• Stolt Farsa

    Tiggeri - Vi som inte ger

    Hej

    Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

    Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

  • Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • Anonym (lägg ner)
    Stolt Farsa skrev 2017-09-24 17:34:42 följande:

    Hej

    Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

    Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 


    Om ni inte ger borde det vara en ickefråga för er

    Men likt en diktatur så vill ni bestämma över vad andra människor gör för bla sina  egna pengar
  • Anonym (Man 45+)

    I somras var vi på bilsemester och besökte Tyskland, Österrike och Slovenien.

    Vi noterade snabbt att vi inte såg en enda tiggare utanför livsmedelsbutikerna i samtliga länder, och vi handlade ofta.

    De har kanske insett att det är bättre att hjälpa dem hemma än att sitta och tigga utanför varenda affär?

  • Anonym (Mumin)

    Jag ser gärna att det förbjuds. Det har fungerat i andra länder, så visst skulle det kunna fungera här. Det är stor skillnad på att vid enstaka tillfälle fråga om pengar till bussen och att sitta dag ut och dag in och tigga utanför butiker. Både hjälporganisationer och experter har uttalat sig om att att ge pengar bara befäster tiggarnas utsatta situation. Bättre att ge pengar till hjälporganisationer på plats. 

    Sen tycker jag det man ska börja med är att se till att de lagar som finns följs, vilket inte görs idag. 
    - Utländska medborgare (EU) har inte rätt att vistas här mer än 3 månader utan egen försörjning och dit räknas inte tiggeri. 
    - Man har inte rätt att bosätta sig på annans mark. Allemansrätten medger att man i skogsmark kan övernatta en natt om man inte förstör något eller stör markägaren. Idag får de ju uppenbarligen bygga kåkstäder som står i månader och de förstör så mycket att det kostar enorma summor att sanera.
    - Bilar som körs ska vara beskattade och besiktigade. När det kommer till romerna får de köra runt i vilka skrothögar som helst. 

    Att förbjuda det kan göras på många sätt. T.ex. genom att tillåta mark- och butiksägare att köra bort de tiggare som sätter sig utanför entréerna. Det är inte tillåtet idag. Man behöver ju inte gå så långt som att sätta dem i fängelse om de inte återupprepar beteendet.

  • Anonym (Fabror Mässing)
    Anonym (Man 45+) skrev 2017-09-25 12:52:32 följande:

    I somras var vi på bilsemester och besökte Tyskland, Österrike och Slovenien.

    Vi noterade snabbt att vi inte såg en enda tiggare utanför livsmedelsbutikerna i samtliga länder, och vi handlade ofta.

    De har kanske insett att det är bättre att hjälpa dem hemma än att sitta och tigga utanför varenda affär?


    De har förbud, helt enkelt!

    Tiggeri på gatan eller vid dörren skall vara förbjudet. Det är ovärdigt för alla inblandade och inget blir bättre för någon av att inte förbjuda. Det har varit en icke-fråga de senaste 50-60 åren i Sverige men innan dess var det förbjudet att tigga på allmän plats eller vid dörren.

    Den kloke absalons jämförelse med tiggeriet via medier är tänkvärd men inte helt jämförbar. Det är lika förkastligt i mina ögon då alla insamlingar är lika ovärdiga som tiggarens värv på gatan då dessa ändåmål inte skall vara beroende av enskilda individers godtycklighet. Det är en koppling till bruks och statarsamhället vi borde kunna frigöra oss ifrån.

    Dessvärre har trenden med nymoralister svallat ett tag där det är "fiiint att skänka". Istället för att vi gemensamt bestämmer hur vi skall hjälpa de behövande, eller ännu hellre förebygga orsaken till nöden.

    Själv ger jag mat ibland och frågar om tiggaren vet hur hen kan komma i kontakt med sociala myndigheter. De har ju ofta telefon så då kan man hjälpa dem lägga in nr till socialjouren.

    Kontanter ger jag aldrig.
  • Anonym (Tja)
    Stolt Farsa skrev 2017-09-25 10:25:25 följande:

    Men tycker du det skall förbjudas? Ger du pengar direkt i handen på gatan?


