• Anonym (Mamma­)
    Äldre 19 Oct 09:23
    8674 visningar
    20 svar
    20
    8674

    Klädesinköp

    Om barnen vill ha kläder med skrikiga motiv medan föräldern vill ha stilrent, vem ska avgöra? Ska föräldern köpa kläder den inte gillar eller får barnen helt enkelt acceptera att föräldern bestämmer?

  • Svar på tråden Klädesinköp
  • Äldre 19 Oct 09:26
    #1

    Det beror väl lite på åldern kanske? Ju äldre barn desto större rätt att välja, tänker jag.

  • Äldre 19 Oct 09:27
    #2

    Nu var vi ganska förskonade från detta, men några Hello Kitty-tröjor har vi åkt på i de tidiga åren. Det har fått vara okej.
    Nu är hon 10 år och vi delar inte helt samma smak, men hon får vara med och bestämma såklart.

  • Påven Johann­a II
    Äldre 19 Oct 09:30
    #3

    Barnet så klart. Det är ju ingen docka vi talar om. Jag har i möjligaste mån låtit dem välja fritt vad gäller utseendet på kläderna, funktionen har jag däremot lagt mig i om och när det behövts. 

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 19 Oct 09:34
    #4

    2-8 år är barnen.

  • Caramb­olan
    Äldre 19 Oct 09:51
    #6

    I de åldrarna har jag köpt merparten av barnens kläder själv, men då och då tagit med dem till affären för att välja plagg som de själva gillar.

  • LFF
    Äldre 19 Oct 10:07
    #7

    Mina killar är 4 år och börjar mer och mer få bestämma själva vad de vill ha för plagg. Så i ditt fall: 2-åringens klädesval bestämmer du fortfarande över, 8-åringen ska få bestämma själv vad hen vill ha, mellanbarn likaså.

  • LFF
    Äldre 19 Oct 10:07
    #8

    Mina killar är 4 år och börjar mer och mer få bestämma själva vad de vill ha för plagg. Så i ditt fall: 2-åringens klädesval bestämmer du fortfarande över, 8-åringen ska få bestämma själv vad hen vill ha, mellanbarn likaså.

  • Stårsc­han
    Äldre 19 Oct 10:14
    #9

    Föräldrarna får väl ha stilrent på sig själva. Låt barnen välja vad de vill ha på sig, inom rimlighetens gräns. (Till exempel kan jag tycka att Hello Kitty är OK, även om man själv vill kräkas på den, men till exempel en bild av ett stiliserat långfinger eller något annat våldsförhärligande inte är OK)

  • Påven Johann­a II
    Äldre 19 Oct 10:22
    #10

    Jag har en kompis som är (var, det är många år sedan våra barn var små) väldigt överdriven med sådant där. Hon inredde till och med barnens dockskåp så att det inte skulle skära henne i ögonen där det stod i det perfekt färgmatchade lekrummet. Barnen använde det aldrig, och så blir det ju ofta när de inte själva hade något inflytande på något så roligt som att greja med ett dockskåp kan vara. Ett sådant kan man ju ha till allt möjligt, dinosaurier kan bo i det, det går att parkera bilar i det, det kan användas för att hålla insekter i och studera dem under ett par dagar och så vidare. 

    Min kompis har bra smak, inte tu tal om det, men stil och smak saknar betydelse för barn och så tycker jag att det ska få vara. (Min kompis vet om att jag tycker som jag skriver här, är kanske bäst att tillägga innan någon går i taket för att jag hänger ut hennes erkänt goda smak på forumet). 

  • Äldre 19 Oct 10:38
    #11

    Kan också vara tvärtom - t.ex. pojkar som bara vill ha mörkblått, mörkgrönt och svart och föräldrar som försöker med lite gladare färger..... ;) 

    Jag har alltid tagit hänsyn till deras önskemål där, men ibland kan det ju ändå bli lite diskussion. Kan ju också vara så ibland att de vill ha saker som faktiskt inte uppfyller funktionen som de ska uppfylla, så som t.ex. skor som inte är tillräckligt praktiska och tåliga.  

