• Äldre 14 Sep 08:27
    2909 visningar
    20 svar
    20
    2909

    Stämmer det att det bara är bevis som gäller?

    Hej.

    Som rubriken lyder, i en vårdnadstvist, är det bara bevis som gäller? Mitt ex håller på att smutskasta mig överallt, hos soc, familjerätten och ALLA som han kan, allt ifrån att jag har hotat honom till att jag inte ger vår son stöd i nacken, att jag vid nåt tillfälle höll på att bryta nacken på honom, jag är psykiskt sjuk, jag missbrukar osv, det är hur mkt som helst, han spelar martyr hela tiden och han är så äckligt skicklig på det han gör. De flesta har sett igenom honom men tex soc har inte gjort det och tycker väl såååå synd om honom. Och till soc har han sagt att JAG är duktig på att manipulera folk. Jag har sån panik för om han fortsätter såhär och hittar på massa skit och tar det i en rättegång så kommer ju jag inte ha kvar min son länge till och det skrämmer mig så otroligt mycket. Kan knappt sova längre.

    Känns som jag står helt handfallen och allt bara faller runt mig, helt oförmögen att göra något åt saken, jag vet inte ens hur jag ska hantera det.

    Är det någon som har varit i liknande situation, vad gjorde isf ni? Och vad blev resultatet?

  • Svar på tråden Stämmer det att det bara är bevis som gäller?
  • Anonym (Karin­)
    Äldre 14 Sep 08:30
    #1

    Kan han verkligen bevisa detta?

  • Äldre 14 Sep 08:35
    #2

    Såklart inte för det är inte sant, och det är det jag undrar, är det bara bevis som gäller i en rättegång? Eller lyssnar dom på sånt här också när det kommer till beslutsfattningen? Alltså sånt han bara hittat på..

  • Anonym (??)
    Äldre 14 Sep 08:36
    #3

    Men om det inte finns några bevis borde soc förstå? Lämnar du drogprover?

  • Anonym (Karin­)
    Äldre 14 Sep 08:41
    #4
    Nezzel86 skrev 2017-09-14 08:35:00 följande:

    Såklart inte för det är inte sant, och det är det jag undrar, är det bara bevis som gäller i en rättegång? Eller lyssnar dom på sånt här också när det kommer till beslutsfattningen? Alltså sånt han bara hittat på..


    Jag tror att de tar hänsyn till både omdömen och bevis. Och finns inga bevis för att du missbrukar så kan han ju inte bevisa det.

    Jag tycker du ska prata med soc, och förklara för dom vad han gör, och fråga hur du ska gå tillväga för att de ska tro på dig. Det är ju deras skyldighet att hjälpa dig också.
  • Anonym (Ta inte skit)
    Äldre 14 Sep 08:44
    #5

    Mitt ex smutskastade mig i rätten, inför soc osv. Blev även anklagad för att ta droger. Gjorde tester som bevisade motsatsen men de användes aldrig och jag råddes att inte bemöta hans skitsnack. Resultatet blev att jag förlorade vårdnaden om barnet. Så gör allt du kan för att bemöta lögner med bevis på motsatsen.

  • Äldre 14 Sep 08:47
    #6

    Nej soc förstår inte, jag får smärtstillande utskrivet och tar dom precis som jag ska, mindre tom, och senast jag pratade med utredaren så sa jag att detta inte gör mig till en missbrukare, jo det gör det ju säger hon, lite senare när jag hade ifrågasatt flera saker så säger hon istället "ja fast om du vill, för jag har varit snäll i min utredning (jaha fast ditt jobb är inte att vara snäll) så kan jag ringa och fråga din läkare varför han skriver ut smärtstillande till dig", som nåt hot, jag tänkte ja men gör du det om du mår bättre av det. Hon är så vidrig och i utredningen har hon beskrivit mig som ja jag vet inte vad, och hon har fått inskrivet i min sons journal att jag har ett missbruk eller har haft och på det svarar hon att hon har inget krav på sig att kontrollera om uppgifterna hon fått in stämmer.. Jag fattar inte hur det kan gå till såhär, har som tur är spelat in de senaste samtaken med henne men inte från början, sen vet jag inte vad jag ska göra med det, vågar inte göra något förren hon inte har mer med mig att göra för hon e ju helt sjuk..

