• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Linnnn

    Verkar ha varit utvecklingssprånget för nu är J sitt vanliga, glada jag, men han ser mycket längre och öppnar händerna mer än tidigare Och orkar vara vaken längre igen.

  • Musetti

    Herregud vad ur form jag är! Körde äntligen ett yogapass nu på morgonen (inriktat på core styrka) och jag har ju förlorat varenda muskel i kroppen känns det som. Blev riktigt flåsig! Verkligen på tiden att jag börjar röra lite på mig.

    Har anmält Ilse till babysim som börjar nästa fredag, hoppas hon inte är för liten. Hon blir tre månader dagen innan kursstart, som är deras gräns. Hittade väldigt söta basbyxor med inbyggd blöja på rean. Nån annan som ska köra babysim?

    I övrigt går det undan här! Ilse har börjat gripa tag i saker och stoppa i munnen :)

    Och på måndag flyttar vi till Sverige! Stressad över flygningen men det ska nog gå bra. Får försöka amma oss igenom start och landning.

  • Linnnn

    Skönt att du kommit igång Musetti. Jag tror min kondition är ok för det blir många raska promenader, men det är sämre med musklerna. Märker också ofta att min hållning är förskräcklig och att bära barn på höften gör inte heller några underverk för den...

    J lyckas inte gripa i saker än (utom syrrornas hår ), men kan sitta med i matstolen vid bordet en stund.

    Det går säkert bra med flygningen. Ibland är det verkligen skönt att kunna amma. Och vem vet - hon kanske sover sig igenom större delen av resan (eller skriker konstant och lägger århundradets bajslass ).

    J äter oftast bara en gång per natt, men senaste nätterna har han börjat nattbajsa igen i samband med det. Ingen hit precis. Undrar om det hänger ihop med utvecklingsfasen, men tycker den känns passerad nu...

  • LitenBlomma
    Musetti skrev 2018-01-12 14:51:55 följande:

    Herregud vad ur form jag är! Körde äntligen ett yogapass nu på morgonen (inriktat på core styrka) och jag har ju förlorat varenda muskel i kroppen känns det som. Blev riktigt flåsig! Verkligen på tiden att jag börjar röra lite på mig.

    Har anmält Ilse till babysim som börjar nästa fredag, hoppas hon inte är för liten. Hon blir tre månader dagen innan kursstart, som är deras gräns. Hittade väldigt söta basbyxor med inbyggd blöja på rean. Nån annan som ska köra babysim?

    I övrigt går det undan här! Ilse har börjat gripa tag i saker och stoppa i munnen :)

    Och på måndag flyttar vi till Sverige! Stressad över flygningen men det ska nog gå bra. Får försöka amma oss igenom start och landning.


    Hoppas att det går bra och att hon sover!

    Vi hoppar över det, badar hemma i jacuzzin. Vi har ung 5 mil dit så det känns mest stressande. Gick på babysim med andra och tredje, kan rekommendera det!
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma

    Jag och Charlie var på tjejfest/tantfest igår. Det var andra gången för honom. Gick suveränt, han charmade mina vänner och sen slocknade han i min famn.

    Så himla skönt att bara få sitta ner och prata ifred utan att bli avbruten av barnen.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Musetti

    Stort tack för pepp Linnnn och LitenBlomma!

    Vi ska testbada i svärföräldrarnas bubbelbad ikväll, så somnar hon förhoppningsvis tidigt. Som alla andra är hon gladare om hon fått sova ordentligt.

  • erijon

    Jag önskar vi hade badkar så jag kunde bada med Edvin, men vi har duschat ihop ett par gånger. Så mysigt :) förut kunde vi också bada honom i handfatet, der var sååå sött men nu får inte ens halva han plats. Baljan blir det, men är rätt bökigt att tömma ut vattnet eftersom vi har vanlig dusch med draperi bara, dvs det rinner ut över hela golvet om man inte häller väldigt sakta:

    Satte in kopparspiral 4januari. Åkte på sjuka magsmärtor för ca 4 dagar sedan, idag åkte jag in akut och kollade den. Den verkade sitta rätt bra ändå enligt läkaren men jag valde ändå att ta ut den igen. Vågar inte chansa! Fanns iallafall inga tecken på infektion, men vi var överens om att det var min livmoder jag hade ont i. Det var så tydligt under ubdersökningen. Dessutom molande det mer under amningen! Nu är den borta sedan kl 12, och har typ inget ont alls.. läskigt vad snabbt det gick! Så skönt.

