• Stolt Farsa

    Tiggeri - Vi som inte ger

    Hej

    Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

    Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

  • Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Man 45+) skrev 2017-09-25 12:52:32 följande:

    I somras var vi på bilsemester och besökte Tyskland, Österrike och Slovenien.

    Vi noterade snabbt att vi inte såg en enda tiggare utanför livsmedelsbutikerna i samtliga länder, och vi handlade ofta.

    De har kanske insett att det är bättre att hjälpa dem hemma än att sitta och tigga utanför varenda affär?



    Man kan knappast kalla Tyskland och Österrike osv för problemfria länder, de har definitivt sina problem och kanske inget vi vill Sverige ska efterlikna oavsett deras inställning till en fråga
  • cb66
    Det konstiga är att de som vill förbjuda tiggeriet ofta är av den politiska åsikten att vi skall ha en fri marknad, konkurrensutsatt skola och vård samt att marknaden skall lösa våra problem, Vellingemoderaterna mfl

    Då är det väl enklast att låta den fria marknaden lösa problemet - inga pengar - inga tiggare. Marknaden vill tydligen ha tiggare annars hade de försvunnit i brist på levebröd.
  • Anonym (Fabror Mässing)
    cb66 skrev 2017-09-25 14:22:04 följande:

    Det konstiga är att de som vill förbjuda tiggeriet ofta är av den politiska åsikten att vi skall ha en fri marknad, konkurrensutsatt skola och vård samt att marknaden skall lösa våra problem, Vellingemoderaterna mfl

    Då är det väl enklast att låta den fria marknaden lösa problemet - inga pengar - inga tiggare. Marknaden vill tydligen ha tiggare annars hade de försvunnit i brist på levebröd.


    Det trot jag inte stämmer ens till hälften. Jag och många med mig har traditionellt socialdemokratiska åsikter och värderingar. Med hög tro på allmännytta och solidaritet med utsatta.

    Just därför är det så ovärdigt att inte ha ett tydligt förbud mot tiggeri. Ingen får det lättare genom att man fegar och skjuter det åt sidan.
  • Anonym (Fabror Mässing)
    Anonym (lägg ner) skrev 2017-09-25 14:20:27 följande:

    Man kan knappast kalla Tyskland och Österrike osv för problemfria länder, de har definitivt sina problem och kanske inget vi vill Sverige ska efterlikna oavsett deras inställning till en fråga


    Nej men de blundar iaf inte för problemen.
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Fabror Mässing) skrev 2017-09-25 14:35:19 följande:
    Nej men de blundar iaf inte för problemen.
    Så att dom inte har tiggare gör att du gärna vill ha som i tyskland, Österrike och Slovenien med deras alla problem för dom tillåter inte tiggare, ja vi har ju alla våra prioriteringar

    Eller så kan man göra som de flesta gör dvs välja att faktiskt inte ge.
    Ni får fortfarande se tiggare men oj det är många saker man får stå ut med i samhället som man inte gillar, själv gillar jag inte svettiga män som handlar i mataffärerna, de är ett mycket större problem för mig än tiggarna, men det är något jag får stå ut med.

    Sen att andra ger det har du faktiskt lika lite med att göra som vilka chips de köper eller precis som de inte har att göra med vad du lägger dina pengar på så länge det inte är olagligt, att skänka till tiggare är faktiskt inte olagligt vad man än tycker om det. (sen tycker jag själv att man inte ska ge pengar utan hellre hjälpa på plats men så länge det inte görs förstår jag att tiggare söker sig hit)
  • Konservativ

    Man får gärna förbjuda tiggeriet  för min del. Men än viktigare är att polisen får uttryckliga order att avhysa och i förekommande fall utvisa de som bygger upp boställen utan tillstånd. Det skulle å andra sidan förutsätta att journalistäcklen inte gnäller om hur synd det är om dessa människor. Det är inte ett dugg synd om dessa illegala immigranter utan det finns gott om program i Rumänien där de har olika privilegier. Men de vill inte ha sånt utan de sitter hellre framför ICA och håvar in pengar från dumsvenne.

  • Anonym (Fabror Mässing)
    Anonym (lägg ner) skrev 2017-09-25 15:07:32 följande:

    Så att dom inte har tiggare gör att du gärna vill ha som i tyskland, Österrike och Slovenien med deras alla problem för dom tillåter inte tiggare, ja vi har ju alla våra prioriteringar

    Eller så kan man göra som de flesta gör dvs välja att faktiskt inte ge.

    Ni får fortfarande se tiggare men oj det är många saker man får stå ut med i samhället som man inte gillar, själv gillar jag inte svettiga män som handlar i mataffärerna, de är ett mycket större problem för mig än tiggarna, men det är något jag får stå ut med.