  • Äldre 14 Sep 08:52
    #7

    Ang drogprover så nej men hade gärna gjort det, borde jag ordna det själv?

    Usch så tråkigt att höra, det är inte rätt att det ska gå till så, jag hoppas du orkar fortsätta kämpa!

    Eb del kan jag väl bevisa, inte gelt men tex att jag har hotat att anmäla honom för våldtäkt och han vågar inte träffa mig själv, ett par dagar senasre frågar han om han kan komma och sova över, jag säger nej och då blev han rädd igen, och va ju tvungen att ta med vittne varje gång vid umgänge, nu kommer det fram att han inte har körkort så han va väl tvungen att ha en ursäkt för att aldrig komma själv. Det är ju inget bevis att jag inte hotat honom men att va rädd och sen vilja sova över till att sen bli rädd igen hoppas jag är bevis nog för att han är en lögnaktig idiot.

  • Äldre 14 Sep 08:57
    #8
    Nezzel86 skrev 2017-09-14 08:27:06 följande:

    Hej.

    Som rubriken lyder, i en vårdnadstvist, är det bara bevis som gäller? Mitt ex håller på att smutskasta mig överallt, hos soc, familjerätten och ALLA som han kan, allt ifrån att jag har hotat honom till att jag inte ger vår son stöd i nacken, att jag vid nåt tillfälle höll på att bryta nacken på honom, jag är psykiskt sjuk, jag missbrukar osv, det är hur mkt som helst, han spelar martyr hela tiden och han är så äckligt skicklig på det han gör. De flesta har sett igenom honom men tex soc har inte gjort det och tycker väl såååå synd om honom. Och till soc har han sagt att JAG är duktig på att manipulera folk. Jag har sån panik för om han fortsätter såhär och hittar på massa skit och tar det i en rättegång så kommer ju jag inte ha kvar min son länge till och det skrämmer mig så otroligt mycket. Kan knappt sova längre.

    Känns som jag står helt handfallen och allt bara faller runt mig, helt oförmögen att göra något åt saken, jag vet inte ens hur jag ska hantera det.

    Är det någon som har varit i liknande situation, vad gjorde isf ni? Och vad blev resultatet?


    Fri bevisprövning i svensk rätt. Allt kan användas, sen gör rätten en värdering.

    Ta hjälp av ditt ombud hur du ska driva ärendet.


  • Anonym (hmm)
    Äldre 14 Sep 08:57
    #9

    jag kan mycket väl förstå din oro att folk kommer tro mer på honom. men han har inga bevis för det han påstår att du har gjort. Jag vet hur du känner dig för några års sen så var jag ungefär samma situation som dig . jag och barnets pappa hade bott ihop sen lilla var 2 månader, i början var han ointresserad av sitt dotter , sen när hon växte upp ja då ska man leka pappa igen. vi hade då delad vårdnad om henne , tills en dag han träffa en kvinna som pursha på han att få ensam vårdnad om flickan , för hon var avundsjuk att vi  hade kontakt.., så det kom anmälningar på mig hur jag skötte flickan allt från vanvård och att jag var missbrukare. Kan lova dig att jag var nervös jag visste ju själv att jag inte hade gjort nått , soc var ju i början på pappas sida trodde mer på honom. för det var ju han som kom in med anmälningar , dem var lite hård mot mig i början , fundera på att ta min dotter  ifrån mig . gjorde utredningar borde från förskola och bvc .. tog ett utdrag från polisen om jag hade anmälningar på mig. bvc och hennes förskola blev väldigt förvånade över detta dem fatta ingenting. för dem hade inget anmärka mig för nått , tagit hand om flickan så bra. när rätten gången kom då så hade hennes pappa ingenting att komma medan bvc och skolan vittnade för mig . soc la nedan ner sin utreding på mig för det fanns inga som helst bevis.
     
