• Anonym (ts)
    Äldre 13 Sep 21:05
    3326 visningar
    17 svar
    17
    3326

    Förskoleplats på andra sidan stan

    Fick idag besked om förskoleplats. Bor i en småstad där staden har mellan 30-45 tusen invånare (kommunen är större så klart). Det är grym förskoleplatsbrist och vi fick idag veta att det är knökfullt i den stadsdel vi bor i. Vi har nu blivit erbjudna en plats i en annan stadsdel på motsatt sida av stan som ligger ett par 6, 7 km bort. Vi vill inte ha dottern i den förskolan vi blivit erbjudna och har dessutom svårt att hämta/lämna på ett bra sätt då det är helt fel håll från jobbet och vi bara har en bil vilket innebär att vi p.g.a. detta skulle bli tvugna köpa en till bil som vi inte har råd med. Går nog inte cykla 2 mil per dag i 20-30 minus hela vintern... Kollektivtrafik fungerar inte riktigt här.

    Vet att det låter löjligt, tro mig, vi bodde i Stockholm förr och där var köerna sjuka. Men nu till frågan - är det någon som varit med om denna situation och lyckats få kommunen att ändra sitt beslut? Går det överklaga? Vi har inte råd att köpa en till bil och tycker man borde kunna få plats närmare hemmet... ja... hur gör man? Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Förskoleplats på andra sidan stan
  • Caramb­olan
    Äldre 13 Sep 21:08
    #1

    Ring kommunen och fråga hur länge de tror att ni kan behöva vänta för att få en närmare plats. Handlar det bara om ett par månader kanske ni kan dra ut lite mer på föräldraledigheten?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 22:47
    #2
    Carambolan skrev 2017-09-13 21:08:14 följande:

    Ring kommunen och fråga hur länge de tror att ni kan behöva vänta för att få en närmare plats. Handlar det bara om ett par månader kanske ni kan dra ut lite mer på föräldraledigheten?


    Frågade det och hon sa augusti 2018. Känns orimligt vi har sökt från 1 november men jag kan tänka mig vara hemma till januari eller februari bara vi får en närmare plats men det går inte. Tackar vi nej blir vi av med garantin sa hon. Förskolorna i stan är uppdelade i områden. Vi har sökt i ett område och eftersom vårt område är fullt fick vi en plats som vårt område raggat till sig från ett annat område. Det finns andra områden i stan som är mycket närmare men handläggaren sa att eftersom vi inte sökt plats i de områdena så kollar det inte ens närmare om de kan tänkas ha en plats för oss. Känns så skumt detta...
  • Anonym (Dagma­mma)
    Äldre 13 Sep 22:58
    #3

    Kolla upp om ni kan få plats hos en dagmamma istället?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 07:58
    #4
    Anonym (Dagmamma) skrev 2017-09-13 22:58:39 följande:

    Kolla upp om ni kan få plats hos en dagmamma istället?


    Finns knappt någon dagmamma kvar i stan. Och vi vill gärna ha hennepå förskola...

    Har ca 25 förskolor som ligger närmare till...
  • Äldre 14 Sep 08:21
    #5

    Vilken mardröm, jag känner med er. Det låter som att ni måste skola in dottern där men ge inte upp. Kontakta kommunen, inklusive chef, varannan vecka. Ring och maila. Kontakta olika politiker i kommunstyrelsen regelbundet. Kontakta lokalpressen och erbjud en intervju. Ligg på och ställ er i kö igen samma dag som dagiset börjar. Ligg på för att få byta.

  • Anonym (Linda­)
    Äldre 14 Sep 08:27
    #6
    Anonym (ts) skrev 2017-09-14 07:58:40 följande:

    Finns knappt någon dagmamma kvar i stan. Och vi vill gärna ha hennepå förskola...

    Har ca 25 förskolor som ligger närmare till...


    Förstår frustrationen. Men som det ser ut så har ni inte råd att vara kräsna. Testa med dagmamma om det finns ävem om ni vill ha på förskolan till det finns en ledig plats. Ni kan inte köra mindre dagar eller ändra arbetstid så ni kan lappa om varandra ett tag?
  • Anonym (Dubbe­lkolla­)
    Äldre 14 Sep 08:51
    #7

    Eftersom du faktiskt har möjligheten att stanna hemma till Jan-feb så hade jag dubbelkollat reglerna om jag var du. Här har man garanti om man ansöker senast 4 mån innan i.e du kan tacka nej till platsen och påbörja en helt ny ansökan för minst 4 mån fram i tiden och då är du i en ny garanti. Okt, nov, dec , Jan börja 1 feb?

    Kanske kan du då kolla av med dem om du kan göra ett mer strategiskt önskemål?