    Jag tycker inte problemet är så enkelt. Själv ger jag iofs aldrig pengar, men jag köper ganska mycket mat till kvinnan utanför vår lokala affär.

    Jag skulle gärna 'slippa' att hon sitter där. Och jag tycker det är helt fel att det finns människor som är beroende av den här sortens tiggeri för att faktiskt överleva. Jag skulle kunna tänka mig ett förbud OM det skulle innebära att dessa människor fick mer organiserad hjälp på ett fungerande sätt.

    Samtidigt ser jag också problematiken med ett förbud när det gäller många andra exempel som nämnts tidigare i tråden.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Fabror Mässing) skrev 2017-09-25 13:17:13 följande:
    De har förbud, helt enkelt!

    Tiggeri på gatan eller vid dörren skall vara förbjudet. Det är ovärdigt för alla inblandade och inget blir bättre för någon av att inte förbjuda. Det har varit en icke-fråga de senaste 50-60 åren i Sverige men innan dess var det förbjudet att tigga på allmän plats eller vid dörren.

    Den kloke absalons jämförelse med tiggeriet via medier är tänkvärd men inte helt jämförbar. Det är lika förkastligt i mina ögon då alla insamlingar är lika ovärdiga som tiggarens värv på gatan då dessa ändåmål inte skall vara beroende av enskilda individers godtycklighet. Det är en koppling till bruks och statarsamhället vi borde kunna frigöra oss ifrån.

    Dessvärre har trenden med nymoralister svallat ett tag där det är "fiiint att skänka". Istället för att vi gemensamt bestämmer hur vi skall hjälpa de behövande, eller ännu hellre förebygga orsaken till nöden.

    Själv ger jag mat ibland och frågar om tiggaren vet hur hen kan komma i kontakt med sociala myndigheter. De har ju ofta telefon så då kan man hjälpa dem lägga in nr till socialjouren.

    Kontanter ger jag aldrig.
    Allt handlar om att vi inte vill se romer utanför ICA. Allt annat om tiggeri och försörjning är bara spel för gallerierna.

    Vi ser plötsligt precis framför oss de stora skillnaderna på hur folk har det i Europa. Vi ser tydligt hur många är förföljda och hellre sitter framför en butik i kalla Sverige, bor i en bil än att vara kvar i sitt europeiska hemland.

    Sånt stör oss och vi vill inte se sånt - därför vill vi förbjuda tiggeri. Men inte fint tiggeri som insamlingar och frälsningsarmen.

    Sanningen är enkel - vi vill förbjuda fattiga människor att synas i Sverige. Så länge vi inte ser fattigdomen så är vi nöjda och kan åka hem till vår fina platt-tv och hoppas att frugan ställer upp på ett fredagsknull.
  • Anonym (Man 45+)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-09-25 14:04:58 följande:

    Allt handlar om att vi inte vill se romer utanför ICA. Allt annat om tiggeri och försörjning är bara spel för gallerierna.

    Vi ser plötsligt precis framför oss de stora skillnaderna på hur folk har det i Europa. Vi ser tydligt hur många är förföljda och hellre sitter framför en butik i kalla Sverige, bor i en bil än att vara kvar i sitt europeiska hemland.

    Sånt stör oss och vi vill inte se sånt - därför vill vi förbjuda tiggeri. Men inte fint tiggeri som insamlingar och frälsningsarmen.

    Sanningen är enkel - vi vill förbjuda fattiga människor att synas i Sverige. Så länge vi inte ser fattigdomen så är vi nöjda och kan åka hem till vår fina platt-tv och hoppas att frugan ställer upp på ett fredagsknull.


    Har de länderna jag besökte i somras en annan inställning till tiggeri och fredagsknull?
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Man 45+) skrev 2017-09-25 14:12:38 följande:
    Har de länderna jag besökte i somras en annan inställning till tiggeri och fredagsknull?
    Det vet jag inte men de har tydligen en annan syn på tiggeri eftersom en majoritet i Sverige accepterar och göder tiggarna.
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger