• Äldre 2 Oct 11:23
    921188 visningar
    1530 svar
    1530
    921188

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 29 Oct 18:56

    Vi är i stugan på Öland och här är det full storm, så vi passar på att mysa så mycket vi kan inomhus.

    Har beställt två omgångar underställ (body och byxor) i merinoull samt en sån där balaclava-mössa som sitter tight. Även beställt en Kuling Val d?Isère-overall men är väldigt osäker på storleken. Har läst mig till att de ska vara stora men är skeptisk till att 80 kommer räcka hela vintern. Kollar fortf på skor (det blir nog Kavat) och åkpåse. Behöver man det eller är det bättre med fårskinn i sitsen?

    Här är det mest talet som utvecklas just nu, hon säger ganska många ord och det är ganska jämt mellan franska och svenska. Hon verkar dock sakna sin pappa som ju är kvar i Sthlm och snickrar på köket, blir alltid väldigt ledsen när vi avslutar Face Time. Och så sitter hon och pekar mot dörren och säger pappa :(

  • Äldre 29 Oct 20:31

    Stort grattis till jobb erijon!!!

    Det låter tufft att plugga samtidigt som inskolning LitenBlomma men utvecklande och bra för framtiden :)

  • Äldre 29 Oct 22:27
    Musetti skrev 2018-10-29 20:31:05 följande:

    Stort grattis till jobb erijon!!!

    Det låter tufft att plugga samtidigt som inskolning LitenBlomma men utvecklande och bra för framtiden :)


    Ja men jag kan ändå rekommendera det. Det är intensivt 7-11 plus lunchvilan, 3 dagar veckan. Resten av tiden är jag ju ledig. Det är som 1år extra föräldraledighet!

    Grattis till jobbet Erijon!!
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 30 Oct 14:29
    LitenBlomma skrev 2018-10-29 22:27:15 följande:

    Ja men jag kan ändå rekommendera det. Det är intensivt 7-11 plus lunchvilan, 3 dagar veckan. Resten av tiden är jag ju ledig. Det är som 1år extra föräldraledighet!

    Grattis till jobbet Erijon!!


    När du beskriver det så låter det väldigt lyxigt Försöker övertyga mannen att det är en bra idé att vi delar på ledigheten tills aug nästa år, men tror inte jag kommer att lyckas...

    Jag velar också över skor Musetti. Har t o m varit och provat med J... Kavat yxhult är lätta att gå i och sitter bra, men jag kan inte låta bli att tycka att de känns för kalla. Har ett par höstskor från kavat som får fungera ett tag till.
  • Äldre 31 Oct 06:41

    En undran och vädjan om hjälp och tips från er med fler barn, gärna tätt (eller ni med bra minne haha)

    Edvin har ju fått två kindtänder, men det har precis spruckit igenom så som ni förstår är det myclet kvar. Detta verkar hänga ihop ned att han inte vill dricka sin välling, jag tänker mig att när nan suger så blir det som vakuum i munnen och värker. VAD ska jag göra? Han jar inte ätit på natten på flera dagar och på kvällen bökar han massor. Han har ibget emot att ha flaskan i munnen, men han suger inte i sig vällingen! Vissa kvällar har jag gett upp i frustration men vissa kvällar så tar han tillslut flaskan efter 25-50 min, ni hör ju hur långdraget det blir och man för värma på vällingen flera gånger. Han suger lika dåligt på nappen just på kvällen.. extra inte då?

    Han biter ofta på fingret och sätter det just vid ena kindtanden.. dagtid när der inte är tal om mat är han glad och verkar inte lida av smärta direkt.

    Kan inte nunnas detta från äldsta barnet, är ju 6,5 år sedan han var i denna ålder. Minns inte när han fick kindtänder heller..

    TAgit alvedon/Ipren flytande några ggr men kab ju inte Mata honom läkemedel i fler veckor som det kanske tar innan smärtan försvinner.

    Xylocaingel har jag läst om.. men också läst att det kan vara riktigt farligt!

  • Äldre 1 Nov 11:20

    Låter tufft med kindtänderna erijon. Grattis till jobb förresten!

    Nu har jag varit runt på några förskolor och bestämt oss för ett andrahandsval, eftersom det är fullt på vårt förstahandsval. Hoppas nu vi får det. Det verkar bra, de är ute väldigt mycket och sover ute. Det är en utvidgad avdelning med barn 1-6 år och jag var skeptisk till det i början men jag tror nog det kan bli bra ändå. Har ni med äldre barn nån erfarenhet av utvidgade avdelningar?

    Nu har vi köpt ett underställ i merinoull och en skaldress från Po.P. De hade 20% på det och vi hade ett presentkort där så det blev överkomligt. Nu blir det som sagt att hitta bra skor, mössa och vinteroverall har vi ärvt av min kusin.

