• Längtarsåefterbarn

    Bf juli 2018

    Hej!

    Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

    Plussade imorse och är överlycklig!

    Är det någon mer som precis plussat?

    Behöver någon att prata lite med :)

  • Svar på tråden Bf juli 2018
  • Åttionio89
    ostbågen skrev 2018-07-25 15:32:40 följande:

    Tycker det borde vara samma "regler" i hela landet, nu känns det så konstigt att vissa landsting har sån himla koll och det görs ultraljud, kollar flödet i navelsträngen, kollar tappen och om man ev, har öppnat sig samt gör hinnsvepningar hit och dit. 

    Såklart har man "oturen" att tillhöra landstinget där det inte hörs ett knyst om ovanstående. Känner bara att det känns lite olustigt att ha ett besök 39+1 och får nästa 41+1, speciellt med första barnet när man redan nojar över så mycket. Försökte ringa imorse för att se om det gick att få ett besök lite tidigare, men då hade dom inte ens telefontid öht idag pga. semster.. känns ju sådär.  


    En gång i veckan går man där jag bor de sista 3 gångerna, låter nästan som dom missat o boka en tid?
  • ostbågen
    Åttionio89 skrev 2018-07-25 15:51:18 följande:
    En gång i veckan går man där jag bor de sista 3 gångerna, låter nästan som dom missat o boka en tid?
    Bm sa vid förra besöket "då bokar jag in dig om två veckor" så det känns som att blev rätt(?). Jag påpekade dock att jag tyckte det var långt bort och att jag hoppades på att inte behöva komma på besöket eftersom jag då skulle vara 41+1 då sa hon bara "nej vi får hoppas att du slipper det". Får kanske ringa imorgon bitti och se om det finns någon annan tid, men det gör det säkert inte skulle bara vara en bm på plats under dessa veckor.
  • Längtar17
    Åttionio89 skrev 2018-07-25 15:51:18 följande:

    En gång i veckan går man där jag bor de sista 3 gångerna, låter nästan som dom missat o boka en tid?


    I Stockholm verkar det vara varannan vecka. Vet inte hur det blir efter bf (har nästa bm besök imorgon på 39+5). Konstigt att det är olika.
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-25 15:32:40 följande:

    Tycker det borde vara samma "regler" i hela landet, nu känns det så konstigt att vissa landsting har sån himla koll och det görs ultraljud, kollar flödet i navelsträngen, kollar tappen och om man ev, har öppnat sig samt gör hinnsvepningar hit och dit. 

    Såklart har man "oturen" att tillhöra landstinget där det inte hörs ett knyst om ovanstående. Känner bara att det känns lite olustigt att ha ett besök 39+1 och får nästa 41+1, speciellt med första barnet när man redan nojar över så mycket. Försökte ringa imorse för att se om det gick att få ett besök lite tidigare, men då hade dom inte ens telefontid öht idag pga. semster.. känns ju sådär.  


    Där jag bor har det inte heller varit några vaginal undersökningar eller liknande men jag har på något sätt tyckt att det varit ganska skönt. Om de hade trott att något var fel så vet jag att det finns rum för ultraljud osv men om alla värden är bra, bebis växer som sig bör, ligger rätt och rör sig normalt så känns det som att ytterligare kontroller skulle få mig att oroa mig mer snarare än lugna. Men jag tror att man ska ha ett besök i veckan på slutet, faktiskt. Och givetvis borde det vara ungefär lika oavsett var man bor.
    BF 16/7
  • Perpen
    ostbågen skrev 2018-07-25 13:54:32 följande:

    Nej har aldrig ringt in fast nu de senaste dagarna tycker jag att "rörelsemönstret" är lite annorlunda men gissar på att det är trångt. Har iaf fått respons när jag aktivt försökt att känna något, så gissar att allt är som det ska. Hoppas kollen går bra, skriv gärna hur det gick.


    Det gick bra. Troligtvis har jag varit extra matt och slö av värmen och kanske därför bebisen också varit så slö. Men ctg såg i alla fall bra ut. :)
    ostbågen skrev 2018-07-25 14:00:20 följande:

    Måste fråga hur har ni haft det med besök på mvc såhär på slutet? Jag var där 18/7, fick ny tid 1/8 hos en annan bm då min har semester. Om jag kommer gå på det besöket så är jag i 41+1, ska man verkligen inte kolla något däremellan? Bm har inte ens nämnt hinnsvepning utan sa bara att om jag går till 42+0 ska jag ringa till fl på morgonen för att ev. få tid för igångsättning om kroppen är redo.


