• Anonym (TS)
    Äldre 12 Sep 21:57
    14428 visningar
    49 svar
    49
    14428

    Betala på sambons ränta

    Hej!

    Som frågan lyder.. ska jag betala på sambons ränta för de lån hen har på SIN bostadsrätt som hen äger. Har betalat halva hyran + halva kostnader på allt annat (ex hemförsäkring, el etc...) + halva räntan på lånen (innan) ränteavdrag i ett tag nu. Vi har olika uppfattningar.

    Jag får ju inte ta del av något om/när lgh säljs.

  • Svar på tråden Betala på sambons ränta
  • Caramb­olan
    Äldre 12 Sep 22:00
    #1

    Låter rimligt att du betalar halva räntan men inget på amorteringen, tycker jag.

  • Äldre 12 Sep 22:00
    #2

    Enligt mig: Ja. Räntan är en kostnad för bostaden (medan amorteringen är en investering/sparande), och ni delar väl alla andra utgifter för bostaden, eller hur?

    Alternativet är ju att ni bor i en hyres och har högre hyra, och då skulle ni ju dela det också, eller?


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Äldre 12 Sep 22:01
    #3

    Ja, rimligen ska du det.

    Räntan är en kostnad för att bo i belånad bostad.

    Hade ni bott i hyresrätt hade ni via hyran betalat hyresvärdens ränta.

    Med största sannolikhet hade ett boende med samma standard haft en högre hyra än vad ni idag betalar i avgift. Om inte så går det ju att flytta.

    Däremot bör du inte betala någon amortering eftersom det inte är en kostnad utan en utgift som syftar till att minska hans skuld.

  • Äldre 12 Sep 22:05
    #4

    Det verkar vara vanligt att man delar på månadsavgiften, el, hemförsäkring osv samt räntor men inte amortering.

    Vad kostar en hyreslägenhet i samma område med er storlek och skick? Betalar du mer än hälften av vad det kostat för dig i en hyreslägenhet?

    I slutändan är det vad ni kommer överens om som gäller. Kan tycka att man även kan väga in varandras inkomster om man är sambo.

  • Äldre 12 Sep 22:06
    #5
    +2

    Du bör betala efter ränteavdrag och inte innan eftersom de pengarna får han tillbaka

  • Äldre 12 Sep 22:23
    #6
    Anonym (TS) skrev 2017-09-12 21:57:34 följande:

    Hej!

    Som frågan lyder.. ska jag betala på sambons ränta för de lån hen har på SIN bostadsrätt som hen äger. Har betalat halva hyran + halva kostnader på allt annat (ex hemförsäkring, el etc...) + halva räntan på lånen (innan) ränteavdrag i ett tag nu. Vi har olika uppfattningar.

    Jag får ju inte ta del av något om/när lgh säljs.


    Inte orimligt. Det går att argumentera på olika sätt kring detta. Ett sätt att lösa det långsiktigt är att du tar ett eget lån och köper 50% av sambon.
  • Äldre 12 Sep 22:56
    #7

    Ja det är rimligt att du betalar halva räntan, halva avgiften och hälften av de löpande utgifterna (el, bredband, TV, försäkring mm). Amorteringarna får han själv stå för.

  • Äldre 12 Sep 23:04
    #8

    Självklart ja på räntan. Den får han ju aldrig igen något för. På ssmma sätt som hyran

  • Anonym (Jepp)
    Äldre 12 Sep 23:14
    #9

    Helt rimligt att betala halva räntan. 

    Tidigare bodde jag i en hyreslägenhet med en hyra på cirka 6000 kr. Min kille flyttade in och betalade då halva hyran plus el och sånt. Senare köpte jag en bostadsrätt där totalkostnaden exklusive amortering blev 5000 kr varav avgiften var på 3000 kr. 

    Skulle då blivit väldigt skevt om han helt plötsligt skulle betala bara halva avgiften. Räntekostnaden är en kostnad för boendet. Amorteringen stod givetvis jag själv för då det är något som sänkte mina lån. 

  • Anonym (12345­)
    Äldre 13 Sep 21:47
    #10
    Yllissias skrev 2017-09-12 22:05:43 följande:

    Det verkar vara vanligt att man delar på månadsavgiften, el, hemförsäkring osv samt räntor men inte amortering.

    Vad kostar en hyreslägenhet i samma område med er storlek och skick? Betalar du mer än hälften av vad det kostat för dig i en hyreslägenhet?

    I slutändan är det vad ni kommer överens om som gäller. Kan tycka att man även kan väga in varandras inkomster om man är sambo.


    Vad motsvarande hyresrätt i samma i samma område är irrelevant då det ej handlar om en andrahandsuthyrning.
Svar på tråden Betala på sambons ränta