• Längtarsåefterbarn

    Bf juli 2018

    Hej!

    Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

    Plussade imorse och är överlycklig!

    Är det någon mer som precis plussat?

    Behöver någon att prata lite med :)

  • Svar på tråden Bf juli 2018
  • Iowhannah

    Någon som vet hur man kan hjälpa kroppen att bli av med all vätska? Förra gången hade jag kateter som liksom hjälpte till med den biten men nu har jag ju inte det och jag är inte kissnödig 24/7. Jag är fortfarande väldigt svullen och fötterna gör ont pga det :S

  • Längtar17
    Twoblirthree skrev 2018-07-24 20:52:13 följande:

    Ville bara uppmuntra er som är så trötta på graviditeten lite... Jag var hur trött och sliten som helst innan jag födde, foglossning och orkade inget mer än o gnälla. Kände att jag aldrig kommer få min bebis (gick över 7 dar).

    Så här i efterhand så önskar jag att jag kunde sagt till mig själv, när jag bara väntade på att det skulle starta, att jag har en så himla häftig resa precis framför mej...när som helst händer det. Nu känns det istället lite sorgligt att det är över (kanske låter knäppt) men att få va med om att föda barn är ju så häftigt tycker jag o att få träffa sin underbara bebis för första gången. Nu är ju detta mitt tredje barn och förlossningen gick super bra så kanske därför jag känner så med. Vi ska (troligtvis) inte skaffa fler barn heller så det känns lite sorgligt.

    Idag är min flicka redan 1 vecka gammal. Livet rullar på med amning, blöjbyten och lite sämre sovnätter. Hon är så go och mysig min fina tjej o är så glad att hon är här. Känner igen min kropp och mitt psyke igen (på gott och på ont tyvärr).

    I vilket fall som helst...att va gravid är ju skittungt det håller jag med om men det är bara i 9 månader sedan är man "bara" sig själv igen el hur man ska säga. Försök njut även om det är svårt (framförallt i värmen) men ni vet att snart så går vattnet el så tar sammandragningarna i lite extra och ni är igång. När som helst händer det...lycka till med era förlossningar!! :)


    Tack för pepp! Ja, tänker också att det är en häftig resa framför. Så svårt att slappna av i den här tiden när jag är varm, rastlös och nervös (första barnet) bara. Men har nu två sociala dagar framför mig och sen är bf så hoppas på att kunna njuta av dom och inte klaga för mycket :)
  • kattnos
    asterisco skrev 2018-07-24 19:12:31 följande:

    Alltså tjejer - hjälp!! Jag har bara gått bf + 2 och jag blir tokig! Ändå underhåller jag mig så mkt jag orkar, men är lika less för det. Inget känns kul. Vill ha min tös nu, vill ha min kropp! HJÄLP - hur gör ni? Hur tänker ni för att inte deppa ihop totalt? Jag försöker tänka ?max 13 dagar kvar, ut kommer hon, snart är hon här..?

    Och alla dessa frågor om hon kommit än gör mig ännu mer tokig.. vad ska man svara liksom?


    För min del - Tja i morse var jag jätteledsen för att jag inte riktigt orkar med min tunga otympliga kropp. Jag vet inte hur mycket du orkar göra, jag kör som ovan nämndes ungefär varannan dag med någon aktivitet men då är jag helt slut efteråt. Jag försöker prata med mamma och svärmor och få de att muntra upp mig lite Men i stort sett känns det som att det handlar om att i den mån man orkar göra saker för att få tiden att gå.. åka någonstans, bada, kanske fixa något hemma som inte blivit gjort.. läsa en bok kan ju också få en stund att gå.. Jag har även löst lite korsord vilket inte hör till vanligheterna.. Men sen tror jag att det är viktigt att försöka vila.

    Läste att man kan skicka ut ett mass-sms till folk som undrar och skriva att man hör av sig när underverket anlänt - vet inte om det funkar men kan ju vara värt ett försök ;)
    Twoblirthree skrev 2018-07-24 20:52:13 följande:

    Ville bara uppmuntra er som är så trötta på graviditeten lite... Jag var hur trött och sliten som helst innan jag födde, foglossning och orkade inget mer än o gnälla. Kände att jag aldrig kommer få min bebis (gick över 7 dar).