    så kämpa på, tror på dig själv att du kommer klara det här fast det känns jobbigt just nu med alla dessa lögner .
    önska dig alla lycka

  • LFF
    Äldre 14 Sep 09:09
    #10
    +1
    Nezzel86 skrev 2017-09-14 08:47:03 följande:

    Nej soc förstår inte, jag får smärtstillande utskrivet och tar dom precis som jag ska, mindre tom, och senast jag pratade med utredaren så sa jag att detta inte gör mig till en missbrukare, jo det gör det ju säger hon, lite senare när jag hade ifrågasatt flera saker så säger hon istället "ja fast om du vill, för jag har varit snäll i min utredning (jaha fast ditt jobb är inte att vara snäll) så kan jag ringa och fråga din läkare varför han skriver ut smärtstillande till dig", som nåt hot, jag tänkte ja men gör du det om du mår bättre av det. Hon är så vidrig och i utredningen har hon beskrivit mig som ja jag vet inte vad, och hon har fått inskrivet i min sons journal att jag har ett missbruk eller har haft och på det svarar hon att hon har inget krav på sig att kontrollera om uppgifterna hon fått in stämmer.. Jag fattar inte hur det kan gå till såhär, har som tur är spelat in de senaste samtaken med henne men inte från början, sen vet jag inte vad jag ska göra med det, vågar inte göra något förren hon inte har mer med mig att göra för hon e ju helt sjuk..


    Spela in alla samtal du har med soc och dra det sedan vidare till handläggarens chef eller högre upp om så behövs! Ha all kommunikation med pappan skriftligen så det klart och tydligt finns papper på vem som sagt vad innan. Kräv att få byta handläggare eftersom hon inte kan vara objektiv. Och skaffa ett ombud!
  • Äldre 14 Sep 10:37
    #11
    Nezzel86 skrev 2017-09-14 08:27:06 följande:

    Hej.

    Som rubriken lyder, i en vårdnadstvist, är det bara bevis som gäller? Mitt ex håller på att smutskasta mig överallt, hos soc, familjerätten och ALLA som han kan, allt ifrån att jag har hotat honom till att jag inte ger vår son stöd i nacken, att jag vid nåt tillfälle höll på att bryta nacken på honom, jag är psykiskt sjuk, jag missbrukar osv, det är hur mkt som helst, han spelar martyr hela tiden och han är så äckligt skicklig på det han gör. De flesta har sett igenom honom men tex soc har inte gjort det och tycker väl såååå synd om honom. Och till soc har han sagt att JAG är duktig på att manipulera folk. Jag har sån panik för om han fortsätter såhär och hittar på massa skit och tar det i en rättegång så kommer ju jag inte ha kvar min son länge till och det skrämmer mig så otroligt mycket. Kan knappt sova längre.

    Känns som jag står helt handfallen och allt bara faller runt mig, helt oförmögen att göra något åt saken, jag vet inte ens hur jag ska hantera det.

    Är det någon som har varit i liknande situation, vad gjorde isf ni? Och vad blev resultatet?


    Oftast är det fel taktik att försöka bevisa eller motbevis olika påståenden.

    Utgå från era respektive yrkanden, vad är det du vill  uppnå. Läs sen på vad som krävs för att uppnå det. Vad använder rätten för att komma fram till ett beslut.

    Om du är det minsta osäker kring processen och vad som krävs skulle jag starkt rekomennedra att du skaffar dig ett ombud som gör att energin läggs på rätt saker. Blir annars lätt att man jobbar hårt för någo irelevenat.


  • Anonym (??)
    Äldre 14 Sep 13:11
    #12
    Nezzel86 skrev 2017-09-14 08:52:31 följande:

    Ang drogprover så nej men hade gärna gjort det, borde jag ordna det själv?

    Usch så tråkigt att höra, det är inte rätt att det ska gå till så, jag hoppas du orkar fortsätta kämpa!

