• Äldre 2 Oct 11:23
    921120 visningar
    1530 svar
    1530
    921120

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 31 Oct 21:33
    erijon skrev 2017-10-31 17:32:49 följande:

    Jaha!

    Ja alltså skulle han släppa och vara nöjd efter den tiden hade jag inte oroat mig. Men nu bökar han ju och visar missnöje.. så jobbigt:(

    Ja, jag brukar amma så långe/mycket som möjligt på samma bröst av den anledningen. Men nu senaste dagarna har jag provat byta när han bökat ett tag, för att se om det är orsaken. Men icke.

    Inatt hade jag knölar på vänster sida av bröstvårtan, ända till armhålan på vänster bröst. Försvann efter amning, men obehagligt. Början på mjölkstockning eller hade han bara inte tömt bröstet tidigare?

    Ammar alltid med varannat bröst för att hålla mjölkproduktionen jämn i båda brösten (och avlasta såren som ännu inte försvunnit helt!)


    Misstänker nån fas, min är likadan! Släpper, gnäller, sliter och hackar. Hjälper inte att byta sida.
  • Äldre 1 Nov 07:26
    Trolltrio skrev 2017-10-31 21:33:06 följande:
    Misstänker nån fas, min är likadan! Släpper, gnäller, sliter och hackar. Hjälper inte att byta sida.
    Oavsett hur jobbigt det är så är det skönt att der verkar vara helt normalt!! Slipper jag oroa mig mer iallafall, bara försöka lösa det varje gång.

    Idag har vi läkarbesök på Bvc. Kl 10. Spännande :)
  • Äldre 1 Nov 07:54

    Vi hade första läkarbesöket igår, och hon blev godkänd :) Växt till 51 cm och ökat till 3,1 kg. Dvs rätt liten fortfarande men har börjat få så där bebisgosiga kinder och dubbelhaka. Och min mjölk verkar räcka!

    Frågade om hon hade trånga luftvägar då det låter som om hon har svårt att andas ibland men det var visst normalt. Det enda som påpekades var att hon måste vara helt still efter att hon ätit- vi ska inte försöka rapa henne. Detta då hon kräks en del. De sa också att vi helst inte ska använda Pampers blöjor då de innehåller massa gifter.

    Fick remiss för att göra höftröntgen för att utesluta ev framtida problem.

  • Äldre 1 Nov 08:34
    Musetti skrev 2017-11-01 07:54:09 följande:

    Vi hade första läkarbesöket igår, och hon blev godkänd :) Växt till 51 cm och ökat till 3,1 kg. Dvs rätt liten fortfarande men har börjat få så där bebisgosiga kinder och dubbelhaka. Och min mjölk verkar räcka!

    Frågade om hon hade trånga luftvägar då det låter som om hon har svårt att andas ibland men det var visst normalt. Det enda som påpekades var att hon måste vara helt still efter att hon ätit- vi ska inte försöka rapa henne. Detta då hon kräks en del. De sa också att vi helst inte ska använda Pampers blöjor då de innehåller massa gifter.

    Fick remiss för att göra höftröntgen för att utesluta ev framtida problem.


    Härligt! Hur gammal är hon nu?

    Igår blev Edvin 5 veckor. På 1-månads kontrollen hade han växt 6cm sedan födsel och ökat... från 3064g(lägsta vikt, födsel: 3364) till 4700g. Det känns för han börjar bli tung och lång.

    Idag skulle jag knäppa bodyn nertill i stlk 56, men Attans vad den stramade! 62 måste ju vara på tok för stort än.

    Men första barnet minns jag att han verkligen följde med storlekarna för åldern och hade 50 tills han precis passerat en månad. Denna krabat är mycket större än storebror!
  • Äldre 1 Nov 10:24
    Trolltrio skrev 2017-10-31 21:33:06 följande:

    Misstänker nån fas, min är likadan! Släpper, gnäller, sliter och hackar. Hjälper inte att byta sida.