    Så här i efterhand så önskar jag att jag kunde sagt till mig själv, när jag bara väntade på att det skulle starta, att jag har en så himla häftig resa precis framför mej...när som helst händer det. Nu känns det istället lite sorgligt att det är över (kanske låter knäppt) men att få va med om att föda barn är ju så häftigt tycker jag o att få träffa sin underbara bebis för första gången. Nu är ju detta mitt tredje barn och förlossningen gick super bra så kanske därför jag känner så med. Vi ska (troligtvis) inte skaffa fler barn heller så det känns lite sorgligt.

    Idag är min flicka redan 1 vecka gammal. Livet rullar på med amning, blöjbyten och lite sämre sovnätter. Hon är så go och mysig min fina tjej o är så glad att hon är här. Känner igen min kropp och mitt psyke igen (på gott och på ont tyvärr).

    I vilket fall som helst...att va gravid är ju skittungt det håller jag med om men det är bara i 9 månader sedan är man "bara" sig själv igen el hur man ska säga. Försök njut även om det är svårt (framförallt i värmen) men ni vet att snart så går vattnet el så tar sammandragningarna i lite extra och ni är igång. När som helst händer det...lycka till med era förlossningar!! :)


    Jättefint skrivet, tack för det! Givetvis har du rätt och man vet ju att när bebis väl är här så kommer tiden gå dubbelt så fort istället. Ska försöka njuta av min stora fina mage de sista dagarna och åtminstone inte bara tycka att den är tung och ivägen. Tack för peppen!!
    BF 16/7
  • Perpen

    Ja det var bra pepp (Y) :) 
    Jag känner mig nog lite oförberedd fortfarande också. Jag har iofs en hel vecka kvar till BF, men man hoppas ju lite ändå att det ska starta.
    Men sen ibland när sammandragningarna känns lite extra, eller när det ilar till extra illa långt ner, eller när jag känner mig krasslig/dålig/illamående (så startade förra förelossningen, krasslig/låg i nån timme och sen vattenavgång) så blir jag nervös och tänker herregud inte nu, jag är inte redo! Haha. Är så himla knasigt. 

  • Perpen

    Ja det var bra pepp (Y) :) 
    Jag känner mig nog lite oförberedd fortfarande också. Jag har iofs en hel vecka kvar till BF, men man hoppas ju lite ändå att det ska starta.
    Men sen ibland när sammandragningarna känns lite extra, eller när det ilar till extra illa långt ner, eller när jag känner mig krasslig/dålig/illamående (så startade förra förelossningen, krasslig/låg i nån timme och sen vattenavgång) så blir jag nervös och tänker herregud inte nu, jag är inte redo! Haha. Är så himla knasigt. 

  • Twoblirthree
    Iowhannah skrev 2018-07-24 21:37:18 följande:

    Jag kan också känna så ang förlossningen. Vi ska inte ha fler barn men nu när min förlossning blev en så superbra upplevelse så känner jag att jag vill göra det igen. Men bara förlossningen då, inte graviditeten eller bebistiden.

    Jag har insett att jag inte är gjord för att ha en bebis. Jag tycker inte att det är kul nånstans och jag måste få sova på nätterna för att fungera på dagarna. Visst, hon är ju såklart söt och gosig men jag hänger hellre med min 2,5-åring än med en nyfödd bebis. Nu har dessutom mjölken runnit till och jag är ultrahormonell och gråter av det mesta :/


    Mina två äldre barn har inte varit lätta när de va nyfödda. De va friska o hade inte kolik el nått sånt (jo den ena va lite mjölkproteinkänslig) men de var så aktiva och bestämda (läs extremt tuttiga) redan från födseln så jag höll på att gå under. Va tvungen o sova med dem på mig hela nätterna o massa annat jobbigt. Och då har jag oxå känbt att jag inte är gjord för att ha bebis, bara varit jobbigt typ.

    Denna tjejen däremot är ju rena semestern i jämförelse. Hon ammar "lagom" och sover emellan. När hon sover så ligger hon helt själv på sambons sänghalva (sambon har flyttat in i annat rum med 2 åringen). Hon är lite mer aktiv i 2 tim framåt kvällen bara. Igår natt sov hon 4,5 tim i sträck o sedan amnade hon o somnade om. O eftersom hon är så smidig så är hon väldigt behaglig o va med oxå. Jag o sambon är helt förvånade av att ha en sån lugn bebis...Nu har jag skrytit färdigt :).