    Sen att andra ger det har du faktiskt lika lite med att göra som vilka chips de köper eller precis som de inte har att göra med vad du lägger dina pengar på så länge det inte är olagligt, att skänka till tiggare är faktiskt inte olagligt vad man än tycker om det. (sen tycker jag själv att man inte ska ge pengar utan hellre hjälpa på plats men så länge det inte görs förstår jag att tiggare söker sig hit)


    Dina jämförelser känns orimliga. Se Inlägg #16
  • Anonym (Häpp)
    Konservativ skrev 2017-09-25 15:31:35 följande:

    Man får gärna förbjuda tiggeriet  för min del. Men än viktigare är att polisen får uttryckliga order att avhysa och i förekommande fall utvisa de som bygger upp boställen utan tillstånd. Det skulle å andra sidan förutsätta att journalistäcklen inte gnäller om hur synd det är om dessa människor. Det är inte ett dugg synd om dessa illegala immigranter utan det finns gott om program i Rumänien där de har olika privilegier. Men de vill inte ha sånt utan de sitter hellre framför ICA och håvar in pengar från dumsvenne.


    Rumänien skickar tillbaka 6 miljarder kronor i stöd från EU som skall användas till socialt utsatta grupper. I Rumänien trakasserar man och förföljer romer och nekar dom bistånd som EU har avsatt för att lösa problemen med tiggare i Nordeuropa.

    Sverige ger genom EU massa pengar till Rumänien och vi skall inte behöva hand om deras medborgare här också - vi har redan betalt för dom !

    Sverige driver många projekt som går ut på att Rumänien skall ta hand om sina problem i sitt eget land istället för att driva folk på flykt. I Göteborg har man flera gånger åkt ner och försökt få dom att ta hand om sina egna medborgare.

    Det är högerextremistiska partier och krafter som skickar tillbaka pengarna eftersom de inte anser att romerna med medborgarskap i Rumänien är riktiga rumäner.

    De krävs rätt mycket skit i hemlandet för att en person skall ta sig en risig gammal skåpbil till Sverige och tigga här, leva i bilen och ändå tycka att det är ett bättre sätt att leva än hemma i Rumänien.
  • Konservativ
    Anonym (Häpp) skrev 2017-09-25 16:10:13 följande:
    Rumänien skickar tillbaka 6 miljarder kronor i stöd från EU som skall användas till socialt utsatta grupper. I Rumänien trakasserar man och förföljer romer och nekar dom bistånd som EU har avsatt för att lösa problemen med tiggare i Nordeuropa.

    Sverige ger genom EU massa pengar till Rumänien och vi skall inte behöva hand om deras medborgare här också - vi har redan betalt för dom !

    Sverige driver många projekt som går ut på att Rumänien skall ta hand om sina problem i sitt eget land istället för att driva folk på flykt. I Göteborg har man flera gånger åkt ner och försökt få dom att ta hand om sina egna medborgare.

    Det är högerextremistiska partier och krafter som skickar tillbaka pengarna eftersom de inte anser att romerna med medborgarskap i Rumänien är riktiga rumäner.

    De krävs rätt mycket skit i hemlandet för att en person skall ta sig en risig gammal skåpbil till Sverige och tigga här, leva i bilen och ändå tycka att det är ett bättre sätt att leva än hemma i Rumänien.
    Det är mycket riktigt inte Sveriges ansvar. Ändå vill du att de ska fortsätta bygga kåkstäder på andras mark. För du bjuder väl inte in dem att bo i din lägenhet/på din tomt? Nä, just det. 
  • Anonym (Häpp)
    Konservativ skrev 2017-09-25 22:18:16 följande:
    Det är mycket riktigt inte Sveriges ansvar. Ändå vill du att de ska fortsätta bygga kåkstäder på andras mark. För du bjuder väl inte in dem att bo i din lägenhet/på din tomt? Nä, just det. 
    Självklart inte och jag vill inte ha tiggare här heller. Genom EU har Sverige ett delat ansvar för alla européer. Hittills har vi löst det genom att fördela resurser till utsatta områden inom Europa genom de Europeiska Sociala Fonden som varje år fördelar pengar till olika länder. Sverige får 9.4 miljoner euro för att stötta arbetslösa, outbildade, småföretag och andra utsatta personer, vi använder ca 96%. Rumänien fick 30,6 miljarder euro och använder bara 26% - detta av rasistiska skäl eftersom de anser att deras medborgare (romer) inte är riktiga rumäner (de har bott i Rumänien i över 600 år - längre än många andra Rumäner)

    Sverige försöker nu arbeta för att pengarna inte skall tillfalla länderna utan följa medborgarna till de länder där problemet finns, alltså Sverige. EU beslutade att en del av pengarna skulle följa med medborgarna så att vi i Sverige skulle få de rumänska EU pengarna och kunna använda dom för att skicka tillbaka tiggare. Sverige använder också de rumänska EU-pengarna för att starta projekt i Rumänien som gör att tiggarna stannar där.

    Denna omfördelning ledde till stora protester framför allt från SD som felaktigt trodde att tiggare skulle få EU-bidrag i Sverige. 

    Lösningen på vårt tiggarproblem är att Rumänien tar sitt ansvar och alla pengar de får och ser till att alla medborgare i sitt länd får tillgång till skola, vård och jobb.
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger