• Bollaloll

    Sparar ni till barnen? Hur?

    Såg en tråd här nyligen där många uppgav att de inte pensionssparade till sig själva. Fick mig att bli nyfiken på hur tankarna kring sparande till barnen ser ut.

    Vilken sparandeform och hur tänker och gör ni till era barn?

    Själv (pensions)sparar jag aktier i en ISK hos Avanza där jag gått med 50% vinst.

    Bland det första jag gjorde när jag fick reda på att jag var gravid var att starta ett aktiekonto även till barnet där jag ämnar spara 200-300 kr i månaden samt sätta in om släkt ger större summor vid olika tillfällen.

  • Svar på tråden Sparar ni till barnen? Hur?
  • Cadencee

    Jag sparar 500 i månaden till pensionen. Fonder på ISK. Till barnen sparar vi på fondkonto (hade jag haft mer kött på benen när barnen föddes hade det blivit isk istället) också på länsförsäkringar. Mpnadssparar 200:- per barn i en fond sen har vi en fond där.pengar från jul och födelsedag mm hamnar. Fonderna är givetvis i barnens namn:)

  • Anotherone

    Låter ungefär som vi.

    Sparar i ISK hos Avanza, både aktier och fonder. I mitt namn för att det enklare och för att gåvoskatten inte finns mer.

    Sparar 300kr per barn och månad samt sätter in pengar vid jul, födelsedag, när vi får tillbaka på skatten osv.

  • kottelin

    Jag har sparat till ungarna i mitt eget namn.
    Anledningen är att de inte ska kunna sätta sprätt på kapitalet när de fyller 18.

    En annan anledning kan vara att ifall man skiljer sig så kan man inte ta ut ett rött öre utan att båda föräldrarna skriver på. Det som är sparat i mitt namn gör jag som jag vill med, oavsett vad en grinig pappa tycker.


    Ja, typ så...
  • Bubbel85

    Vi sparar 500kr i aktier + 500kr i en kapitalförsäkring per månad till dottern. I pensionspar lägger jag ca 2500kr fördelat på fonder och aktier.

  • aerial

    Sparar 500:-/månaden i aktier hos Avanza. Har ett barn.

    Har själv ISK hos Avanza och sparar mellan 1000-3000:- månaden. Allmänt sparande så inte öronmärkt till pension.

Svar på tråden Sparar ni till barnen? Hur?