• Äldre 2 Oct 11:23
    921638 visningar
    1530 svar
    1530
    921638

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 1 Nov 16:49

    Hon är två veckor idag! Kom tillbaka till födelsevikten redan på BB men har sedan planat ut lite. Men läkaren var nöjd iaf. Höftröntgen är visst något man rekommenderar alla här. Nästa koll är när hon är två månader och då ger man en drös vacciner. Vi har även bokat tid hon en osteopat om en månad.

    Strl 50 är fortfarande för stort då hon är smal, så jag vågade investera i lite fler varma kläder i strl 46 idag - hösten verkar ha hittat till Paris nu! Vi har köpt tvättbara blöjor som vi hoppas funkar men de är för stora än.

    Angående nätterna så fortsätter hon att röja runt fram till kl 3 ungefär, för att sedan maratonsova fram emot åtta när vi väcker henne. Hoppas kunna styra om det framöver då varken jag eller sambon är några nattdjur.

    I dag kommer mina närmsta kollegor på besök, ska bli kul att få lite kontakt med yttervärlden igen :)

  • Äldre 1 Nov 18:45
    Musetti skrev 2017-11-01 16:49:31 följande:

    Hon är två veckor idag! Kom tillbaka till födelsevikten redan på BB men har sedan planat ut lite. Men läkaren var nöjd iaf. Höftröntgen är visst något man rekommenderar alla här. Nästa koll är när hon är två månader och då ger man en drös vacciner. Vi har även bokat tid hon en osteopat om en månad.

    Strl 50 är fortfarande för stort då hon är smal, så jag vågade investera i lite fler varma kläder i strl 46 idag - hösten verkar ha hittat till Paris nu! Vi har köpt tvättbara blöjor som vi hoppas funkar men de är för stora än.

    Angående nätterna så fortsätter hon att röja runt fram till kl 3 ungefär, för att sedan maratonsova fram emot åtta när vi väcker henne. Hoppas kunna styra om det framöver då varken jag eller sambon är några nattdjur.

    I dag kommer mina närmsta kollegor på besök, ska bli kul att få lite kontakt med yttervärlden igen :)


    Skönt att det är okejat ändå!
    Hur stor var hon vid födsel? Gulligt med så liten men ändå sådär brbisgoa kinder :)

    Rutin med höftröntgen?
    Hur funkar föräldraledighet där? Förstått att vi i Sverige har det VÄLDIGT bra (ändå klara vi över bara ett år drygt, hemma och att man har så lite pengar under tiden)

    Sover hon ingenting innan 03? Måste vara superjobbigt! Hoppas det ändras! Äter inget under natten? SKÖNT isåfall.

    När jag vaknar om Edvin sovit 4 timmar brukar jag bli glad att få fylla på med bebisgos och hans underbara doft :) då är jag också ofta rätt utvilad!
  • Äldre 2 Nov 07:18

    Hur gör ni när bäbis vill va uppe och äta hela natten? Det brukar inte va så illa som det varit i natt men jag tänkte om jag ändå kunde påverka så det inte blir en vana.

    Igår sov han en del på dagen och ganska länge på kvällen, ska jag väcka honom då? Han behöver ju sova mycket också tänker jag så jag kan ju inte hålla på att väcka honom hela tiden..?

    Sen skulle jag gärna vilja ha era bästa tips på att ligg-amma. Vi har bara testat det lite halvhjärtat innan och då känns det inte som han får tag eller vet hur han ska göra.

  • Äldre 2 Nov 07:53
    LitenBlomma skrev 2017-11-01 13:21:07 följande:

    Jag är 176 cm och pappan 187 cm, sonen är 15 år och nästan 2m. Han har min fysik. Flaggstång.


    Precis som oss då Jag var inte lång som barn, men båda tjejerna är redan nu ganska långa.
  • Äldre 2 Nov 07:53

    FiaW tyvärr undrar jag lite samma Sak MEN, det lilla vi lärt oss är att vid minsta pip från Edvin på kvällen så erbjuder jag mat! Så får han försöka äta mer innan han ska sova. Dagtid erbjuder jag inte bröstet direkt om han gråter typ 30 min efter att han ammat, för då är det troligen något annat. Klart han får ändå om det visar sig inte vara något annat.

    Inatt har vi haft en skitnatt!! För både Edvin och mig! Man märker tydligt att hans mage är stt problem just nu och DET är min också :( satt på sängkanten och grät för ingen sömn, ont i magen och tyckte synd om Edvin, samtidigt som jag bara ville att han skulle sova.

    Ska äta antibiotikan tills på tisdag, och sedan jag började i lördags har jag vart som magsjuk. Mår illa, och springer på toa dag som natt. Sjukt att behöva ha så i tio dagar, minst. Plus ta hand om liten som jag likadant, plus kräks (inte lika dålig i magen, men vissa blöjor är riktigt tunna) mycket gråt och skrik. Men jag förstår för hade jag trott att det hjälpte skulle jag också gråta och skrika just nu :/

  • Äldre 2 Nov 07:57
    erijon skrev 2017-11-01 18:45:44 följande:

    Skönt att det är okejat ändå!

