• Äldre 2 Oct 11:23
    921236 visningar
    1530 svar
    1530
    921236

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 25 Oct 21:10

    Ilse har varit varm ända till idag på förmiddagen stackaren, så här dålig har hon inte blivit av vaccin tidigare.

    Hon vågade sig dock på att ta första steget idag, även om det inte gick något vidare, haha! 1 år och en månad.

    I övrigt tycker jag den här fasen varit värst hittils, lilla monsterfasen borde den kallas. Ingen sömn och bara bara gnäll. Kan själv och vill inte äta. Hoppas den är över snart.

  • Äldre 26 Oct 15:07

    Jobbigt med vaccineringen. J blev väldigt dålig första gången, men nu märkte jag inget alls.

    Bra med fler tips! Jag tänker lägga pengar på skor och vantar (svårt att hålla händer och fötter varma), men köpa en billig overall. Det räcker om han är varm och torr. När han är mer rörlig och går på fsk blir det viktigare att den tål slitage.

  • Äldre 27 Oct 18:48

    Kul med första steget Musetti :) Håller med dig, värsta fasen hittills. Minns att fas 4 var riktigt tuff också men då sov han åtminstone helt okej. Nu vaknar han ca 7 ggr per natt och har jättesvårt att somna om och dagarna kantas av gnäll och utbrott. Håller med, Lilla monsterfasen borde den heta, haha!

    Ja det är en djungel det här med bra kläder. Jag ska införskaffa ett underställ i ull i alla fall men vad behöver man mer? Ett mellanlager i ull? Hur varm overall om man har två lager ull? Eller finns det en annan variant som är bättre?

  • Äldre 27 Oct 20:02

    Dessa små är så stilla och orörliga så ull i både lager 1 och 2 är bra. Merinoull och ullfrotte.

    Här är vi förkylda hela högen.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 28 Oct 10:51

    Trist med förkylning LitenBlomma, krya på er. Vi har också varit förkylda från och till under ganska lång tid, drygt.

    Tack för tips! Hur är PoP i storlekarna? Vet inte om jag ska satsa på nåt som sitter tajt eller är mer luftigt. Det kanske är beroende på vilket lager det handlar om? Är det Merinoull som är att föredra i understället då och ullfrotté i lager 2?

  • Äldre 28 Oct 19:33
    FiaW skrev 2018-10-28 10:51:16 följande:

    Trist med förkylning LitenBlomma, krya på er. Vi har också varit förkylda från och till under ganska lång tid, drygt.

    Tack för tips! Hur är PoP i storlekarna? Vet inte om jag ska satsa på nåt som sitter tajt eller är mer luftigt. Det kanske är beroende på vilket lager det handlar om? Är det Merinoull som är att föredra i understället då och ullfrotté i lager 2?


    Tack! Jag ska lämna alla utom 9 åringen på förskola och fritids imorgon, hon har feber. Måste verkligen plugga! Jag har gjort klart första kursen och har muntlig examination på onsdag. Charlie ska sova på förskolan för första gången OM det går. Jag tänker säga att om han gråter får de ringa efter mig. Jag kan plugga när han sover i vagnen också.

    Han brukar ha ulloverall, ullfrotteoverall och sen en fleeceoverall i vagnen. Eller skalkläder istället för fleeceoverall om han leker på förskolan.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 28 Oct 21:11

    Ja, känns som att förkylningssäsongen börjat Märkte idag att J är väldigt svullen på ena låret, så någon reaktion fick han visst på vaccineringen ändå. Sömnen går upp och ner, vissa nätter ganska bra, andra dåliga.

    När det gäller barnens kläder får man anpassa efter vad man brukar göra. Ska man hänga i pulkabacken flera timmar behövs många lager, men räknar man med att det mest blir sitta i vagnen kalla dagar behövs inte lika mycket. Där vi bodde tidigare sov barnen ute på fsk om det inte var kallare än -20. De flesta dagar funkade det ändå bra med vanliga kläder, fleece eller yllekläder och overall. Riktigt kalla dagar var det underställ, tjock ylletröja och yllebyxor (stickade) och overall. Här blir det sällan lika kallt (någonsin?).

  • Äldre 29 Oct 08:13

    Jag kanske är dålig På detta men med första barnet hade jag fleecetröja och byxa och vanlig overall från tex KAKs, fix, pop eller Everest. Det funkade kanon ihop ned ordentliga vantar, skor och mössa.

    I år till Edvin har jag köpt vindfleece från PoP och en skaljacka från fix, skalbyxor från PoP, men vad ska man ha under? Och en vanlig overall från stadium, Everest. Inte köpt riktiga vantar eller mössa än. Här funkar det med tunnare i bomull typ, än.

