• Äldre 20 Oct 15:57
    43546 visningar
    30 svar
    30
    43546

    Vi med blödningar under graviditeten!

    Här kan vi som blöder under graviditet dela tankar, upplevelser och stötta varandra!

    Jag är gravid i vecka 17, snart 18. Fick en störtblödning i vecka 14 som man då trodde berodde på att ett blodkärl på livmodertappen spruckit. Det verkligen forsade blod och jag trodde det var kört, men bebis mådde finfint. Har blött mer eller mindre sedan dess, har fått göra massor av UL och undersökningar men allt ser fint ut med bebisen. Det har dock upptäckts att jag har svåra cellförändringar och läkarna säger att blödningarna beror på detta, kommer att behandlas efter grav. Väldigt påfrestande psykiskt med dessa blödningar hursomhelst!

    Hur har det varit för er andra som blöder?

  • Svar på tråden Vi med blödningar under graviditeten!
  • Äldre 3 Jul 07:39
    #11

    Det är så påfrestande med blödningar under graviditet. Är så tacksamm att jag inte haft blödningar under denna graviditet väntar 4:e barnet och är i v 36+6 nu. Men jag blöde ordentligt under min andra graviditet. Minns så hur läskigt det var. Hade flera blödningar med massa färskblod. Sista och största blödningen hade jag i v 23 då vaknade jag och trodde att vattnet hade gått och när jag tände var det blod översöt och ram längs mina ben och fyllde även toan . Så läskigt. Men efter den blödningen så slutade det och jag fick en frisk flicka 39+0.

    Hoppas dina blödningar ger med sig och att du kan njutaavgraviditeten.

  • Äldre 3 Jul 17:46
    #12
    InaLo skrev 2018-07-03 07:39:53 följande:

    Det är så påfrestande med blödningar under graviditet. Är så tacksamm att jag inte haft blödningar under denna graviditet väntar 4:e barnet och är i v 36+6 nu. Men jag blöde ordentligt under min andra graviditet. Minns så hur läskigt det var. Hade flera blödningar med massa färskblod. Sista och största blödningen hade jag i v 23 då vaknade jag och trodde att vattnet hade gått och när jag tände var det blod översöt och ram längs mina ben och fyllde även toan . Så läskigt. Men efter den blödningen så slutade det och jag fick en frisk flicka 39+0.

    Hoppas dina blödningar ger med sig och att du kan njutaavgraviditeten.


    Så himla skönt å höra att de gick bra för dig! Du fick aldrig någon klarhet i varför du blödde? Är det jag tycker känns värst nämligen, att ej fått veta vrf det blöder!..

    Och stort grattis till graviditeten ???? samt till att den är blödningsfri!
  • Äldre 6 Aug 22:33
    #13

    Jag har blött i en vecka nu. Bara rosa flytningar dock. Var in på ett akut vul igår pga ökad blödning. Fostret levde! Blev så glad över att se hjärtat slå. Enligt uträkning var jag 6+5, men enligt vul så var jag bara i v 5+6. Så 6+0 idag. I em hade jag extremt ont i höger svank, det gick över på ett par timmar. Blodblandade flytningar hela dagen. Bm visste inte vad blödningarna beror på. Har tid för inskrivning 27 augusti. Ska be om ett vul igen då om blödningarna inte slutat.

    Har aldrig blött under en grav förut, och detta är 7:e. Har ett x och en abort sen 4 underbara barn efter. Längtar verkligen efter denna lilla knodd.

    Lyfte dock min son nu från vår säng till hans säng, han är 6 år och väger ca 25 kg. Tänkte mig inte för men kom på direkt efter jag lyft han att det kanske inte var så bra.


  • Äldre 22 Oct 12:49
    #14

    Hej!

    Ett tag sen det skrevs något hör men jag skriver ändå

    Jag plussade igår 21/10 på bim och senare på eftermiddagen såg jag en pytteliten brun flytning på pappret när jag va på toa. Senare på kvällen kom det liiiite lite färskt blod på pappret. Idag har jag bruna flytningar, inte mkt men lite mer än igår. Jag är i v5 (4+6) och är livrädd!! Någon som känner igen detta?

