• Längtarsåefterbarn

    Bf juli 2018

    Hej!

    Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

    Plussade imorse och är överlycklig!

    Är det någon mer som precis plussat?

    Behöver någon att prata lite med :)

  • Svar på tråden Bf juli 2018
  • Fanny01

    Hej!

    Ny här i gruppen, bf 21/7 enligt vul. Undrar om ni funderat på att vaccinera mot influensa? I Sverige rekommenderas gravida från v 16 vaccination men i andra länder alla gravida. Vad jag förstått är anledning att man inte vill att de som får tidiga missfall ska tro att det hänger i hop med vaccinet. Men jag läste att vaccin kan minska risken för missfall eftersom det kan vara farligt med influensa...

  • Sopp
    Fanny01 skrev 2017-12-13 10:17:32 följande:

    Hej!

    Ny här i gruppen, bf 21/7 enligt vul. Undrar om ni funderat på att vaccinera mot influensa? I Sverige rekommenderas gravida från v 16 vaccination men i andra länder alla gravida. Vad jag förstått är anledning att man inte vill att de som får tidiga missfall ska tro att det hänger i hop med vaccinet. Men jag läste att vaccin kan minska risken för missfall eftersom det kan vara farligt med influensa...


    Hej! Som jag har förstått det så rekommenderas det först efter v 16 för att det är då som du som gravid (och ditt foster) kan ta allvarlig skada av en influensa. Innan dess kan du vaccinera dig om du önskar utan problem, men följderna av en influensa ser inte annorlunda ut än för någon som inte är gravid. Delvis finns inget särskillt behov innan v 16
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2017-12-13 10:39:35 följande:

    Hej! Som jag har förstått det så rekommenderas det först efter v 16 för att det är då som du som gravid (och ditt foster) kan ta allvarlig skada av en influensa. Innan dess kan du vaccinera dig om du önskar utan problem, men följderna av en influensa ser inte annorlunda ut än för någon som inte är gravid. Delvis finns inget särskillt behov innan v 16


    Så har jag också förstått det.

    Min BM tog inte upp nåt om influensavaccin men vi ska ses igen i slutet av januari så jag får se om hon säger nåt då.
  • Sopp
    Iowhannah skrev 2017-12-13 11:04:09 följande:
    Så har jag också förstått det.

    Min BM tog inte upp nåt om influensavaccin men vi ska ses igen i slutet av januari så jag får se om hon säger nåt då.
    Jag har funderat på att ta det iaf - mest för att jag inte pallar att ha influensa =) Har varit konstant förkyld hela hösten
  • Moorii
    Fanny01 skrev 2017-12-13 10:17:32 följande:

    Hej!

    Ny här i gruppen, bf 21/7 enligt vul. Undrar om ni funderat på att vaccinera mot influensa? I Sverige rekommenderas gravida från v 16 vaccination men i andra länder alla gravida. Vad jag förstått är anledning att man inte vill att de som får tidiga missfall ska tro att det hänger i hop med vaccinet. Men jag läste att vaccin kan minska risken för missfall eftersom det kan vara farligt med influensa...


    Min bm sa på inskrivningen att det är bra om jag vaccinerar mig eftersom jag är i riskzonen, så tänker göra det efter rul.
  • Miloue77

    Hej!

    Ny här i tråden med bf 7e juli. Började blöda rikligt i slutet på vecka 5 med smärtor starkare än mensvärk så trodde det var ett missfall för andra gången men efter diverse besök på gyn och akuten så fick jag se den lilla räkan fullt levande på ultraljudet i vecka 6. Helt chockade och överlyckliga då vi var inställda på att den var borta Skrattande

  • Horisonten

    Blir så avundsjuk på er vars illamående avtagit :( Förstå mig rätt. Men låg inlagd förra veckan med dropp och idag fick jag åka IM för en snabb dos med dropp då jag verkligen inte ville bli inlagd igen. Kan inte sova där på sjukhuset,sover bättre hemma.

    Men läkaren sa att de stämde exakt på dag med senaste mensen vilken vecka jag är i. Så han sa försök fortsätta med tabletterna jag fått,äta lite och dricka lite ofta men smått smått. Och försöka kämpa och stå ut för i v 11-12 brukar de bli lite lättare så hoppas på detta verkligen.

    Så ett vul förra veckan där bebis hjärta slog var då i v7+6

    Och ett på magen idag där hjärtat slog fint och han möte då till v 8+6 så några veckor till.

    Mvc nästa vecka och då tänkt tidigt ultraljud. Se hur bm gör då men hoppas för att kunna se tydligare och kanske få bild än snabb ultraljud som se varit senaste.

  • jackieluckie

    Plussade för ett par veckor sen. Är i vecka 8 (7+3) nu. Är lite orolig att något ska hända och vill snabbspola till vecka 12.

    Men mår så illa konstant och är så trött så de känns verkligen som om jag delar min energi med någon mer.

  • Sopp
    Horisonten skrev 2017-12-13 20:36:14 följande:

    Mvc nästa vecka och då tänkt tidigt ultraljud. Se hur bm gör då men hoppas för att kunna se tydligare och kanske få bild än snabb ultraljud som se varit senaste.


    Ush låter hemskt! Skönt att du fått se ultraljud :) skulle gärna göra det också men har ju egentligen ingen anledning
  • UngmammatillE
    jackieluckie skrev 2017-12-14 02:53:30 följande:

    Plussade för ett par veckor sen. Är i vecka 8 (7+3) nu. Är lite orolig att något ska hända och vill snabbspola till vecka 12.

    Men mår så illa konstant och är så trött så de känns verkligen som om jag delar min energi med någon mer.


    Hej! Läste lite och såg att du och jag är på exakt samma dag! Jag har också mått fruktansvärt illa och för 3 dagar sen så spydde jag hela dagen. Men dagen efter var de bara bortblåst. Helt borta. Jättenervös nu faktiskt.