• Äldre 2 Oct 11:23
    921215 visningar
    1530 svar
    1530
    921215

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 15 Oct 23:32

    Åh är betryggande att det inte bara är här det skriks som om man håller på att brännmärka sitt barn! Vågar knappt gå till parken längre då hon inte accepterar att lämna sandlådan...

    Ang utveckling så tycker jag annars att det går veckovis, en vecka vill hon bara stå och gå och nästa bara prata. Som att hon bara kan ta en (iofs stor!) fas i taget.

    Jag hade trott att jag skulle amma betydligt längre än de knappa 7 månader vi var igång men min kropp är visst inställd på helamning eller inget.

  • Äldre 19 Oct 06:30

    Grattis till FiaW till din ettåring. Nu går det undan :)

    Jag känner igen era nätter som är bökiga. Länge sedan Edvin hade en riktigt bra period! Det är någon natt här och där som är bra, alltså vaknar en gång och äter välling. Inatt vaknade han seriöst mellan 10 och 15 gånger. Nästan alla gånger har han gråtit i sömnen och slutat av sig själv, men det får mig ändå att gå dit. Vara vaken, uppe och får svårt att somna om. Han är förkyld igen. Kanske därför.

    Ni andra som har fler barn, har något av dem haft såkallade ?eruptionscysta? i munnen, när kindtänderna är påväg? Edvin har fått det, båda sidor i överkäken, ena är stor och väckte sådan skräck i mig att vi var hos tandläkaren igår. Det är tydligen helt ofarligt och försvinner när tanden tränger igenom.

    Edvin springer fram och har gått från såå lugn till helt sjövild. Helt galen är han.

    Äter numera det mesta i matväg, uppskattar fortfarande klämmisar men mat att plocka med själv antingen med bestick eller fingrar, älskar han. Favoriter är pasta och korv. Men ofta funkar det mesta. Han vägrar potatis, men i förrgår åt han klyftpotatis och fläskfilégryta. Banan har han aldrig gillat, men det äe favoriten sedan några veckor tillbaka, haha. Allt ändras såå snabbt.

    Kollade lite i Bonniers ?stora boken om barn? och Edvin följer utvecklingen galant, i allt. Jättekul. :) Han bygger gärna med duplo, max 3 legobitar fixar han hittills själv.

    Välling äter han på kvällen och natten en gång, ibland när han är krånglig eller väldigt trött kan han få en flaska som mellis också.

  • Äldre 21 Oct 22:56

    Vad köper ni/har ni tänkt köpa för vinterskor? När de stora var små hade vi alltid kuomas skor. Jag älskade dem eftersom de är lätta, superenkla att ta på, sitter bra och är riktigt varma. Nackdelen är att de inte är vattentäta, men det var inget problem då vi bodde i Norrland och hade riktig vinter. När vi bott här har vi testat viking och superfit. De har också varit bra, men varken jag eller barnen har gillat dem lika mycket. Ofta har det dessutom slutat med att de traskat runt i sina Slusher större delen av vintern eftersom det bara är att sticka ner foten i dem, men jag tänker att en liten 1-åring behöver varmare skor?

  • Äldre 23 Oct 06:40

    J har också varit förkyld och haft feber några dagar, inte bra för någons sömn. Hostan är värst.

    Att Edvin redan håller på att få kindtänder! J har fortfarande bara två...

    Han går ganska vingligt än, så har han bråttom någonstans går det fortfarande snabbare att krypa.

    Idag ska jag till jobbet, men är inte vidare pigg

  • Äldre 23 Oct 14:29

    Här kryps det fortfarande. Han har tagit ett par steg. Jag har köpt ett par Kavat Yxhult och ett par Viking ultra 2.0. Båda i stl 21.

    Han går på förskolan 3 förmiddagar i veckan. När han sover middag pluggar jag vidare. Det funkar bra tycker jag! Första kursen är klar och muntligt prov är på onsdag om en vecka. Kurs nr två är påbörjad.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 23 Oct 21:27

    Bra med tips om skor! Vi som har första barnet har ingen aning och det är ju en ganska saftig peng som går åt på skor. Kollar även åkpåse till Bugaboon nu när vintern närmar sig, om någon har tips även på det så får ni gärna dela med er!

