• Anonym (Frivi­llig singel­)
    Äldre 13 Sep 09:46
    15086 visningar
    110 svar
    110
    15086

    Varför har omgivningen problem med att någon väljer att vara singel?

    Jag är singel därför att jag vill vara det och gör ingen hemlighet av skälen (människor frågar faktiskt). Det både förvånar och irriterar mig att både bekanta, men i synnerhet vänner verkar ha svårt att acceptera mitt val. Jag får konstant frågor om jag har 'träffat någon' eller tips om dejtingappar, människor de känner jag borde träffa et cetera. Varför är det så jobbigt för andra att jag inte är intresserad av tvåsamhet eller sexuella relationer?

  • Svar på tråden Varför har omgivningen problem med att någon väljer att vara singel?
  • Anonym (K)
    Äldre 13 Sep 09:51
    #1

    Avundsjuka...

    Enligt min erfarenhet är det alltid folk som har dåliga förhållanden som känner behov att kritisera singlar eller tjata på dem.

    De vill oftast övertyga sig själva att man måste ha en partner för varje pris.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 13 Sep 09:51
    #2

    De kanske känner sig provocerade och själva önskar att de valt samma? Vissa människor klarar dock inte av att leva ensamma/singel och tror att det är ett val man bara inte kan göra.

  • Anonym (undan­flykt)
    Äldre 13 Sep 09:53
    #3

    Därför att de flesta faktiskt inte trivs i ensamhet utan vill ha en partner att dela livet med. Många singlar som säger sig vara nöjda kan helt enkelt inte hitta någon trots att de vill och då är det lättare att låta påskina att man trivs bättre som singel. 

  • Anonym (Frivi­llig singel­) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 09:54
    #4
    Anonym (K) skrev 2017-09-13 09:51:14 följande:

    Avundsjuka...

    Enligt min erfarenhet är det alltid folk som har dåliga förhållanden som känner behov att kritisera singlar eller tjata på dem.

    De vill oftast övertyga sig själva att man måste ha en partner för varje pris.


    Jag tror att en del av det handlar om att deras val att stå ut med sitt liv för att de inte vågar vara ensamma verkar rimligare om fler gör likadant.
  • Anonym (Frivi­llig singel­) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 09:55
    #5
    Anonym (undanflykt) skrev 2017-09-13 09:53:51 följande:

    Därför att de flesta faktiskt inte trivs i ensamhet utan vill ha en partner att dela livet med. Många singlar som säger sig vara nöjda kan helt enkelt inte hitta någon trots att de vill och då är det lättare att låta påskina att man trivs bättre som singel. 


    Så de tror att jag ljuger för mig själv och /eller för dem? Det borde ju vara uppenbart för de som känner mig åtminstone att det syns hur mycket bättre mitt liv är nu.
  • Anonym (K)
    Äldre 13 Sep 10:07
    #6
    Anonym (undanflykt) skrev 2017-09-13 09:53:51 följande:

    Därför att de flesta faktiskt inte trivs i ensamhet utan vill ha en partner att dela livet med. Många singlar som säger sig vara nöjda kan helt enkelt inte hitta någon trots att de vill och då är det lättare att låta påskina att man trivs bättre som singel. 


    Är du tankeläsare?

    Om inte sluta projicera.
  • Anonym (K)
    Äldre 13 Sep 10:17
    #7
    Anonym (undanflykt) skrev 2017-09-13 09:53:51 följande:

    Därför att de flesta faktiskt inte trivs i ensamhet utan vill ha en partner att dela livet med. Många singlar som säger sig vara nöjda kan helt enkelt inte hitta någon trots att de vill och då är det lättare att låta påskina att man trivs bättre som singel. 


    Du/många verkar inte förstå att människor i 2017 måste inte ta vem som helst för att slippa bli singlar.

    En del trivs verkligen bättre som singlar , medan andra vill ha en partner bara om det verkligen känns rätt , inte ta den första bästa.

    Det vill säga det det handlar inte om att man inte hittar " någon" utan att man tackar nej om man inte vill vara ihop med just den personen.

    ( Jag menar människor du tror ljuger. Det finns säkert många som har svårt att hitta " någon" . Då är det såklart snällt om vännerna hjälper till.

    Men man ska inte trakassera folk som tackar nej till hjälpen. )
  • Anonym (mmm)
    Äldre 13 Sep 11:42
    #8
    Anonym (undanflykt) skrev 2017-09-13 09:53:51 följande:
    Därför att de flesta faktiskt inte trivs i ensamhet utan vill ha en partner att dela livet med. Många singlar som säger sig vara nöjda kan helt enkelt inte hitta någon trots att de vill och då är det lättare att låta påskina att man trivs bättre som singel. 
    Aha... så du är en av dom jag nämnde ovan :). Du kan för ditt liv inte fatta att folk trivs som singel eftersom du själv inte gör det.
  • Anonym (varve­t runt)
    Äldre 13 Sep 12:38
    #9
    Anonym (Frivillig singel) skrev 2017-09-13 09:54:00 följande:
    Jag tror att en del av det handlar om att deras val att stå ut med sitt liv för att de inte vågar vara ensamma verkar rimligare om fler gör likadant.
    Fast nu gör du exakt samma misstag som de gör. Du utgår ifrån att ditt sätt att leva är så mycket bättre än deras och att det därför är en självklarhet att de är avundsjuka på dig för att du lever som de egentligen själva skulle vilja leva.

    Jag tror inte alls det handlar om avundsjuka, jag tror det helt enkelt handlar om det vi ser många exempel av i bla denna tråd, en bristande förmåga att se saker ifrån något annat perspektiv än sitt eget, en bristande förmåga att i grunden förstå att andra människor kan tänka och känna helt andra saker än vad man själv gör.
    De lever i ett förhållande och tycker och känner att det berikar deras liv så mycket att de har svårt att förstå varför någon skulle vilja vara utan.

    Lite som hundägare som inte kan förstå att andra kanske inte gillar deras vovvar eller cyklister som inte kan förstå varför andra kan bli irriterade på dem i trafiken, eller föräldrar som inte kan förstå hur alla andra inte kan älska deras barn lika mycket som de gör.
  • Anonym (Frivi­llig singel­) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 14:55
    #10
    Anonym (varvet runt) skrev 2017-09-13 12:38:32 följande:

    Fast nu gör du exakt samma misstag som de gör. Du utgår ifrån att ditt sätt att leva är så mycket bättre än deras och att det därför är en självklarhet att de är avundsjuka på dig för att du lever som de egentligen själva skulle vilja leva.

    Jag tror inte alls det handlar om avundsjuka, jag tror det helt enkelt handlar om det vi ser många exempel av i bla denna tråd, en bristande förmåga att se saker ifrån något annat perspektiv än sitt eget, en bristande förmåga att i grunden förstå att andra människor kan tänka och känna helt andra saker än vad man själv gör.

    De lever i ett förhållande och tycker och känner att det berikar deras liv så mycket att de har svårt att förstå varför någon skulle vilja vara utan.

    Lite som hundägare som inte kan förstå att andra kanske inte gillar deras vovvar eller cyklister som inte kan förstå varför andra kan bli irriterade på dem i trafiken, eller föräldrar som inte kan förstå hur alla andra inte kan älska deras barn lika mycket som de gör.


    Ja, du har definitivt en poäng. Skillnaden är väl att jag inte säger till dem att de borde strunta i sina förhållanden och leva som jag gör eller uppmuntrar någon att sluta dejta om de uttrycker en önskan om att leva i tvåsamhet.
Svar på tråden Varför har omgivningen problem med att någon väljer att vara singel?