  • Q91
    Äldre 27 Nov 18:42
    #15

    Jag fick kraftiga bruna flytningsr och ont i torsdags. Åkte in och dom gjorde vul, såg hjärtaktivitet och kunde inte säga vart blödningen kom ifrån. Det fortsatte likadant fredag och lördag, söndag börjar jag blöda massor, klumpar och slemmigt och ont. På måndagförmiddag är vi på gyn och jag får träffa bm och läkare, dom trodde missfall men efter vul så fanns fostret kvar och hjärtat slog... inte heller då någon förklaring till blödningen... idag är det tisdag och jag blöder fortfarande lika mycket. Dock inte så klumpigt längre. Däremot gör det mer och mer ont... går in i vecka 9 imorgon... ska på återbesök två dagar före v11....är mest sängliggandes pga smärtan och psykiskt dålig pga så mkt blod....

  • Äldre 30 Dec 12:06
    #16

    Vet att det är ett tag sedan någon skrev här men skriver ändå.. Detta är min 2a graviditet o blödde även i förra o det gick vägen men gör mig inte mindre nervös el stressad.. är i v 12 ( 11+5) o blöder klarrött idag. Några v sen sist. Gjort 2 vul/ul (ivf graviditet) o såg hjärtat slå i v 10 senast.. inga smärtor.. tar lutinus vilket jag vet kan irritera samt trombyl som är blodförtunnande.. Någon m lugnande ord? Jag ska på kub ul den 4/1...

  • Fri 5 Jul 2019 20:33
    #17

    Undrar också...

    Är i v 10 nu, hade en liten ljusröd blödning i v 8, sen lite missfärgade flytningar... och nu i v 10 fick jag en ganska stor blödning som rann. Det avtog men jag åkte ändå till gynakuten och fick UL. Den lever och allt såg bra ut med livmoderhalsen var stängd och lång etc... de kunde inte säga varför det blöder.

    Men det fortsätter att småblöda, lite ljusrött och brunt ibland. Doftar gammal mens.... UÄKK....

    Och har molvärk men det sticker också till ibland. Är livrädd då det är mitt första barn och är 33 år gammal med svårt att bli gravid. :(


    Linnapinna skrev 2018-07-02 19:17:23 följande:

    Finns det möjlighet för liv i tråden? 

    Är gravid v. 18+4 och har haft mindre blödningar sedan ca v. 10-11.

    Var på ett VUL efter jag då haft mindre blödningar under helgen (fre-mån) men hade såklart slutat tills jag kom dit på tisdagen... Allt var bra med lillen och de såg ut som det skulle. 

    Men iom att jag ej blödde då kunde hon ej säga vad det var, hon tippa på att det var polyper alt livmodertappen som det varit samlat lite blod i som kommit. 

    Fick sagt till mig att jag ev var en sån som hade risk för fortsatt mindre blödningar och skulle ej oroa mig. 

    Nu har jag blödigt till och från sen dess med max 5 dagar uppehåll... Börjar vara väldigt psykiskt påfrestande och undrar om de är någon fler som haft det såhär? 

    Första graviditeten också så har inget att jämnföra med. Har ont ibland den där "växtvärks värken" men ibland känns de lite annorlunda... 

    Ska tillägga att jag ska dit om 3 dagar på specmödrav. och göra rul samt träffa en överläkare så hoppas på klarare svar från dem då! 


  • Sat 6 Jul 2019 21:56
    #18

    Hej!!

    När jag väntade mitt andra barn...

    Det rann och rann, när jag kom till läkaren så såg dom ett tickande hjärta och kunde inte ge nån förklaring. Det var i vecka 10.

    I vecka 16 hände det igen! Samma sak, gick dit akut och ett sparkande foster i magen. Läkaren upptäckte ett hematom, typ 5x7 cm stort, blodansamling och sa att det skulle blöda ut, eller absorberas av kroppen. Fick bloddämpande pillar för det bokstavligt rann ur mig.

