• Anonym (s)
    Äldre 31 Oct 21:22
    28319 visningar
    190 svar
    190
    28319

    kontrollerande familjehem

    Jag flytta till ett nytt familjehem för ca 2 veckor sen eller det är närmare 3 veckor och jag märkte direkt att dom är kontrollerande, eftersom jag fick en lång lista av regler men nu är dom ännu kontrollerande än i början. Jag har sagt att jag inte vill bo kvar men ingen bryr sig om vad jag vill eller vart jag vill bo eller hur jag trivs. 3 exempel av många:


    1 Dom har förbjudit mig att ringa min syster och jag får bara ringa om jag har på högtalare (samma när jag ringer mina föräldrar) pga något hennes familjehem har sagt som inte är sant och flera gånger som straff har dom tagit min mobil och satt lösenord.


    2 Jag måste vara hemma varje kväll också på helgen och inte en enda gång och jag fått sova borta.


    3. I helgen fick jag pengar för att köpa en vinterjacka, hitta ingen så jag köpte andra kläder jag behöver mer än en jacka och då blev dom irriterade och tänker inte ge mig pengar att köpa något igen.


    Jag tycker inte ett familjehem borde vara som ett fängelse och dom som är familjehem kontrollerande, har ni andra familjehem det verkligen så hemma?

  • Svar på tråden kontrollerande familjehem
  • Anonym (X)
    Äldre 31 Oct 21:40
    #1

    Du tror inte de är mer kontrollerande än vanligt eftersom du första veckan där missade bussen och sov borta utan överenskommelse..?

  • Anonym (Hm)
    Äldre 31 Oct 22:10
    #3

    Tja beror väl på anledningen till reglera. Svårt att veta utan bakgrunds information. Men angående pengarna var det väl lite dumt att köpa något annat, när det var till just en jacka...

  • Anonym (X)
    Äldre 31 Oct 22:18
    #4

    Hur tänker du att jackan ska betalas?

  • Äldre 31 Oct 22:45
    #5
    +1

    TS, varje gång jag läser dina trådar, det är ju några stycken nu, så vvet jag inte om jag vill ta dig i famn, krama dig och lova att livet inte måste vara så krångligt, eller om jag vill sätta dig i en riktig fängelsecell, med riktiga krav och riktiga berövanden så du fattar hur jävla bra och fritt du faktiskt egentligen har det.....


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Glinda från Oz
    Äldre 31 Oct 22:58
    #6
    Anonym (X) skrev 2017-10-31 22:18:04 följande:

    Hur tänker du att jackan ska betalas?


    Familjehemmet får pengar för sådana kostnader.
  • Anonym (Jolin­)
    Äldre 31 Oct 23:03
    #7

    Visst, de får omkostnad, men nu handlade det ju om att ts tog de pengarna som var till jacka och köpte något annat ts ville ha...


    Glinda från Oz skrev 2017-10-31 22:58:45 följande:

    Familjehemmet får pengar för sådana kostnader.


  • Anonym (N)
    Äldre 1 Nov 00:33
    #8

    Hur fan kan du gå och köpa andra kläder än en jacka för pengarna? Hur ska dom kunna lita på dig och ge dig frihet när du förråder dem det första du gör?

    Du flyttar till ett nytt hem med människor som ska ta hand om dig. Första veckorna är det väll superbra om du lär känna dem och inte är ute var eviga kväll? Dessutom vore det otroligt bra om du satsade på skolan! Skolan är antagligen din enda väg ut ur detta liv så kasta inte bort den chansen genom att ?va ute? hela tiden...

  • Äldre 1 Nov 06:13
    #9
    +1

    TS, när jag läser dina trådar så uppfattar jag dig som mindre och mindre pålitlig. Du verkar vara en väldigt strulig ung tjej som helt saknar respekt för den omgivningen du har som gör sitt bästa för att du ska få en normal och trygg uppväxt.

    Vad gäller telefonerandet så har vi bara din version. Något måste ha hänt vilket gjort både ditt och din systers familjehem tillräckligt oroliga för att införa dessa regler.

    Att sova borta är något som normalt sker i undantag, kanske ett par gånger om året. Du har bott i ditt nya hem ett par veckor, du har ännu inte bevisat dig mogen nog att få lov att sova borta. Du har redan sovit borta olovligt. Du har redan en hemkomst-tid som är på tok för sen för ett litet barn på 14 år.

    Att du väljer att shoppa andra saker än vad du givits pengar till bevisar åter igen att du inte är mogen nog att lita på. Hade jag varit din mamma eller familjehem eller på annat sätt din vårdnadshavare så hade du inte fått lov att gå och handla själv igen, utan jag hade följt med dig.

  • Anonym (....)
    Äldre 1 Nov 06:26
    #10
    -1
    Anonym (N) skrev 2017-11-01 00:33:28 följande:

    Hur fan kan du gå och köpa andra kläder än en jacka för pengarna? Hur ska dom kunna lita på dig och ge dig frihet när du förråder dem det första du gör?

    Du flyttar till ett nytt hem med människor som ska ta hand om dig. Första veckorna är det väll superbra om du lär känna dem och inte är ute var eviga kväll? Dessutom vore det otroligt bra om du satsade på skolan! Skolan är antagligen din enda väg ut ur detta liv så kasta inte bort den chansen genom att ?va ute? hela tiden...


    Varför ska hon lära känna dem? Dem får bra BETALT för att ge henne tak över huvudet, något mer än ett jobb är det inte. Dem får ge henne mer pengar
  • Anonym (Lise)
    Äldre 1 Nov 07:36
    #11

    Om du inte behöver en vinterjacka, och behövde andra kläder istället, så borde du ju sagt det och ni hade kunnat diskutera om det verkligen är så. Eller om du bara vill ha andra grejer, och sen väntat dig att få ännu mer pengar till en vinterjacka sen när det blir kallare ute.

    De visade ju väldigt stor tillit och förtroende för dig när de lät dig få pengarna som skulle gå till en jacka, och låta dig få åka och handla den helt själv. Det förtroendet bröts när du köpte annat, du failade tillitstestet, kan man säga. Visade att du inte riktigt går att lita på.

    För vinna tillbaka deras förtroende, åtminstone en del, så tar du nu och åker tillbaka till butikerna och lämnar tillbaka kläderna du köpte och lämnar tillbaka pengarna och en lapp där du ber om ursäkt för att du tog deras pengar och inte köpte det som du skulle köpa.

    Jag skulle inte lita på att du klarar av att hantera pengar om du köpte annat för dem än vad som var sagt, men om du visade att du förstod att du hade gjort fel och lärt dig av det misstaget så skulle jag kunna förlåta och gå vidare och kunna låta dig få hantera en mindre summa pengar själv, under förutsättning att du visade kvitto på vad du köpt och så, och att du hädanefter köpte det du sagt att du skulle köpa.

Svar på tråden kontrollerande familjehem