    Men nu står jag där igen: vad ska man ha för preventivmedel? Får ej använda tex p-piller pga blodproppar. Testat pstav flera gånger, funkar inte. Bara blöder och blöder och blöder. Blir väldigt ledsen, känslig och inte mig själv, mini piller blir samma, plus att jag lätt kan glömma ta ibland. Kopparspiral funkade uppenbarligen inte. Vågar iallafall inte testa igen!

    Vågar man använda p-dator? Känns så osäkert..

    man tar ju tempen varje morgon. Om man skulle vara sjuk då, alltså med feber?! (Om man nu skulle vara sugen på att sexa trots det) blir det en ?fertil? dag då? kanske blir konstigt då.

    Men jag vill verkligen hitta något hållbart nu.

  • Linnnn

    Är det något särskilt man ska tänka på när man badar med bebisar (förutom badblöja...)? Går ganska ofta till badhuset med de stora, men har inte badat med bebis. Funderar också över risk för mjölkstockning om man går runt med blöta badkläder? Fast har man bara bebis antar jag man går direkt till duschen efter bad. Verkar inte helt lätt att ratta själv

  • Linnnn

    Åh vad jobbigt erijon! Har också haft problem med spiral efter förlossning tidigare (störd av hormonerna) så den här gången har jag fått ett recept, men inte tänkt sätta in den förrän senare. Jag tycker också det är rätt hopplöst, känns som att jag testat det mesta precis som du. Inte använt p-stav dock, men p-ring. P-dator förutsätter ju att man använder kondom under fertila dagar, så det beror väl också på om man tycker det funkar. Att låta bli sex under fertila dagar tycker åtminstone jag känns som ett trist alternativ. Det verkar ju vara en ganska intensiv debatt kring natural cycles just nu, så det finns väl bra möjligheter att läsa på...

  • erijon
    Linnnn skrev 2018-01-15 08:01:39 följande:

    Åh vad jobbigt erijon! Har också haft problem med spiral efter förlossning tidigare (störd av hormonerna) så den här gången har jag fått ett recept, men inte tänkt sätta in den förrän senare. Jag tycker också det är rätt hopplöst, känns som att jag testat det mesta precis som du. Inte använt p-stav dock, men p-ring. P-dator förutsätter ju att man använder kondom under fertila dagar, så det beror väl också på om man tycker det funkar. Att låta bli sex under fertila dagar tycker åtminstone jag känns som ett trist alternativ. Det verkar ju vara en ganska intensiv debatt kring natural cycles just nu, så det finns väl bra möjligheter att läsa på...


    Jaha! ?skönt? att höra. Känns som jag får problem med exakt allt efter förlossningen denna gång.

    Kopparspiral kanske ibte var ett bra alternativ för just mig, men annars ska man ju kunna sätta in den efter sex veckor vid vaginal förlossning iallafall. Så det borde ju varnas av BM om det är vanligt att man reagerar dåligt kort efter förlossningen..

    Ja gällande p-dator känner jag som du. Dessutom funkar det ju ibte alls nu när jag inte fått tillbaka mensen? Tänk on den är oregelbunden eller vad som..? Man vill ju ändå inte chansa om man ibte kab tänka sig ett till barn snart. En abort eller ett till barn är ju inget man bara chansar med. Vi ör absolut inte sugna på ett till nu eller närmsta tiden. Just bebis gör mig inget, men genomgå en graviditet snart igen? Nä tack ;)

    Läste att natural cycles bara är 93% säkert..
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här