  • Fru Ve
    Äldre 14 Sep 09:22
    #8

    I min kommun är det precis så som du beskriver. Trots garanti går det inte att få plats annat än i aug/sept om man inte ska ta något som ligger hur långt bort som helst. Tyvärr. Så vi har planerat vår föräldraledighet så dagarna räcker till dess. Men det är tredje barnet så vi vet hur det är :( Har tyvärr inga tips. Ni kanske kan jobba deltid och börja senare/sluta tidigare så en av er kan ta buss vid lämning eller hämtning?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 19:42
    #9

    Har dragit i massa trådar idag och ska höra av mig till politiker också. Vi har exakt 20 förskolor som är närmare, har mätt idag. Flera av dem har platser men eftersom att jag inte sökt till de områderna så får jag inte plats där. Sjukt system. Har iaf ringt olika personer och chefer idag och går kanske få en öppning på en förskola som bara är 3 km bort (vi står iaf i kö på den nu och de tar in rätt många barn just nu enl fskchefen). Bil måste jag nog tyvärr ändå köpa för busstrafiken är bedrövlig men det är iaf hälften så långt bort och känns lite bättre då.

    Jag är inte ensam i kommunen om problemet, de verkar ha satt det i system så tycker inte man ska godta deras placering bara så där. Om man inte är jobbig tror de ju att det fungerar bra... Detta gäller ju alla städer, finns fler kommuner som dragit in på platser trots att det föda fler och fler barn.

  • Anonym (Roger Rektor­)
    Äldre 14 Sep 19:58
    #10
    Anonym (ts) skrev 2017-09-14 19:42:51 följande:

    Har dragit i massa trådar idag och ska höra av mig till politiker också. Vi har exakt 20 förskolor som är närmare, har mätt idag. Flera av dem har platser men eftersom att jag inte sökt till de områderna så får jag inte plats där. Sjukt system. Har iaf ringt olika personer och chefer idag och går kanske få en öppning på en förskola som bara är 3 km bort (vi står iaf i kö på den nu och de tar in rätt många barn just nu enl fskchefen). Bil måste jag nog tyvärr ändå köpa för busstrafiken är bedrövlig men det är iaf hälften så långt bort och känns lite bättre då.

    Jag är inte ensam i kommunen om problemet, de verkar ha satt det i system så tycker inte man ska godta deras placering bara så där. Om man inte är jobbig tror de ju att det fungerar bra... Detta gäller ju alla städer, finns fler kommuner som dragit in på platser trots att det föda fler och fler barn.


    Så problemet var inte att ni inte hade två bilar? Finns det ens någon stad i Sverige med 35000-40000 invånare som har -20-30 grader kallt hela vintern?

    Ts, det är samma problem för många andra i din kommun. Privata förskolor och kooperativ brukar vara bättre för föräldrar som ställer många krav på hur förskolan ska vara.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Sep 07:16
    #11
    Anonym (Roger Rektor) skrev 2017-09-14 19:58:02 följande:

    Så problemet var inte att ni inte hade två bilar? Finns det ens någon stad i Sverige med 35000-40000 invånare som har -20-30 grader kallt hela vintern?

    Ts, det är samma problem för många andra i din kommun. Privata förskolor och kooperativ brukar vara bättre för föräldrar som ställer många krav på hur förskolan ska vara.


    Jag har inte sagt att det är -20 till -30 HELA vintern. Men många dagar om det blir en kall sådan. Knappast hållbart att cykla ändå i ur och skur i norra norrland. Tycker du det är orimligt att man vill ha närmare än 6-7 km till förskolan när man bor centralt i en stad, har jobbet åt ett annat håll än förskolan och har 20 andra närmare förskolor? Tycker du det är en bra förskolepolitik?
  • Anonym (Elin)
    Äldre 15 Sep 07:31
    #12

    Vad jobbigt! Förstår att ni är besvikna!
    Samma hände oss. Första barnet hamnade långt bort i fel stadsdel. Vi fick vara föräldralediga ett halvår längre än planerat (tills barnet var 2 år...) och till slut fick vi platsen vi ville ha. Andra barnet hamnade återigen i en annan stadsdel (ingen syskongaranti alls), så vi fick ta ut 4 månader extra föräldraledighet där också (även han blev 2 år innan han började pga det). 
    Det är ju inte ens nån garanti att man får plats när man slösar med föräldraledigheten på det sättet (vi hade gärna sparat dagar istället), men det finns ju inte så många alternativ.

    Hoppas att det löser sig för er!