    Hormonell är jag med kan jag säga. Gråter och känner mej nedstämd o sedan full med energi o tacksam om vartannat.
  • Twoblirthree
    Perpen skrev 2018-07-24 22:20:27 följande:

    Ja det var bra pepp (Y) :) 

    Jag känner mig nog lite oförberedd fortfarande också. Jag har iofs en hel vecka kvar till BF, men man hoppas ju lite ändå att det ska starta.

    Men sen ibland när sammandragningarna känns lite extra, eller när det ilar till extra illa långt ner, eller när jag känner mig krasslig/dålig/illamående (så startade förra förelossningen, krasslig/låg i nån timme och sen vattenavgång) så blir jag nervös och tänker herregud inte nu, jag är inte redo! Haha. Är så himla knasigt. 


    Haha jag kände mej oförberedd fram till typ 1-2 dagar efter förlossningen. Fattade inte riktigt att det va igång och fattade inte att hon hade kommit när hon väl hade gjort det. Skumt men tror det berodde på att förlossningen gick så bra och smidigt och att bebisen va så lugn o sov hela första dygnet typ...Så känner igen den känslan...hehe
  • 3hjärtan
    asterisco skrev 2018-07-24 19:12:31 följande:

    Alltså tjejer - hjälp!! Jag har bara gått bf + 2 och jag blir tokig! Ändå underhåller jag mig så mkt jag orkar, men är lika less för det. Inget känns kul. Vill ha min tös nu, vill ha min kropp! HJÄLP - hur gör ni? Hur tänker ni för att inte deppa ihop totalt? Jag försöker tänka ?max 13 dagar kvar, ut kommer hon, snart är hon här..?

    Och alla dessa frågor om hon kommit än gör mig ännu mer tokig.. vad ska man svara liksom?


    Är i samma situation fast jag ör bf -7. Ändå tjatar folk om jag fött , Komstigt hen ej vill komma ut osv.

    Varför tjata om sånt långt innan bf?
  • Åttionio89

    Igår kom vår efterlängtade dotter! På Bf+10. Hade haft förvärkar och väldigt mycket sammandragningar sen lördagen. Detta ändrades på måndagen och gick över i kraftig mensvärk som kom i omgångar (värkar) vilket jag inte fattade haha. Sen kl 01 gick vattnet, det va ljusgrönt så vi skulle komma in med en gång tyckte dom. (Hon hade bajsat i fostervattnet) Var dock ingen fara och det va fullt på förlossningen så vi fick vanka runt i dagrummet från 03-06:30 då vi äntligen fick ett rum! Blev undersökt av BM 7:30, var då öppen 3-4 cm men en timme senare började jag känna lrystvärkar och ut for hon 9.15! Hann inte få nån bedövning alls men det gick ju bra ändå! Lustgasen funkade inte alls för mig denna gång. Nu är vi hemma och gosar! Lycka till all ni som är kvar!

  • Iowhannah
    Åttionio89 skrev 2018-07-25 03:25:06 följande:

    Igår kom vår efterlängtade dotter! På Bf+10. Hade haft förvärkar och väldigt mycket sammandragningar sen lördagen. Detta ändrades på måndagen och gick över i kraftig mensvärk som kom i omgångar (värkar) vilket jag inte fattade haha. Sen kl 01 gick vattnet, det va ljusgrönt så vi skulle komma in med en gång tyckte dom. (Hon hade bajsat i fostervattnet) Var dock ingen fara och det va fullt på förlossningen så vi fick vanka runt i dagrummet från 03-06:30 då vi äntligen fick ett rum! Blev undersökt av BM 7:30, var då öppen 3-4 cm men en timme senare började jag känna lrystvärkar och ut for hon 9.15! Hann inte få nån bedövning alls men det gick ju bra ändå! Lustgasen funkade inte alls för mig denna gång. Nu är vi hemma och gosar! Lycka till all ni som är kvar!


    Stort grattis, och bra jobbat!