vara massor med barn som upplever att de inte har nära kontakt med sin lärare, att läraren är sträng eller gillar andra mer än den verkar gilla en själv.

    Det ingår i normal uppväxt att kunna hantera såna saker. Och ett barn i 10-11 års åldern måste ha sån pass självkänsla att allt inte står och faller med om man gillar fröken eller inte. Om det blir så här illa av en så vardaglig livsupplevelse känns det som att din dotter har andra bekymmer som hon skulle behöva få hjälp med. 

    Att du som förälder inte kunnat förmedla detta till dottern och fått henne till skolan är anmärkningsvärt och jag tycker att det låter befogat med en anmälan till socialtjänsten. Det är också så att skolan är skyldiga att anmäla olovlig frånvaro och i synnerhet om den är så stor som du beskriver.

    Om du på allvar tycker att skolan misskött sitt uppdrag och att läraren är uppenbart olämplig så kan du anmäla skolan till skolinspektionen.

    Ett annat alternativ för er är att försöka byta skola. Det kan också vara värt att rusta din dotter lite bättre för livet genom att förklara för henne att viss saker måste man kunna hantera, skolan och alla de relationer man stöter på där är en sån sak. 
  • Äldre 12 Sep 14:43
    #9

    Javisst är det föräldrarnas ansvar att få barnen att gå till skolan. Men om ens dotter totalvägrar vad ska jag som förälder göra? Ska jag bära henne till skolan? Dra henne dit? Hon är nästan lika stor som mig så det funkar inte.

    Det är skolans ansvar att få henne att trivas.

    Hon har vänner i skolan. Som hon även ibland leker med på fritiden.

    Har varit med henne på skolan, har hållet mig i närheten. (Funkar för stunden)

    Har varit och hälsat på i andra skolor, men inget som fastnat för henne.

    Dottern är och har inte varit intresserad av att ha möte med hennes fröken eller spec fröken för då känner hon att alla är mot henne. Så då blir Jon inåt istället och vill inte prata.

    Hon har pratat ett fåtal gånger med skolpsykologen som hon tycker om, men hon är en sån som skolan "hyr" så hon finns inte alltid i skolan. Kuratorn på skolan vill min dotter inte prata med.

    Det är mest jag och spec fröken som kommit fram till åtgärdsplaner men som funkat tillfälligt. Inget går speciellt framåt.

    Har varit i kontakt och haft möten med resursteamet med och utan dottern och dom säger att jag som förälder gör allt jag kan och att jag på min sida ska fortsätta på det sättet jag gör för dom skulle inte kunna rekommendera annat.

    Jag vet inte vad dom vill att soc ska göra så fröken säger att dom absolut inte ifråger sätter min omsorg för barnet.

    Bara att dom inte vet vart dom ska vända sig.

    Men då tänker jag va hände med det hon sa från början? Med att anmäla skolan så att dom vet att dom gjort allt dom kan.

    Vet andra som haft problem med denna fröken som bytt skola för att det inte har funkat. Hon ser inte till individen, hon drar alla över en kam. Men alla elever är olika.

    Hm....

  • Äldre 12 Sep 14:49
    #10
    John22 skrev 2017-09-12 14:31:35 följande:

    Skolan har gjort mer än tillräckligt. Hon har redan erbjudits smått extrem särbehandling för att hon "inte gillar fröken". Vad är det skolan ska anmälas för? Vad har skolan gjort för fel? Ska de tvingas att betala ut skadestånd för att de anställt en lärare som en elev inte gillar?

    Har någon av de andra barnen samma problem med fröken? Annars är det givetvis barnet och föräldrarna som felet ligger hos.


    Har aldrig haft något mot denna skola då jag har andra barn som går har som trivs jätte bra. Min dotter har gått i skolan från 6års till klass 4 utan problem och utan frånvaro. Och sen blev allt pannkaka i samband med ny fröken.

    Vi har vridit och vänt på vad det kan vara för problem och det slutar alltid med fröken och skolan för min dotters perspektiv.
Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?