• Äldre 2 Oct 11:23
    921158 visningar
    1530 svar
    1530
    921158

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 11 Dec 22:29
    Pemmis88 skrev 2017-12-11 21:40:59 följande:

    Tack för peppen! Lyssnar för mycket på andra som har såå mycket tid att greja hemma och blir uttråkade, själv kan jag knappt dricka en kaffe. Att ens laga mat är en omöjlighet! Men ska släppa pressen på mig själv och njuta som du säger för det är otroligt mysigt också :)


    Håller helt med Trolltrio! Dumma kommentarer om bortskämda spädbarn gör mig kokande!! Min svärmor är expert på det. Ska han äta nu igen? Tar du upp honom vid minsta pip?

    Spädbarn är inte logiska och tänker inte uträknande. De vill ha sina behov tillgodosedda, det gör dem till nöjda och trygga individer.

    Min son är som din. Han kräver ständig fysisk kontakt. Jag har dagar när jag knappt lyfter rumpan ur soffan. Knepet är att acceptera det och njuta.

    Eller hitta andra sätt.

    Jag har köpt en symaskin och syr med honom i famnen med amningskudden. Han sover jättegott till ljuden av maskinen, i helgen gjorde jag 4 sovormar och idag en mössa När jag bakar och lagar mat har jag honom i bärsjalen.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 12 Dec 08:29

    Instämmer förstås med övriga om att barn inte blir bortskämda av för mycket närhet. Jag som har två stora kan känna mig rätt glad över att det finns en som vill ha obegränsat med närhet, de andra kan ju faktiskt säga nej till kramar och är rätt tunga att ha i knäet nu Det är klart att man tar upp och bär runt på en gråtande bebis, det är så de talar om att något är fel.

  • Äldre 12 Dec 11:42
    Pemmis88 skrev 2017-12-11 21:12:29 följande:

    Hej! Skulle gärna vilja höra vad ni hade gjort i min situation..

    Sixten är nu 7 veckor och en riktigt stor kille, 6.5 kilo. Han äter ofta men bara ett par gånger på natten.

    Mitt problem är att han inte kan somna in eller sova själv både på dagen och natten. Han avskyr att ligga själv och gör det max i 5 minuter innan han börjar skrika så jag får ta upp honom och gå runt med honom alternativt sitta ner och vagga honom med napp. Han spottar alltid ut nappen när han ligger själv och ingen stoppar in den igen. Han märker aldrig att han blir trött utan ger inga tecken och börjar gallskrika. Har insett nu att han alltså inte har ont i magen utan bara är trött.

    Jag börjat bli trött i armarna och psykiskt trött av att ha honom på mig hela hela tiden. Har testat ergobaby men den gillade han inte och den var så svår att få på själv.. mamma hävdar att han är "bortskämd" att jag bär honom hela tiden. Men om jag inte gör det så skriker han ju och det kan jag ju inte låta honom göra. Ibland kan jag lägga ifrån mig honom när han somnar och kommit in i djupsömnen men inte alltid utan då vaknar han och tar tid att får honom att somna om så jag brukar inte chansa utan får glatt sitta i soffan tills han vaknar.

    Kan era bebisar sova själva? Har mamma rätt att han är bortskämd? Borde jag vänja av honom från att sova på och med mig?


    Wilma älskar att sova på min bröstkorg och jag njuter verkligen när de tillfällena ges.

    När min äldsta dotter var bebis så tog jag åt mig av allt folk tyckte var fel.

    Denna gången säger min svärmor och även min mans farmor ofta ?ska hon verkligen äta nu igen? och ?jag tror inte hon är hungrig, hon har nog magknip efter all mat? ...

    Men jag har bara kommit fram till att strunta i vad de säger.

    Kom ihåg att du är den viktigaste personen i ditt barns liv, och du känner själv vad som är bäst för er!

