• Äldre 2 Oct 11:23
    921190 visningar
    1530 svar
    1530
    921190

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 14 Dec 12:55

    Hoppas att du fick lite sömn sen Linnn.

    Vi köper för ung lika mycket förutom om det är något speciellt ett barn önskar sig och behöver. Eller tvärtom, om det inte finns någon önskan om nåt dyrt eller behov av mer prylar så får barnet mer vid födelsedagen istället.

    Charlie fick ett nytt lite dyrare babygym och vid jul en Sophie the giraffe bitleksak. Sen köper vi leksaker efter hand som det behövs i vår. Han fattar ju ändå inte det här med paket

    Ligger nedbäddad och har ringt hem maken. Han får hämta barnen och jobba hemifrån. Har ont i magen, mår illa, springer på toa och känner mig febrig.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 14 Dec 14:22
    LitenBlomma skrev 2017-12-14 12:55:06 följande:

    Hoppas att du fick lite sömn sen Linnn.

    Vi köper för ung lika mycket förutom om det är något speciellt ett barn önskar sig och behöver. Eller tvärtom, om det inte finns någon önskan om nåt dyrt eller behov av mer prylar så får barnet mer vid födelsedagen istället.

    Charlie fick ett nytt lite dyrare babygym och vid jul en Sophie the giraffe bitleksak. Sen köper vi leksaker efter hand som det behövs i vår. Han fattar ju ändå inte det här med paket

    Ligger nedbäddad och har ringt hem maken. Han får hämta barnen och jobba hemifrån. Har ont i magen, mår illa, springer på toa och känner mig febrig.


    Vi tänker också köpa någon leksak/bitleksak till Edvin. Dem andra barnen får för ganska exakt lika mycket. Mycket gemensamt också! Inte för att dem vet/märker eller förstår men det känns bäst.

    Oj, magsjuka eller ätit något dåligt?

    Om en stund kommer min mamma över på kaffe. Sen ska jag försöka börja med köttfärssåsen tills ikväll. Svårt att få till där vid 17, Edvin är fasen alltid på surhumör då (bara om jag ska laga mat). Dessutom blir det så gott när den får puttra någon timma :)

    Har vart på en promenad en timma. Hemskt slask att försöka ta sig fram i med vagn...
  • Äldre 14 Dec 19:41

    Litenblomma- krya på dig!

    Linnnn- hoppas du fick somna och sova gott till slut!

    Erijon- väl kämpat att ut å promenera i slasket!

    Och köttfärsås som får puttra länge är gott!!

    Vi ger nog inte Lova någon julklapp, hon får så mycket hela tiden nu och vi kommer köpa nytt med jämna mellanrum hela tiden... Hon får mer nästa år när hon är större och förstår lite mer vad som händer

    Storebröderna vill ge henne julklapp så ska iväg med dom och köpa nån liten nalle till henne dock!

    Storebröderna som tar sönder allt de får inom 2 dagar ska faktiskt få att vi ska gå och se walking With dinousaurs nästa vinter ! Nått att längta till och nått vi kan göra tillsammans nu när det varit mycket Lova.

    Inatt sov Lova 8 timmar på raken...

    Jag vaknade dock iaf 2 ggr och kollade till henne

    Brösten var glada när hon vaknade!

  • Äldre 14 Dec 20:45

    Tack för omtanken Jag somnade förstås om (julklappsproblem är ju inte världens allvarligaste precis, även om jag tydligen tyckte det inatt ), men det är nästan värre att vara vaken när bebis sover än om bebis har en stökig natt. Storasyskonen får nog köpa en liten grej till brorsan imorgon. Känns konstigt om han inte får något alls. Beställde en ny mössa idag som väl får vara "från tomten".

    Jag ammar också bara från ett bröst i taget erijon. Vet att jag fick det som tips på BB med första barnet och sen har jag väl bara kört på...

    Hoppas du mår bättre snart Litenblomma och att övriga i familjen håller sig friska!

    Hörde på en podd idag Pemmis88 där experten också pratade om att barn som vill vara nära också behöver det. Hon menade att om man överöser dem med närhet från början blir de tryggare och kan ligga mer själva sen. Hon sa också att undantagen är bebisarna som vill sova och ligga själva. De flesta vill vara nära. Och som sagt - tids nog går det över.