  • Anonym (Roger Rektor­)
    Äldre 15 Sep 09:06
    #13
    Anonym (ts) skrev 2017-09-15 07:16:03 följande:
    Jag har inte sagt att det är -20 till -30 HELA vintern. Men många dagar om det blir en kall sådan. Knappast hållbart att cykla ändå i ur och skur i norra norrland. Tycker du det är orimligt att man vill ha närmare än 6-7 km till förskolan när man bor centralt i en stad, har jobbet åt ett annat håll än förskolan och har 20 andra närmare förskolor? Tycker du det är en bra förskolepolitik?
    Önskan är inte orimlig men det är inte ekonomiskt hållbart för kommunen. Vi har det exakt som du beskriver men tempen ligger oftast mellan -6-15. Redan i högstadiet får eleverna ta sig själva till skolan om de har upp till 6 km dit. på det sätt föräldrarna vill och har råd med. Alla har inte råd att skjutsa eller betala busskort för att i alla fall minska avståndet som man måste gå.

    Hur ska förskolorna göra då? En förskola extra alltid i varje stadsdel? Vem ska betala för kalaset? Vet du att det finns människor i Sverige som får ta sig flera mil för att hämta sin post?

    Jag fattar att det blir besvärligt för dig men sånt är livet. Man får inte allt på silverfat och då måste man lösa saker själv.
  • Anonym (22)
    Äldre 15 Sep 09:20
    #14

    Varför skulle ni behöva 2 bilar? Kan inte den som absolut behöver bilen lämna på förskolan? Beror givetvis på när personen börjar och hur långt det är till jobbet.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Sep 19:02
    #15
    Anonym (Roger Rektor) skrev 2017-09-14 19:58:02 följande:

    Så problemet var inte att ni inte hade två bilar? Finns det ens någon stad i Sverige med 35000-40000 invånare som har -20-30 grader kallt hela vintern?

    Ts, det är samma problem för många andra i din kommun. Privata förskolor och kooperativ brukar vara bättre för föräldrar som ställer många krav på hur förskolan ska vara.


    Läste nog lite snabbt. Jo det är riktigt vi har inte två bilar och har egentligen inte råd med en till. Men vad gör man?! Måste ju köpa en bil om hon hamnar långt borta oavsett om jag vill eller inte. Iaf en som fungerar t.om. augusti nästa år.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Sep 19:06
    #16
    Anonym (22) skrev 2017-09-15 09:20:02 följande:

    Varför skulle ni behöva 2 bilar? Kan inte den som absolut behöver bilen lämna på förskolan? Beror givetvis på när personen börjar och hur långt det är till jobbet.


    Nej har sagt att vi inte kan tacka ja förrän vi vet var min sambo ska jobba. Han är föräldraledig/arbetssökande och söker jobb lite överallt. Kan ev hamna i gruva och då måste vi absolut ha en till bil.

    Men klart det löser sig på ett eller annat sätt för oss. Skrev tråden i affekt och jag vet att många andra är drabbade mkt värre än vad vi är. Tycker dock ALLA ska höja rösten och inte bara godta kommunens förklaringar. Det är grym platsbrist i många kommuner och det är politikerna som måste ändra på det.
  • Anonym (Fakta är otrevl­igt)
    Äldre 15 Sep 20:22
    #17
    Anonym (ts) skrev 2017-09-15 19:06:59 följande:
    Nej har sagt att vi inte kan tacka ja förrän vi vet var min sambo ska jobba. Han är föräldraledig/arbetssökande och söker jobb lite överallt. Kan ev hamna i gruva och då måste vi absolut ha en till bil.

    Men klart det löser sig på ett eller annat sätt för oss. Skrev tråden i affekt och jag vet att många andra är drabbade mkt värre än vad vi är. Tycker dock ALLA ska höja rösten och inte bara godta kommunens förklaringar. Det är grym platsbrist i många kommuner och det är politikerna som måste ändra på det.
    Förskola är något som du i det närmaste får gratis, från kommunen.
    Förskola konkurrerar med skolan, sociala verksamheter såsom äldreboende, hemtjänst, nyankomna, för att inte tala om vägar, parker, snöröjning mm.

    Att bara tro att det handlar om "elaka" politiker som är snåla och det bara handlar om att gnälla så kommer pengarna är bara dumt. Pengar växer inte på träd.

    Hela Sverige och speciellt kommunerna är på väg att krascha ekonomiskt. 
    Det är dags att anmäla hela landet till lyxfällan, om du läster SLK´s prognos så handlar det om en skattehöjning på 15-20 kronor inom 5-10 år.
    Eller så måste servicenivån sänkas drastiskt på kommunerna.

    Vad det betyder är att du ska vara glad att det fortfarande finns en förskola som är kommunalt finansierad, inte så säkert att den finns kvar om 10 år. 
Svar på tråden Förskoleplats på andra sidan stan