    Ilse fyllde ett i torsdags och i helgen hade vi kalas, först med familjen och sedan öppet hus för vänner. Gick jättebra! Många sena återbud pga sjukdom tyvärr men det kanske var bra ändå, blev ändå ganska stimmigt med allt folk. Och nu har vi ätit tårta i flera dagar :)

    Ettårskontroll igår, 75 cm lång och 9,8 kg tung. Haft feber hela dagen idag pga vaccineringen och sovit mkt.

  • Äldre 24 Oct 09:09
    Linnnn skrev 2018-10-23 06:40:17 följande:

    J har också varit förkyld och haft feber några dagar, inte bra för någons sömn. Hostan är värst.

    Att Edvin redan håller på att få kindtänder! J har fortfarande bara två...

    Han går ganska vingligt än, så har han bråttom någonstans går det fortfarande snabbare att krypa.

    Idag ska jag till jobbet, men är inte vidare pigg


    Linnnn skrev 2018-10-23 06:40:17 följande:

    J har också varit förkyld och haft feber några dagar, inte bra för någons sömn. Hostan är värst.

    Att Edvin redan håller på att få kindtänder! J har fortfarande bara två...

    Han går ganska vingligt än, så har han bråttom någonstans går det fortfarande snabbare att krypa.

    Idag ska jag till jobbet, men är inte vidare pigg


    Ja det känns väldigt tidigt. Men ju fler tänder till förskolan, desto bättre klarar han väl maten så det är väl bra. De blå bulorna är borta? Men inga tänder är igenom. Däremot tyckte jag nig skymta båda en hörntand (den tredje från mitten i överkäken) och en kindtand där den blå bulan var, men som sagt under tandköttet såg det ut som en vit tand.
  • Äldre 24 Oct 15:39

    Gillar också skotips! Och skönt att det fungerar med plugg och fsk Litenblomma.

    Vi var på 1-årskontroll idag. Vikt och längd i stort sett oförändrat sen kontrollen vid 10 månader.

    Vi har fått ärva en åkpåse modell Carlobaby. Just nu fungerar den bra, men gissar att den är lite för kall i vinter. Vi hade barnsovsäck när de stora sov utomhus vintertid, men det kanske inte behövs här.

  • Äldre 24 Oct 20:08

    1-ärskontroll med vaccinering idag. 79 cm och 9350 gram, följer sina kurvor. Han har dock blivit dålig av vaccineringen denna gången, det har han inte precis blivit de andra gångerna. Han har feber nu och är gnällig, så jag har gett honom en alvedon inför natten. Jag tycker det är så synd om honom när han är så här :( Då kanske febern kan hänga i sig under morgondagen också, som för Ilse, om man har lite otur.

    Annars fortsätter han att sova dåligt och vakna många gånger och vakna tidigt. På dagarna är han fortfarande mer frustrerad och rastlös än vanligt. Ungefär en vecka kvar på fas 8...

  • Äldre 24 Oct 20:09
    Musetti skrev 2018-10-23 21:27:46 följande:

    Bra med tips om skor! Vi som har första barnet har ingen aning och det är ju en ganska saftig peng som går åt på skor. Kollar även åkpåse till Bugaboon nu när vintern närmar sig, om någon har tips även på det så får ni gärna dela med er!

    Ilse fyllde ett i torsdags och i helgen hade vi kalas, först med familjen och sedan öppet hus för vänner. Gick jättebra! Många sena återbud pga sjukdom tyvärr men det kanske var bra ändå, blev ändå ganska stimmigt med allt folk. Och nu har vi ätit tårta i flera dagar :)

    Ettårskontroll igår, 75 cm lång och 9,8 kg tung. Haft feber hela dagen idag pga vaccineringen och sovit mkt.


    Jag har 7 AM le sac i min Bugga. Fortsätter med tips...

    Han har ullkläder från Po.p. Ullunderställ, ulloverall lager 2, mössa, balaclava, väntar och sockor. Vinteroverall från testvinnaren år efter år Isbjörn i stl 80, de är stora. Vintervantar från Hestra. Skaljacka, skalbyxor och regnvantar från Po.p. Fleecejacka och overall från Molo.

    Lager på lager. Bomull kyler, ull värmer, även när det är blött. Så tänk på att ha ullsockor i skorna.

    Bara fråga på
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här