    Hoppas du får fler såna nätter Euphoria85, så att brösten hinner vänja sig.

  • Äldre 15 Dec 17:30

    Har/blir era bebisar snoriga? Suger ni näsan då?

    Det händer ibland här att han snörvlar och man hör hur det behöver ut. Som när en vuxen behöver snyta sig liksom.

    Bir lite orolig ibland.. men försöker tänker att det är lika normalt som för oss vuxna att bli snoriga i dessa tider.

  • Äldre 15 Dec 19:30
    erijon skrev 2017-12-15 17:30:39 följande:

    Har/blir era bebisar snoriga? Suger ni näsan då?

    Det händer ibland här att han snörvlar och man hör hur det behöver ut. Som när en vuxen behöver snyta sig liksom.

    Bir lite orolig ibland.. men försöker tänker att det är lika normalt som för oss vuxna att bli snoriga i dessa tider.


    Sixten är förkyld nu så jag löser upp med saltvattenlösning först och efter en liten stund tar jag snorsugen. Funkar bra men usch vad ont det gör i mig när han vaknar av panik och är täppt :( sjukt jobbigt när ens barn är sjukt och då är det bara en liten förkylning utan feber hahah.
  • Äldre 15 Dec 19:31
    Linnnn skrev 2017-12-14 20:45:05 följande:

    Tack för omtanken Jag somnade förstås om (julklappsproblem är ju inte världens allvarligaste precis, även om jag tydligen tyckte det inatt ), men det är nästan värre att vara vaken när bebis sover än om bebis har en stökig natt. Storasyskonen får nog köpa en liten grej till brorsan imorgon. Känns konstigt om han inte får något alls. Beställde en ny mössa idag som väl får vara "från tomten".

    Jag ammar också bara från ett bröst i taget erijon. Vet att jag fick det som tips på BB med första barnet och sen har jag väl bara kört på...

    Hoppas du mår bättre snart Litenblomma och att övriga i familjen håller sig friska!

    Hörde på en podd idag Pemmis88 där experten också pratade om att barn som vill vara nära också behöver det. Hon menade att om man överöser dem med närhet från början blir de tryggare och kan ligga mer själva sen. Hon sa också att undantagen är bebisarna som vill sova och ligga själva. De flesta vill vara nära. Och som sagt - tids nog går det över.

    Hoppas du får fler såna nätter Euphoria85, så att brösten hinner vänja sig.


    Låter ju superbra och kommer härmed inte oroa mig över hans närhetsbehov utan försöka njuta av hans värme och gosighet :)
  • Äldre 15 Dec 20:09

    Charlie är lite snorig men inte värre än att han nyser ut stora kråkor när dem täpper till. Ibland hjälper det att lägga honom på mage i babygymet. När han knorrar ner ansiktet i mattan och grymtar lite så blåser han ut snoret samtidigt.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 15 Dec 21:35
    LitenBlomma skrev 2017-12-15 20:09:14 följande:

    Charlie är lite snorig men inte värre än att han nyser ut stora kråkor när dem täpper till. Ibland hjälper det att lägga honom på mage i babygymet. När han knorrar ner ansiktet i mattan och grymtar lite så blåser han ut snoret samtidigt.


    Skönt att det är så enkelt. Edvins är mer slemmigt så der kommer inte alltid ut av sig självt liksom.

    Vi har sugit vid behov meb upplever inte honom särskilt förkyld utan bara snorig ibland. Inte konstigt med syskon både i skolan och dagis.

    Hittills ingen riktig sjukdom!
  • Äldre 16 Dec 07:58

    Liten är lite rosslig och lite täppt, men han blir så ilsken när det är svårt att amma att han fräser ut det själv. Ingen riktig förkylning än tror jag. Igår sov han i princip hela dagen med bara korta vakenstunder och nu verkar nästäppan vara borta. Kanske borde jag köpa en snorsug att ha redo hemma...

    Däremot har han börjat "bita" i bröstvårtan när han ätit färdigt istället för att spotta ut. Väldigt otrevligt. Som jag minns det räckte det att ropa "aj" ganska högt till storasyrrorna och dra bort bröstet så hade de fattat, men det var ju när de var större och hade fått tänder. Känns konstigt att höja rösten till en sån här plutt och har hittills bara tagit bort bröstet. Någon som känner igen sig? Tips?

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här