    Edvin hade en hel vecka med krångel ned vällingen. Det började sakta ned bök oå kvällen att ta flaskan, slutligen åt han. Övergick i att ta flaskan men inte suga.. och åt ingenting av den på flera kvällar (men åt en hel fladka varje natt, förutom en gång när han sov HELA natten. Normalt vore det en dröm, men då var jag mest orolig över att han inte åt). Han började också strula ned vanliga maten på dagarna. Insåg att kindtanden tittat fram en del, samt fler på väg så.. det är väl orsaken. Det ordnade upp sig i förrgår. Fortfarande krånglig, men han äter iallafall.

    Snorig och hostig och der håller i sig sen flera veckor. Inget allvarligt och ingen feber. Pigg och glad. Utvecklas i RASANDE fart. Han älskar barnsånger på youtube tex ?vipp på rumpan-affär? och gör rörelserna till, tex klappar händer, håller för näsan mm. Gör rörelserna till ?i ett hus vid skogens slut? och imse vimse spindel. Både när vi sjunger eller kollar på klippen. Otroligt gulligt!

    Han har börjat prata lite! Äntligen :) inget supergulligt än.: men säger tex: hej. Tittut, ( otydligt, men samtidigt gör han tittut med händer eller gömmer sig och tittar fram) titta, pekar på ALLT och säger titta eller ?dä?

    Min äldsta kallade Edvin för ?mångångare? för hur han stapplade fram. Men det har övergått i riktigt stabil gång och spring :D härligt!

    Jag har fått jobb igen på den gamla förskolan där jag jobbade som gravid. Det känns toppen. Väntar bara på förskoleplats så ska jag skriva Papper. Känns jobbigt att behöva lämna på heltid direkt, men det kommer göra sådan skillnad ekonomiskt. Just nu är det ritktot krisigt. Fått ställa av ena bilen och börjat tänka ordentligt på vad man gör med pengarna. Lagom till jul.. men men, snart är det i ordning igen.

    Har ni roliga planer inför halloween eller jul?

  • Äldre 29 Oct 11:04

    Vad skönt att det löst sig med jobb erijon! Det är tufft att behöva tänka på pengar hela tiden. Egentligen ville jag nog säga med mina tidigare inlägg att man klarar sig långt med fleecekläder och overall, så länge man kompletterar med varma vantar och skor. Det är ändå händer/fötter och ansiktet som begränsar hur länge de små kan vara ute. Om man stickar eller har snälla släktingar som gör det är stickade yllekläder allra bäst tycker jag.

    J har också haft en period när han ätit mindre än vanligt trots att det inte kommit en enda tand. Det verkar vara fart på Edvin. J gillar när vi sjunger, men han är inte med och gör rörelser än.

    Vi ska till Kolmården på halloween.

  • Äldre 29 Oct 11:26
    Linnnn skrev 2018-10-29 11:04:46 följande:

    Vad skönt att det löst sig med jobb erijon! Det är tufft att behöva tänka på pengar hela tiden. Egentligen ville jag nog säga med mina tidigare inlägg att man klarar sig långt med fleecekläder och overall, så länge man kompletterar med varma vantar och skor. Det är ändå händer/fötter och ansiktet som begränsar hur länge de små kan vara ute. Om man stickar eller har snälla släktingar som gör det är stickade yllekläder allra bäst tycker jag.

    J har också haft en period när han ätit mindre än vanligt trots att det inte kommit en enda tand. Det verkar vara fart på Edvin. J gillar när vi sjunger, men han är inte med och gör rörelser än.

    Vi ska till Kolmården på halloween.


    Vad bra. Då har jag inte misslyckats helt ändå haha. Med flesta barnet frågade jag oå förskolan vad de föredrog (eftersom de vart med i många år) och de sa att det jag klädde honom i var toppen. Har aldrig upplevt att han blivit för kall. Snarare varm ibland, men då jar man kunnat utesluta tex fleecetröja och haft vanlig tjocktröja eller så.

    Ja verkligen. Fart på honom kan man minst säga.. fattar inte, han var aå lugn och behändig som bebis. Äldsta var vild från start och är än 7,5 år. Med Edvin så ändrades det helt. Sambons son har alltis vart extremt lugn, nästan skrämmande lugn. Kan sitta och stirra i timmar, somnar på två minuter oavsett vilken tid han vaknat och vi säger att det är dags att sova. På senare tid har han också fått korta stunder han härjar, nen inte alls som min äldsta. Han är extrem ibland, typ överaktiv.

    Edvun härmar eller försöker härma det mesta, bata han är på humör för det. Han verkar va en jökel på att ta efter snabbt, så vi får passa oss och va tydliga ned de äldre vad de gör i hans närhet. Vill intr att de allra värsta busen börjar redan helst haha.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här