• Äldre 13 Sep 17:25
    5537 visningar
    9 svar
    9
    5537

    Dricka alkohol med antibiotika?

    Hej!

    Jag har nu varit sjuk i 6 veckor nu och fick ta Doxyferm för att bli frisk. Är ännu inte helt frisk men har 3 dagar av 9 kvar att äta.

    Imorgon ska hela skolan ha en fest. Vi tjejer i klassen ska dricka innan osv. Dethär är verkligen något jag längtat efter man eftersom jag äter antibiotka så vet jag ännu inte hur jag ska göra. På hemsidan skriver dem att "patienten ej rekommenderas att dricka regelbundet i stor mängd under behandling" och att "några enstaka glas inte har någon större påverkan". Det är ju inget regelbunden drickande, utan en enstaka gång jag pratar om.

    Jag har väl tänkt att dricka såpass att jag blir full (är väl sprit jag menar främst då). Endast nått enstaka glas vin kan lika gärna kvitta från min del isåfall.

    Så vad ska jag göra? Tror ni det spelar nån roll? Samtidigt är jag så oerhört trött på att vara sjuk.

  • Svar på tråden Dricka alkohol med antibiotika?
  • Äldre 13 Sep 18:05
    #1

    Medisinen kan förlora sin verkan och du blir inte frisk.
    Men vad gör man inte för en fylla.

    Får du det mot klamydia eller lunginflammation ?

  • Äldre 13 Sep 18:36
    #2

    Ja, vem bryr sig om man blir frist, bara man får en rejäl fylla

  • Äldre 13 Sep 19:54
    #3

    Det är för lugninflammation. Är inte helt 100 på att jag hade lugninflammation dock men har nog haft influensan i några veckor.

  • Äldre 13 Sep 22:09
    #4
    Ja men varför skrev 2017-09-13 18:05:09 följande:

    Medisinen kan förlora sin verkan och du blir inte frisk.

    Men vad gör man inte för en fylla.

    Får du det mot klamydia eller lunginflammation ?


    Nej, "medisinen" kan inte förlora sin verkan.

    TS, det är ingen fara att dricka i kombination med antibiotika. Man ska väl dock tänka på att det inte är en så vilsam aktivitet att dricka alkohol och festa så det finns ju risk att du kan få ett återfall för att du överanstränger dig.
  • lavern­solomo­n
    Äldre 14 Sep 11:29
    #5

    Hej,

    det skiljer sig mellan olika antibiotika, men det finns en fiffig sammanställning som jag hittade här: https://se.treated.com/blogg/dricka-alkohol-naer-du-tar-antibiotika-aer-det-saekert

    Om du är osäker bör du dock prata med din läkare först.

  • Äldre 14 Sep 11:47
    #6

    Doxyferm med mat, dryck och alkohol

    Effekten av Doxyferm kan påverkas vid samtidigt intag av alkohol.

    Din lever kan ta skada om du kombinerar alkohol o läkemedel!!

  • Äldre 14 Sep 12:07
    #7

    Jag söp till när jag gick på penicillin, trots att jag fråga om det var ok att dricka
    alkohol med penicillin, Jag blev så grymt dålig efteråt.
    Så jag skulle aldrig chansa igen. Det kommer fler fester!

  • modsey
    Äldre 14 Sep 12:08
    #8
    Harvester skrev 2017-09-13 22:09:18 följande:

    Nej, "medisinen" kan inte förlora sin verkan.

    TS, det är ingen fara att dricka i kombination med antibiotika. Man ska väl dock tänka på att det inte är en så vilsam aktivitet att dricka alkohol och festa så det finns ju risk att du kan få ett återfall för att du överanstränger dig.


    Jo just doxyferm går sämre effekt i hop med alkohol. De flesta andra antibiotikan är det ok att ta med alkohol.
  • Äldre 17 May 13:55
    #9

    Det beror på vilken antibiotika du tar, det skiljer sig mellan olika sorter. Här kan du läsa mer: https://se.treated.com/blogg/dricka-alkohol-naer-du-tar-antibiotika-aer-det-saekert

    Kram,
    Emma

Svar på tråden Dricka alkohol med antibiotika?