• Anonym (Till er som flytta­t till Englan­d)
    Äldre 13 Sep 18:30
    7050 visningar
    34 svar
    34
    7050

    Flytta från Sverige till England

    Hejsan

    Jag min man och tre barn kommer inom kort flytta till England.

    Enligt en bekant till min man som flyttat dit från ett annat europeiskt land så här de ett minst sagt konstigt sätt innan man vill sätta barnen i skolan nämligen att när man som vuxen skaffat ett engelskt personnummer och vill sätta barnen i skolan kommer tydligen en social handläggare först hem till en för att ha nån slags intervju innan man sen har rätt placera småbarnen i skolan . Denna informationen låter väldigt konstig för mig så därför vill jag fråga er som flyttat till England om det verkligen går till så .

  • Svar på tråden Flytta från Sverige till England
  • Äldre 13 Sep 18:52
    #1

    Vi flyttade från Tyskland till England för en månad sedan och har inte haft besök av någon socialarbetare Glad. Enligt min erfarenhet är det enda som behövs för att få tillgång till skolplats att man är registrerad på en adress. Du kan dock inte söka skolplats förrän du fysiskt är här. Beroende på vart ni flyttar kan det också vara besvärligt att få en skolplats - vi väntar fortfarande även om skolan började förra veckan...

  • Anonym (Till er som flytta­t till Englan­d) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 19:05
    #2

    Ok vad kul. Vi ska flytta till Birmingham. Hur snabbt gick det för er att få engelskt person nummer och hur lång tid brukar det ta att få skolplats. Tänkte även fråga dig vad du tror angående svenskar i England efter de går ut från EU? Här hört man inte har samma rättigheter då som de som flyttat innan England begärt utträde

  • Äldre 13 Sep 19:23
    #3

    Vi bor i Greater London så jag tror säkert att det är lättare att få skolplats i Birmingham. Det är min andra runda i England så jag hade redan mitt National Insurance nummer, men jag kan verkligen inte tänka mig att det skulle göra någon skillnad i förhållande till rutiner för skolplatser. 

    Vad som händer efter Brexit är ju väldigt svårt att svara på och många engelsmän hoppas ju forfarande på att det inte kommer hända alls. Det senaste jag hörde är ett förslag på en nedre inkomstgräns för att man ska få stanna (30K per år).

  • Anonym (Till er som flytta­t till Englan­d) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 19:29
    #4

    Menar du 30.000 pund per år i inkomst ? Det är väl en ganska hög inkomst för lönerna där är ju små jämfört med Sverige. Hur blir det då om man flyttar dit nu då kommer namn inte upp till sån inkomst innan de ska ut. De träder ut 29 mars 2019 om jag inte misstar datumen

  • Äldre 13 Sep 19:30
    #5

    Missade din fråga om rättigheter vid ett utträde - det har pratats mycket om en 5-års gräns men det gäller som jag förstått det rätten att du hit fler familjemedlemmar efter Brexit. Men allting är ju som sagt väldigt osäkert än så länge.

  • Äldre 13 Sep 19:32
    #6

    Ja, per år. Vet dock inte om det är per familj eller per år, det var ett dokument som läckte med denna information. Absolut är det otroligt många som ligger långt under denna nivå, speciellt inom restaurang, NHS, transport etc. Ingen aning om hur regeringen tänker och hur de ska lösa det.

  • Äldre 13 Sep 19:33
    #7

    Per person eller per familj menade jag Glad

  • Anonym (Till er som flytta­t till Englan­d) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 19:41
    #8

    Men gud hoppas verkligen inte den där inkomst grejen är på riktigt för det verkar orimligt och svårt uppnå ..så jobbigt inte veta alltså för man vill inte flytta fram och tillbaka från land till land med barn som uppnått skolåldern det blir ju jobbigt

  • Anonym (En till)
    Äldre 13 Sep 19:57
    #9

    Åh vilken tur att den här tråden dök upp!

    Vi vill också flytta dit, men vet inte i vilken ände vi ska börja!

    Min man kan bli flyttad via jobbet, men borde inte ha några problem att få jobb där oavsett.

    Hur löser man det med boende? Allt som känns intressant är antingen superdyrt eller ligger minst två timmar utanför london, som han då skulle jobba i.

    Någon som vet något bra område att kolla upp? Helst lite villaidyll.

    Vi har tre barn mellan 2-8.

  • Äldre 13 Sep 20:01
    #10

    Ja, det är helt klart väldigt osäkert och vi velade länge fram och tillbaka eftersom vi helst inte vill behöva flytta med skolbarn igen. Håller tummarna för att det inte kommer att bli några problem.

Svar på tråden Flytta från Sverige till England