• Anonym (Hemmafru)

    Vad har jag rätt till vid skilsmässa?

    Är det alltid 50/50? Och vad innefattar det? Hus? Bilar? Sommarhuset?

    Jag har varit hemmafru senaste femton åren och vill lämna min man, men vet inte vilken ände jag ska börja i när jag inte har något att återuppta. Vi har inget äktenskapsförord.

  • Svar på tråden Vad har jag rätt till vid skilsmässa?
  • Anonym (Hemmafru)

    Finns det ingen som vet? Tänker mest på huset, är det värdet eller själva huset som ligger i vågskålen så att säga?

  • Anonym (Man)

    Ni ska dela 50/50, eftersom ni varit gifta så länge.

  • lövet2

    Är ni gifta, så är det 50/50. Det är enkelt när det gäller reda pengar, men så är det ju det där med hus, bil och sådant. Om ni inte kommer överens om prylarna, så får du kontakta en jurist. Det kostar, men det kan liksom inte hjälpas.

  • Anonym (anonym)
    n8h866 skrev 2017-09-12 22:07:38 följande:
    Du har rätt till att skämmas.
    Du har levt på honom i 15år och nu vill du få så mycket av hans saker du kan.

    Men med hjälp av jurist så kan du få mycket: www.sambolagendirekt.se/
    Varför länkar du sambolagen? TS är GIFT.
  • Yllissias

    Det är bara vid korta äktenskap det kan tänkas bli jämkning. Efter 15 år ska ni dela lika om det inte finns äktenskapsförord (som du skriver att ni inte har). Om någon utav er hade med sig enskild egendom in i äktenskapet skall även detta räknas bort. Brukar vara ärvda sommarstugor mm.

    När man tex delar på ett hus värt 2 miljoner blir det inte 1 miljon till den som går om huset inte säljs utan den andre bor kvar. Man räknar bort eventuell vinstskatt, mäklararvode som vid en fiktiv försäljning.

  • Kjell2
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-09-12 21:45:06 följande:

    Är det alltid 50/50? Och vad innefattar det? Hus? Bilar? Sommarhuset?

    Jag har varit hemmafru senaste femton åren och vill lämna min man, men vet inte vilken ände jag ska börja i när jag inte har något att återuppta. Vi har inget äktenskapsförord.


    Har ni varit gifta länge och inget äktenskapsförord så ska allt ingå i bodelningen. Sen ska ni ha var sin lika stor hög därifrån.
  • Anonym (Hemmafru)

    Vart hittar man en bra advokat? Och hur gör man när man inte har någon egen inkomst, kan man göra så att ens "säkerhet" är det man får ut efteråt?

  • Påven Johanna II
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-09-13 06:03:55 följande:

    Vart hittar man en bra advokat? Och hur gör man när man inte har någon egen inkomst, kan man göra så att ens "säkerhet" är det man får ut efteråt?


    Nästan så att du behöver en ny karl som kan guida dig genom alla dessa helt nya och svåra saker som hur man letar fram en jurist. Internet verkar du i alla fall ha upptäckt? 
  • Anonym (Hemmafru)
    Påven Johanna II skrev 2017-09-13 06:37:35 följande:

    Nästan så att du behöver en ny karl som kan guida dig genom alla dessa helt nya och svåra saker som hur man letar fram en jurist. Internet verkar du i alla fall ha upptäckt? 


    Jag frågar vart man hittar en bra och hur man gör när man inte har pengar.
Svar på tråden Vad har jag rätt till vid skilsmässa?