    Eb del kan jag väl bevisa, inte gelt men tex att jag har hotat att anmäla honom för våldtäkt och han vågar inte träffa mig själv, ett par dagar senasre frågar han om han kan komma och sova över, jag säger nej och då blev han rädd igen, och va ju tvungen att ta med vittne varje gång vid umgänge, nu kommer det fram att han inte har körkort så han va väl tvungen att ha en ursäkt för att aldrig komma själv. Det är ju inget bevis att jag inte hotat honom men att va rädd och sen vilja sova över till att sen bli rädd igen hoppas jag är bevis nog för att han är en lögnaktig idiot.


    Be att få lämna drogprover genom soc, så kan de i alla släppa den biten.

    Fick själv en anonym oros-anmälan till soc ang drogmissbruk... Sa direkt att jag ville lämna drog-prover, vilket de ordnade åt mig. Naturligtvis var allt negativt, så då kunde soc släppa det per omgående.
  • Anonym (Känne­r igen)
    Äldre 14 Sep 16:56
    #13

    Hej.

    Jag har genomgått samma.

    Han manipulera varenda en.

    Allt han sa att jag var eller gjorde, var en spegling av han själv.

    Dvs han projicera allt på mig.

    Jag tror aldrig jag varit så chockad av alla anklagelser och smutskastning av mig!

    Jag fick ett helvete att rentvå mig.

    Han använde även våra barn. Dom är väldigt små.

    Han höll dom undan mig under lång tid och ljög ihop den ena historia efter den andra, som en anledning att hålla dom ifrån mig.

    Jag knäcktes helt av det.

    Mådde så sjukt dåligt.

    Till slut kontakta jag advokat.

    Dom rotade fram mycket på han.

    Saker som skulle gå emot han i en eventuell tingsrättförhandling.

    Jag kontaktade familjerätten. Soc. Ja alla!

    Han fick ge sig. Och tillslut fick jag träffa mina barn.

    Han är så sjuk att han använder barnen i vår tvist, för att jag ville ha skilsmässa när han psykiskt och fysiskt misshandlat mig.

    Jag kan än idag inte lita på han.

    Och jag är än idag väldigt chockad över att någon kan ljuga ihop historier så?

  • Anonym (Herbe­rt)
    Äldre 14 Sep 17:04
    #14
    Anonym (??) skrev 2017-09-14 13:11:02 följande:
    Be att få lämna drogprover genom soc, så kan de i alla släppa den biten.

    Fick själv en anonym oros-anmälan till soc ang drogmissbruk... Sa direkt att jag ville lämna drog-prover, vilket de ordnade åt mig. Naturligtvis var allt negativt, så då kunde soc släppa det per omgående.
    Wow menar du att det bara krävdes en omgång prov för att de skulle misstro anmälaren?
  • Anonym (?)
    Äldre 14 Sep 21:32
    #15
    Nezzel86 skrev 2017-09-14 08:47:03 följande:

    Nej soc förstår inte, jag får smärtstillande utskrivet och tar dom precis som jag ska, mindre tom, och senast jag pratade med utredaren så sa jag att detta inte gör mig till en missbrukare, jo det gör det ju säger hon, lite senare när jag hade ifrågasatt flera saker så säger hon istället "ja fast om du vill, för jag har varit snäll i min utredning (jaha fast ditt jobb är inte att vara snäll) så kan jag ringa och fråga din läkare varför han skriver ut smärtstillande till dig", som nåt hot, jag tänkte ja men gör du det om du mår bättre av det. Hon är så vidrig och i utredningen har hon beskrivit mig som ja jag vet inte vad, och hon har fått inskrivet i min sons journal att jag har ett missbruk eller har haft och på det svarar hon att hon har inget krav på sig att kontrollera om uppgifterna hon fått in stämmer.. Jag fattar inte hur det kan gå till såhär, har som tur är spelat in de senaste samtaken med henne men inte från början, sen vet jag inte vad jag ska göra med det, vågar inte göra något förren hon inte har mer med mig att göra för hon e ju helt sjuk..