    Lycka till!
  • Äldre 12 Dec 13:55

    Idag är stockningen nästam borta. Det hårda/knöliga är mindre och mycket mjukare! Inget ont, ingen feber! :)

  • Äldre 12 Dec 18:29
    erijon skrev 2017-12-12 13:55:49 följande:

    Idag är stockningen nästam borta. Det hårda/knöliga är mindre och mycket mjukare! Inget ont, ingen feber! :)


    Vad skönt!!
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 12 Dec 22:00

    Skönt erijon! Här undrar jag om det kanske är en utvecklingsfas ändå, för liten har sovit lite sämre dagtid och gärna velat bli buren mer än vanligt. Tur att faserna är så korta nu - den första passerade obemärkt - och inte som när de är stora och det handlar om många månader (år??). Inatt sov han sju timmar innan första amning, men det gjorde inte jag då han ätit varann timme dygnet innan med några få undantag. Taskigt att brösten snabbt ställer om till att öka produktionen medan det behövs flera nätter med långa sovpass för att jag ska kunna njuta av det...

  • Äldre 13 Dec 07:30

    Nu känns bröstet bra! Finns någon tendens till lite förhårdnad men ännu mindre idag.

    Verkar finnas lika mycket mjölk i bröstet som var stockat..? Hab ammar lika bra på båda, inget gnäll eller tecken på att han inte skulle bli mätt.

    Efter några nätter med strul har natten idag vart nästan som den ska! Han åt 19.20 igår, blev lite sent då han tycärr hann bli för hungrig så han GALLSKREK och knappt jag, vaggande, stående, nappen, eller kramar kunde trösta. Bröstet bara tvärvägrar han i 20 min då han lugnat ner sig. När han väl tog bröstet tittar jag ner på honom när ham äter, då släpper han, skrattar högt och ser såååå nöjd ut. Han har humörsvängningar, minst sagt! Haha.. men det tillhör tydligen utvecklingsfas tre som jag är övertygad att han är i.

    Han lades i sängen direkt men var vaken till kanske 20.20, så sov han till 22.30 då jag väckte för mat. Så jah skulle ha chans Att sova länge.

    Han somnade om till 02.00, sen 04.30. Vaknade klockan 07 och då skulle vi ändå upp och fixa storebror inför skolan. Känner mig pigg och utvilad, fast jag är långt ifrån den lyx många av er beskriver med 7 timmar sömn (är ju ryp en hel natt???)

  • Äldre 13 Dec 11:47

    Mina andra barn har inte sovit 7 timmar i sträck förrän jag vet inte när. Ett år kanske? Det är därför jag var tvungen att fråga på bvc om det kunde betyda att något var fel... Inatt åt han kl 3 och kl 6 och bara det tycker jag är riktigt lyxigt! Minns när första barnet var kanske 5-6 månader och de andra i föräldragruppen hävdade att deras bebisar sov hela natten och min lilla skrutt åt 3 ggr/natt. Varje natt. Om hon inte vaknade och grät också.

    Jag tror inte att de här långa sovpassen kommer att vara. Det är nog för att jag är så chockad som jag måste skriva om det. Ska försöka komma ihåg att skriva om de jobbiga nätterna också för det är väldigt provocerande att läsa om bebisar som sover sååå bra när ens egen inte gör det.

  • Äldre 13 Dec 12:04

    Idag har liten bara vaknat till för att äta och sen somnat om igen. Imorse hann jag iaf byta blöja och han pratade lite, men sen har han nästan bara sovit. Jag hade feber i lördags och nu är ena storasyrran hemma med ont i halsen och huvudet. Jag tycker inte han verkar varmare än vanligt, men blir ändå lite orolig. Han blir 8 v imorgon. Har era haft såna här sovdagar?

  • Äldre 13 Dec 12:30
    Linnnn skrev 2017-12-13 12:04:22 följande:

    Idag har liten bara vaknat till för att äta och sen somnat om igen. Imorse hann jag iaf byta blöja och han pratade lite, men sen har han nästan bara sovit. Jag hade feber i lördags och nu är ena storasyrran hemma med ont i halsen och huvudet. Jag tycker inte han verkar varmare än vanligt, men blir ändå lite orolig. Han blir 8 v imorgon. Har era haft såna här sovdagar?


    Lillen här har haft ett par såna dagar, senast i helgen. Jag funderar på om det är utvecklingsfas eller förkylning, men våra småttingar är ju hyfsat jämngamla så det kanske är fas två då :) Lillkillen blev åtta veckor i lördags.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här