    I vecka 21 var jag på Rutinultraljudet, hematomet borta. Jättekonstigt! Oförklarligt. Den första läkaren tyckte sig dock se en tom hinnsäck bredvid. Kan ha varit en tvilling som inte utvecklades, och liksom rann ut. Då sa läkaren att ibland så kan det göra att det friska fostret också ?rinner ut?, men att jag skulle fokusera på att ?livets kraft? var stark. Men det kunde också vara hel, alltså att det var bara oförklarligt.

    Jaa, tänkte berätta detta för lite pepp.. att ibland även om det rinner massor..kan det ändå gå bra. Man får ju ha hoppet uppe så länge det går, har jag tänkt. Särskilt nu, fjärde barnet i magen, blödningar av olika grad under varje graviditet..så får man hitta nåt sätt att ?orka med?..

    Lycka till TS.. hoppas allt går bara bra!


    Bajkal skrev 2019-07-05 20:33:35 följande:

    Undrar också...

    Är i v 10 nu, hade en liten ljusröd blödning i v 8, sen lite missfärgade flytningar... och nu i v 10 fick jag en ganska stor blödning som rann. Det avtog men jag åkte ändå till gynakuten och fick UL. Den lever och allt såg bra ut med livmoderhalsen var stängd och lång etc... de kunde inte säga varför det blöder.

    Men det fortsätter att småblöda, lite ljusrött och brunt ibland. Doftar gammal mens.... UÄKK....

    Och har molvärk men det sticker också till ibland. Är livrädd då det är mitt första barn och är 33 år gammal med svårt att bli gravid. :(


  • Thu 18 Jul 2019 19:41
    #19

    Uppdatering:

    För mig gick allt bra, trots störtblödningar föera gånger (värre än riklig mens!). Min dotter är 1 år och 4 månader nu, föddes i fullgången tid och mår prima.

  • Fri 19 Jul 2019 00:25
    #20

    Jag blödde i v. 7 och trodde att det var ett missfall på g. Det visade sig vara ett blåmärke i/på livmodern, troligtvis för att den växte för fort. Är i v. 30 idag och har inte blödigt sedan dess, allt med bebis, livmoder och moderkaka ser superbra ut. Lite för tidigt värkarbete med kraftiga sammandragningar och risk för en tidig förlossning bara men det har knappast med blödningen att göra utan det är nog för att jag har lätt hjärtformad livmoder (vilket syntes på ultraljud) eller för att min livmoder är lättretlig.

  • Fri 13 Nov 2020 13:35
    #21
    AnnieMagda skrev 2019-07-06 21:56:32 följande:

    Hej!!

    När jag väntade mitt andra barn...

    Det rann och rann, när jag kom till läkaren så såg dom ett tickande hjärta och kunde inte ge nån förklaring. Det var i vecka 10.

    I vecka 16 hände det igen! Samma sak, gick dit akut och ett sparkande foster i magen. Läkaren upptäckte ett hematom, typ 5x7 cm stort, blodansamling och sa att det skulle blöda ut, eller absorberas av kroppen. Fick bloddämpande pillar för det bokstavligt rann ur mig.

    I vecka 21 var jag på Rutinultraljudet, hematomet borta. Jättekonstigt! Oförklarligt. Den första läkaren tyckte sig dock se en tom hinnsäck bredvid. Kan ha varit en tvilling som inte utvecklades, och liksom rann ut. Då sa läkaren att ibland så kan det göra att det friska fostret också ?rinner ut?, men att jag skulle fokusera på att ?livets kraft? var stark. Men det kunde också vara hel, alltså att det var bara oförklarligt.

    Jaa, tänkte berätta detta för lite pepp.. att ibland även om det rinner massor..kan det ändå gå bra. Man får ju ha hoppet uppe så länge det går, har jag tänkt. Särskilt nu, fjärde barnet i magen, blödningar av olika grad under varje graviditet..så får man hitta nåt sätt att ?orka med?..

    Lycka till TS.. hoppas allt går bara bra!