    Vi försökte vänja gossen av med några av nattamningarna i natt men det blev fullständig katastrof. Eftersom han vaknar så många gånger varje natt och det bara är amning som gäller då så är vi tvungna att bryta det, jag ska ju dessutom sova borta snart. Sambon försökte få honom att somna om i 45 min och gossen bara vrålade hysteriskt. Sen gav vi upp och jag ammade honom men vid det laget hjälpte inte det heller så jag fick gå ner med honom och ge honom lite päronpuré. Sen kunde han somna om, men vaknade ett par gånger till och anmade. Nya tag i natt. Hur länge ska man hålla på innan man ger upp? Det känns inget bra när han vrålar så i över en timme. Jag funderar på om han är hungrig men han vägrar ju flaska och har gjort sen han var bebis. Har ni några tips inför natten? Jag bävar lite.

    Hur mycket äter era små ett dygn? Lillen äter 1,5 portion gröt till frukost, en liten macka till mellanmål, 3 omgångar lagad mat/burkmat och 1 portion gröt på kvällen igen. När han äter burkmat försöker jag få i honom ca 250 gram, är det ungefär så stora portioner som era äter vid varje måltid? Jag undrar bara för att försöka utesluta att det är pga hunger han vaknar på natten.

  • Äldre 1 Nov 17:17

    Ja, det är inte alltid så lätt att ha barn... Mina barn har inte haft så mycket problem när tänderna kommit, men de har alla varit förhållandevis sena. Däremot har alla haft problem med välling, så det har de i princip inte ätit. J får gröt vid 19-tiden och sen äter eller dricker han inget förrän det är dags för frukost. Kanske kan du utesluta vällingen på natten och ge något annat en period på kvällen erijon, även om jag förstår att välling är smidigt.

    J äter frukost, lunch, middag och gröt på kvällen. Ofta blir det något mindre mellanmål på fm och/eller em, men inte alltid. Jag vet inte riktigt hur mycket han får i sig eftersom han äter själv. Igår var vi på restaurang och då matade jag honom. Åt då en hel burk för barn 1 år, men han är inne i en period då han äter mer just nu, så hade det varit för en vecka sen hade han kanske ätit halva... Han ammar ofta en gång på fm.

    Här väljer man tre alt till fsk och ingen jag pratat med har fått plats på någon av dessa i januari. Antar att det är ännu värre i vår En kollega blev erbjuden plats två mil hemifrån... Har ställt J i kö idag, men hoppas mannen ska tänka om...

    Angående nattamning så är det nog bara att välja på att fortsätta amma eller ha en natt (eller kanske flera) med mycket skrik och gråt (och aldrig ge upp om man bestämt sig).

  • Äldre 2 Nov 06:15
    FiaW skrev 2018-11-01 11:20:36 följande:

    Låter tufft med kindtänderna erijon. Grattis till jobb förresten!

    Nu har jag varit runt på några förskolor och bestämt oss för ett andrahandsval, eftersom det är fullt på vårt förstahandsval. Hoppas nu vi får det. Det verkar bra, de är ute väldigt mycket och sover ute. Det är en utvidgad avdelning med barn 1-6 år och jag var skeptisk till det i början men jag tror nog det kan bli bra ändå. Har ni med äldre barn nån erfarenhet av utvidgade avdelningar?

    Nu har vi köpt ett underställ i merinoull och en skaldress från Po.P. De hade 20% på det och vi hade ett presentkort där så det blev överkomligt. Nu blir det som sagt att hitta bra skor, mössa och vinteroverall har vi ärvt av min kusin.

    Vi försökte vänja gossen av med några av nattamningarna i natt men det blev fullständig katastrof. Eftersom han vaknar så många gånger varje natt och det bara är amning som gäller då så är vi tvungna att bryta det, jag ska ju dessutom sova borta snart. Sambon försökte få honom att somna om i 45 min och gossen bara vrålade hysteriskt. Sen gav vi upp och jag ammade honom men vid det laget hjälpte inte det heller så jag fick gå ner med honom och ge honom lite päronpuré. Sen kunde han somna om, men vaknade ett par gånger till och anmade. Nya tag i natt. Hur länge ska man hålla på innan man ger upp? Det känns inget bra när han vrålar så i över en timme. Jag funderar på om han är hungrig men han vägrar ju flaska och har gjort sen han var bebis. Har ni några tips inför natten? Jag bävar lite.

    Hur mycket äter era små ett dygn? Lillen äter 1,5 portion gröt till frukost, en liten macka till mellanmål, 3 omgångar lagad mat/burkmat och 1 portion gröt på kvällen igen. När han äter burkmat försöker jag få i honom ca 250 gram, är det ungefär så stora portioner som era äter vid varje måltid? Jag undrar bara för att försöka utesluta att det är pga hunger han vaknar på natten.


    Edvin äter en normal dag frukost: vid 7-7.30 ca- 1/2 macka och en skål yoghurt. (Ibland en klämmis, ibland en hel macka. Ibland ingen macka..)