    Hur stor var hon vid födsel? Gulligt med så liten men ändå sådär brbisgoa kinder :)

    Rutin med höftröntgen?

    Hur funkar föräldraledighet där? Förstått att vi i Sverige har det VÄLDIGT bra (ändå klara vi över bara ett år drygt, hemma och att man har så lite pengar under tiden)

    Sover hon ingenting innan 03? Måste vara superjobbigt! Hoppas det ändras! Äter inget under natten? SKÖNT isåfall.

    När jag vaknar om Edvin sovit 4 timmar brukar jag bli glad att få fylla på med bebisgos och hans underbara doft :) då är jag också ofta rätt utvilad!


    Ilse var 48,5 cm lång vid födseln och vägde 2810 g, så hon har ökat 2,5 cm och 300 g på två veckor.

    Ja läkaren hänvisade till nån tysk studie som visar att man upptäcker 8 % fler fall via höftröntgen som man annars missat via manuell kontroll. Men det är inget obligatoriskt.

    Föräldraledig är man 6 veckor innan förlossning och 8 veckor efter. Under den tiden får man full lön. Efter det beror det på vad man har för slags arbetsgivare. Man har alltid rätt att vara hemma, men då obetalt. Man kan få visst stöd av franska försäkringskassan på ca 900 euro/ månaden men jag har inte riktigt koll på kriterierna. Mannen har 10 dagar bara, men det är på väg att ändras.

    Det är vanligt att man sätter barnen på dagis från ca 6 månaders ålder. Man får inget barnbidrag här men man betalar istället mindre skatt som barnfamilj. Vi flyttar tillbaka till Sverige i januari så då hakar vi på den svenska föräldraledigheten.

    Inatt åt hon sista gången vid ett-tiden. Sen somnade hon faktiskt på mig (halleluja) och jag lät henne ligga där till kl 3, då jag lyfte över henne till sin egna säng (ville undvika kaoset hon hade med sambon igår). Då sov hon djupt och åt inte. När jag vaknade nu vid halv sju väckte vi henne, bytte och sedan åt hon i en kvart innan hon somnade om. Nu ligger hon och gnyr på mig igen. Hon äter så våldsamt (tvättbjörnsliknelsen var klockren) att hon kräks upp allt snabbt igen så nu provar vi med att flika in små pauser i ätandet, och då somnar hon gärna.

    Sambon och jag kör varannan natt, när det är hans nätter har jag pumpat ut en flaska. Funkar bra! Bättre med en slutkörd förälder åt gången än två.
  • Äldre 2 Nov 08:00

    Jag tycker att det verkar stolligt att screena bebisar med höftröntgen. Nog för att det är ganska vanligt med problem, men att röntga utan indikation? Känns som att stråldosen blir högre än vinsten, men kanske Frankrikes motsvarighet till socialstyrelsen har kommit fram till något annat.

  • Äldre 2 Nov 08:00

    Kan tillägga att jag hade en drös kollegor här på besök under kvällen och då höll vi henne vaken, så hon var nog alldeles slut. Matade henne tre gånger mellan kl 21-01, med inlagda pauser.

  • Äldre 2 Nov 08:03
    Linnnn skrev 2017-11-02 08:00:14 följande:

    Jag tycker att det verkar stolligt att screena bebisar med höftröntgen. Nog för att det är ganska vanligt med problem, men att röntga utan indikation? Känns som att stråldosen blir högre än vinsten, men kanske Frankrikes motsvarighet till socialstyrelsen har kommit fram till något annat.


    Ja de är ju lite nippriga med kontroller här, som jag ju fick erfara under min graviditet.

    Vi ska diskutera frågan om röntgen med min sambos syster som är sjuksyrra på neo, och höra vad hon tycker.
  • Äldre 2 Nov 08:06
    erijon skrev 2017-11-02 07:53:54 följande:

    FiaW tyvärr undrar jag lite samma Sak MEN, det lilla vi lärt oss är att vid minsta pip från Edvin på kvällen så erbjuder jag mat! Så får han försöka äta mer innan han ska sova. Dagtid erbjuder jag inte bröstet direkt om han gråter typ 30 min efter att han ammat, för då är det troligen något annat. Klart han får ändå om det visar sig inte vara något annat.

    Inatt har vi haft en skitnatt!! För både Edvin och mig! Man märker tydligt att hans mage är stt problem just nu och DET är min också :( satt på sängkanten och grät för ingen sömn, ont i magen och tyckte synd om Edvin, samtidigt som jag bara ville att han skulle sova.

    Ska äta antibiotikan tills på tisdag, och sedan jag började i lördags har jag vart som magsjuk. Mår illa, och springer på toa dag som natt. Sjukt att behöva ha så i tio dagar, minst. Plus ta hand om liten som jag likadant, plus kräks (inte lika dålig i magen, men vissa blöjor är riktigt tunna) mycket gråt och skrik. Men jag förstår för hade jag trott att det hjälpte skulle jag också gråta och skrika just nu :/


    Nej men fy så jobbigt! Finns det någon alternativ antibiotika? Funkar det att äta yoghurt med tillsatt bakteriekultur?
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här