    Å det ger hopp när man hittar gamla trådar med positiva svar. men jag vågar inte hoppas för mycket ändå. Så nervös för mängden blod som kommer vid varje toabesök idag
  • Mon 16 Jan 2023 22:17
    #22

    Hej här är en till blödare.. v 6(5+0) började blöda ljusrött ca 2-3 dagar efter bim. fortsatt att småbröds ljusrött i 6 dagar. Kommit lite lite i toan 2 gånger annars bara i på pappret. min vanliga mens är bara 3-4 dagar så detta är både längre om mindre än mens. Känner mig fortfarande gravid men har inte haft möjlighet att testa på nytt. ska försöka köpa och testa imorgon. 


    blir glad av att läsa att andra har blött och de har gått bra ❤️ någon mer som har erfarenhe?

  • Thu 26 Jan 2023 19:35
    #23
    studerade skrev 2023-01-16 22:17:57 följande:

    Hej här är en till blödare.. v 6(5+0) började blöda ljusrött ca 2-3 dagar efter bim. fortsatt att småbröds ljusrött i 6 dagar. Kommit lite lite i toan 2 gånger annars bara i på pappret. min vanliga mens är bara 3-4 dagar så detta är både längre om mindre än mens. Känner mig fortfarande gravid men har inte haft möjlighet att testa på nytt. ska försöka köpa och testa imorgon. 


    blir glad av att läsa att andra har blött och de har gått bra ❤️ någon mer som har erfarenhe?


    Hur har det gått för dig?❤️ det liknar min situation jag är i just nu  
  • Fri 19 Jan 16:58
    #24

    Blodet i 5 dagar och äter jätte mycket. Är någ inte gravid även om läkarna förra veckan konstaterade v 4+1 mannen och jag kommer inte så bra överens och snart blir det spiralinsättning med tvång från närståeenden. 

  • Sat 3 Feb 13:10
    #25
    Ville bara skriva att det har varit så skönt att läsa att jag inte är ensam och att andra haft liknande problem som jag, och att det har gått bra! Jag är nu i vecka 17 (16+1). Under tidig graviditet hade jag vid två tillfällen blödningar, först en lätt rosa blödning dag 1 som övergick i bruna blödningar (så lätta att det räckte med trosskydd) under cirka 1,5-2 veckor. Detta hände i vecka 5 och i vecka 9 och gjorde mig båda gångerna såklart orolig pga att min första graviditet förra året slutade i missfall i vecka 9. Fick göra tidigt ultraljud efter första blödningen, allt såg bra ut, och när vi kom fram till KUB-ultraljudet såg allt fortfarande bra ut. Jag kunde slappna av! I två veckor. Sedan vaknade jag en morgon med färskt blod i trosan och när jag satt på toaletten droppade det blod, och så kom det ut en stor blodklump (stor som min handflata). Fick panik, trodde såklart jag hade fått missfall igen. Blödandet avtog dock snabbt. När min barnmorska till slut kunde ringa mig efter drygt tre timmar så sa hon att det kanske bara var lite koagel, men rådde mig att gå till gynakuten. Efter drygt tre timmar på gynakuten fick jag bli undersökt av en läkare. Höll mig lugn men låg och darrade när han gjort ultraljudet på magen. Men han såg hjärtljud! Lättnaden var total. Dock fortsatte han undersöka både med vaginalt ultraljud och kände med fingrar för att reda ut vad som hänt och var blödningen kom ifrån. Till slut fick jag veta att blödningen kom från cervix, livmodern, och att han inte kunde säga orsaken till blödningen. Men det var lite koagel kvar där inne, och han sa att jag kunde fortsätta blöda lite, men han kunde inte säga hur mycket eller länge. Däremot skulle jag höra av mig om jag började blöda mycket,!eller få mycket ont. Läkaren sa att ?det ser bra ut just nu?, vilket jag inte tyckte lät så betryggande? Så jag frågade om detta innebär någon extra risk eller om jag behöver tänka på något särskilt. Han sa då att jag har en förkortad livmoderhals, vilket ökar risken för infektioner då skyddsbarriären är mindre. Så nu får jag inte bada, ha sex, bära tungt eller styrketräna. Fair enough, det skippar jag såklart om det kan vara farligt för bebis. Nästkommande tre dagar hade jag små bruna blödningar liknande dem jag haft förut, det räckte med trosskydd. Men idag (fjärde dagen) vaknade jag återigen med färskt blod i trosan och ett par blodklumpar (eller koagel som det heter) som kom ut när jag satt på toaletten. Fick inte lika mycket panik, som sist, och jag hoppas att det bara är koaglet som läkaren kunde se som kom ut, men jag blir ju såklart lite orolig över att det efter flera dagar plötsligt kommer färskt blod igen. Är så himla trött på att ha de här symptomen som orsakar massa oro och rädsla, jag skulle bara vilja kunna känna mig lugn och glad. Jag tycker det är svårt att berätta om graviditeten för andra, vänner och familj, utan att ha massa brasklappar och säga ?vi får se hur det går? och jag känner att jag måste berätta att det har varit skakigt, ifall det skulle hända att bebisen inte klarar sig. Men som jag skrev i början av inlägget (vilket har blivit otroligt långt, förlåt för det och tack till den som orkar läsa klart) så är jag jättetacksam för att det är fler som delat med sig av sina erfarenheter. Det gör faktiskt att jag kan känna mig lite lugnare. Jag har ett uppföljande ultraljud inbokat om en vecka, och hoppas innerligt att allt fortfarande ser bra ut då. Ska försöka komma ihåg att skriva en uppdatering efter det. 
  • Sat 10 Feb 12:25
    #26