    I mitt landsting går vi varannan vecka. Jag har ett besök i morgon och sen har jag inget förrän om två veckor, så då kommer jag ha passerat bf med ca en vecka. Tror det kan vara svårt att få tider med kort varsel nu under semestern. Hos mig fanns knappt några tider att få när vi bokade de sista tiderna och då gjorde vi det i april/maj nån gång.
  • asterisco

    Jag har varit inne angående minskade rörelser tre gånger, men då har hon bara bytt plats! Jag tycker man ska ringa eller gå minsta lilla oro man känner, vi har liv som växer i oss!

    Idag vid 14.30 gick min slempropp, har tyckt det släppt lite innan men nej nej, man ser tydlig skillnad på propp och flytning! Hade två rejäla värkar efteråt och mycket

    Molande värk. Ligger på sängen nu med stundvis lite sammandragningar och tryck nedåt. Ingen direkt värk utan mer molande mensvärk och strålning/stöt nedåt ibland.

    Undra hur långt det kan gå innan det drar igång nu, någon med erfarenhet eller som hört ngt kring det?

    Komsi kom efterlängtade bebis, bf+3 idag.

  • Moorii
    asterisco skrev 2018-07-25 17:47:19 följande:

    Jag har varit inne angående minskade rörelser tre gånger, men då har hon bara bytt plats! Jag tycker man ska ringa eller gå minsta lilla oro man känner, vi har liv som växer i oss!

    Idag vid 14.30 gick min slempropp, har tyckt det släppt lite innan men nej nej, man ser tydlig skillnad på propp och flytning! Hade två rejäla värkar efteråt och mycket

    Molande värk. Ligger på sängen nu med stundvis lite sammandragningar och tryck nedåt. Ingen direkt värk utan mer molande mensvärk och strålning/stöt nedåt ibland.

    Undra hur långt det kan gå innan det drar igång nu, någon med erfarenhet eller som hört ngt kring det?

    Komsi kom efterlängtade bebis, bf+3 idag.


    När min förlossning startade så hade jag först stark mensvärk som började vid 15, ca två timmar senare fick jag värkar, blev starkare och kom oftare fyra timmar efter det. Slemproppen gick kanske vid 19. Min flicka föddes den natten. Sen kan det säkert variera, men så var det för mig :) hoppas det drar igång för dig nu!
  • Längtar17
    Perpen skrev 2018-07-25 16:26:07 följande:

    Det gick bra. Troligtvis har jag varit extra matt och slö av värmen och kanske därför bebisen också varit så slö. Men ctg såg i alla fall bra ut. :)I mitt landsting går vi varannan vecka. Jag har ett besök i morgon och sen har jag inget förrän om två veckor, så då kommer jag ha passerat bf med ca en vecka. Tror det kan vara svårt att få tider med kort varsel nu under semestern. Hos mig fanns knappt några tider att få när vi bokade de sista tiderna och då gjorde vi det i april/maj nån gång.


    Vad skönt att det såg bra ut!
  • Längtar17
    asterisco skrev 2018-07-25 17:47:19 följande:

    Jag har varit inne angående minskade rörelser tre gånger, men då har hon bara bytt plats! Jag tycker man ska ringa eller gå minsta lilla oro man känner, vi har liv som växer i oss!

    Idag vid 14.30 gick min slempropp, har tyckt det släppt lite innan men nej nej, man ser tydlig skillnad på propp och flytning! Hade två rejäla värkar efteråt och mycket

    Molande värk. Ligger på sängen nu med stundvis lite sammandragningar och tryck nedåt. Ingen direkt värk utan mer molande mensvärk och strålning/stöt nedåt ibland.

    Undra hur långt det kan gå innan det drar igång nu, någon med erfarenhet eller som hört ngt kring det?

    Komsi kom efterlängtade bebis, bf+3 idag.


    Oj vad spännande!
  • Iowhannah

    I mitt landsting går man oväntat sällan på slutet. Ordinarie tider är i vecka 37 och sen inte förrän vecka 41. Min bm bokade dock in mig i vecka 39 eftersom vi båda tyckte att fyra veckor utan mvc-besök var lite väl länge så där på slutet.