• Äldre 3 Nov 00:00
    10678 visningar
    29 svar
    29
    10678

    Ledighet från skolan ansöka eller ej?

    Dottern går i årskurs 1 och vi har en plan att ta en veckas ledighet i vinter när det inte är lov.
    Har endast hört från andra föräldrar att det inte ens är lönt att ansöka om en veckas ledighet. Det kommer att bli avslag direkt från rektorn så inte ens lönt besväret typ...
    Istället är det bäst att säga något i stil med "vad de än säger kommer vi att åka".
    Svårt det här. Hur har ni andra gjort som åkt bort och hänvisa inte till loven, tack!

  • Svar på tråden Ledighet från skolan ansöka eller ej?
  • Anonym (Lärar­e)
    Äldre 3 Nov 00:31
    #1
    +2

    Lämna in lappen ändå, så vet alla på ett smidigt sätt när ni kommer att vara borta. Eftersom ni inte får ledigt ansvarar inte skolan för att eleven lär sig det hon ska den veckan, typ... Att inte bevilja ledigt är dels en markering för att få föräldrar att försöka hålla sig till loven, och dels för att barn inte ska kunna vara borta massa från skolan, och sedan kräver föräldrarna att skolan ska se till att de når målen.

  • Äldre 3 Nov 00:49
    #2
    -1

    Jag har alltid sagt att får vi inte ledigt så drar vi hur eller hur vad ska skolan göra åt det..
    Förra året så drog vi iväg 3 veckor utomlands och ena barnet gick i trean då lämnade vi in i god tid och sa att resan var beställd och vi åker..
    Nemas problemas killen fick med sig lite uppgifter att göra under dom veckorna bara..

    I år gick barnen i 1:an och 4:an vi lämnade in och hade dom nekat så host host vad sjuka dom är och vi åker för rehabilitering 1 vecka söderut..

    Tror inte nån kommer och hämtar dom eller att vi får böter för det..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Också lärare­)
    Äldre 3 Nov 07:00
    #3

    Det verkar fungera olika på olika skolor. Där jag jobbar får mentorerna godkänna 10 dagar under ett läsår. Vill man att barnet ska vara ledigt fler dagar än så är det rektorn som godkänner. Det som däremot är ett krav för att få ledigt är att barnet inte har en massa frånvaro sedan tidigare (hit räknas både giltig och ogiltig) och att barnet ligger i fas i alla ämnen. Sköter barnet skolarbetet och inte har några svårigheter i något ämne är det inget problem att få ledigt, varken 10 dagar eller några fler. Däremot blir det rätt mycket extrajobb för läraren att förbereda uppgifter att skicka med barnet. För det förväntas det av föräldrarna att läraren ska göra trots att hela grejen med att man inte längre ska bevilja ledighet utöver loven är för att skolan inte ska få skiten för att barnet inte når målen trots att hen varit ledig för att föräldrarna bestämde det. Så lämna in lappen så skolan vet att barnet är borta och får ni avslag säger du att barnet kommer vara borta ändå eller fejka sjukdom om ni hellre vill det. Bara ni inte kräver att skolan ska stå för undervisning den veckan ändå eller skyller på skolan senare om barnet inte når något mål som hen faktiskt kunde ha jobbat med under den veckan. Om ditt barn inte har några svårigheter i skolan kommer det säkert inte vara några problem att missa en vecka. Ta med en läsebok och matteboken så barnet hänger med i ett par ämnen iaf.

  • Anonym (En till lärare­)
    Äldre 3 Nov 07:20
    #4

    Oavsett vilket rutiner skolan har för att godkänna eller inte så anser jag att det ligger i föräldraansvaret att faktiskt lämna in ledighetsansökan. Väljer man att ta ledigt så får man ta ansvar för de kunskaper och annat som ens barn missar. Ta ansvar för att mina/våra val inte ska påverka vresig pedagogerna arbetsbelastning eller mitt barns kunskaper eller sociala relation till klassen. Frånvaro oavsett anledning handlar om så mycket mer än arbetsuppgifter i en lärobok.

    Förstår mycket väl att många väljer att åka oavsett. Ta bara ansvar för det. Gör rätt.

  • Äldre 3 Nov 11:02
    #5

    Vi har fått ledigt alla gånger vi ansökt så (inte mer än 2v/år)... men ett tips är som någon annan skrev att fråga vad de går igenom under veckan och be att få ta med lite uppgifter som barnet kan göra under lovet, det brukar tas emot väldigt positivt (att man bryr sig om att de inte ska missa något) och jag tänker att chansen ökar att de beviljar då.

  • Anonym (är lärare­)
    Äldre 3 Nov 13:26
    #6

    Det är alltid upp till rektor att besluta om och det kan se oerhört olika ut mellan olika skolor. Rent krasst är det väl så att är barnet så pass litet så är det ingen större katastrof om ni är borta en vecka. Om ditt barn inte brukar vara borta från skolan speciellt mycket så bör man kunna resa bort en vecka, men jag vet att vissa rektorer kategoriskt säger nej till precis alla ansökningar. Givetvis ska ni ändå lämna in en ansökan, så att ni visar att ni är ordentliga personer. Skriv gärna på ansökan att ni kan ta med uppgifter om skolan tycker det vore bra.

    Själv arbetar jag på gymnasiet och där kan en vecka faktisk sätta ganska stora spår i elevens studier, speciellt om det är en elev som inte är så väldigt pluggig av sig, jag har sett det flera gånger (arbetar på ett teoretiskt program). De tror inte att det sker så mycket på en vecka som det faktiskt gör. Vi har dock allt på en lärplattform online så om de åker bort kan de ändå se vad som sker och göra vad de kan på egen hand.

  • Äldre 7 Nov 00:16
    #7
    Meriall skrev 2017-11-03 11:02:31 följande:

    Vi har fått ledigt alla gånger vi ansökt så (inte mer än 2v/år)... men ett tips är som någon annan skrev att fråga vad de går igenom under veckan och be att få ta med lite uppgifter som barnet kan göra under lovet, det brukar tas emot väldigt positivt (att man bryr sig om att de inte ska missa något) och jag tänker att chansen ökar att de beviljar då.


    Tack för tips!
  • Anonym (.)(.)
    Äldre 7 Nov 00:43
    #8
    +1

    Om ni "åker oavsett vad" bör ni ha i åtanke att det är den mentaliteten ni för vidare till era barn.

    Gör ni likadant på er arbetsplats?

  • Äldre 7 Nov 00:46
    #9

    Om hon går i årskurs 1 spelar det nog ingen större roll utom att skolpersonalen kommer undra vart hon är men skulle nog ansöka först även ifall det oftast blir ett nej

  • Äldre 7 Nov 09:09
    #10

    Vi har ansökt om ledigt under pågående termin flera gånger, fått beviljat varje gång.
    Vad jag har förstått har man utrymme för 10 dagar per läsår som de kan bevilja så varför inte ansöka?

Svar på tråden Ledighet från skolan ansöka eller ej?