    Instämmer! Litenblommas inlägg fick mig att minnas hur amning för det mesta är... Korta perioder då det verkligen är mysigt, sen perioder av ömma bröst, stökig bebis, ilsken bebis,...
  • Äldre 1 Nov 10:44
    Linnnn skrev 2017-11-01 10:24:25 följande:

    Instämmer! Litenblommas inlägg fick mig att minnas hur amning för det mesta är... Korta perioder då det verkligen är mysigt, sen perioder av ömma bröst, stökig bebis, ilsken bebis,...


    Så nu njuter vi av (hyffsat) stillsamma bebisar med knäppta händer
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 1 Nov 10:59
    Musetti skrev 2017-11-01 07:54:09 följande:

    Vi hade första läkarbesöket igår, och hon blev godkänd :) Växt till 51 cm och ökat till 3,1 kg. Dvs rätt liten fortfarande men har börjat få så där bebisgosiga kinder och dubbelhaka. Och min mjölk verkar räcka!

    Frågade om hon hade trånga luftvägar då det låter som om hon har svårt att andas ibland men det var visst normalt. Det enda som påpekades var att hon måste vara helt still efter att hon ätit- vi ska inte försöka rapa henne. Detta då hon kräks en del. De sa också att vi helst inte ska använda Pampers blöjor då de innehåller massa gifter.

    Fick remiss för att göra höftröntgen för att utesluta ev framtida problem.


    Skönt att hon växer! Är det vi som fick minsta/största bebisarna? Vi var på bvc igår och då var liten 55 cm lång och vägde 4360 g (dvs inte riktigt tillbaka på födelsevikt än). Vi kom ju aldrig till BB, så såg inga andra nyfödingar att jämföra storlek med, så tycker han är jätteliten

    Vi har både libero och pampers hemma, men såg nu att det bara är libero som är miljömärkta. Kommer bara att köpa miljömärkta framöver. Tur att det är lättare att hitta nu åtminstone. När äldsta dottern var liten var det bara Coops egna som fanns.

    Hoppas allt är fint med höfterna.
  • Äldre 1 Nov 11:07
    erijon skrev 2017-11-01 08:34:36 följande:

    Härligt! Hur gammal är hon nu?

    Igår blev Edvin 5 veckor. På 1-månads kontrollen hade han växt 6cm sedan födsel och ökat... från 3064g(lägsta vikt, födsel: 3364) till 4700g. Det känns för han börjar bli tung och lång.

    Idag skulle jag knäppa bodyn nertill i stlk 56, men Attans vad den stramade! 62 måste ju vara på tok för stort än.

    Men första barnet minns jag att han verkligen följde med storlekarna för åldern och hade 50 tills han precis passerat en månad. Denna krabat är mycket större än storebror!


    Jag har helt andra referensramar. Med barn nr 2 var strl 56 för litet efter en vecka, så jag är glad att de flesta kläder fortfarande passar nu när liten blir två veckor Storlek 50 kunde väl första barnet som bara var 51 cm (men vägde knappt 4,4 kg) ha i några dagar. Har inte köpt några kläder alls i strl 50 inför barn nr 2 och 3...
  • Äldre 1 Nov 11:29

    Vad olika det är med vikt och klädstorlekar på alla bebisar.

    Det riktigt roliga är att vi undrar hur stor och lång vår kille kommer bli. Lite lustigt, jag är 156cm, brukar vägs mellan 48 och 52kg.
    Sambon är 191cm och väger mellan 96-103kg.. så vi är verkligen motsatserna. :) Helan och halvan!

    Idsg vägde Edvin 5kg och mätte 57cm. Han gick igenom läkarkontrollen också. :)

  • Äldre 1 Nov 13:21

    Jag är 176 cm och pappan 187 cm, sonen är 15 år och nästan 2m. Han har min fysik. Flaggstång.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här