    En fråga bara - hur kan en person på soc få något inskrivet i ett barns journal? 
  • Anonym (??)
    Äldre 14 Sep 21:38
    #16
    Anonym (Herbert) skrev 2017-09-14 17:04:45 följande:

    Wow menar du att det bara krävdes en omgång prov för att de skulle misstro anmälaren?


    En omgång prover och ett möte med soc, ja.
  • Äldre 15 Sep 09:51
    #17

    Jadu, hon ringde en läkare och sa det och mycket mer, hon ringde pga amningen och mina smärtstillande, trots att hon ringt och fått bekräftat från neonatal som vi låg på i 5 dygn pga detta som sa att jag fick amma men hon hade pratat med läkemedelsverket och litade på dom, detta var alltså 2 veckor efter han föddes, fick träffa en ny läkare som hon ordna fram, jag skulle packa väskor och bli inlagda och på henne höll min son på att dö i princip, vi kom in till sjukhuset och det tog väl en timme sen åkte vi hem och jag kunde fortsätta amma, och då blev soc utredaren ännu värre, hon har ju inte fel. Och detta med amningen


    Anonym (?) skrev 2017-09-14 21:32:31 följande:

    En fråga bara - hur kan en person på soc få något inskrivet i ett barns journal? 


    Hon ringde till en barnläkare, i journaltexten låter det på henne som min son håller på att dö, det hon säger i samtalet skriver läkaren in i journalen. Min son va 4 veckor då, trots att vi hade legat på neonatal i fem dagar, det var planerat sen innan han föddes att vi skulle göra det, och det var inga problem med att amma då, det beskedet fick vi redan innan han föddes. Hursomhelst så hade läkemedelsverket sagt att man inte kunde amma och hon litar på dom, sen ringer hon till mig och säger att jag ska åka in direkt och packa väskor mm för vi ska bli inlagda, i panik in till sjukhuset och vi är där i en timme max, dom undersöker min son, väger mm, vi pratar om graviditeten och förlossningen och hon säger att jag kan forsätta amma, då blir hon ännu mer otrevlig, och hon vet ju bättre än alla jag har träffat, sen säger hon att dom sagt till mig där att sluta amma och jag har ju fortsatt ändå, försöker förklara att det inte är så utan att jag kunde fortsätta amma, ringde tillbaka till barnläkaren som bekräftade att jag inte missförstått och jag bad henne skriva in detta i journalen så att en idiot också kan förstå det och hon gjorde det men fortfarande så har hon rätt och alla andra fel. Ovanpå allt kallar hon mig missbrukare för mina smärtstillande, jag säger att jag får det utskrivet och tar det precis som jag ska, mindre tom, det gör mig inte till en missbrukare, då säger hon att jo det gör det ju visst. Hursomhelst så slutade jag amma för jag vågade inte utmana henne för jag upplever att hon är helt sjuk och att jag inte vill riskera att hon gör nåt i affekt av att jag ifrågasätter henne. Hade jag vetat att man får byta handläggare så hade det såklart blivit gjort från början:( så svaret på din fråga är att det räckte att hon ringde dit och sa det för att få det inskrivet.
  • Äldre 15 Sep 09:53
    #18

    Nu blev det rörigt, började svara igårkväll, trodde det hade försvunnit, jag hoppas det går att förstå ändå :)

  • Äldre 15 Sep 10:01
    #19
    Anonym (Känner igen) skrev 2017-09-14 16:56:09 följande:

    Hej.

    Jag har genomgått samma.

    Han manipulera varenda en.

    Allt han sa att jag var eller gjorde, var en spegling av han själv.

    Dvs han projicera allt på mig.

    Jag tror aldrig jag varit så chockad av alla anklagelser och smutskastning av mig!

    Jag fick ett helvete att rentvå mig.

    Han använde även våra barn. Dom är väldigt små.

    Han höll dom undan mig under lång tid och ljög ihop den ena historia efter den andra, som en anledning att hålla dom ifrån mig.

