• Äldre 5 Nov 18:44
    10265 visningar
    22 svar
    22
    10265

    Middagsbjudningar, har ni det...?

    Detta kommer upp lite då och då tycker jag när man pratar med folk. Senast idag var det en bekant jag stötte påkom fråga "Jaha, var ni på ngn Halloweenfest i helgen då..?" Och jag får ofta känslan av att folk frågar för att jämföra sig, hur aktivt sällskapsliv man har. Vissa man pratar med hävdar bestämt att de absolut inte vill ha en massa middagar och stök och andra kan inte tala sig nog mätta på hur ofta de går bort och bjuder hem.

    Egentligen undrar jag en massa saker kring det här fenomenet, tillex vart man bor och hur man bor, alltså storlek på stad och i villa eller i lägenhet, brf eller hyres och huruvida det ev korrelaterar med i vilken uträkning man umgås med andra familjer över middagar. 

    Och varför eller inte ni umgås på det här viset? Tycker er partner det är lika trevligt som dig eller är det mest ngt hen går med på? Är det härligt eller inte? Föredrar du eller din partner eg att ses på tu man hand med polarna? Tycker barnen det är roligt?


    September
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Middagsbjudningar, har ni det...?
  • Äldre 5 Nov 18:48
    #1

    Bara nyårsafton. Samma folk varje år.

  • Äldre 5 Nov 18:58
    #2

    I min bekantskapskrets är vi inte så "pretentiösa", vi träffas väl en eller ett par ggr i månaden och spelar spel, kollar film och käkar pizza eller annan hämtmat. Att ha middagsbjudningar är inget vi sysslar med.

  • Äldre 5 Nov 19:09
    #3

    Alltså.... lite svårt att säga. "Middagsbjudning" låter så pretantiöst, det har vi AlDRIG. Men vi har vänner eller familj hemma och äter middag och umgås typ varje vecka (eller vi är hos någon),

    Fest är en helt annan sak, och sker någon gång varannan månad, kanske, hemma hos någon.

    Sen har vi en del firanden också, som landar mitt emellan, och det har vi ju vid högtider eller födelsedagar.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Marie­-Janne­)
    Äldre 5 Nov 19:12
    #4

    Röstade mer sällan, men det är nog närmare en gång/kvartal än två gånger om året. Dessutom går det i perioder, och blir då flera gånger i månaden, medans vissa år bara en gång typ. Dock alltid släktträffar (flera stycken) vid jul och midsommar, men det är liksom inte riktigt samma som en middagsbjudning.

  • Äldre 5 Nov 19:13
    #5

    Organiserade, planerade "bjudningar" är väl typ bara sonens födelsedag (fika) och nyår.

    Sen bjuder vi givetvis vänner på middag oftare men väldigt opretentiöst. Ofta oplanerat och att man hjälps åt med maten.

  • Äldre 5 Nov 19:41
    #6

    Så gott som aldrig. Dels för att vi tycker att det mest är skönt att slappa hemma (utan besökare) när vi är lediga, och dels för att vi inte har så många gemensamma kompisar så när vi träffar kompisar gör vi det oftast var för sig ute på stan. 

  • Äldre 5 Nov 19:45
    #7

    Kompisar, en och en eller par, syskon med partner och barn, föräldrar, grannar m fl, någon av dem är på middag hos oss varje vecka eler vi hos dem, men det är tämligen informellt och ingen "bjudning".

  • Äldre 5 Nov 19:51
    #8

    Ja

  • Äldre 5 Nov 19:54
    #9

    Det händer.

  • Anonym (usch o fy)
    Äldre 5 Nov 20:31
    #10

    Har dessa endast för att vi måste bjuda igen. Vi bor trångt i stan och jag gillar varken att städa eller att laga mat. Har ett par kompisar som gärna bjuder in på dessa. De är mer pyssliga människor som gillar att fixa.

    Sen upplever jag att om man bor i radhus utanför stan så blir man mer tvungen att ha avancerade middagar. Typ om man lurar ut kompisarna till förorten så måste man kompencera lite för den långa resvägen.

    En annan grej, få nu för tiden bor få så att man har en fin salong där man kan ha sina tillställningar.

Svar på tråden Middagsbjudningar, har ni det...?