    Sen i torsdags har jag blött, varje gång jag torkar mig kommer de blod, blandat mörkt och klart, ibland bara lite på pappret, ibland droppar de små bloddroppar i toan. De kommer lite tjockare blod i mellanåt. Kan ha samma binda hela dagen, är bara lite blod på ytan på den.


    Någon som hade samma? 🥺
  • Sat 10 Feb 21:10
    #27

    Vill bara uppdatera kort: allt ser bra ut med bebis! Även fått nya bud från läkaren på mvc: hon såg inte att jag skulle ha förkortad livmoderhals, däremot att jag har delvis föreliggande moderkaka. Det är nån centimeter av moderkakan som ligger för livmoderhalsen. Troligtvis är det detta som förorsakat blödningarna. Men förhoppningsvis drar sig moderkakan tillbaka under graviditeten, så det bör inte vara någon fara. Jag ska fortsatt ta det lugnt dock. Jag använder trosskydd varje dag på grund av att det fortfarande kommer ut lite gammalt brunt blod, men väldigt lite. Är inte orolig längre och känner att jag kan slappna av fram tills RUL om ett par veckor. 

  • Sun 11 Feb 09:53
    #28
    sovillan skrev 2024-02-10 21:10:47 följande:

    Vill bara uppdatera kort: allt ser bra ut med bebis! Även fått nya bud från läkaren på mvc: hon såg inte att jag skulle ha förkortad livmoderhals, däremot att jag har delvis föreliggande moderkaka. Det är nån centimeter av moderkakan som ligger för livmoderhalsen. Troligtvis är det detta som förorsakat blödningarna. Men förhoppningsvis drar sig moderkakan tillbaka under graviditeten, så det bör inte vara någon fara. Jag ska fortsatt ta det lugnt dock. Jag använder trosskydd varje dag på grund av att det fortfarande kommer ut lite gammalt brunt blod, men väldigt lite. Är inte orolig längre och känner att jag kan slappna av fram tills RUL om ett par veckor. 


    Åh vad skönt! Hade du någon molvärk i samband med blödningarna?
  • Mon 12 Feb 20:02
    #29
    Kiwikiwi skrev 2024-02-11 09:53:28 följande:
    Åh vad skönt! Hade du någon molvärk i samband med blödningarna?
    Nej jag har inte alls haft ont under tiden som jag blött faktiskt!
  • Mon 12 Feb 20:07
    #30

    Hur mår du @Kiwikiwi? Jag tycker inte att det låter som att du behöver vara så orolig, men har du pratat med din barnmorska? Viken vecka är du i?

Svar på tråden Vi med blödningar under graviditeten!