    Jag knäcktes helt av det.

    Mådde så sjukt dåligt.

    Till slut kontakta jag advokat.

    Dom rotade fram mycket på han.

    Saker som skulle gå emot han i en eventuell tingsrättförhandling.

    Jag kontaktade familjerätten. Soc. Ja alla!

    Han fick ge sig. Och tillslut fick jag träffa mina barn.

    Han är så sjuk att han använder barnen i vår tvist, för att jag ville ha skilsmässa när han psykiskt och fysiskt misshandlat mig.

    Jag kan än idag inte lita på han.

    Och jag är än idag väldigt chockad över att någon kan ljuga ihop historier så?


    Usch, jag förstår det, jag känner precis som dig, att man ens kan behandla en annan människa så, dessutom sitt/sina barns mamma/pappa. Jag börjar tyvärr känna att det kanske är bättre att gå tillbaka till mitt ex och få slut på allt, det är ju svårt när det är barn med i bilden och är det värt att riskera att förlora sitt barn, osäker på det..
  • LFF
    Äldre 15 Sep 11:01
    #20
    Nezzel86 skrev 2017-09-15 09:51:48 följande:

    Jadu, hon ringde en läkare och sa det och mycket mer, hon ringde pga amningen och mina smärtstillande, trots att hon ringt och fått bekräftat från neonatal som vi låg på i 5 dygn pga detta som sa att jag fick amma men hon hade pratat med läkemedelsverket och litade på dom, detta var alltså 2 veckor efter han föddes, fick träffa en ny läkare som hon ordna fram, jag skulle packa väskor och bli inlagda och på henne höll min son på att dö i princip, vi kom in till sjukhuset och det tog väl en timme sen åkte vi hem och jag kunde fortsätta amma, och då blev soc utredaren ännu värre, hon har ju inte fel. Och detta med amningen


    Hon ringde till en barnläkare, i journaltexten låter det på henne som min son håller på att dö, det hon säger i samtalet skriver läkaren in i journalen. Min son va 4 veckor då, trots att vi hade legat på neonatal i fem dagar, det var planerat sen innan han föddes att vi skulle göra det, och det var inga problem med att amma då, det beskedet fick vi redan innan han föddes. Hursomhelst så hade läkemedelsverket sagt att man inte kunde amma och hon litar på dom, sen ringer hon till mig och säger att jag ska åka in direkt och packa väskor mm för vi ska bli inlagda, i panik in till sjukhuset och vi är där i en timme max, dom undersöker min son, väger mm, vi pratar om graviditeten och förlossningen och hon säger att jag kan forsätta amma, då blir hon ännu mer otrevlig, och hon vet ju bättre än alla jag har träffat, sen säger hon att dom sagt till mig där att sluta amma och jag har ju fortsatt ändå, försöker förklara att det inte är så utan att jag kunde fortsätta amma, ringde tillbaka till barnläkaren som bekräftade att jag inte missförstått och jag bad henne skriva in detta i journalen så att en idiot också kan förstå det och hon gjorde det men fortfarande så har hon rätt och alla andra fel. Ovanpå allt kallar hon mig missbrukare för mina smärtstillande, jag säger att jag får det utskrivet och tar det precis som jag ska, mindre tom, det gör mig inte till en missbrukare, då säger hon att jo det gör det ju visst. Hursomhelst så slutade jag amma för jag vågade inte utmana henne för jag upplever att hon är helt sjuk och att jag inte vill riskera att hon gör nåt i affekt av att jag ifrågasätter henne. Hade jag vetat att man får byta handläggare så hade det såklart blivit gjort från början:( så svaret på din fråga är att det räckte att hon ringde dit och sa det för att få det inskrivet.
    Men för guds skull, ring till handläggarens chef och visa på detta i din sons journal. Så där får man ju inte hålla på. Du/Ni ska ha en ny handläggare genast och i princip börja om från början med allt. 
Svar på tråden Stämmer det att det bara är bevis som gäller?