• Anonym (Mamma­)
    Äldre 14 Sep 07:51
    2017 visningar
    12 svar
    12
    2017

    Barnet til förskolan eller stanna hemma?

    Jag har en ettåring som började inskolning på förskola förra måndagen. Hon var där mån-torsdag men var ganska snorig sedan en vecka tillbaka vilket många av de andra barnen också var. På fredagen fick hon lite feber så jag höll henne hemma då och febern fortsatte tom nu i måndags. Tis, ons och idag torsdag har hon inte haft feber men varit snorig med tjockt gult snor och rosslig i halsen och lite glansig i ögonen. Hon har också varit mer gnällig än vanligt, haft lite mindre matlust och sovit dåligt men ändå gått runt och lekt här hemma. När ska hon tillbaka? Kan hon gå på förskola så här? Vi håller ju på att inskola så det är inga långa dagar.

    Hade ju helst velat ha henne hemma tills hon var helt frisk igen men nu var det nästan tre veckor sedan hon blev sjuk och ser inget slut i sikte. Jag har fått 3 veckor ledigt till inskolningen från jobbet så nästa vecka är sista veckan. Har svårt att vara borta mer än det så hade ju varit bra att hinna med inskolningen och slippa skynda på med den.

    Enligt förskolereglerna så ska de vara hemma en feberfri dag vid förkylning. Betyder det att snorighet är okej? De andra barnen var som sagt också snoriga men inte rossliga i halsen.

    Kan hon vara såhär sjuk en månad till? Hur lång tid tar det?

    Hon har varit förkyld en gång tidigare när hon var 3 mån men då gick det över helt på 5-7 dagar.

  • Svar på tråden Barnet til förskolan eller stanna hemma?
  • Äldre 14 Sep 08:01
    #1

    Snorigt är helt okej. När aptiten är normal och hon är pigg kan hon gå tillbaka.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 08:03
    #2
    Lena skrev 2017-09-14 08:01:21 följande:

    Snorigt är helt okej. När aptiten är normal och hon är pigg kan hon gå tillbaka.


    Okej men då provar vi gå imorgon och ser hur hon orkar :) Aptiten är inte normal men hon äter ju, bara inte riktigt lika mycket som vanligt. Hon vill ha mer välling/gröt och mindre mat men får i sig ett par skedar mat ändå vid varje måltid. Tänker att det kan bero på lite halsont iom rossligheten.
  • Caramb­olan
    Äldre 14 Sep 08:37
    #3

    På vår förskola brukar de säga att vattnigt snor är ok men inte tjockt gulgrönt snor. Vet inte om de har några vetenskapliga belägg för att det ena smittar mer än det andra, men...

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 09:48
    #4

    Vattnigt snor smittar faktiskt mer... men är mindre jobbigt att handskas med kanske.

    Vattnigt är i början av förkylningen medan det gulgröna innebär att immunförsvaret håller på att jobba så därför oftare i slutet...

    Men om förskolan tycker så borde jag ha henne hemma över helgen kanske? Hon snorar verkligen mycket, får vara där och torka var femte minut och om hon tex skrattar så pyser det ut i stora bubblor... :S

  • Caramb­olan
    Äldre 14 Sep 09:52
    #5

    Kolla på kommunens hemsida om det finns någon vägledning! På vår har de en skitlång lista som beskriver alla möjliga olika hälsotillstånd...

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 09:57
    #6
    Carambolan skrev 2017-09-14 09:52:47 följande:

    Kolla på kommunens hemsida om det finns någon vägledning! På vår har de en skitlång lista som beskriver alla möjliga olika hälsotillstånd...


    Vi har fått en lista där det står "Förkylning: en feberfri dag hemma" och det har hon ju haft men hon är ju absolut inte frisk. Förkylning är ju mer än feber liksom...
  • Äldre 14 Sep 10:44
    #7

    Hon låter faktiskt lite väl krasslig, inte ska personalen behöva snyta henne var 5e min?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 11:01
    #8
    emmanye skrev 2017-09-14 10:44:31 följande:

    Hon låter faktiskt lite väl krasslig, inte ska personalen behöva snyta henne var 5e min?


    Nej jag tänker det. Vill ju helst ha henne hemma som sagt men behöver veta om jag bara är sjåpig eftersom jag inte följer förskolereglerna. Hoppas hon är bättre efter helgen, annars vet jag inte. Att det kan hålla i sig så länge! Snart tre veckor...
  • Äldre 14 Sep 11:28
    #9

    Hon borde kunna gå på måndag för då borde hon vara bättre, hoppas! Jag hade samma med min son! Men blir snart bättre när hon fått lite immunförsvar! Håller tummarna för er! Kram!

  • Äldre 14 Sep 11:53
    #10

    På förskolan där jag har min dotter är regeln feberfri ett dygn precis som på din sen är det allmäntillståndet som avgör. Är dom pigg spelar inte snoret ngn roll :)

  • Anonym (asdf)
    Äldre 14 Sep 13:02
    #11

    Just nu är det ju inskolning, men senare kan du inte stanna hemma från jobbet i en vecka pga snor. Allmäntillståndet får avgöra i första hand. Det kommer säkert vara minst en förkylning i månaden första året. Prata gärna med fröknarna om vad som är ok. Du är väl med på inskolningen och blir den som torkar snoret? Jag skulle ringt och diskuterat saken idag, för att se om de tycker det är ok att hon kommer imorgon. Är nog bra om hon får en dag till där innan helgen.

  • Anonym (x)
    Äldre 14 Sep 13:17
    #12

    Det är inte för smittorisk man ska vara hemma om man har gulgrönt snor, utan för barnets egen skull. Färgat snor är pga infektion. Men ja det kan ta lång tid att gå över och jag skulle väga in barnets allmäntillstånd och hur länge det är tänkt att gå. 

Svar på tråden Barnet til förskolan eller stanna hemma?