  • LFF
    Äldre 19 Oct 10:41
    #12
    AndreaBD skrev 2017-10-19 10:38:52 följande:

    Kan också vara tvärtom - t.ex. pojkar som bara vill ha mörkblått, mörkgrönt och svart och föräldrar som försöker med lite gladare färger..... ;) 

    Jag har alltid tagit hänsyn till deras önskemål där, men ibland kan det ju ändå bli lite diskussion. Kan ju också vara så ibland att de vill ha saker som faktiskt inte uppfyller funktionen som de ska uppfylla, så som t.ex. skor som inte är tillräckligt praktiska och tåliga.  


    Praktikalitet tummar vi sällan på men i övrigt har de egen bestämmanderätt i vad de får ha på sig. 
  • Äldre 19 Oct 11:43
    #13
    Om barnen vill ha kläder med skrikiga motiv medan föräldern vill ha stilrent, vem ska avgöra? Ska föräldern köpa kläder den inte gillar eller får barnen helt enkelt acceptera att föräldern bestämmer?

    Barnet får bestämma i mycket hög utsträckning. Ju äldre barn desto mer bestämmer de själva. 

    Vuxna bestämmer vilken sorts kläder utifrån säsong, väder, användbarhet etc. Barnet bestämmer färg, mönster, stil, i viss mån även sorts kläder.
  • Äldre 21 Oct 22:56
    #14

    Kläder barnet inte gillar blir ju ändå inte använda ... eller ska du tvinga på barnet?

    Här är det jag som köper kläder, men då köper jag den typ av kläder barnen gillar. Just nu är det mest leggings, kjolar eller klänningar som gäller. Mysbyxor och jeans ratas, så det köper jag aldrig till den äldsta och den yngre lämnar en del oanvänt. Däremot kan ju barnen skapa hemska kombinationer ibland, men då får det väl vara så.

  • elyse
    Äldre 21 Oct 23:02
    #15

    Barnet, i de flesta fall. Vi försöker undvika de plastigaste trycken, men annars får treåringen ganska stort inflytande eftersom hon är väldigt intresserad av kläder. Jag lägger dock fram en outfit på kvällen,inför nästa dag.

  • Äldre 21 Oct 23:18
    #16

    Självklart väljer barnen kläder så länge du uppfyller de praktiska krav som finns.

  • Cala
    Äldre 22 Oct 08:10
    #17

    Jag är en sån person som gärna vill ha stilrent och är inte så förtjust i grälla färger och mönster. Nu när mitt barn är 3 har hon starka åsikter om vilka färger hon gillar. Än så länge bryr hon sig inte så mycket om kläder, men jag har börjat introducera mer färger i hennes kläder för det känns inte "försvarbart" att bara ha mina favoritfärger när hon så tydligt älskar grönt och rosa och lila och gult osv. Plastiga tryck går jag dock inte med på.

  • Äldre 22 Oct 20:46
    #18

    Mina 4 åringar bestämmer inget om sina kläder, eller jo de vill ha sina favoritfärger på tshirten... thats it.
    Menr intresse i ämnet har de inte.

    Skulle de vilja ha specifika tröjor jämt så skulle jag verkligen försöka hitta dessa i affärerna.

  • mso
    Äldre 23 Oct 17:06
    #19

    Jag hade ofantliga mängder med bråk om kläder med min äldsta när hon bara var 2 år gammal. Hon hade dredan då ett stort intresse för kläder, och allt som inte hon valde själv åkte av med en väldig fart. Vi valde att köpa kläder i de färger hon föredrog, med mönster hon föredrog. Dock hade vi väldigt mycket ärvda kläder från en släkting, och jag köper inte nytt om hon redan har 10 av något. Så om det vi hade köpt var slut fick hon vackert sätta på sig det som fanns.

    Den yngre bryr sig inte lika myket om kläder, och där kan jag fortfarande lägga ut vad hon ska klä på sig, och hon klär på sig det utan klagomål. Hon är fyra nu.

    Jag skulle säga att det beror på hur mycket barnet bryr sig i kläderna.

  • Äldre 23 Oct 17:34
    #20

    Jag håller med de övriga om att barnen bestämmer. Jag försöker i viss mår influera och säga "Titta vad fin, den här skulle du vara snygg i osv" men det är de som väljer till sist. På morgnarna styr jag upp så det inte blir opraktiskt men vill sexåringen ha sin pepparkakströja med matchande mössa i augusti så får han det.

Svar på tråden Klädesinköp