    Erbjuder frukt vid 9, banan, päron eller klämmis. Ibland öter han lite och ibland inte.

    Lunch får han rester från igår eller så slänger jag ihop något enkelt vid 10.30-11. Ungefärlig mängd som en burk kanske. Varierad mat men just nu mycket korv, det äter han ordentligt av nästan jämt!

    Mellis vid 14. Som frukost eller bara frukt, tex halv banan och en klämmis eller ibland en flaska välling 220ml.

    Middag 17, samma som lunch men försöker alltid ge ANNAN mat.

    19 välling 220ml.

    02 ca välling 220ml.

    Hur får du in 3 stora huvudmål på dagen?
  • Äldre 2 Nov 06:21
    Linnnn skrev 2018-11-01 17:17:45 följande:

    Ja, det är inte alltid så lätt att ha barn... Mina barn har inte haft så mycket problem när tänderna kommit, men de har alla varit förhållandevis sena. Däremot har alla haft problem med välling, så det har de i princip inte ätit. J får gröt vid 19-tiden och sen äter eller dricker han inget förrän det är dags för frukost. Kanske kan du utesluta vällingen på natten och ge något annat en period på kvällen erijon, även om jag förstår att välling är smidigt.

    J äter frukost, lunch, middag och gröt på kvällen. Ofta blir det något mindre mellanmål på fm och/eller em, men inte alltid. Jag vet inte riktigt hur mycket han får i sig eftersom han äter själv. Igår var vi på restaurang och då matade jag honom. Åt då en hel burk för barn 1 år, men han är inne i en period då han äter mer just nu, så hade det varit för en vecka sen hade han kanske ätit halva... Han ammar ofta en gång på fm.

    Här väljer man tre alt till fsk och ingen jag pratat med har fått plats på någon av dessa i januari. Antar att det är ännu värre i vår En kollega blev erbjuden plats två mil hemifrån... Har ställt J i kö idag, men hoppas mannen ska tänka om...

    Angående nattamning så är det nog bara att välja på att fortsätta amma eller ha en natt (eller kanske flera) med mycket skrik och gråt (och aldrig ge upp om man bestämt sig).


    Jag tror mest det handlar om mys, värme, och snuttande till kvällen därför upplever jag inget annat som fungerar, tex en skål yoghurt. Han äter ju inte gröt.. annars hade det var kanon som alternativ! Han beter sig som tröttast i världen vid 19, och senaste dagarna har jag fått låts honom somna till i famnen innan jag ger flaskan. Då har han ätit!

    Vissa nätter äter han inte alls, tex inatt vaknade han inte! Vissa nätter Äter han och vaknar flera ggr, elelr bara för välling. På dagen vad jag börjat lägga honom efter Lynch med tanken att han får sova 3 timmar om det behövs men att han framförallt inte ska sova på eftermiddagen! Det har gått SÅ himla bra. Han visar sig trött vid 8.30 nen det går över haha. Sen somnar han ovaggad vid 11 efter lunch kan jag säga. Sover oftast 1,20 -1,45 min men det kan ju ändra sig. Sen verkar han klara eftermiddagen bra. Ibland blir han trött och lite gnällig vid 18 men även då glömmer han det för att hela familjen alltid är hemma och kan leka med honom! :D
  • Äldre 2 Nov 10:52

    Tufft med förskolorna Linnnn, hoppas det löser sig för er!

    Ja det är väl bara att härda ut de där skrikiga nätterna. Jag tror det är extra tufft just nu för att han är inne i en super-mammig period. Han blir så fruktansvärt ledsen bara jag lämnar rummet för en sekund och när han är hos mig försöker han liksom krypa under mitt skinn. Jag märker att han är mer orolig och ledsen när jag är i närheten. Har han glömt bort mig en liten stund och leker med nån annan känns han mer tillfreds. Därför blir det nog extra panik på natten när han inte får komma till mig direkt. Vi har bestämt oss för att köra vidare nästa helg istället, hoppas den värsta mammigheten lagt sig tills dess. Det tar ju emot att inte låta honom komma till mig när han blir så fruktansvärt ledsen. Jag vet att det är dumt men jag oroar mig för att han ska bli mindre trygg om jag nekar honom det. Ni får gärna tala mig till rätta där, haha! :)

    På hur era små äter, Linnnn och erijon, låter det ju inte som att vår lille gosse får för lite mat. Alltså att det skulle va därför han vaknar.

    Han äter 1,5 portion gröt vid 7:30

    En halv macka vid 9

    Ett rejält mål varm mat kl 11

    Ibland en halv banan eller liknande vid 13

    Ett rejält mål varm mat kl 14

    Ett rejält mål varm mat kl 17

    En portion gröt vid 19

    Ammar sen alltså 3-5 ggr per natt för tillfället.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här