• Äldre 30 Sep 13:36
    5429 visningar
    9 svar
    9
    5429

    Vinterkläder - förskoleklass

    Hej,

    Min son har börjat förskoleklass och jag funderar på att köpa jacka och termobyxor istället för overall. Har alltid använt Didrikssons och var supernöjd. Men nu i skolan så känns det som att det kanske blir smidigare med jacka o byxor?
    Är det någon som har tips på bra jacka o byxa, funkar Didrikssons lika bra som overallerna?

  • Svar på tråden Vinterkläder - förskoleklass
  • Äldre 30 Sep 15:19
    #1

    Vår son gillade verkligen overall men då de i förskoleklass klädde på sig ytterkläderna och gick till matsalen för lunch och sen hade utelek så blev overall jättejobbigt för honom. Så vi övergick till tvådelat då.

    Kappahls Kaxs tycker vi funkar utmärkt på jacka.

  • Äldre 30 Sep 16:06
    #2

    Funderar precis på detta med. Äldsta sonen har börjat i förskoleklass och de har matsal och gympasal i ett hus nån minut bort från sitt klassrum/fritids.

    Han har alltid haft overall och när vi var på Stadium förra veckan pekade han ut en overall han gillade. Men jag undrar lite om det inte är av vana och igenkänning han gjorde det... 2- delat vore ju mkt mera praktiskt, eller?

    Har de flesta tvådelade hög byxdel, dvs som knäpper nedanför axlarna fram, eller är det låg knäppning som på överdragsbyxor?

  • Äldre 30 Sep 19:02
    #3

    Vi kör på overall. Den går ju hur snabbt som helst att dra på sig, de har ändå inte skor på sig inne.
    Enligt mig är det vanligt att de som har tvådelat struntar i byxorna, eftersom det blir för tjorvigt att bära med sig/dra på sig 2 saker. De med overall är ordentligt klädda sedan på rasten.

  • Äldre 30 Sep 19:40
    #4
    pigglet skrev 2017-09-30 19:02:51 följande:
    Vi kör på overall. Den går ju hur snabbt som helst att dra på sig, de har ändå inte skor på sig inne.
    Enligt mig är det vanligt att de som har tvådelat struntar i byxorna, eftersom det blir för tjorvigt att bära med sig/dra på sig 2 saker. De med overall är ordentligt klädda sedan på rasten.
    Fast det beror på hur skolan ser ut. Är det lunch i annat hus blir det jättejobbigt för dem att ta på overall, gå till matsalen, ta av skor och overall, ta på skor igen, äta lunch, sen ta av skor och på overall och skor och ut och leka.
  • Äldre 30 Sep 20:22
    #5

    Vi har matsalen i annan byggnad. Men alla tar av skorna även där. Så det är samma för alla. Skillnaden är att när barnen går ut på rast så har overallbarnen kläder på hela kroppen, de med jacka har endast jacka.

  • Äldre 30 Sep 20:30
    #6

    Mina har haft bägge delarna.

    På dagis har de inte haft ett val, de har fått ha overall. På skolan har de varit taggade att få ha tvådelat men jag har köpt dubbelt. Ungefär 2 veckor har de orkar ha tvådelat och sen har samtliga gått tillbaka till overall för att det är enklare och snabbare att klä sig.

    Behöver de gå ute till matsalen sticker de in armarna i ärmarna men låter benen fladdra medan de springer över gården, eller så knyter de benen runt magen om de inte vill klä sig helt.

  • Äldre 1 Oct 07:54
    #7

    Jag har köpt en overall och ett set med byxa och tacka till min son som går i förskoleklass. Tänker att det kan vara bra med två uppsättningar om han blöter ner sig.. 

  • Äldre 1 Oct 07:59
    #8

    Fråga vad han själv vill. En overall är ju överlägset smidigast, snabb att sätta på och ta av, bara ett plagg att hålla reda på.

  • Äldre 2 Oct 10:35
    #9

    Vi har kört Didrikssons tvådelat sen dottern var 3 år. Alltid varit nöjda. Nu är hon 10 år.

Svar på tråden Vinterkläder - förskoleklass